Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:sprudel: Har du någonsin lyssnat på de stora toppsystemen när de
är helt brand new?
De låter verkligen rått, hårda o rätt elaka. Faktiskt.
David_A skrev:Subjektivisten: Vad sitter det i dina i32s?
subjektivisten skrev:Om jag ska gissa så är det främst om man spelar på så högt att i56 inte spelar avslappnat längre, som skillnaden märks av. Om du delar vid 80 hz så kan du testa Trentemöller - vamp och dra på lite.
bakerman22 skrev:När man är upp vid en 125dB menar du då...?
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:När man är upp vid en 125dB menar du då...?
Nja, det beror ju på musiken. Högdynamisk "akustisk" musik så kräver man rejäla ljudtryck för att stressa elementen/högtalaren. Men med Trentemöller - vamp, som har väldigt låg dynamik och rejält överbetonad kring 70-150 hz, så krävs det inte lika mycket för att stressa elementen. Jag är tämligen säker att du, med dina SPL krav och möjlighet att utnyttja det (bor i hus), kan ganska lätt stressa i56 med den låten och där i64s hade gett renare återgivning.
David_A skrev:Är det Vamp-vinyl edit på Spotify?
Oavsett vilket så tror jag att diskantdelen, även i i56, är där man kommer att märka begränsningen först.
subjektivisten skrev:Körde Vamp nyss med peakar på 106-108 dBC och i32s + Y-4 fick jobba rejält! Jag borde också köpa ett större system.
schmutziger skrev:Du bottnar alltså i32 och Y4 med ljudtryck om 106dBc eller är väldigt nära?
subjektivisten skrev:schmutziger skrev:Du bottnar alltså i32 och Y4 med ljudtryck om 106dBc eller är väldigt nära?
Nej, jag bottnar inte dom då. Men dom fick jobba rejält.
Dom är inte överspecade, det är snarare så att denna låten är EXTREMT svår att återge med rejält ljudtryck på grund av dess låga crest och extrema frekvensbalans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster