Glasmannen skrev:Så här gött sitter jag och min familj och njuter av guru junior. Och tyg från rusta/ikea
Ett par högtalare jag alltid varit intresserad av.
Hur låter dom?
Moderator: Redaktörer
Glasmannen skrev:Så här gött sitter jag och min familj och njuter av guru junior. Och tyg från rusta/ikea
Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd
Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd
blixten_no1 skrev:Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd
Kolla bauhaus. Har för mig att mattan hette everest.
Dock fanns den bara i en färg.
Glasmannen skrev:Nice! Ser fram emot bilder
philipbtz skrev:Har köpt 14 rullar av Jysks krossade velour (svart såklart). Satt upp 10 stycken än så länge och det blev riktigt bra tycker jag. Rummet blev mycket mörkare och ljudbilden är något skarpare.
philipbtz skrev:Har även börjat kika på att akustikfixa mitt rum och linisolering verkar vara väldigt miljövänligt och icke farligt för människor(inga gaser eller partiklar). Verkar något sämre än glasull eller stenull så behöver antagligen 150mm tjockt men slipper oro mig för hälsorisker.
Xenod skrev:philipbtz skrev:Har även börjat kika på att akustikfixa mitt rum och linisolering verkar vara väldigt miljövänligt och icke farligt för människor(inga gaser eller partiklar). Verkar något sämre än glasull eller stenull så behöver antagligen 150mm tjockt men slipper oro mig för hälsorisker.
Kan inte någon länka till nåt bra om dessa hälsorisker? Finns det verkligen en hälsorisk om man spänner tyg framför? Jag menar, hur lätt lossnar fibrerna (en absorbent pillar man ju inte på men kan drabbas av vibrationer pga höga ljudtryck) och tar de sig då ut genom tyget?
darkg skrev:Bra! Lin, hampa & fårull (och ev. något mer?) bör beaktas.
philipbtz skrev:Såg dock nu att lin inte heller är helt riskfritt då organiskt material så som lin, hampa, bomul osv. Inte kan brytas ner i kroppen och kan vara farligt vid hantering. Så jag är väl fucked nu när jag jobbat med detmen å andra sidan andas man väl in sånt dam hela dagarna ändå i hemmet från diverse tyger osv.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316452
Xenod skrev:philipbtz skrev:Såg dock nu att lin inte heller är helt riskfritt då organiskt material så som lin, hampa, bomul osv. Inte kan brytas ner i kroppen och kan vara farligt vid hantering. Så jag är väl fucked nu när jag jobbat med detmen å andra sidan andas man väl in sånt dam hela dagarna ändå i hemmet från diverse tyger osv.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316452
Ok, om det är farligt att hantera lin, hampa och bomullsisolering pga att det inte kan brytas ner om man råkar andas in skiten - varför vill man då ha det för sina hälsofördelar över stenull? Det verkar ganska vanligt att man är orolig att mineralull ska släppa farliga fibrer i luften när det används som material i aborbenter, ofta med tyg över. Men om mineralull släpper fibrer genom tyget på detta sätt, då borde väl även de organiska isoleringarna också göra det?
Mich skrev:Farligt och farligt....
//snip
Nahaz skrev:Är det någon som lagt Everest från Bauhaus som vet om mattan andas? Jag söker en heltäckningsmatta som kan ligga direkt på klinker i källare. På Bauhaus hemsida finns ingen sådan info.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster