Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:BACH skrev:Många har redan svarat på dina frågor, men eftersom du frågar mig så svarar jag också.patrikf skrev:BACH skrev:
Om vi antar att vi vill återge en symfoniorkester så ofärgat som möjligt, så avgörs resultatet av inspelningsteknikerns skicklighet och inspelningsutrustningens egenskaper.
Då måste jag fråga en sak. Vad är det som ska återges? Är det upplevelsen från en bänkplats i konserthuset, eller är det någon annanstans? Hur går det till att göra ett "ofärgat" lyssningsbart fonogram som kan återge den verkligheten?
Ska... ja alltså, det beror väl helt på vad du vill åstadkomma.![]()
Jag ställde frågan för att jag ville veta vad du menade "återge en symfoniorkester". Är du med på att vi måste göra ett val angående mikrofonplacering tex? som kommer att fånga symfoniorkestern ur ett visst perspektiv? Om man placerar en mikrofon inne i en flygel blir resultatet("mikrofonens verkligheten") annorlunda mot om den placeras på åskådarplats tex.
Att en inspelning är ofärgad betyder ju inte automatiskt att det låter bra, det avgörs ju av hur bra orkestern är, konsertsalens egenskaper, osv, ofärgat betyder bara att det låter som det lät i verkligheten, oavsett om det lät bra eller dåligt!
Jag är ingen inspelningsexpert, så hur man lämpligast placerar mikrofonerna kan jag inte svara på, men om du läser Ingvars inlägg så förstår du att det är olika från fall till fall, och går inte att ge ett enkelt generellt svar på.
För det första, vad är en ofärgad inspelning? Finns den? Finns det mikrofoner som kan "höra" som öron? Jag tolkar inte det ingvar har skrivit som att det går att åstadkomma en "ofärgad" inspelning.
IngOehman skrev:BACH skrev:patrikf skrev:Återigen, så tycker jag att begreppet färgande används fel här. Det finns ingen definition på att en högtalare i sig är ofärgande?
Om vi antar att vi har en perfekt inspelning, så måste fullständigt ofärgande högtalare kunna återge denna inspelning på ett sådant sätt att vi inte kan avgöra om vi lyssnar på en inspelnig eller verkligheten.
Detta var en teoretisk definition med ord.
Jag håller med om din definition av både "perfekt inspelning" och "ofärgande högtalare".
Ingen av dem ryms inom ramen för tvåkanalighet dock.![]()
Däremot ryms de teoretiskt (förutsatt att det bara är "öppningen till ljudhändelsen" man har ambitionen att skildra) inom ramen för ett system med sisådär 20 000 kanaler (om vi nöjer oss med en bandbredd på 20 000 Hz (siffrorna sammanfaller av en händelse)) i ett normalstort lyssningsrum. Den "mångkanaliga högtalaren" är ett tvådimensionellt kontinuom* på monstruösa 2*3 meter sisådär.
Vh, iö
- - - - -
*Så blir det faktiskt om man tid/rum-transponerar nyqvist-teoremet på de båda (den tredje "slavar" vilket styrs via den tvingande akustiska impedansen så att tryckfältet på andra sidan blir rätt (utom vid mycket låga frekvenser)) rumsdimensionerna!
Kaffekoppen skrev:Nog borde man komma relativt lång väg med 20 kanaler?
IngOehman skrev:Visst. Man kan komma häpnadsväckande långt med bara 7 kanaler för hela ljudfältet (uppåt 4 pi steradianer)! Och imponerande långt med bara två kanaler!
Men - då är det inte längre möjligt att betrakta problemet som en flerdimensionella transmissionslänk (som är fallet med den 20-tusenkanaliga hanteringen), utan då måste man minnas att det är ett enkodnings-/dekodingssytem man hanterar.
För att ett sådant skall fungera så bra som möjligt måste enkodningen anpassas till förutsättningarna/problemen i det enskilda fallet.
Vh, iö
IngOehman skrev:BACH skrev:Du kanske redan har svarat på den här frågan tidigare, men jag har lite dåligt minne.![]()
![]()
Bedömer du att 7 kanaler skulle vara tillräckligt för att få en såpass övertygande upplevelse att man har mycket svårt att skilja mellan inspelning och verklighet?
Ja, till och med för "helfältsåtergining" (eller rättare samt "runt om och uppåt"-återgivning)!
BACH skrev:En lite flummig och oprecis fråga förstås.
Inte alls. En utmärkt tydlig fråga!BACH skrev:Hur många kanaler skulle du helst vilja ha?![]()
Bortsett från 20 000 då alltså!![]()
7 stycken. Tack.
Jag föredrar det klart framför de 20 000 kanalerna, som var en hypotetisk förklaring av vad som behövs för att man skal SLIPPA att tänka enkoder-dekoder. Nackdelarna med 20 000 kanaler är ju uppenbara:
1. Tusentals gånger kortare speltid.
2. Fruktansvärt otympliga och dyra inspenings- OCH avspelningssystem.
3. Oredigerbarheten.
Ett 7-kanaligt system vare däremot toppen, men tyvärr vill jag ha en annan konfiguration än den gängse (5.1, 6.1, 7.1...).![]()
Tycker dock att man kan nå väldigt trevliga resultat (strävandes efter en verklighetslik musikåtergivning) även med den rådande 5.1-kanaliga standarden - faktiskt redan när man slänger några kanaler och bara använder den som 4.0!![]()
(Antalet ljudkällor behöver dock i det fallet vara väsentligt större än antalat kanaler, och det är en klar fördel om ljudhändelsen som skall dokumenteras har sin tyngdvikt framåt, det vill säga om ljud som anländer från andra håll primärt är reflekterade ljud.)
Vh, iö
Om studiosnubbens monitorhögtalare är färgande så blir det emellertid mycket svårare för honom att avgöra hur inspelningen egentligen låter.
Jag undrar vad du menar med att "inspelningen egentligen låter".
Menar du hur den kommer att låta i någons vardagsrum?
Nej, jag menar själva informationen, dvs vågformen om du tittar på ett oscilloskop.
Hm, det finns väl inget "facit" för hur en elektrisk vågform ska låta?
Man får nog nöja sig med att hoppas på att monitorerna, inspelningspersonalens preferenser, kompetens och hörsel är BRA.
Så det ultimata är givetvis att både monitorhögtalarna hos studiosnubben och dina högtalare hemma inte färgar ljudet.
Det ultimata som jag tänker mig är att lyssningsmiljön(inkl uppspelningsutrustning) liknar studiomiljön så mkt som möjligt. Så att mastringssnubbens "verklighet" kan återskapas. Det är enligt mig den enda verklighet som är intresant att tala om när det gäller hifi.
Om monitorerna och kringutrustningen i studion är ofärgande, och dina högtalare och kringutrustningen hemma också är ofärgande, så uppnås det du säger.
Ja, detta är ju inte ens en hypotetisk möjlighet.
Då kommer du (om ditt rum är någorlunda likvärdigt med studiosnubbens) att höra samma sak som han gjorde.![]()
Precis! men det kräver väl inte att högtalarna är "ofärgande"?
Det är väl snarare en nackdel om hemmahögtalarna har egenskaper som skiljer sig från högtalarna mastringssnubben använder om man vill åstadkomma lika förutsättningar ?
Nej visst, det räcker med att du har likadana högtalare för att höra samma sak, men då måste du alltså byta högtalare för varje inspelning du vill lyssna på.![]()
Det här kan dessutom, beroende på vilka högtalare som används, begränsa ljudvaliteten.![]()
Därför är det bäst att hela kedjan alltid är ofärgad!![]()
Det är bäst att använda högtalare man gillar eftersom drömmen om den ofärgande kedjan aldrig kommer att bli verklighet. Om man definierar den som en kopia av originalupplevelsen.
pingvinlakrits skrev:BACH: bra inlägg!![]()
Jag läste det två gånger och håller med dig om grundidén för ofärgad inspelning/återgivning så långt det är möjligt från inspelning till avspelning.
En ofärgande högtalare kan ju "smaksättas" efter behov med tonkontroller, rörförstärkeri och dylikt.
En färgande högtalare kan man ju i princip inte göra ofärgande - och har man en färgande högtalare får man aldrig möjligheten att avnjuta förstklassigt ofärgat inspelat material som det är tänkt att låta.
BACH skrev:patrikf skrev:BACH skrev: Att en inspelning är ofärgad betyder ju inte automatiskt att det låter bra, det avgörs ju av hur bra orkestern är, konsertsalens egenskaper, osv, ofärgat betyder bara att det låter som det lät i verkligheten, oavsett om det lät bra eller dåligt!
Jag är ingen inspelningsexpert, så hur man lämpligast placerar mikrofonerna kan jag inte svara på, men om du läser Ingvars inlägg så förstår du att det är olika från fall till fall, och går inte att ge ett enkelt generellt svar på.
För det första, vad är en ofärgad inspelning? Finns den? Finns det mikrofoner som kan "höra" som öron? Jag tolkar inte det ingvar har skrivit som att det går att åstadkomma en "ofärgad" inspelning.
En fullständigt perfekt inspelning är en inspelning som har fångat all ljudinformation som fanns vid konserten, och som sålunda möjliggör ett fullständigt återskapande av ljudet som frambringades vid konserten.
Detta är bara en definition och det betyder inte att det faktiskt finns någon sådan inspelning, utan bara vad som teoretiskt krävs för att det skall vara perfekt inspelat.
Eftersom hörseln, innefattande hjärnan, inte har obegränsad förmåga, så räcker det med att det är såpass ofärgat att det för en normal människa är omöjligt att avgöra skillnaden mot absolut ofärgat (perfekt inspelning-återgivning)
Är inte epitetet ofärgande "ett solklart brott mot den första vetenskaplig tesen" i detta sammanhang? För övrigt så beror väl oförmåga att skilja verklig händelse från inspelad på händelsens komplexitet?BACH skrev: Jag föreslår att du läser det här:IngOehman skrev:BACH skrev:patrikf skrev:Återigen, så tycker jag att begreppet färgande används fel här. Det finns ingen definition på att en högtalare i sig är ofärgande?
Om vi antar att vi har en perfekt inspelning, så måste fullständigt ofärgande högtalare kunna återge denna inspelning på ett sådant sätt att vi inte kan avgöra om vi lyssnar på en inspelnig eller verkligheten.
Jag håller med om din definition av både "perfekt inspelning" och "ofärgande högtalare".
BACH skrev:Om studiosnubbens monitorhögtalare är färgande så blir det emellertid mycket svårare för honom att avgöra hur inspelningen egentligen låter.
Nej, jag menar själva informationen, dvs vågformen om du tittar på ett oscilloskop.
Man får nog nöja sig med att hoppas på att monitorerna, inspelningspersonalens preferenser, kompetens och hörsel är BRA.
En vågform på ett oscilloskop är en visualiserad framställning av den elektriska motsvarigheten, som i sin tur är en återspegling av lufttrycksvariationerna som registrerades av mikrofonen vid inspelningstillfället (mikrofonen kan förvisso förvränga signalen, men det är en annan sak).
Vågformen är sålunda utgångsmaterialet för att återskapa ljudet som nådde mikrofonen vid inspelningen, facit till hur vågformen skall översättas till ljud är alltså hur det lät vid inspelningstillfället, förutsatt att mikrofonen inte har förstört signalen förstås, om mikrofonen är färgande (förvrängande) så är ju inte vågformen en exakt återspegling av ljudet vid inspelningen.
En icke förvrängande mikrofon ger en korrekt vågform som möjliggör att en högtalare kan återskapa ljudet som rådde vid inspelningen, förutsatt givetvis att högtalaren är tillräckligt högpresterande för att klara av att utan förvrängning konvertera tillbaka den elektriska signalen till ljud som då skall överenstämma med ljudet som nådde mikrofonen vid inspelningen!
Om man har två kanaler så vill man förstås inte att det skall låta som om man lyssnar på två högtalare, utan man vill att högtalarna skall ge en illusion av ett kontinuerligt ljudfält, därav de små tonkurvejusteringarna som Ingvar har pratat om.
(Ingvar, du får gärna rätta mig om jag har fel, eller om du tycker att jag har uttryckt mig för oprecist!)![]()
BACH skrev: Jag har en fråga till dig patrikf:
Vad är studiomonitorer till för, vilka krav bör man ställa på dem?![]()
BACH skrev:Så det ultimata är givetvis att både monitorhögtalarna hos studiosnubben och dina högtalare hemma inte färgar ljudet.
Det ultimata som jag tänker mig är att lyssningsmiljön(inkl uppspelningsutrustning) liknar studiomiljön så mkt som möjligt. Så att mastringssnubbens "verklighet" kan återskapas. Det är enligt mig den enda verklighet som är intresant att tala om när det gäller hifi.
Om monitorerna och kringutrustningen i studion är ofärgande, och dina högtalare och kringutrustningen hemma också är ofärgande, så uppnås det du säger.
Ja, detta är ju inte ens en hypotetisk möjlighet.
Jaså, kan du förklara varför det inte är en hypotetisk möjlighet?![]()
Ja, att använda högtalare man inte gillar verkar onekligen vara en dålig idé, men är det någon som har sagt att man skall göra det då?![]()
Man får väl använda precis vilka högtalare man vill, men på vilket sätt är det en nackdel att använda högpresterande högtalare?
pingvinlakrits skrev: patrikf: ett (av raden med) problem är ju att även om du har studiomonitorer (som ju ofta är primärt avsedda för närfältslyssning) hemma så har du ju din rumsakustik att ta hänsyn till om du vill uppnå samma ljud som i ett kontrollrum i en studio.
pingvinlakrits skrev:Gillar du öppna ytor och dissar heltäckningsmatta och mjuka, polstrade, inklädda väggar och har feta katter som agerar självgående diffusorabsorbenter så får du ju garanterat problem att återge det på samma sätt. (lite självironi i det stycket men poängen kanske går fram ändå...)
pingvinlakrits skrev:Problemet, som jag ser det, är att man måste ta tag i problemen.
Harryup skrev:Tänk vad mycket man kan använda Photoshop till
patrikf skrev:
Mängden ljudinformation vid ett tillfälle som "fanns vid konserten" är OÄNDLIG. Det är informationen om alla ljudtryck på alla överallt. Våra trumhinnor upptar en mer begränsad plats.
patrikf skrev: Jag tror inte att det i första hand är begränsningar i hörselns förmåga som låter oss tro att vi lyssnar på "verkligheten" utan det är dess förmåga att med hjälp av andra intryck skapa en upplevelse.
patrikf skrev:Är inte epitetet ofärgande "ett solklart brott mot den första vetenskaplig tesen" i detta sammanhang? För övrigt så beror väl oförmåga att skilja verklig händelse från inspelad på händelsens komplexitet?.BACH skrev: Jag föreslår att du läser det här:IngOehman skrev:BACH skrev:patrikf skrev:Återigen, så tycker jag att begreppet färgande används fel här. Det finns ingen definition på att en högtalare i sig är ofärgande?
patrikf skrev:BACH skrev:Om studiosnubbens monitorhögtalare är färgande så blir det emellertid mycket svårare för honom att avgöra hur inspelningen egentligen låter.
En vågform på ett oscilloskop är en visualiserad framställning av den elektriska motsvarigheten, som i sin tur är en återspegling av lufttrycksvariationerna som registrerades av mikrofonen vid inspelningstillfället (mikrofonen kan förvisso förvränga signalen, men det är en annan sak).
Vågformen är sålunda utgångsmaterialet för att återskapa ljudet som nådde mikrofonen vid inspelningen, facit till hur vågformen skall översättas till ljud är alltså hur det lät vid inspelningstillfället, förutsatt att mikrofonen inte har förstört signalen förstås, om mikrofonen är färgande (förvrängande) så är ju inte vågformen en exakt återspegling av ljudet vid inspelningen.
En icke förvrängande mikrofon ger en korrekt vågform som möjliggör att en högtalare kan återskapa ljudet som rådde vid inspelningen, förutsatt givetvis att högtalaren är tillräckligt högpresterande för att klara av att utan förvrängning konvertera tillbaka den elektriska signalen till ljud som då skall överenstämma med ljudet som nådde mikrofonen vid inspelningen!
Om man har två kanaler så vill man förstås inte att det skall låta som om man lyssnar på två högtalare, utan man vill att högtalarna skall ge en illusion av ett kontinuerligt ljudfält, därav de små tonkurvejusteringarna som Ingvar har pratat om.
(Ingvar, du får gärna rätta mig om jag har fel, eller om du tycker att jag har uttryckt mig för oprecist!)![]()
En brist i det resonemanget är ju att en mikrofon inte "hör" som ett öra.
patrikf skrev:Hur ser du på problematiken att spela in på lyssningsposition och få ett lyssningsbart resultat?
patrikf skrev:BACH skrev: Jag har en fråga till dig patrikf:
Vad är studiomonitorer till för, vilka krav bör man ställa på dem?![]()
Jämn frekvensrespons, spridning, bra dynamikhandering etc är nog bra egenskaper. Studiomonitorer är väl till för att kontrollera vad man håller på mig när man fixar med musikproduktion? Jag vet inte riktigt.
patrikf skrev:Man får väl använda precis vilka högtalare man vill, men på vilket sätt är det en nackdel att använda högpresterande högtalare?
Ingen nackdel tycker jag!
Nattlorden skrev:Förstår inte denna fokus på omöjligheter, det känns kontraproduktivt. Är det inte bättre om ni fokuserar på att maximera möjligheterna.
Att dra semantiska konstruktioner i sank genom att extrapolera dem in i omöjlighetsterritoriet känns mer som diskussionssabotage än en vilja att komma någonstans...
pingvinlakrits skrev:BACH: bra inlägg!![]()
pingvinlakrits skrev:Jag läste det två gånger och håller med dig om grundidén för ofärgad inspelning/återgivning så långt det är möjligt från inspelning till avspelning.
pingvinlakrits skrev:En ofärgande högtalare kan ju "smaksättas" efter behov med tonkontroller, rörförstärkeri och dylikt.
pingvinlakrits skrev:En färgande högtalare kan man ju i princip inte göra ofärgande - och har man en färgande högtalare får man aldrig möjligheten att avnjuta förstklassigt ofärgat inspelat material som det är tänkt att låta.
BACH skrev:Jag försöker absolut inte fokusera på omöjligheter!![]()
Det håller jag med om, men tycker du att jag gör det alltså?![]()
Jag försöker ju bara svara på patriks frågor.![]()
Och jag försöker just att komma till konklusionen att vi bör sträva efter ofärgande högtalare!![]()
patrikf skrev:Nu har jag återigen ett par Pip hemma och kan konstatera att det nog inte var nåt fel på kaffekoppens jag lånade. Antingen är mina preferenser helt åt pepparn eller så får jag helt enkelt inte till ljudet alls här hemma hos mig. Det är för mycket diskant, och den har en visslig och oren karaktär(jämfört med mina hembyggen). Jag har också fixat stativ(papprör) i rätt höjd.
Nån som har vet råd?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster