bassman skrev:En snubbe som jag känner erbjöd sig att löra hit sin gamla hifi som var till salu och testa piP ordentligt med "ordentlig" elektronik som han utryckte det.
Det var ett Hegel-steg som var nåt så grönjävulskt tungt att två gubbar knappt fick det ur sin sarkofag en enorm kartong i storleken att rymma en gammal 32" tjock-TVFörsteget var av samma fabrikat Hegel. En fransk toppmatad CD-spelare som verkade dyr som tusan, kommer tyvärr inte ihåg fabrikatet.
All detta kopplade upp med dyrkabel hela vägen från el till högtalare.
Det puttrade igång försiktigt eftersom grejerna skulle värmas upp först, efter lite kaffe och snack började vi spela på riktigt och visst tusan rockade det. Första intrycket var att det var lite bas, det var det såklart inte utan det var som att röster låg längre fram i ljudbilden. Vi lirade plattor omsom snackade i nästan fyra timmar och hyllade den fina återgivningen.
När vi skulle bryta upp drog jag igång min enkla rigg, Denon 2105 och Rotel rcd-1072 och kopplade snabbt in mina kablar från byggarbetsplatsen, jag skall säga att omriggningen tog inte mer än 30 sec så ljudade min setup och fan, inte var det så långt borta som man kunde tro innan. Jag drog upp +1 på diskanten i denonen så spelade det väldigt likt, tro det eller ej!
En annan snubbe som var med var väldigt imponerad av hur nära mina skit grejer spelade jämfört med utrustning som kostar lika mycket som en väldigt bra bil kostar.
Hade jag råd skulle jag naturligtvis satsat på "riktiga" grejer med tyngd men nu fick jag kvitto på att det är ingen himlastormande skillnad med lyx-hifi, ialla fall inte med piP. Vad det beror på vet inte jag, förmodligen är dom en väldigt snäll last och spelar väldigt fint med enklare eller billigare elektronik.
Sedan har jag och Ivor-iobarik och järnet testat dyrkabel mot EKK, det var svårt väldigt svårt att urskilja skillnad mellan dessa. Dessa kablar testades inte blint men lyssningen skedde i nedsläck rum. Ibland vann dyrkabel och ibland "byggkabeln".
Min uppfattning efter denna session var att det ger mer att bjuda ett gäng vänner på en riktig lyxig whiskey provning i rummet än att lägga ut 15.000 på ett par högtalarkablar..
Det här var nog det roligaste jag läst på länge här på faktiskt.