Jag lyssnar gärna med väldigt blandade stilar och olika produktionskvaliteter för att få en så bra bild som möjligt av hur en anläggning presterar.

Sedan tycker jag det är jätte svårt att veta hur det ”ska” låta pga att jag saknar referens till allt som lyssnas på...
Det enda jag har som referens är hur ljud upplevs i verkligheten och då är det för mig uppenbart att nästan inga högtalare och rum i kombination existerar som kan återge ljud som om dom på riktigt uppstår i rummet.
Det låter oftast som bäst som om man lyssnar till ett ljud som SKA uppfattas som om det uppstår i rummet, men det är inte naturligt och min hjärna blir ej böjd.
Jag talar alltså inte om att hela presentationen med rumsinformation osv... ska vara så likt att jag förväxlar hela händelsen med att det skulle vara en live händelse framför mig, för den upplevelsen är för mig något jag aldrig upplevt.
Det är antagligen för mycket som behöver stämma för att en sådan illusion ska kunna uppstå, i hela ledet från inspelningslokal till uppspelningslokal.
Utan för mig är det bästa betyget att den hörbart/ uppenbart inspelade händelsen återges på ett sätt som om ljuden i sig uppstår i mitt rum (den hörbart inspelade rösten uppstår i mitt rum).