Moderator: Redaktörer
Jonas skrev:Sedan kan man undra om det inte går lite inflation i det här med ljudtryckskapacitet i basområdet......
Hur många har hört X-2, X-4 X-12, Y-2, Y-4 och Y-8 i rum med bra akustiska egenskaperoch kan beskriva skillnaderna
? Inte så många kanske, med de som förespråkar X-4/Y-4 och mer har säkert en anledning till det. Det kan verka svårt att förstå för många(inklusive mig själv), men man skall nog inte tvivla på att de har rätt. Vi pratar ju ändå om ganska extrema system.
Nattlorden skrev:Jonas skrev:Sedan kan man undra om det inte går lite inflation i det här med ljudtryckskapacitet i basområdet......
Hur många har hört X-2, X-4 X-12, Y-2, Y-4 och Y-8 i rum med bra akustiska egenskaperoch kan beskriva skillnaderna
? Inte så många kanske, med de som förespråkar X-4/Y-4 och mer har säkert en anledning till det. Det kan verka svårt att förstå för många(inklusive mig själv), men man skall nog inte tvivla på att de har rätt. Vi pratar ju ändå om ganska extrema system.
Tja, jag beskrev skillnaderna när jag stoppade in mina lådor efter hand, men jag kan kort reprisera.
Det är naturligtvis avtagande vinster efter hand... när man satt in två så undrade man varför man hade sex lådor kvar att fixa när det redan kändes "hemma" med två. Två till gav förbättrad renhet och tydligt höjd kapacitet, till sex lådor så var noterbara skillnaden avsevärt mindre och mellan sex och åtta i princip obefintlig. Dvs. om man inte börjar testa i extremområdena volym eller/och djupbas... då märks uppgraderingarna.
steveo1234 skrev:Vad tror du är anledningen till att det blev bättre med fler basmoduler?
Rydberg skrev:Har börjat fundera lite på att köpa ett bassystem till mina pi60s och är väl inte riktigt på det klara med vad jag vill ha. Jag gillar lite konceptet med infra då modulerna blir mindre och jag inte tänker spela hypergalet starkt. Annars är ju det givna alternativet Profundus Y-4 men som sagt Infra Y-6 känns smuttare. X-elementen är säkert bra men vill sitta med något som jag kan behålla länge.
Tankar, funderingar?
Rydberg skrev:Precis, vad ska jag göra då?
Rydberg skrev:Precis, vad ska jag göra då?
shifts skrev:Om du tror att du kommer byta ut toppsystemet mot ett större så är det väl
smart att gå på de större doningarna, annars ser jag inte riktigt anledningen
till det.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Precis, vad ska jag göra då?
InfraY-12/InfraZ-6
DQ-20 skrev:Rydberg skrev:Precis, vad ska jag göra då?
Men se Rydberg!
Prof Y-4. Basreflex, det är alla dar det se. Enda nackdelen som jag ser det är att varje låda är stor och har lite mindre flexibla mått eftersom porten skall få plats att fungera. Fast de är väl inte större "per ljud" än Infra. Snarare mindre. Prof Y-4 motsvarar ju Infra Y-12 om man räknar 3 Infra per Prof. Många lådor blir det!
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster