MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 22:15

Vad tror du erik. En mätning med den setup vi hade på slutet kontra den som du har publicerat? Skulle detta vara möjligt?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-03 22:17

meanmachine skrev:
sprudel skrev:Efterklang på den nivån skulle jag aldrig stå ut med, men det är jag det.
0,35 - 0,40 är mitt mål, men jämnt fördelat.

Mätningen är på ljudet innan jag kom och hur det ser ut som vi lyssnade vet vi inte än men det kanske erik fixar. :)

MM: Japp, jag blev nyfiken och mätte ett par gånger och fick det till runt 0,35 :)

Det skulle jag nog också säga är en relativt kort efterklang..

Edit: Kan fixa en bild senare om det är av intresse.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-06-03 22:22

Måste säg att det låter väldigt motsägelsefullt att du lyckats sänka efterklangen
genom att avlägsna absorberande material från rummet.

Skulle nog ta dom där mätningarna med en nypa salt.

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-03 22:26

Aerob skrev:Måste säg att det låter väldigt motsägelsefullt att du lyckats sänka efterklangen
genom att avlägsna absorberande material från rummet.

Skulle nog ta dom där mätningarna med en nypa salt.

Sänka? Nä, de gick från runt dryga 0.2-0-25 till runt 0,35..

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-06-03 22:28

Aha! Läste inte så noga och fick 2:an till en 7:a...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-03 22:28

Skulle det kunna vara så att rummet låter för överdämpat p.g.a att den kraftiga resonansen i basområdet har så pass mycket längre efterklang än resten av registret? Och att det skulle kunna funka fint med all ursprunglig dämpning, bara den resonansen togs om hand?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 22:40

paa skrev:Skulle det kunna vara så att rummet låter för överdämpat p.g.a att den kraftiga resonansen i basområdet har så pass mycket längre efterklang än resten av registret? Och att det skulle kunna funka fint med all ursprunglig dämpning, bara den resonansen togs om hand?

Den feta puckeln minskade rejält efter omstrukturering.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-04 00:05

Det där verkar vara mer än lovligt besvärligt rum :(

Förstår om ni tog bort dämpning bakom, men det gör ju samtidigt ljudet mer ofokuserat.

Du måste nog verkligen ta hand om de där basresonanserna, annars kommer nog ljudet upplevas som... apa.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-06-04 01:07

meanmachine skrev:
Tengil skrev:
meanmachine skrev:Jag har haft tid att lyssna in mit ordentligt på Revel M20 som jag har otroligt svårt att se slagen av pip. En sanslöst bra högtalare rakt igenom. Möjligen kan pip gå aningen lägre i basen men sen kommer de att bli avhängda. :wink:

Underbart, fantastiskt uttömmande och avslöjande , då måste du vara klar, dags att stänga tråden kanske :)

Är du rädd att Ino inte håller måtte ? :wink:

Sticker ut hakan lite. Revel låter sjukt bra och jag håller inte med Johan. Styrkan tycker jag är att den INTE distar utan spelar rent och dessutom med otrolig spännst. Dessutom har jag svårt att se pip slå basen som är groteskt djup på revel. :) Möjligen och endast möjligen spelar pip aningen djupare men det är möjligen.

Fattar inte att alla orkar hålla på o bråka om ett högtalar test, LEKSKOLA.

Håller på "meanmachine"

Det enda jag tycker är, att man skall jämföra piP med högtalare i samma prisklass.

Men förstår vad du gör med detta test.
Sen är det otroligt vilka fantastiska öron vissa verka ha.
Blindtesterna som många gör ar ju inte ett blindtest, i ett blind test skall man absolut inte veta vilka prylar man lyssnar på då blir det riktigt.

Lycka till.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-06-04 08:32

reservdelar skrev:....Det enda jag tycker är, att man skall jämföra piP med högtalare i samma prisklass....

Jag skulle vilja sikta på x10 8)

Citat INO Audios manifest, "kapitel 2 "Min filosofi" - punkt 6
....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-04 09:19

....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....

Uj... Trodde inte priset var en värdemätare på kvalite men man lär sig var dag. :) Men känner spontant att 10x upp på Pi60 och den är svårt att tro att den skulle ha skuggan av en chans. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-04 09:25

Det är en subjektiv bedömning av tillverkaren vilket också kan tillskrivas marknadsföringsmumbojumbo om man så önskar.

Det indikerar iallafall en målsättning som är lätt att förstå för de flesta ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-06-04 09:57

meanmachine skrev:

Uj... Trodde inte priset var en värdemätare på kvalite men man lär sig var dag. :) Men känner spontant att 10x upp på Pi60 och den är svårt att tro att den skulle ha skuggan av en chans. 8)

Sen håller ju inte det där x10 resonemanget med piX, piM för fem öre.
Som jag tycker är de minst prisvärda ino saluför förutom es systemen då.

Magnus
+1 på målsättning iaf!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-04 10:02

Tengil skrev:
celef skrev:
Tengil skrev:
celef skrev:
dimitri skrev:
celef skrev:jag ser fram emot en ärlig recension

en bra recension kan inte vara bra utan att vara ärlig.

jag har läst flera bra recensioner som med facit i hand omöjligen kan ha varit ärliga

Vad var det som var så bra med dem då?

det har varit väldigt bra skrivna recensioner, finner du sådant konstigt?

Du menar språkligt eller är uppställningen i texten bra?
Vad jag menar är: om en test är bra utförd så borde den väl spegla resultatet, annars är den väl per defenition (test av grunka) oduglig.

Vh Christer

jag menar att det finns artiklar/tester som jag med behållning kan läsa utan jag behöver tycka likadant
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-04 10:11

schmutziger skrev:
meanmachine skrev:

Magnus
+1 på målsättning iaf!

Det intressanta här kommer att vara att vi nu helt out of the blue har vänt steken och kommer att jämföra Pi60 a 40papp golvstående mot Revel m20 a 20papp stativmodell rakt av och detta kommer med all onskvärdhet att sätta Revel i en underdogsits och sätta pressen på Pi60 och jag tror inte att Revel kommer att göra bort sig. :) trotts sin svårare possition. Dessutom kommer nu testet att utföras i pi60's egna domäner.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-06-04 10:17

nja pi60 kostar väl snarare 25papp iofs.
och point of diminishing returns(stavning?) är väl nådd på båda med för den delen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-04 10:19

schmutziger skrev:nja pi60 kostar väl snarare 25papp iofs.
och point of diminishing returns(stavning?) är väl nådd på båda med för den delen.

Gick tillbaka och kollade en annan tråd och 34900:- kostar pi60 som jag förstår oemotsagda uppgifter.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-04 10:36

pi60 26 795:- (done) 22 800:- (mdf) 19 400:- (utan låda)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38009

Sen, det är ju bara att testa dom, såja. Klart. Inga konstigheter, gillar man inte - köp inte.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-06-04 11:34

meanmachine skrev:
schmutziger skrev:
meanmachine skrev:

Magnus
+1 på målsättning iaf!

Det intressanta här kommer att vara att vi nu helt out of the blue har vänt steken och kommer att jämföra Pi60 a 40papp golvstående mot Revel m20 a 20papp stativmodell rakt av och detta kommer med all onskvärdhet att sätta Revel i en underdogsits och sätta pressen på Pi60 och jag tror inte att Revel kommer att göra bort sig. :) trotts sin svårare possition. Dessutom kommer nu testet att utföras i pi60's egna domäner.

Vore det inte intressantare att göra testet i ett bättre rum, ditt till exempel?

/Johan

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-04 11:56

MagnusÖstberg skrev:Det där verkar vara mer än lovligt besvärligt rum :(

Förstår om ni tog bort dämpning bakom, men det gör ju samtidigt ljudet mer ofokuserat.

Du måste nog verkligen ta hand om de där basresonanserna, annars kommer nog ljudet upplevas som... apa.

Ja, alltså det är ju inget höjdarrum på något sätt men heller inte tokdåligt. Låter faktiskt rätt bra ändå motför andra rum jag testat som varit vanliga slutna rum.

Jag är inne på det som paa säger att detta är nog ett fall av sneddämpning (överdämpning i övre register) och att det är det som gör att det upplevs som dovt och livlöst.

Därför kanske det vore rentav teoretiskt riktigt att minska dämpningen? Efetrklangen hamnar ju ändå inte över 0,35. Visst, det blir lite mindre fokuserat men samtidigt så känns det mera välavvägt och naturligt.

Jag mätte den senare uppställningen och vad jag såg var att det var en jämnare efterklang över alla register så troligen är det detta som gjorde att det upplevs som naturligare. Både jag och MM tyckte att det lät betydligt bättre i basen också men faktum är att puckeln finns kvar, så förbättringen vi hörde hade nog med en jämnare avklingning att göra..?

Det enda rätta är ju att försöka fixa till det i basen med akustiken men det är verkligen lättare sagt än gjort pga den öppna planlösningen, jag vet inte hur jag skulle kunna gå till väga riktigt för att kapa av 50 hz helst runt 10 dB.

Hur jag än gör så blir det en kompromiss åt något håll, frågan är bara åt vilket håll jag ska gå.

1. Bort med dämpning - Jämnare men lite längre efterklang över alla register.

2. In med dämpningen igen - Bättre fokus men ett lite livlöst och dött ljud i de övre registren.

3. Förslag?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-04 12:03

Har du lust att släpa dem till mig får du en chans att se hur ett annat rum ter sig men om inte är det pratiskt lättare att köra hos dig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-06-04 12:18

Eriken, diffusera mera

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-06-04 12:43

m_persson79 skrev:

pi60 26 795:- (done) 22 800:- (mdf) 19 400:- (utan låda)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38009

Sen, det är ju bara att testa dom, såja. Klart. Inga konstigheter, gillar man inte - köp inte.

Det där är byggsatspriser!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-04 13:39

diesel skrev:
reservdelar skrev:....Det enda jag tycker är, att man skall jämföra piP med högtalare i samma prisklass....

Jag skulle vilja sikta på x10 8)

Citat INO Audios manifest, "kapitel 2 "Min filosofi" - punkt 6

Stämmer bra det. Jag har inte hittat någon högtalare som jag anser är i pi60s klass, oavsett pris. TAD reference one är bra men håller pi60s som bättre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-06-04 15:50

subjektivisten skrev:Stämmer bra det. Jag har inte hittat någon högtalare som jag anser är i pi60s klass, oavsett pris. TAD reference one är bra men håller pi60s som bättre.

Mina öron säger mig att det inte stämmer när det gäller PiP. Både mina nuvarande frontar såväl som de jag hade tidigare spelar på ett, för mig, trevligare sätt. Ingen av dessa kostar 70000 konstigt nog.

Som Magnus Ö sa, en högst subjektiv bedömning...

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-06-04 16:41

Nu tycker jag den her traden precis som nestan alla andra har blivit en pissa-lengst match der fokuseringen ligger pa vad saker kostar och inte hur de later. Fy fan vad ointressant att veta vad nagot som man inte gillar kostar. Ar det skit bryr jag mig inte om det er dyr skit eller billig skit. Jag vill inte ha det oavsett.

Diesel: Vad som er intressant er att man KAN kopa NYA pi60 i byggsats och skruva ihop dem for drygt 22 000kr. Sedan lite egen tid pa det och vips sa har man den ferdiga produkten. For mig er 22 000kr det faktiska totala nypriset pa pi60 for jag kan absolut inte tenka mig att betala mer for att nagon ska skruva ihop dem at mig.

Fanns mojligheten att kopa andra t ex Revel M20 for 7000kr i "byggsats" jmf med 11000kr for ett par nya skulle jag givetvis hellre gora det ocksa.
Men av forklarliga skel sa vill nog de flest tillverkare inte ge koparen den mojligheten.

MM:
Det ar intressant att hora om vad du tycker rent subjektivt. Det som jag reagerar pa er din liknelse med kinesiska aetpinnar och kastrullock. Det ar for mig ganska avslojande bevis pa att nagon del i elektroniken inte ar toppklass direkt... ...av alla felaktigheter jag er kensligast for ar det just diskantomradet och dar er pi60 i toppklass jmf med allt annat jag lyssnat pa hos olika folk och fa. Dessutom vet jag ju inte om det sager mer om inspelningen i sig eller elektronikens bristfellighet.

Jag har hort pi60 lata nestan som du beskriver med en riktigt keff cd/blurayspelare. (Pioneer LX), men forutom den otrevliga upplevelsen har jag jmf med pi60/s aldrig hort en hogtalare med renare och mer obesverad diskantatergivning (den nyaste diskanten, inte Dynaudio foregangaren!).

Dessutom koper jag inte att man inte skulle uppleva precis samma dilemma med t ex Revel M20 om den nu er sa pass bra som du sager. Da ar den inte tillreckligt avslojande (kalla det transparens om du vill) for att patala brister i elektroniken/inspelningen.

piPs har i mitt tycke inte samma upplevda renhet i diskanten som pi60/s, dock tycker jag att den er mycket bra. Men jag skulle sjelv onska en battre diskant i piPs.

PS
Jag hade mycket gerna lyssnat pa skillnaden/likheterna mellan Revel M20 och piPs. Det later som en spennande duell. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-04 17:15

diesel skrev:Mina öron säger mig att det inte stämmer när det gäller PiP. Både mina nuvarande frontar såväl som de jag hade tidigare spelar på ett, för mig, trevligare sätt. Ingen av dessa kostar 70000 konstigt nog.

Ja pip har ju sina begränsningar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-04 18:12

MM:
Det ar intressant att hora om vad du tycker rent subjektivt. Det som jag reagerar pa er din liknelse med kinesiska aetpinnar och kastrullock. Det ar for mig ganska avslojande bevis pa att nagon del i elektroniken inte ar toppklass direkt... ...av alla felaktigheter jag er kensligast for ar det just diskantomradet och dar er pi60 i toppklass jmf med allt annat jag lyssnat pa hos olika folk och fa. Dessutom vet jag ju inte om det sager mer om inspelningen i sig eller elektronikens bristfellighet.

Jag påtalade att vi inte var klar med optimering. Skall försöka hinna släpa dit ett steg och ev CD av kaliber. Den maskin erik spelar med ät DV668, en maskin jag tidigare haft svårt för. Roteln RA06 känns lite mörk och electrokompaniettråkig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-04 18:12

subjektivisten skrev:
diesel skrev:Mina öron säger mig att det inte stämmer när det gäller PiP. Både mina nuvarande frontar såväl som de jag hade tidigare spelar på ett, för mig, trevligare sätt. Ingen av dessa kostar 70000 konstigt nog.

Ja pip har ju sina begränsningar.

Nja, inte om dom är delade. Just hypade pK hade inte så mycket att sätta mot om man säger så. Det är ju fortfarande hobby-högtalare vs hobby-diton - så vem bryr sig? :) Köp, eller skit i det!
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-06-04 19:55

eriken skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det där verkar vara mer än lovligt besvärligt rum :(

Ja, alltså det är ju inget höjdarrum på något sätt men heller inte tokdåligt. Låter faktiskt rätt bra ändå motför andra rum jag testat som varit vanliga slutna rum.

Jag är inne på det som paa säger att detta är nog ett fall av sneddämpning (överdämpning i övre register) och att det är det som gör att det upplevs som dovt och livlöst.

Därför kanske det vore rentav teoretiskt riktigt att minska dämpningen? Efetrklangen hamnar ju ändå inte över 0,35. Visst, det blir lite mindre fokuserat men samtidigt så känns det mera välavvägt och naturligt.

Jag mätte den senare uppställningen och vad jag såg var att det var en jämnare efterklang över alla register så troligen är det detta som gjorde att det upplevs som naturligare. Både jag och MM tyckte att det lät betydligt bättre i basen också men faktum är att puckeln finns kvar, så förbättringen vi hörde hade nog med en jämnare avklingning att göra..?

Det enda rätta är ju att försöka fixa till det i basen med akustiken men det är verkligen lättare sagt än gjort pga den öppna planlösningen, jag vet inte hur jag skulle kunna gå till väga riktigt för att kapa av 50 hz helst runt 10 dB.

Hur jag än gör så blir det en kompromiss åt något håll, frågan är bara åt vilket håll jag ska gå.

1. Bort med dämpning - Jämnare men lite längre efterklang över alla register.

2. In med dämpningen igen - Bättre fokus men ett lite livlöst och dött ljud i de övre registren.

3. Förslag?

Har du inte möjlighet att bygga en basabsorbent så får du väl prova dig fram till den grad av annan dämpning som du tycker är lagom med de förutsättningar du har...

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino