Kvalitetskontroll kan vara irriterande besvärligt ibland
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:MichaelG skrev:Den förklaring som jag "tror" mest på (jag vet ju egentligen ingenting om sådant här) är att lyssningsrummet i fråga var rejält dämpat utom på golvet. Det gjorde golvreflexerna mer framträdande än om rummet i övrigt varit mindre väldämpat.
Vaddå? Har han inte lagt in heltäckingsmatta?![]()
Vart tog den vägen?![]()
Vh, iö
Billigare blir det om man inväntar donationer och sponsringar från hjälpsamma forummedlemmar som vill se till att jag får mitt otäcka golv täckt
markih skrev:Billigare blir det om man inväntar donationer och sponsringar från hjälpsamma forummedlemmar som vill se till att jag får mitt otäcka golv täckt
Nu börjar jag förstå det smarta i att ha möten och bildtråd fastän 'sakerna' är halvfärdiga.![]()
IngOehman skrev:Mattornas vänliga uppdykande är dig hur som helst väl unt!
Vh, iö
...Att >90% av alla fonogram (nuförtiden) är diskanthöjda och orena (och extremt illa komprimerade ) borde inte komma som någon överraskning för den som varit med ett tag...
Har du nått tips på några bra rock eller pop inspelningar som du tycker tillhör de <10% som har bra ljud?
Merkurius skrev:Jag har lyssnat på musik såhär efter träffen och i och med att MichaelG tyckte att min anläggning lät ljus, så har jag börjat störa mig lite på vissa inspelningars "essiga" ljud. Har du nått tips på några bra rock eller pop inspelningar som du tycker tillhör de <10% som har bra ljud?
IngOehman skrev:Här kommer svar till både Patrik F och Michael G!![]()
Så, jag nöjer mig med att konstatera att dina högtalarens spridningsegenskaper i kombination med att redan direktljudet är diskantavrullat, ger en tonkurva som faller nästan 10 dB (!) mot högre diskantområdet.![]()
Det är rätt extremt faktiskt.
(Till och med medelvärdet 3,5 kHz – 20 kHz ligger ca 10 dB under medelvärdet 50 – 400 Hz!).
Men...Dina direktljudmätningar är mera ifrågasättbara, för nu är du klart närmare högtalarna med mikrofonen, och den exponeras i sin illa diskanthöjda riktning:
Mikrofonens diskanthöjning som peakar vid 17 kHz syns nu mycket tydligt.![]()
patrikf skrev:Å andra sidan liknar mätkurvorna på mina SA diskanter i stort sett* andra mätningar jag sett på den och uppgifterna i databladen från SA.
Jag har dom i en ej optimal waveguide som åtminståne orsakar höjningen nedanför 10k(enligt mina mätningar). Svackan vid 10 k kan bero på kombinationen micavstånd/membranstorlek. När det gäller delningen mellan mid och diskant har jag nog lite att pula med.
Får inte riktigt ihop de två första av de ovanstående meningarna.![]()
Å ena sidan antyder du att dina mätningar ÄR pålitliga, eftersom de stämmer med andra mätningar du sett på dina SE-diskanter (gjorda med andra leksaksmätmikrofoner?#), och sedan säger du att en massa saker i mätningen beror på specifika egenskaper hos din egna wave-guide.![]()
Hur kan du isåfall jämföra med andra mätningar för att verifiera mätprecitionen?![]()
![]()
Jag tror nog du får acceptera att dina mätningar inte stämmer, helt enkelt.![]()
Fast när jag säger att bruset inte i övrigt kan förklara mätfelen utgår jag förstås ifrån att det brus du använder inte har klangfel inbyggt.Det kan du lätt kolla genom att loopa det!
Kör in det direkt i mätapparaten utan att passera den akustiska världen - och se om du får en perfekt linjalrät tonkurva.
![]()
Det finns nog goda skäl att tro att det är mätmikrofonen som i varje fall dominerar dina mätfel (när du mäter direktljud med den).![]()
Kaffekoppen skrev:Hur kontrolleras superdupermikrofonen då... och hur vet man att dess referens är bra
Kvalitetskontroll kan vara irriterande besvärligt ibland
dimitri skrev:Merkurius skrev:Jag har lyssnat på musik såhär efter träffen och i och med att MichaelG tyckte att min anläggning lät ljus, så har jag börjat störa mig lite på vissa inspelningars "essiga" ljud. Har du nått tips på några bra rock eller pop inspelningar som du tycker tillhör de <10% som har bra ljud?
Det här är superspännande!
Har Merkurius börjat störa sig på diskanten för att MichaelG hade åsikter om diskanten eller för det finns ett störande diskantöverskott i inspelningarna?
Edit: eller för att diskanten i högtalarna är för framträdande
Svante skrev:Patrikf: Hur ser det ut med närfältsmätning om du vrider mikrofonen i 45 resp 90 grader? Dvs att du låter ljudet falla in från sidan på miken.
IngOehman skrev:PatrikF!
Jag ångrar att jag svarade på ditt förra inlägg.
Svante skrev:Patrikf: Hur ser det ut med närfältsmätning om du vrider mikrofonen i 45 resp 90 grader? Dvs att du låter ljudet falla in från sidan på miken.
patrikf skrev:Svante skrev:Patrikf: Hur ser det ut med närfältsmätning om du vrider mikrofonen i 45 resp 90 grader? Dvs att du låter ljudet falla in från sidan på miken.
Voilá! på 50 cm.
patrikf skrev:Oah kanska också mina delningsfilter.
MichaelG skrev:Merkurius skrev:Hade MichaelG inte uppmärksammat mig på det här med diskanten hade jag nog inte tänkt på det.
Förlåt!![]()
Hälsn. Michael
Ps. Du får vara mer noga med vem du bjuder in i fortsättningen...
IngOehman skrev:Således: En anläggnings "återgivningspotential av verkligheten" kan man inte undersöka genom att lyssna på "vilka fonogram som helst". Däremot kan man förstås alltid "avnjuta" (med varierande framgång…) en återgivning av fonogrammet (med alla sina fel!) i en högkvalitativ anläggning.
phon skrev:Jag har ju lyssnat på dina högtalare hemma hos dig (PatrikF) och får nog säga att dom är rätt riktade, jämfört med piP som har en större spridning i diskanten.
IngOehman skrev:Mikael G!
Så kan man tycka!(Uppenbart.)
KiP i all ära, men för mig är det så intressantare att kunna återge de bästa inspelningarna så bra som möjligt, och att det därför är en helt oacceptabel lösning att lägga in en kompensation i högtalarna (och varför just där förresten?*) för "medelinspelningens" fel.![]()
MichaelG skrev:Om det är "rätt" att den skall låta för ljus (för att den är inspelad så), så skulle det vara "rätt" att den mesta akustiska musiken jag har skall låta för ljus. Vilket innebär att "rätt" ju faktiskt blir "fel"!
MichaelG skrev:Om nu dessutom Merkurius tycker att för mycket musik låter låter för ljust, så vore det ju oerhört dogmatiskt att tycka "att det får du stå ut med - det skall nämligen vara så". Mer pragmatiskt vore att neutralisera "KiP" (=Klangen i Praktiken).
IngOehman skrev:Inklusive att jag (utan att gnälla) accepterade att du kallde mig (med hjälp av en antydning) "oerhört dogmatisk", och att du dessutom konstruerade låtsascitatet "att det får du stå ut med - det skall nämligen vara så".
[...]
PS. Alla inspelningar klingar verkligen inte lika! Medelvärdet må vara förskjutet lite i den ljusa riktningen, men att tro att alla klingar ungefär lika mycket för ljust tycks mig vara en märklig uppfattning. Jag är av en annan uppfattning om du anser att det är så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster