Så kommer ännu en sammanställning som flätar ihop en del av testerna. Förutom högtalare som låter bra så är högtalare som presterar oväntat bra i förhållande till pris alltid av intresse. Ställde idag En måne från Svedala mot lilla Guru...
Qrs Luna som kostar en tredjedel av Guru.
I Luna centreras allt liksom i Guru runt ett speciallelement i Basen men från Seas hos Luna. Diskanten är mer stdbetonat liksom i Guru. Filter känns seriöst liksom lådan men med plastvinyl istället för pianolack. '
Jag köpte dessa Lunor i farten men har knappt spelat dem. Nu var det tid och jösses vad de lirar

Jag tappade hakan lite eftersom de spelar så tonalt fint. Tung och genuin bas men inte lika djup som Guru men ändå mycket bra räknat vad jag normalt räknar med i denna prisklass.
I mitt rumm upplever jag ändå en liten punch av charm i övre basområdet och en brantare avrullning som så många har. Dock med renhet och korrekthet som jag ändå inte väntat mig. Jämte Guru är det inte på nått sätt att de gör bort sig. Dock känner jag lite mer renhet och tonal homogenitet i guru samt den lite mer djupa botten. Dock spelar Luna på rejält och med mer amplitud utan att den bryter upp.
jag är förvånad och med tanke på det ringa priset ett klart Bang for the buck.
Skulle jag som vanlig köpare välja med mina hårt ihopslitna slantar och dessa utmed varandra så faller nog de flesta på QRS..
Om jag måste välja en och leva med väljer jag Guru men endast på grund av stördhet i mitt krav på återgivning och att det tyvärr få kosta vad det vill....
Dock ett lyft på kepsen för QRS som verkligen har en topphögtalare i budgeklassen.