Nattlorden monterar ... (Bygger profX-4)...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-25 10:50

Nattlorden skrev:
Ragnwald skrev:Kvacktisarna ser oroliga ut.

De tror kanske jag kommer att spela ännu högre nu? :mrgreen:

Klart du kommer... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 11:00

boom skrev:låg luftgenomtränglighet 45x10-6 m3/(msPa)
Och då borde den räknas med i lådans volym .

Det var inte värst svår att blåsa in i, tror inte det där är några problem. Om den inte är HELT optimal spelar ingen roll - vissa kompromisser blir man tyvärr nödvändiga att göra i verkliga livet. Klapptest ger definitivt annat resultat nu än innan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-10-25 12:03

boom skrev:
Timpolanen skrev:Jo vart vill du komma..?

Tycker Vital funkar jättebra i både låd-dämp och dämp i rummet :)

låg luftgenomtränglighet 45x10-6 m3/(msPa)

Det är väl inte självklart att det är dåligt. Ett visst flödesmotstånd behövs för att det ska bli nån dämpning alls...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-25 12:08

Nattlorden skrev:

Det var inte värst svår att blåsa in i, tror inte det där är några problem. Om den inte är HELT optimal spelar ingen roll - vissa kompromisser blir man tyvärr nödvändiga att göra i verkliga livet. Klapptest ger definitivt annat resultat nu än innan.

Jo så är det med allt, ska man hålla på med alla små detaljer ut i det minsta så kommer man inte hinna lyssna in upphängning torkar ut :lol:

Ser bra ut nu tycker jag..! Fått upp all dämp än?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 12:12

Timpolanen skrev:Ser bra ut nu tycker jag..! Fått upp all dämp än?

Har inte mer än så, så ja. Kanske skall köpa någon annan skumplast att sätta där uppe även om den inte är optimal? Det som återstår är att täcka alltihop med bomullsväv så det inte syns.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-25 13:26

bomullsväv ?! :?

varför inte något snyggt tyg.. ?! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 13:27

DVD-ai skrev:bomullsväv ?! :?

varför inte något snyggt tyg.. ?! :D

Vad är det för osnyggt med ett fint svart bomullstyg. ( Jag sade inte lakansväv... )

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-25 13:48

jaha, du menar så... 8)

jag fpck upp envälldigt otrevlig bild i huvudet av sådan där "gles" och välldigt ful vit, just "bomullsväv".. :?

Ursäktar mitt utbrott.. ?! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 13:52

Ingen fara. :)

Är osäker på hur pass snyggt jag kan montera tyget, så oavsett hur snygga mönstrade tyger det finns, så riskerar det att bli extra osnyggt, svart borde ha större chanser att svälja lite små skavanker (hoppas jag).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-25 14:01

hur ska du fästa den ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 14:03

häftpistol hade jag tänkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-25 14:23

jo, men i framkant eller vart ?!

tänkte hur du ska kunna dölja "häftningen" sedan.. ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 14:24

Tänkte om man pressar tillbaka ACOn medans man häftar så kommer den att pressa ut tyget igen sedan och dölja häftningen. Problemet är ju övre biten utan ACO då....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-25 19:59

Timpolanen skrev:
Nattlorden skrev:

Jo så är det med allt, ska man hålla på med alla små detaljer ut i det minsta så kommer man inte hinna lyssna in upphängning torkar ut :lol:

Det är det som är skillnaden mellan skit och pankaka.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-25 23:11

Nattlorden skrev:Tänkte om man pressar tillbaka ACOn medans man häftar så kommer den att pressa ut tyget igen sedan och dölja häftningen. Problemet är ju övre biten utan ACO då....

Låter som en bra ide :) Finns det inte vitlackerad häftstift också..? För mig har sett det!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-26 06:15

Vitlackerade häftstift till svart tyg? Om man vill det skall vara synligt så... fast då hade jag hellre valt hamrade möbelspik i så fall. Sen tror jag det vore väldigt svårt att trycka in häftstift i hyllplanen, de är väldigt hårda i ytskiktet och inte värst mycket mjukare inuti.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-26 06:23

Har noterat en lätt kanalobalans igen... den har jag dragits med länge och var bidragande anledning till att jag missade att jag hade en trasig piP-diskant så länge. Experimenterade med att växla kanaler före försteget och sedan efter försteget igen... för att försöka hitta var. Slutade kvällen med att gå ned och köra både i28orna på en NAD 208a och då verkade det bli bra. Har varit lite orolig för att köra dem bryggade med så lågohmig last som i28, så av den anledningen är det ju lite lugnare också... däremot tappar jag ju effekt/peakkapacitet... hoppas dock att detta ligger utan för mitt arbetsområde...

Synd man inte är någon elektronikguru så man istället hade öppnat upp stegen och börjat mäta sig till vad det är som skiljer mellan dem.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-26 08:38

Jag tycker det varkar ganska vanligt just det, därför jag är lite skeptisk till att köra på det sättet... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-26 08:42

Skadar inte att få en 208a över. Speciellt inte om man skall ha inte fyra prof/infra-X i hemmabion senare. Eller som ren backup...

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-10-26 12:15

Dubbelpost
Senast redigerad av Sanjuro 2010-10-26 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-10-26 12:15

boom skrev:
Timpolanen skrev:
Nattlorden skrev:

Boom:

Vital verkar vara en riktigt bra lösning för att effektivt dämpa i rum - det är märkbart tystare än många andra dämpmaterial och det märker man bara man går nära materialet - det slukar verkligen ljud. Den vägg som jag varit med och byggt baserat på Vital är ruskigt effektiv.

Timpolanen:
Men att använda det som låd-dämpmaterial vet jag inte om det är särkilt lämpligt. Question Där är det väl andra egenskaper man vill ha - eller?

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-26 12:15

Hahaha missförstod dig angånde bomullsväv, såg bara ett vitt med lite grövrestruktur tyg. Men du skrev ju faktiskt svart... Sorry :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-26 19:38

Sanjuro skrev:
boom skrev:
Timpolanen skrev:
Nattlorden skrev:

Boom:

Vital verkar vara en riktigt bra lösning för att effektivt dämpa i rum - det är märkbart tystare än många andra dämpmaterial och det märker man bara man går nära materialet - det slukar verkligen ljud. Den vägg som jag varit med och byggt baserat på Vital är ruskigt effektiv.

Timpolanen:
Men att använda det som låd-dämpmaterial vet jag inte om det är särkilt lämpligt. Question Där är det väl andra egenskaper man vill ha - eller?

Tack för klargörandet.
Då var det som jag misstänkte

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-26 20:38

Sanjuro skrev:Timpolanen:

Joo har haft tankarna på nått skummliknande och kanske mäta, men.... Orkar inte nu :) Låter rätt okej nu tycker jag, den funkar mer än väl tycker ja. DVD-ai kanske kan invinka lite för utomstånde bedömning.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-26 21:27

Timpolanen skrev:
Sanjuro skrev:Timpolanen:

Joo har haft tankarna på nått skummliknande och kanske mäta, men.... Orkar inte nu :) Låter rätt okej nu tycker jag, den funkar mer än väl tycker ja. DVD-ai kanske kan invinka lite för utomstånde bedömning.

Vet du ens vad det är för "Q värde

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-27 14:26

Dämpmaterialet va väll redan från första början istoppat "lite på känn" av ingen mindre än Timpolanen him self :P , vi testade med Vital'en och det låter bra i den mängd som är nu så inga förändringar har gjorts, även om jag påtalat några gånger att mängden antagligen skulle behöva ändras till mindre än i dagsläget.
Sedan vore det välldigt intressant att jämnföra med Gullfiber och dessutom även mäta upp Q-värdet på lådan för att få se hur det ligger i praktiken just nu.

just det faktum att träfiberullen är välldigt mycket tätare än gullfibern och därmed måste räknas med till lådvolym är det som fått mig att tänkta att man kanske skulle mindska andelen.

Men till absorbenter är det ett helt otroligt bra material, ritkigt, ritkigt bra absorbtion ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-27 14:50

Har bara plockat de bästa tussarna ifrån råvaran...!

Nämen det är ett senare projekt, man kan ju inte bygga allt klart med än gång..? Vad ska man göra då?? :P Nä men nu lyssnar jag musik å ingen annat!

Nu ska vill inte highjacka hans tråd mer! Åter till min isf!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-27 21:45

Då snor jag min tråd tillbaka och filkar in lite från mina lyssningar:

Springsteen har aldrig låtit bättre... spelat lite från Lucky Town och Human Touch och det lät mycket bra. Det gjorde också lite Bob Dylan. Körde lite Brian Eno och blev glatt överraskad över djupa bastoner ihop med i övrigt ganska lättflyktiga toner.

Nu vet jag inte om det är dämpväggarna som gör sitt, men vid extremt låga nivåer vete tusan om inte piP gör ett bättre jobb... men man behöver inte dutta på mycket innan i28 skakar sömnen ut sig och visar var skåpet står.

Spelar lite "Dune" nu... mycket trevligt med fina popsnören till symfoniorkester...

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-31 00:28

Trevligt! Hur e ljudbilden då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-31 00:46

Rätt, dem större systemen tycker jag ofta kan behöva lite lite kräm innan dom släpper loss, men sedan händer det fan grejer... :P

i28 e trevligt, hur har du gjort med inställningen, e det "standard" +/-0 vid 200hz eller ?

Kul att det fungerar bra för dig, jag önskar jag hade ett större rum att nyttja mina prylar i, får inte ut alls det jag önskar... :(
Men just nu låter det fan nästan "ok" :roll:
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino