Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Min och många andras erfarenhet är att 4m fungerar alldeles utmärkt i alla fall, i56, i64s och i68es presenterar allihopa ett mycket behagligt ljudsceneri, deras presentation har tidigare inte alltid övertygad men det har vuxit på mig till at jag idag helt klart uppskattar 5högtalarna.
Morello skrev:Vilket avstånd rekommenderar Ingvar för pi60?
DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Jag har för övrigt liknande upplevelser
DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Alexi skrev:DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Det har gått över 11 år sedan jag skrev i tråden första gången. Hört många fler Ino system under åren, men jag står fast vid att jag föredrar de mindre. Bäst jämförelse fick jag hemma hos Komorok när jag kunde sitta i sweetspot och någon switchade d-option åt mig. Det är två helt olika sätt att presentera musik på. Antingen gillar man det ena bättre eller det andra. Så jag håller inte med om att det skulle råda koncensus kring att de är bättre. Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.
Alexi skrev: . Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.
Morello skrev:Alexi skrev: . Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.
Både jag och nej vill jag påstå - pip avviker i mina öron (och i mikrofon) samtidigt som de finare systemen låter konsekvent.
DVD-ai skrev:Ja jag har alltid upplevt "små ino" (piP mfl) som avvikande men så även i56/i64s dock på helt annat vis.
Det är ingen självklarhet att man föredrar i64s framför i32s
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Ja jag har alltid upplevt "små ino" (piP mfl) som avvikande men så även i56/i64s dock på helt annat vis.
Det är ingen självklarhet att man föredrar i64s framför i32s
Tror inte ni lyssnar ofta nog på andra högtalare om ni tycker piP är speciellt avvikande... de är inte mer avvikande än att man går från ett rum med i32s, eller pi60s-s tilll piP och inte upplever några klangolika skillnader beroende på tiden det tar mellan anläggningarna.
Att de sprider och målar annan ljudbild - ja.... fast då vinner nästan piP i så fall.![]()
music4ever skrev:i32s är tyvärr för begränsad i SPL-förmåga för jag ska anse den är "perfekt". Sen så har jag inte lyssnat jätteofta på de stora systemen, men när jag gjort det så har jag gillat det de presterar.
Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar.![]()
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats
edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?
Morello skrev:DVD, jag hänger inte med på hur du resonerar.
Steget från pi60 till i28/32 jämte lämpligt bas-system är ju gigantiskt jämfört med steget (om 6dB) från i28/32 till i56/64 med avseende på framför allt kapacitet.
Sedan undrar jag lite vad ni spisar för fonogram som tarvar sådan kapacitet som i56/64 besitter - givet normalstora salonger om 30-60 m2). Är det enstaka demospår eller sitter ni i flera timmar och lyssnar på sådan nivå? Nyfiken!
Jag delar ju iofs min enda B88s vid 250 Hz vilket naturligtvis gör den avsevärt mindre ansatt än om man delar vid 80 Hz.
Music4ever, ba å fimpa sekringarna!
Morello skrev:Är det vertikal riktverkan du söker med i56/64?
Alexi skrev:DVD-ai skrev:Det verkar råda någon sorts konsensus om att i56/i64s ändå på närgränsen (4m) tenderar till att presterar bättre än i28/ i32s på samma avstånd.
Det har gått över 11 år sedan jag skrev i tråden första gången. Hört många fler Ino system under åren, men jag står fast vid att jag föredrar de mindre. Bäst jämförelse fick jag hemma hos Komorok när jag kunde sitta i sweetspot och någon switchade d-option åt mig. Det är två helt olika sätt att presentera musik på. Antingen gillar man det ena bättre eller det andra. Så jag håller inte med om att det skulle råda koncensus kring att de är bättre. Alla andra Ino system låter väldigt lika, men inte dessa så jag skulle mer kalla dem en nisch än de bästa.
Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar.![]()
Tror jag oftast ligger på en medelnivå runt 70 dB med toppar runt 90 dB på lyssningsplats
edit: i32s spelar 124 dB, i64s 130 dB (118 och 124 på lyssningsplats?). Spelar ni verkligen så högt?
DVD-ai skrev:Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar.![]()
Vad har du själv för toppar ?
Ino signatur har typ >8” men <9” basar eller något i den stilen har jag för mig.
Hemma hos mig är det väldigt vanligt att medelnivån ligger på mellan 70-85dB och då går allting naturligtvis på tomgång, exakt som jag vill ha det
Men jag har inga problem att under rätt omständigheter få suget att spela starkt nog att i32s skulle få det svettig...
Nu i lägenhet så händer det inte pga grannar, men i kommande hus så blir förutsättningarna helt andra och jag vet att i32s kommer att få jobba mycket hårdare när suget tar över
Kraniet skrev:DVD-ai skrev:Kraniet skrev:Fan vad högt ni spelar alltså. Jag har aldrig varit i närheten av att maxa mina 7" midbasar.![]()
Vad har du själv för toppar ?
Ino signatur har typ >8” men <9” basar eller något i den stilen har jag för mig.
Hemma hos mig är det väldigt vanligt att medelnivån ligger på mellan 70-85dB och då går allting naturligtvis på tomgång, exakt som jag vill ha det
Men jag har inga problem att under rätt omständigheter få suget att spela starkt nog att i32s skulle få det svettig...
Nu i lägenhet så händer det inte pga grannar, men i kommande hus så blir förutsättningarna helt andra och jag vet att i32s kommer att få jobba mycket hårdare när suget tar över
jag har en enkel Wavecor 7" bas i mina frontar. Samma som i OA51.N fast åttaohmsvarianten.
Mina lådor sitter ju på väggen så det motsvarar väl kanske två 7" i basen då.
Men jag har ju funderat på att öka på det. Mest för känslan som blir med mer konarea.
Delar med 3e ordn bw vid 80 Hz. Basarna är två kortslagiga (7mm) 15tum i slutna lådor. Vid actionfilmeffekter klarar väl mig just på gränsen för vad de mäktar med. Basarna alltså.
edit: enligt basta så ger de två midbasarna 98 dB@1m vid ett konutslag på 1mm vilket alltså borde bli ca 92 på lyssningsplats. Dvs minst ca 6 dB headroom på min normala peaknivå.
Baslådorna mäktar med ca 108 dB@1m över 20 Hz
edit2: inte för att jag har något emot de som vill spela högre. Tycker det är intressant bara. Volymen på min marantz står sällan högre än 55
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster