Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Mät utomhus på stort avstånd från närmaste reflekterande yta, kanske man borde tillägga. Släpa ut en stooor bit glasull eller rockwool på en stor gräsmatta, och placera högtalarna lite asymmetriskt på denna dämpmatta (så att kamfiltereffekter från reflektioner från omgivande gräsmattan inte anländer samtidigt). Då kan man rimligt väl simulera ekofria omständigheter i diskantområdet, skulle jag tro.
Morello skrev:Jag vill höjka ett varnande finger:
Den som mäter med Tombstone måste vara medveten om att det finns ett bansdpassfilter, som kan aktiverar eller deaktiveras.
Mäter man med filtret aktiverat filtreras lägre toner som skvalpar runt i rummet bort. Naturligtvis förbättras även signal-brusförhållande högst avsevärt. Nyttjas filtret är det dock av yttersta vikt att programmet verkligen triggar på mätsignalen och inte på störsignaler. Således bör inte triggnivån väljas lägre än vad som är nödvändigt.
patrikf skrev:Är det så de "korrekta" mätningar det hänvisas till har gjorts? Den (korrekta?)mätningen som gjordes hos IÖ när jag var med skedde i en liten skrubb.
Idag är en bra dagSvante skrev:Nån gång ska jag skriva ett riktigt användarvänligt svepmätningsprogram...
Morgan skrev:Mät utomhus på stort avstånd från närmaste reflekterande yta, kanske man borde tillägga. Släpa ut en stooor bit glasull eller rockwool på en stor gräsmatta, och placera högtalarna lite asymmetriskt på denna dämpmatta (så att kamfiltereffekter från reflektioner från omgivande gräsmattan inte anländer samtidigt). Då kan man rimligt väl simulera ekofria omständigheter i diskantområdet, skulle jag tro.
Kräver lite mer kunskap bara antar jag....IngOehman skrev:Det går alldeles utmärkt att bilda sig en bra uppfattning om hur en högtalare preterar - även om man tvingas utföra mätningarna i en väldigt akustiskt dålig miljö. Vh, iö
Brus förvärrar inte vindlingar, men kan addera slumpmässiga störningar (om man väljer fel inställning). Däremot är det vanligt att brusmätningar tillgrips för att dölja tonkurvefel! Huruvida det blir så eller inte beror på hur bredbandigt brus man mäter med*.
För en okunnig lekman kanske en MLSSA-mätning verkas som en brusmätning, men det är det INTE! Att det låter som ett brus när man mäter betyder inte att signalen hanteras som en brusmätningssignal (i vanlig bemärkelse). En brussignal är ju stokastisk, medan MLSSA-sekvensen är helt entydig. Att den råkar låta som ett brus skall man inte låta sig luras av.
I själva verket är en Melissa-mätning snarare att jämföra med att mäta med en impuls, fast med fördelen att man kan använda en mycket lägre effektnivå, och med nackdelen att man får en massa mätfel på köpet, i synnerhet i stora lokaler (vars akustiska egenskaper inte är 100% stabila, vilket ger skenbara kancellationer under medelvärdesberäkningen hos Melissa).
Vilka då?patrikf skrev:Iof korrekt medan svept sinus undviker att visa vissa överföringsfel.
Vilka fel menar du? Kan du förklara närmare?patrikf skrev:Korrekt, MLS stimulit är en periodisk signal och är extremt bredbandig. Kan anses representera alla toner samtidigt och avslöjar därmed åtskilliga fel som är orsakade av kombinationer av flera toner som sinussvep inte "ser".
patrikf skrev:IÖ skrev:Brus förvärrar inte vindlingar, men kan addera slumpmässiga störningar (om man väljer fel inställning). Däremot är det vanligt att brusmätningar tillgrips för att dölja tonkurvefel! Huruvida det blir så eller inte beror på hur bredbandigt brus man mäter med*.
Iof korrekt medan svept sinus undviker att visa vissa överföringsfel.
För en okunnig lekman kanske en MLSSA-mätning verkas som en brusmätning, men det är det INTE! Att det låter som ett brus när man mäter betyder inte att signalen hanteras som en brusmätningssignal (i vanlig bemärkelse). En brussignal är ju stokastisk, medan MLSSA-sekvensen är helt entydig. Att den råkar låta som ett brus skall man inte låta sig luras av.
I själva verket är en Melissa-mätning snarare att jämföra med att mäta med en impuls, fast med fördelen att man kan använda en mycket lägre effektnivå, och med nackdelen att man får en massa mätfel på köpet, i synnerhet i stora lokaler (vars akustiska egenskaper inte är 100% stabila, vilket ger skenbara kancellationer under medelvärdesberäkningen hos Melissa).
Korrekt, MLS stimulit är en periodisk signal och är extremt bredbandig. Kan anses representera alla toner samtidigt och avslöjar därmed åtskilliga fel som är orsakade av kombinationer av flera toner som sinussvep inte "ser".
Angående mätfel så är det helt operatörsberoende. I version 1 var det ett mindre problem som numera är fixat.
Bill50x skrev:Hm, och så finns det folk som påstår att mätningar är objektiva och lyssningar subjektiva....
/ B
niklasz skrev:Bara för att mätningar kräver kunskap för att inte misstolkas blir de inte subjektiva.
Svante skrev:Morello skrev:Jag vill höjka ett varnande finger:
Den som mäter med Tombstone måste vara medveten om att det finns ett bansdpassfilter, som kan aktiverar eller deaktiveras.
Mäter man med filtret aktiverat filtreras lägre toner som skvalpar runt i rummet bort. Naturligtvis förbättras även signal-brusförhållande högst avsevärt. Nyttjas filtret är det dock av yttersta vikt att programmet verkligen triggar på mätsignalen och inte på störsignaler. Således bör inte triggnivån väljas lägre än vad som är nödvändigt.
Nej, jag kan bara instämma, man ska överhuvudtaget inte använda Tombstone innan man har förstått hur triggningen fungerar. Jag har gjort en speciell websida som jag uppmanar alla att läsa tills de förstår den. Man kan inte "prova" tills det funkar, då går det nästan alltid fel.
Nån gång ska jag skriva ett riktigt användarvänligt svepmätningsprogram...
patrikf skrev:iö skrev:Brus förvärrar inte vindlingar, men kan addera slumpmässiga störningar (om man väljer fel inställning). Däremot är det vanligt att brusmätningar tillgrips för att dölja tonkurvefel! Huruvida det blir så eller inte beror på hur bredbandigt brus man mäter med*.
Iof korrekt medan svept sinus undviker att visa vissa överföringsfel.
patrikf skrev:iö skrev:För en okunnig lekman kanske en MLSSA-mätning verkas som en brusmätning, men det är det INTE! Att det låter som ett brus när man mäter betyder inte att signalen hanteras som en brusmätningssignal (i vanlig bemärkelse). En brussignal är ju stokastisk, medan MLSSA-sekvensen är helt entydig. Att den råkar låta som ett brus skall man inte låta sig luras av.
Korrekt, MLS stimulit är en periodisk signal och är extremt bredbandig. Kan anses representera alla toner samtidigt och avslöjar därmed åtskilliga fel som är orsakade av kombinationer av flera toner som sinussvep inte "ser".
patrikf skrev:Angående mätfel så är det helt operatörsberoende. I version 1 var det ett mindre problem som numera är fixat.
Fast när det gäller mätningar är det tyvärr många som hyllar principen att det är bättre att ha exakt fel än ungefär rätt....
Eller han som letade efter en borttappad nyckel mitt i natten och letade under lyktans sken istället för där han hade tappat den - för där var det så mörkt så han inget såg
niklasz skrev:Bill50x skrev:Fast när det gäller mätningar är det tyvärr många som hyllar principen att det är bättre att ha exakt fel än ungefär rätt....
Eller han som letade efter en borttappad nyckel mitt i natten och letade under lyktans sken istället för där han hade tappat den - för där var det så mörkt så han inget såg
Jag har svårt att se vad det har med objektivitet och subjektivitet att göra. Dessutom undrar jag om det är någon som på faktiskt.se hyllar den nämnda principen, än mer ifrågasätter jag att det skulle vara "många".
IngOehman skrev:När jag såg det du skrev förstå förstod jag inte vad du menade - men nu ser jag.Du har förstås helt rätt. Det är ett problem att folk så ofta mäter fel (och ALLDELES för få) saker. Att de gör det väldigt noga (ibland...) tycker jag inte gör så mycket dock, men att det fokuseras på bagateller bara för att de (ibland av en händelse bara) satts i rampljuset är mycket illa.
Med "många" menar jag inte här på Faktiskt utan också ute i det verkliga livet
Det har definitivt med objektivitet att göra. Såväl val av mätmetod som analys av ett mätvärde är en subjektiv handling. Jag har noterat att tendensen att mäta det som går att mäta (enkelt, repetitativt osv) ofta föredras än att mäta det som är relevant. Kan man dessutom spä på med många decimaler så ger det ännu bättre sken av exakthet. En sådan "enkel" sak som en frekvensgångsmätning av en högtalare kan ju varieras i det oändliga, hur det ska ske för att stämma överens med ett lyssningsintryck kräver såväl kunskap, erfarenhet som analysförmåga.
Jag har tex sett många ekonomiska beräkningar där man helt enkelt utelämnat viktiga parametrar som det inte gått att sätta ett exakt värde på. Visserligen noteras detta faktum ofta i fotnötterna, men för den som ska ta del av uträkningarna är det bättre om en uppskattning är med, trots en kanske hög felprocent, än att den bara är utelämnad. Därav uttrycket "exakt fel istället för ungefär rätt".
niklasz skrev:Däremot vänder jag mig emot att val av mätmetod och analys skulle vara en subjektiv handling.
Att det finns människor som föredrar att mäta det som är enkelt före det som är relevant är snarare ett utslag av endera lathet eller okunskap (eller kanske både och). Det betyder inte att mätningar, tolkningar av mätningar, val av variabler att mäta, val av mätmetoder, etc. är fullständigt utelämnade åt subjektivitet.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:När jag såg det du skrev förstå förstod jag inte vad du menade - men nu ser jag.Du har förstås helt rätt. Det är ett problem att folk så ofta mäter fel (och ALLDELES för få) saker. Att de gör det väldigt noga (ibland...) tycker jag inte gör så mycket dock, men att det fokuseras på bagateller bara för att de (ibland av en händelse bara) satts i rampljuset är mycket illa.
På tal om detta i allmänhet poch denna tråd i synnerhet: tycker du att det finns några mätningar vi konsumenter kan ha användning för när det gäller val av högtalare?
IngOehman skrev:Högtalare KAN inte kartläggas med mindre än att man tillgriper hundratals mätningar, och jag tror ärligt talat ändå inte att någon (mig själv inkluderad) ärligt kan påstå sig veta hur väl ett par högtalare - presenterade med 200 mätningar - återger ett musikmaterial!
Således: Det enda man rimligen kan göra är att lyssna på hur saker i högtlarnas utformning/dimensionering är tänkta och lösta - och sedan se till så att man får höra högtalarna under relevanta förutsättningar! (=Bästa möjliga (rimliga) förutsättningar, om det är det man vill ha möjlighet att åstadkomma hos sig själv.)
Någon annan kan förstås anse något helt annat (kanske att en tonkurva upptagen under illa kartlagda förhllande, är tillräckligt för att kunna påstå att en högtalare låter si eller så i det ena eller andra registret...) men det får isåfall stå för den som tycker så.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster