Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:sprudel skrev:Efterklang på den nivån skulle jag aldrig stå ut med, men det är jag det.
0,35 - 0,40 är mitt mål, men jämnt fördelat.
Mätningen är på ljudet innan jag kom och hur det ser ut som vi lyssnade vet vi inte än men det kanske erik fixar.
Aerob skrev:Måste säg att det låter väldigt motsägelsefullt att du lyckats sänka efterklangen
genom att avlägsna absorberande material från rummet.
Skulle nog ta dom där mätningarna med en nypa salt.
paa skrev:Skulle det kunna vara så att rummet låter för överdämpat p.g.a att den kraftiga resonansen i basområdet har så pass mycket längre efterklang än resten av registret? Och att det skulle kunna funka fint med all ursprunglig dämpning, bara den resonansen togs om hand?
meanmachine skrev:Tengil skrev:meanmachine skrev:Jag har haft tid att lyssna in mit ordentligt på Revel M20 som jag har otroligt svårt att se slagen av pip. En sanslöst bra högtalare rakt igenom. Möjligen kan pip gå aningen lägre i basen men sen kommer de att bli avhängda.
Underbart, fantastiskt uttömmande och avslöjande , då måste du vara klar, dags att stänga tråden kanske
Är du rädd att Ino inte håller måtte ?![]()
Sticker ut hakan lite. Revel låter sjukt bra och jag håller inte med Johan. Styrkan tycker jag är att den INTE distar utan spelar rent och dessutom med otrolig spännst. Dessutom har jag svårt att se pip slå basen som är groteskt djup på revel.Möjligen och endast möjligen spelar pip aningen djupare men det är möjligen.
reservdelar skrev:....Det enda jag tycker är, att man skall jämföra piP med högtalare i samma prisklass....
....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....
....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....
meanmachine skrev:....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....
Uj... Trodde inte priset var en värdemätare på kvalite men man lär sig var dag.Men känner spontant att 10x upp på Pi60 och den är svårt att tro att den skulle ha skuggan av en chans.
Tengil skrev:celef skrev:Tengil skrev:celef skrev:dimitri skrev:celef skrev:jag ser fram emot en ärlig recension
en bra recension kan inte vara bra utan att vara ärlig.
jag har läst flera bra recensioner som med facit i hand omöjligen kan ha varit ärliga
Vad var det som var så bra med dem då?
det har varit väldigt bra skrivna recensioner, finner du sådant konstigt?
Du menar språkligt eller är uppställningen i texten bra?
Vad jag menar är: om en test är bra utförd så borde den väl spegla resultatet, annars är den väl per defenition (test av grunka) oduglig.
Vh Christer
schmutziger skrev:meanmachine skrev:....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....
Uj... Trodde inte priset var en värdemätare på kvalite men man lär sig var dag.Men känner spontant att 10x upp på Pi60 och den är svårt att tro att den skulle ha skuggan av en chans.
Sen håller ju inte det där x10 resonemanget med piX, piM för fem öre.
Som jag tycker är de minst prisvärda ino saluför förutom es systemen då.
Magnus
+1 på målsättning iaf!
schmutziger skrev:nja pi60 kostar väl snarare 25papp iofs.
och point of diminishing returns(stavning?) är väl nådd på båda med för den delen.
schmutziger skrev:nja pi60 kostar väl snarare 25papp iofs.
och point of diminishing returns(stavning?) är väl nådd på båda med för den delen.
meanmachine skrev:schmutziger skrev:meanmachine skrev:....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....
Sen håller ju inte det där x10 resonemanget med piX, piM för fem öre.
Som jag tycker är de minst prisvärda ino saluför förutom es systemen då.
Magnus
+1 på målsättning iaf!
Det intressanta här kommer att vara att vi nu helt out of the blue har vänt steken och kommer att jämföra Pi60 a 40papp golvstående mot Revel m20 a 20papp stativmodell rakt av och detta kommer med all onskvärdhet att sätta Revel i en underdogsits och sätta pressen på Pi60 och jag tror inte att Revel kommer att göra bort sig.trotts sin svårare possition. Dessutom kommer nu testet att utföras i pi60's egna domäner.
MagnusÖstberg skrev:Det där verkar vara mer än lovligt besvärligt rum
Förstår om ni tog bort dämpning bakom, men det gör ju samtidigt ljudet mer ofokuserat.
Du måste nog verkligen ta hand om de där basresonanserna, annars kommer nog ljudet upplevas som... apa.
m_persson79 skrev:schmutziger skrev:nja pi60 kostar väl snarare 25papp iofs.
pi60 26 795:- (done) 22 800:- (mdf) 19 400:- (utan låda)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38009
Sen, det är ju bara att testa dom, såja. Klart. Inga konstigheter, gillar man inte - köp inte.
diesel skrev:reservdelar skrev:....Det enda jag tycker är, att man skall jämföra piP med högtalare i samma prisklass....
Jag skulle vilja sikta på x10![]()
Citat INO Audios manifest, "kapitel 2 "Min filosofi" - punkt 6....Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. ....
subjektivisten skrev:Stämmer bra det. Jag har inte hittat någon högtalare som jag anser är i pi60s klass, oavsett pris. TAD reference one är bra men håller pi60s som bättre.
diesel skrev:Mina öron säger mig att det inte stämmer när det gäller PiP. Både mina nuvarande frontar såväl som de jag hade tidigare spelar på ett, för mig, trevligare sätt. Ingen av dessa kostar 70000 konstigt nog.
Som Magnus Ö sa, en högst subjektiv bedömning...
MM:
Det ar intressant att hora om vad du tycker rent subjektivt. Det som jag reagerar pa er din liknelse med kinesiska aetpinnar och kastrullock. Det ar for mig ganska avslojande bevis pa att nagon del i elektroniken inte ar toppklass direkt... ...av alla felaktigheter jag er kensligast for ar det just diskantomradet och dar er pi60 i toppklass jmf med allt annat jag lyssnat pa hos olika folk och fa. Dessutom vet jag ju inte om det sager mer om inspelningen i sig eller elektronikens bristfellighet.
subjektivisten skrev:diesel skrev:Mina öron säger mig att det inte stämmer när det gäller PiP. Både mina nuvarande frontar såväl som de jag hade tidigare spelar på ett, för mig, trevligare sätt. Ingen av dessa kostar 70000 konstigt nog.
Som Magnus Ö sa, en högst subjektiv bedömning...
Ja pip har ju sina begränsningar.
eriken skrev:MagnusÖstberg skrev:Det där verkar vara mer än lovligt besvärligt rum
Förstår om ni tog bort dämpning bakom, men det gör ju samtidigt ljudet mer ofokuserat.
Du måste nog verkligen ta hand om de där basresonanserna, annars kommer nog ljudet upplevas som... apa.
Ja, alltså det är ju inget höjdarrum på något sätt men heller inte tokdåligt. Låter faktiskt rätt bra ändå motför andra rum jag testat som varit vanliga slutna rum.
Jag är inne på det som paa säger att detta är nog ett fall av sneddämpning (överdämpning i övre register) och att det är det som gör att det upplevs som dovt och livlöst.
Därför kanske det vore rentav teoretiskt riktigt att minska dämpningen? Efetrklangen hamnar ju ändå inte över 0,35. Visst, det blir lite mindre fokuserat men samtidigt så känns det mera välavvägt och naturligt.
Jag mätte den senare uppställningen och vad jag såg var att det var en jämnare efterklang över alla register så troligen är det detta som gjorde att det upplevs som naturligare. Både jag och MM tyckte att det lät betydligt bättre i basen också men faktum är att puckeln finns kvar, så förbättringen vi hörde hade nog med en jämnare avklingning att göra..?
Det enda rätta är ju att försöka fixa till det i basen med akustiken men det är verkligen lättare sagt än gjort pga den öppna planlösningen, jag vet inte hur jag skulle kunna gå till väga riktigt för att kapa av 50 hz helst runt 10 dB.
Hur jag än gör så blir det en kompromiss åt något håll, frågan är bara åt vilket håll jag ska gå.
1. Bort med dämpning - Jämnare men lite längre efterklang över alla register.
2. In med dämpningen igen - Bättre fokus men ett lite livlöst och dött ljud i de övre registren.
3. Förslag?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster