Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ja, jo, men matta och soffbord kommer ju dock att interferea och ge avtryck i golvreflexen.
jonasp skrev:Glömde: jag hanterar takreflex och golvreflex annorlunda när jag konstruerar högtalare.
Almen skrev:jonasp skrev:Glömde: jag hanterar takreflex och golvreflex annorlunda när jag konstruerar högtalare.
Bara för att förtydliga, du menar "jag hanterar takreflex annorlunda än golvreflex", inte "jag hanterar golvreflex och takreflex annorlunda än alla andra konstruktörer"?
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:
Av ren nyfikenhet - vad fick dig att ändra uppfattning i frågan?
Jag utgår såklart från att du inte monterat dem å baksidan "på skoj", utan att det finns goda orsaker till att det fungerar tillfredställande.
Ledande fråga där... som därför inte går att svara på. Jag har inte ändrat uppfattning i frågan.
Kan dock nämna några saker:
1. På en stor högtalare är bak- och framsidan mera skilda åt.
2. Med en sluttande baksida på högtalaren så får man en massa (möjligheter att skapa) förändringar i spridningsegenskaperna från baksidan.
3. Diskantutstrålnkngen från baksidan bidrar inte med något positivt alls om högtalaren står framför en dämpad vägg. Om inte högtalaren är placerad långt framför väggen den har bakom sig så är baksidesdiskant en riktigt dålig ide, och för det mesta är det även när så är fallet en dålig idé. Så avknappen är mycket viktig!![]()
Det är bara med ett stort avstånd (>1 meter) som det är rimligt med en odämpad vägg bakom högtalarna, och har man det så, så kommer väggen bakom högtalarna att bidra med en färgad klang UTAN extra diskantutstrålning på baksidan. Det kan vara en nackdel, men behöver inte vara det. Det är olika från fall till fall. Diskanten på baksidan är en möjlighet, inte något som alltid är bra.
Och man bedrar sig illa om man tror att det fungerar bra med en rakt bakåt riktad diskant, liksom om man tror att tonkurvan bakåt skall vara rak. Det är ju en sorts kompletteringsljud och man behöver se till summan, med en massa olika samtidiga vägningar inkluderat.
Vh, iö
Det var inte min avsikt att frågan skulle tolkas som ledande.
Tackar för klargörandet!
Vilket register är bakåtstrålaren tänkt att komplettera?
Jag har en viss fäbless för stora fullregisterhögtalare, så jag tycker detta är ett spännande projekt.
(Helt plötsligt framstår mina egna som små)
IngOehman skrev:De väggplacerade kompletterande lösningar som jag jobbat med i många år, behöver faktiskt ha väsentligt annorlunda egenskaper för att fungera lika bra, men i gengäld fungerar de i alla rum, även sådana som har dämpad vägg och även när högtalarna står nära nämnd vägg. Jag räknar med att de är klara före 2020.
Morello skrev:Ja alltså, att en bakåtriktad diskant minskar riktkverkan vid höga frekvenser kunde jag lista ut, men vad menar du med halvlåga frekvenser?
Jag kanske inte är helt på det klara hur bestyckningen på baksidan ser ut.
Hur stor är föresten lådan? Tvenne tolvor tarvar ju en hygglig volym.
Jag skissar lite på en högtalare enligt samma koncept som mina nuvarande men med litet mer kapacitet samt lägre distorsion i det lägre registret(<100Hz cirka).
Alternativt så delar man systemet. Jag har ändå för många slutsteg hemma.Rs2000 till basarna och No1200 till topparna tex.
ChristianAndersson skrev:Angående "vadslagning" i tråden
Hur många bitar mdf gick åt/st?
Hur många kilogram "väger´t"/st?
UrSv skrev:Det är väl inte trevägaren utan Darth Vader som ju är välkänd här.
HolographicAudio™ skrev:UrSv skrev:Det är väl inte trevägaren utan Darth Vader som ju är välkänd här.
Om vi nu skulle vilja sälja våra kära Darth Vader (till förmån för en något mindre INO-högtalare som är lite smidigare att frakta till och från mässor), i vilket forum lägger man då lämpligast ut annonsen. Blocket, Facebook, HiFi-torget, eller...?
hifikg skrev:Den där antydningen räcker nog, gissar att ni redan fått PM, he he
MorganM skrev:Lite nyfiken:
Har beställaren fått Högtalarna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster