Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Har faktiskt jämför just de där Revel med piP en gång för länge sen. Jag fördrog piP men ett par andra lyssnare fördrog Revel. När man vant sig vid piP:s oförvanskade återgivning är det väl svårt att vara utan förmodar jag.
Klart är iaf att piP går klart djupare i basen.
profbd skrev:är det inte riskfritt att utmana någon när man bor så långt norr ut?
meanmachine skrev:Rydberg skrev:Har faktiskt jämför just de där Revel med piP en gång för länge sen. Jag fördrog piP men ett par andra lyssnare fördrog Revel. När man vant sig vid piP:s oförvanskade återgivning är det väl svårt att vara utan förmodar jag.
Klart är iaf att piP går klart djupare i basen.
De som bemödasr sig att hitta hit lär bli varse om annat i testerna här. Basen är brutal i M20. Rätt placerad med bra drivning växer den enormt. mitt första intryck med Sat amplifix var att basen var anignen tunn. Med Primare A32 fick jag hämta hakan hos grannen under.
phon skrev:Den har ju en ganska bra discopuckel, Revellen.![]()
.
Rydberg skrev:
Brukar inte JA säga att det beror på sättet han mäter och inte på högtalaren?
meanmachine skrev:Kommer pip ned i 30hz?
Vet du förresten på sl hörde jag att man var den firma i sverige som talade flest språl flytande. Man försökte få till det att det var något positivt men jag ser det som en brist eftersom de inte kan svenska utan vara swahili och Kurdiska.
phon skrev:Rydberg skrev:
Brukar inte JA säga att det beror på sättet han mäter och inte på högtalaren?
Hmmm ... det verkar så ja. Då verkar M20 ha lite klen bas jämfört med en del andra ....
phon skrev:Ja, det verkar lite konstigt det där med pucklarna på JA's mätningar. Han mäter ju närfält säger han, när jag mäter närfält blir det en puckel om det är en puckel.![]()
Äh, jag vet inte. Sänd hit en Revel så kan jag jämföra mätningarna.
Om Revellen verkligen har en puckel, och man sätter den bredvid en piP mot väggen, så kommer naturligtvis Revellen att kunna spela bas grymt mycket starkare om den nu är puckelkonstruerad.
Då har man visat att en vägg förstärker basen.
piPen blir hyfsat rak från under 30Hz, Revellen spelar starkare och får en jättepuckel en bit upp.
Dessutom visas rummets basresonanser med båda högtalarna.
Om starkast är bäst vinner Revellen.
Om rakt är bäst vinner piPen.
Föresten, hur skall nivåmatchningen ske?
Kör en 1k-ton så kommer Revellens mer hängmattelika karakteristik att ge den ett nivåövertag.
Kör det avfallskvarnsljud som Svante hade så kommer Revellen att spela mycket svagare än piP vid 1kHz.
Kör matchningen vid 70Hz så blir Revellen också mycket svagare än piP ...![]()
Man kan nästan inte jämföra två såpass olika högtalare, det är som att jämföra en sportbil och en SUV. Båda är bra på sina specialiteter.
Vilken som är SUVen vet jag inte.
.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster