En pladdertråd om olika basmodulsystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 00:03

verdad skrev:Eftersom detta är en pladdertråd om olika basmoduler, varför hörs aldrig något om profundus Z-4, eller Z-6. Det är väl ett väldigt kapabelt bassystem.

Alla bara pratar om y & x hela tiden. :)

Väldigt dyrt. Y-4 räcker för de flesta och de som vill ha mer kan bara komplettera sina existerande.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-01-25 00:07

Rydberg skrev: Gillar dock Y-elementen :P

mmmm...magkänsla...håller med...utan att jag behärskar det tekniska särskilt väl så imponerar (minst sagt) profY rejält. Rekommenderar alla välljudsälskare (och basnarkomaner :wink: ) att kalibrera "den inre referensen" med hjälp av ett profY-4-system med lämpliga topp-högtalare :) (och måste understrykas...i ett rum med optimerade akustiska egenskaper...makes a world of difference). Inget man går oberörd ifrån.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 02:54

Det blev infraX-8 liknande system för mig, men förmodligen blir det 4 stycken till.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-25 13:15

subjektivisten skrev:Har någon (Ingvar?) testat när ännu mer hearoom ger hörbar effekt? Det vill säga, Y-2 är specad till 124 dB, men jag antar att spelar man i 124 dB med Y-4 så kommer det låta mindre ansträngt inom dessa arbetsområde (16-80 hz)? Ungefär vart går denna gränsen? 5 dB? Eller t o m 10 dB lägre än specen?

Jag tycker 6 dB är en lagom marginal. Man sen kommer ju antalet in på
flera sätt också. Fler än bättre, i varje fall upp till 4 basar. Så om valet står
mellan t ex X-2 och Y-2 så är ju frågan knepig eftersom X-4 som inte ens
var med som alternativ, är det bättre valet (om inte planerna är att bygga
vidare till Y-4 vill säga, då är det ju kanske förnuftigare att starta med Y-2).

Men som sagt - att ha 6 dB i marginal när man tar sig an de värsta bas-
excesserna, tycker jag är lagom.

Tyvärr har jag själv just nu en negativ marginal. Det vill säga jag kan i min
hemmabio INTE spela alla mina filmer på referensnivå (läs; med referens-
gain). Och det är ju inge' bra. Skall åtgärdas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-01-25 16:25

stefanolo skrev:
Rydberg skrev: Gillar dock Y-elementen :P

mmmm...magkänsla...håller med...utan att jag behärskar det tekniska särskilt väl så imponerar (minst sagt) profY rejält. Rekommenderar alla välljudsälskare (och basnarkomaner :wink: ) att kalibrera "den inre referensen" med hjälp av ett profY-4-system med lämpliga topp-högtalare :) (och måste understrykas...i ett rum med optimerade akustiska egenskaper...makes a world of difference). Inget man går oberörd ifrån.

Profundus Y-4 är kanske det vettiga systemet ändå, man får väl trolla fram lite plats helt enkelt :)

Sen cr80es naturligtvis och väntar fortfarande på O&G:s försteg
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-01-25 16:50

W121 elementet helt klart, jag föreslår Infra-Y, men om du föredrar Prof-Y okej för mig. Men Infra-Y är ju vad jag har om än i modifierad utgåva, och personligen så är mitt special Infra-Y bättre än mitt före detta Infra-X6.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-01-25 17:26

Bamsefar skrev:W121 elementet helt klart, jag föreslår Infra-Y, men om du föredrar Prof-Y okej för mig. Men Infra-Y är ju vad jag har om än i modifierad utgåva, och personligen så är mitt special Infra-Y bättre än mitt före detta Infra-X6.

Jag tycker ju om den relativa "litenheten" hos Infra, det är ju därför jag tycker det är en tilltalande lösning. Sen har jag ju förtroende även för X-elementet men W121 verkar ju vara något i hästväg.

Din röst går mao till Infra Y6. Vilka är dina främsta motiveringar till det?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2012-01-25 19:44

adzer skrev:
verdad skrev:Eftersom detta är en pladdertråd om olika basmoduler, varför hörs aldrig något om profundus Z-4, eller Z-6. Det är väl ett väldigt kapabelt bassystem.

Väldigt dyrt. Y-4 räcker för de flesta och de som vill ha mer kan bara komplettera sina existerande.

Hmm, ibland funderar jag på om det verkligen är så. Med tanke på den höga känsligheten hos pZ räcker det med väldigt mycket mindre, läs billigare, stärkeri...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 19:51

Audix skrev:
adzer skrev:

Hmm, ibland funderar jag på om det verkligen är så. Med tanke på den höga känsligheten hos pZ räcker det med väldigt mycket mindre, läs billigare, stärkeri...

Två parallellkopplade profY har exakt samma känslighet som profZ då profZ har två stycken parallelkopplade Ybasar.
Mao är känsligheten ingen motivator.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 19:51

Blir det verkligen högre känslighet på en Z-modul än två paralellkoppladde Y-moduler?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-25 20:13

jag är imponerad att så många kan all data som rinnande vatten
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 20:22

MagnusÖstberg skrev:Blir det verkligen högre känslighet på en Z-modul än två paralellkoppladde Y-moduler?

Nej

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 20:22

celef skrev:jag är imponerad att så många kan all data som rinnande vatten

Nördar utan liv ;)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-01-25 21:08

Rydberg skrev:Profundus Y-4 är kanske det vettiga systemet ändå, man får väl trolla fram lite plats helt enkelt :)

Om det mot förmodan skulle dyka upp disponibla medel på hifikontot lutar jag åt samma håll, och det där med plats ordnar sig på samma sätt som för övriga (mindre) bassystem...det blir bara lite mindre luft kvar under bänken längs front-/högtalarväggen :) . Och det "vettiga" systemet...hmm..vi lever nog på en annan planet än de flesta :wink: :lol: .

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2012-01-25 21:21

adzer skrev:Två parallellkopplade profY har exakt samma känslighet som profZ då profZ har två stycken parallelkopplade Ybasar.

Ok.

Det är två saker som gjort att jag kom att tänka på detta; Främst att när folk skriver om sina pY-system så verkar det vara ett hyfsat fokus på att ha rejält med förstärkarresurser (vilket då det pZ-system jag lyssnar på inte har, och det kan spela tokstarkt) samt att mitt minne säger mig att Ingvar sagt att pZ har klart högre känslighet.

Men det kanske bara gäller de riktiga pZ-elementen? Du har säkert koll på deras siffror också. :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-01-25 21:23

stefanolo skrev:Och det "vettiga" systemet...hmm..vi lever nog på en annan planet än de flesta :wink: :lol: .

*Skrattar högt* good point! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-01-25 21:45

Rydberg skrev:Din röst går mao till Infra Y6. Vilka är dina främsta motiveringar till det?

Y elementet (W121) är ett riktigt bra element rent tekniskt och därmed borgar det för en bra återgivning, förutsatt att det sitter i ett korrekt dimensionerat och designat system. Så därav W121 - ett massivt bättre element än de mindre helt enkelt.

Infra för att det är just lättare att möblera med, nättare. Profundus-Y, framförallt 4 stycken, är något ofantligt stora (nåja, Z är större men den använder ju i alla fall W121...). WAF is out the window med Profundus helt enkelt. Infra går att dölja så att WAF blir acceptabelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 21:45

Audix skrev:
adzer skrev:Två parallellkopplade profY har exakt samma känslighet som profZ då profZ har två stycken parallelkopplade Ybasar.

Ok.

Det är två saker som gjort att jag kom att tänka på detta; Främst att när folk skriver om sina pY-system så verkar det vara ett hyfsat fokus på att ha rejält med förstärkarresurser (vilket då det pZ-system jag lyssnar på inte har, och det kan spela tokstarkt) samt att mitt minne säger mig att Ingvar sagt att pZ har klart högre känslighet.

Men det kanske bara gäller de riktiga pZ-elementen? Du har säkert koll på deras siffror också. :lol:

Ingvar har sagt att 300w per element är tilräckligt. Sen om folk väljer att ha mer effekt får de står för.
Mina seas-basar klarar sig med 200w men jag har 550w till dem ändå :D

profZ har en känslighet på 101,5dB för en modul. ProfZ-2 dvs har en känslighet på 107,5dB vid 1w.
Så jag håller med om att du behöver inte speciellt mycket effekt för att de skall spela på bra, men detsamma är sant för profY-4 kopplade parallelt.

profZ har mycket högre känslighet än profY så mycket möjligt att ingvar sagt det, men profZ har samma känslighet som profY-2 kopplade parallellt :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-25 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2012-01-25 21:54

adzer skrev:Proz har en känslighet på 101,5dB för en modul. ProfZ-2 dvs har en känslighet på 107,5dB vid 1w.

Jag har för mig att Z-elementen har högre känslighet än de nya fusk-Z-byggena, men jag kanske kommer ihåg fel?

Jaja, spelar ju ingen roll, vara bara en fundering jag fick. Tack för att du visste vad som gällde. :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-01-25 21:59

Audix skrev:de nya fusk-Z-byggena

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 22:01

Bamsefar skrev:
Audix skrev:de nya fusk-Z-byggena

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Haha undra vad ingvar har att säga om sina fuskbyggen ^^

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 00:27

adzer skrev:Proz har en känslighet på 101,5dB för en modul. ProfZ-2 dvs har en känslighet på 107,5dB vid 1w.

Det där får jag iof inte ihop alls.

Beskriv hur du tänker.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-26 00:56

Två korrelerade ljudkällor blir väl 6dB mer än en styck om jag inte misstar mig.

Alltså 2x1w med en profZ per kanal.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 01:17

?

Räkna från ett element och framåt..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-26 12:22

MagnusÖstberg skrev:?

Räkna från ett element och framåt..

Jag reagerade också på det. Jag trodde att en fördubbling av element gav 3dB högre känslighet ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-26 12:28

Jag har fått lära mig 6dB för korrelerande källor och 3dB för icke-korrelerande.

Bara att läsa ino manifestet där profZ har 6dB högre känslighet än profY.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 12:30

Du har rätt Adzer.

Jag tro att Magnus tänker på något helt ennet va... ?

alltså hur ETT 15" element skulle kunna vara känsligare ?

eller har jag rätt/ fel ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-26 12:54

adzer skrev:Jag har fått lära mig 6dB för korrelerande källor och 3dB för icke-korrelerande.

parallellkoppling kanske

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-26 12:59

schmutziger skrev:
adzer skrev:Jag har fått lära mig 6dB för korrelerande källor och 3dB för icke-korrelerande.

parallellkoppling kanske

Ja precis. När du parallellkopplar så får du två stycken korrelerande källor vilket då ger +6dB.

Men samma sak sker om du driver en per kanal.
Så om du kopplar två parallellt på en kanal eller en på varje kanal ger samma resultat för i båda fallen får du två korrelerande källor.
Detta förutsätter att signalen är i mono.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-26 13:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 13:00

Det beror snarare på att du har halverat impedansen och dubblerat antalet aktiva element. Z lär väl specas med halva impedansen mot Y.

Så totalt sätt torde Z-2 och Y-4 ha exakt samma resultat om man parallellkopplar Y-basarna.

Korrelerade ljudkällor är en annan sak. Om du sprider ut ett antal basmoduler i rummet kommer de spela starka i det neddersta registret än var och dem kan ensamma. Detta eftersom när våglängden de spelar är så stor att de når varandra kommer som sagt de samverka effektivare i de frekvenserna.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-01-26 13:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino