piP undermåliga på mässan?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 16:29

Problemet är ju att så fort ljudet har lämnat högtalarna kan de inte påverka det. Man kan alltså inte på ett vettigt sätt konstruera bort lång efterklang, den finns där oavsett. Har man lång efterklangtid blir det mer eller mindre ljudsmet, det gäller alla högatalare. Sen finns det ju förvisso som ger en ljudgört även i bra dämpade rum med då ligger felet hos själva högtalarna och inet i efterklangtiden, alltså ett helt annat fenomen
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-19 17:29

Mayro skrev:... Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...

Att man inte bara säger detta rakt ut så slipper folk bli besvikna...

Många tror dom skall få höra ett mirakel.. och får sedemera höra en "pip"... Klart detta föranleder en hel del besvikelse då förväntningarna är så otroligt höjda innan man ser o hör ...

vore nog kanon om man mer sansade diskutionerna en anings anings angående dessa pipar .. samt även tydligt ta upp vad som krävs..

Så tror jag i alla fall..

Att folk brukar bli besvikna när de hör piP är nog det absurdaste uppdiktade påhopp jag har hört på flera år...

Mayro skrev:... Om jag någonsin skall köpa mig högtalare till vårt kök så kan jag snudd garantera det kommer bli pip... Så starkt impade dom faktiskt vid lyssningen hos iö..

Om du tror att du får köpa något av mig är du mer i det blå än jag trodde.

Mayro skrev:Ino är inte det ultimata direkt i dessa parametrar..långt ifrån faktiskt..

Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..

Allt ihoptryckt i mitten är inte korrekt oavsett rum o accustik..

detta har flera numera påtalat vara en "upplevelse" man har efter lyssnat på "ljudsmetsproblem" med just ljudbilden på ino audio spelande system..

Av i runda tal 5 000 ägare av Ino-högtalare känner jag bara till dig och någon eller ett par av dina polare som försöker konstruera denna myt, genom att älta påståendet om och om igen.

Du kör detta rejs med sådan intensivitet att du inte tycks kunna säga det tillräckligt många gånger. Men, det blir inte ett dugg mera sant för att mindre än 1/1000 av alla som hört dem (du och någon till) säger det tusen gånger...

De som känner högtalarna väl (ägarna) fattar inte vad du pratar om. Borde inte det få dig att inse att det är något du uppfunnit alldeles själv?
Något du hittat på (hemma, i efterhand) efter att ha hört några tiotal fonogram spelas på dem hos mig (och detta utan att du på plats ens sa ett pip om det du nu försöker nöta in som något som finns på riktigt... Hade du nämnt det skulle jag ha kunna spela så många exempel på motsatsen du hade velat).

Mayro skrev:...OBS.. sorry jag använder dina ord såsom beskrivande av ljudproblem med inosystemen jag hört. och andra bedömmt... Men antar du förstår ord som du själv använder så blir det troligen inte några missförstånd...

Själv brukar jag inte använda ord som "ljudsmet" så generellt svepande som du gör...

Jag tror nog att rydberg vet bättre vad han menar är du Mayro. Eller hur? Så är det ju. Den som säger något vet ALLTID bättre vad han eller hon menar, än en självutnämnd expertuttolkare.

Att argumentera mot någon genom att omtolka dem är inte en framkomlig väg. Ingen tror nämligen att Rydberg menar det du säger att han menar. I synnerhet inte när han själv protesterar. Det inser du väl?

Mayro skrev:... ...men mitt inlägg från start var inte menat som startande av debatt.. Så kan man inte förstå så skit i det bara.. Jag orkar inte sitta o debatera dom ofelbara ino med fanatiker igen som inte fattar då man försöker ge nyanserade inlägg...

Så behåll era inodebatter grabbar..pallar dom inte då jag lovat vara snällare..

och helt ärligt tror jag faktiskt till o med iö ser VAD jag försökte säga med mitt inlägg tidigare innan tjafs drog igång som vanligt..

Jag tror att ALLA ser vad du vill med dina inlägg Mayro. Samma sak som vanligt - och det tycks inte ha något slut. :(

Mayro skrev:... För inlägget var menat som ett inlägg runt mässljud osv.. Hur man kan använda ÄVEN mässor i sitt totala utvärderande osv..

Men tyvärr besvarade jag rydbergs inlägg med irritation i stället för nonskalera honom enbart vilket jag borde gjort... Jaja.. Skadan är redan skedd.. Sorry... lämnar här nu så blir det avslut på denna igen så jävla korkat tråkiga inodebatt där man absolut inte kan skriva ett skit utan att få mantrat om ljudsmet o massa dravel ...

När skall vendettan upphöra?

När skall du sluta sprida svavel och agera självutnämnd expert på att berätta vad jag menar och påstår??? Hur många gånger skall jag behöva be dig att sluta göra dig till talesman för mig? Det du säger om och om igen, och antyder att jag har avsett eller påstår att jag håller med om, är FEL. Du har INTE förstått mig, det blir snarare fel VARENDA GÅNG du försöker. Så kommer det troligen vara även nästa gång, och gången därefter, så sluta. Snälla. Sluta.

Jag har ALDRIG sagt att varken piP eller någon annan Ino-högtalare är mera svårplacerad än andra högtalare. Tvärtom!

Det är snarare min erfarenhet att de är lättare att placera än de flesta andra högtalare, eftersom de är konstruerade med hänyn till att rum har golv och väggar. Det är faktiskt inte alla högtlare.

Däremot har Ino-högtalarna förhoppningsvis (var och en får bedöma själv) mera att vinna på att resten av kedjan, inklusive rummet, är av högsta kvalitet jämfört med många högtalare, eftersom de själva är en länk som hindrar musiken väldigt lite.

Så ju bättre man gör omgivningen - desto tydligare kommer högtalarnas kvaliteter att märkas.

Att bra rum är bra, det gäller för alla högtalare, men ju bättre högtalarna är - desto mera märks det. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-19 22:05, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-19 17:36

Vilken tråd jag råkade skapa! :D

Hej IÖ!

Själv har jag aldrig lyssnat på någon INO modell, ska ta mig tid att göra det torligtvis någon gång i maj/juni om tillfälle ges.

Kan bara tillägga att jag har höga förväntningar!

:D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 17:39

saken är det att alla högtalare ger inte ljudsmet ÄVEN om rummet inte är max accustikfixat..

Dom kan däremot med lite småfix låta förbaskat trevligt..husen vi bor i har ju olika accustikgrunder...

men jag gillar just dipoler då dom inte kräver som en låda.. Så därav mera min åsikt.. Den baseras inte på lådor utan det jag är mer van vid...dipoler...

Som du säkert sett så inser jag att jag måste göra en del accustikjobb med mina Silverline såsom alla måste göra med lådor mer eller mindre...har i alla fall skrivit detta tjugotals ggr runt om på forum då detta debaterats.. Mina tömms helt på värme i mitt hus... Så jag måste sätta upp inneväggar så den blir kvar.. O då dom kommer upp så kommer andra problem som ett brev på posten... Reflexer.. Då ska det difuseras o jävlas...

i silverlinemanualen står i klarspråk att högtalarna inte blir bättre än accustiken tillåter :lol: :lol: Så det stämmer väl ..antar jag..

Men men.. Då det kommer till silverline så har jag även skrivit dom är krävande i rummet då man frågat.. Dom är inga som man bara ställer in o tror dom fungerar bra direkt.. Men men.. därför markeras detta också tydligt då ämnet är uppe..

Och vid för mycket trassel så byts lådkonseptet ut mot annat helt enkelt.. så enkelt är det.. :lol:

då spelar jag horn eller dipoler efter jag lessnat på allt skit med lådhögisar.. Sedan får alla som vill trassla med allt runtom sina lådor göra detta ....

Men men.. det KAN ju bli bra också :D .. Jag har ju hittat enskilda parametrar där lådor är lätthanterligare än dipoler.. Det är utrustningsmässigt.. Dom är mer lätta att driva.. och kräver inte dubbla slutsteg som mina tidigare system.. inte lika mycket kablar osv...och man kan testa rörsteg.. intigrerat som jag har nu.. osv osv...

Jaha.. vi kommer nog inte längre här..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 18:13

Mayro: Visst finns det faktorer hos högtalarna som påverkar, ja! Hur pass riktat ljudet är från högtalarna är ju viktigt, för om man spelar i princip bara mot lyssnarens öron så behöver inte efterklang vara något problem - finns det ingen klang blir det ju heller ingen efterklang :)

Men, att påstå att dipoler är något som är bra i detta hänseende, det vet jag verkligen inte om jag kan hålla med om. Då tror jag mer på högtalare som är konstruerade med flera ljudkällor i en linje, typ pelarhögtalare och liknande.

För övrigt fungerar mina piP otroligt bra trots att mitt rum inte har någon akustikbehandling alls! Storebror pi18 tog jag och en kompis med ner till HiFiKlubben här i Linköping och testade mot två B&W-stativare. pi18 var placerade på ett väldigt långt ifrån optimalt sätt, men trots detta så tyckte jag att de lät väldigt mycket bättre än de högtalare vi jämförde med. Jag uppskattar verkligen tydligheten i mellanregistret hos alla Ino Audio's högtalare - röster låter som röster gör, väldigt verklighetstroget!

Fortsättningsvis tycker jag vi försöker hålla den här debatten om huruvida piP är placeringskänsliga eller inte, och är det så att någon vill fortsätta diskutera efterklang, akustikbehandling eller någonting helt annat - starta en ny tråd :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-19 18:36

lite OT: intressant, vad tyckte "expediterna" på hifiklubben om pi18? :-)

Jag var själv och lyssnade på b&w nautlius nånting på hifiklubben i Uppsala när jag bodde där och tyckte inte de lät så märkvärdigt och ej bättre alls än mina Ino. I uppsala visste de som jobbade där i alla fall vad Ino var. :)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 18:52

på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande :)

*sa att jag hade pi60s även fast jag inte har ett par...ville mest ha en diskussion å se vad dom säger

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 19:22

Typiskt dig Haakan, att gå och malla dig :wink: :P
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-19 19:34

Typiskt dig Haakan, att gå och malla dig

Vaddå, pi60s är väl norm(alt) att ha... :lol:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 19:44

screen skrev:
Typiskt dig Haakan, att gå och malla dig

Vaddå, pi60s är väl norm(alt) att ha... :lol:

Hör på den.... :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-19 19:55

Tror vi snart får höra på nån annan (igen)... :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 20:30

piP var det killar, och dess placering! :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 21:05

:P

Inte i den här tråden, det var en annan tråd :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-19 21:24

Jag tror största problemet med piP är de funkar dåligt som stakförlängare !

För vissa i alla fall...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 21:41

MP: Jag menade rätt!

i: Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z! 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-19 21:57

dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z! 8)

Tack för den :cry: :cry: :cry: :cry:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 21:59

Jag förstår att du håller upp dina högtalare som du gör Iö.. Så jag skall för en gång skull INTE gå i debatt med dig..

Men detta gör jag av skälet att det på fråga om någon fått till bättre resultat än i din källare och hos Johan L inte framträtt nån som säger den har bättre resultat..

Därmed är vidare debaterande onödigt då det framstår såsom helt uppenbart att det krävs rätt mycket accustikjobb att ha dina ino audiosystem spelande på sitt bästa sätt..

Eftersom elektroniken är av typen en skolunge har råd med månadspengen att inköpa så torde det annars rasa in en hög med svaret deras lirar ännu bättre om kraven på rummen var så små som du framhärdar...det finns ju 5000 användare ju..

men men.

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-19 22:14

Men snälla Tobbe - att få ett par mycket bra högtalare att spela "bra" går alltid utmärkt, om allting annat i kedjan är rimligt bra.

Att spela "på bästa sätt" är något annat, det kräver självklart att all kringutrustning, inklusive rummet, är av bästa klass. På bästa sätt betyder ju just på bästa sätt, och ingenting annat.

Det gäller alla högtalare.

Det gäller dock inte hörlurar. Gillar man inte att rummet påverkar alls, så bör man alltså använda hörlurar. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-20 00:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-19 22:24

Njae, hörselgången och hörlurens kapsel påverkar minst lika mycket som rummet :P

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-02-19 22:27

Nåja

Största "problemet" med piP eller andra inoprodukter är att att de avslöjar brister i systemet eller skivorna. Det gör att en del människor inte känner igen sina skivor eller ljudbilden i största allmänhet.

Att piP skulle vara känsligare än andra högtalare när det gäller placering eller rumsakustik vill jag bestämt förneka. Men vill man att de ska avslöja sin rätta potential så ska de ha bra förutsättningar. Inget konstigt med det.

Kort sagt: Den lilla piP är en alldeles makalös ljudåtergivare när det gäller riktig (=akustisk) musik. Röster, pianon, saxofoner, trumpeter och violiner återges med stor realism och dynamik. Hur den fungerar på elektrisk musik eller musik som aldrig funnits i verkligheten vet jag inte. Helt ointresant för mig. Finns nog bara ett par högtalare som möjligen är bättre och de kommer från också från Täby.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-19 22:28

Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande :)

*sa att jag hade pi60s även fast jag inte har ett par...ville mest ha en diskussion å se vad dom säger
På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-19 22:29

Helt riktigt. Haakan är har ju byggt mina trevägshögtalare. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 23:07

Är Haakan_W konstruktören till dina alster ? 8O
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 23:09

MP skrev:Är Haakan_W konstruktören till dina alster ? 8O

Nä, även om meningen kan tydas så

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 23:16

EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande :)

På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?

nej jag tar inte upp nåns tid...jag ville lyssna på 802D...får man inte göra det? ville bara se hur deras personal ställer sig till ino...

är det olagligt eller ens omoraliskt? varför sån reaktion?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 23:37

Rydberg skrev:

Nja för att undvika ett missförstånd till, jag undrade om Haakan_W byggt lådorna till Morello :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 23:50

Bamsefar skrev:
dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z! 8)

Tack för den :cry: :cry: :cry: :cry:

Givetvis är i64z till för de som är ute efter ett otroligt bra ljud också, eller rättare sagt så är det väl därför man köper dem.

Har man behov av penisförlängning så köper man ju en häftig BMW, och du har väl ingen bil? :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 00:06

MP skrev:
Rydberg skrev:

Nja för att undvika ett missförstånd till, jag undrade om Haakan_W byggt lådorna till Morello :wink:

nej han byggde sina egna som jag senare kopierade

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-20 00:15

Appropå det där med P-förlängare...

Jag är inte så väldigt insatt i allt som finns i den vägen, men hur dyra/stora/blanka/spektakulärt designade högtalare finns det egentligen?

Som fysiker upplever man att det finns gränser för vad som är rimligt, och att det till sist inte längre är priset på materialen som används, som sätter gränsen för vad man kan åstadkomma, utan snarare hur mycekt grundkunskap som finns och hur mycket tid man har att investera i projektet.

Att gå igenom en konstruktion riktigt grundligt så att inga brister finns i konstruktionen innebär ju att kartlägga, kontemplera och finna lösningar på kombinatoriska effekter från många hundratals egenskaper. Det tar åratal, för varje enda konstruktion, om man inte har en fantastisk flax och råkar träffa rätt utan att ens funderat på vissa egenskaper (jag känner inte till några fall där sådant hänt dock). Men högtalarna blir för den sakens skull inte absurt dyra att producera.

Visst kostar det mera om man skall klara mycket stora ljudtryck med låg förvrängning, men jag har, trots extremt ineffektiva produktionsmetoder och små serier inte lyckats förstå var man skall stoppa in pengarna för att få saker sådär riktigt, riktigt dyra.

Icke desto mindre känner jag till att det finns hifi-högtalare som kostar mer än en halv miljon(!), men jag vet inte vilka det är.

Har även hört att det finns sådana som kostar väsentligt mer än så(!!), så då undrar man - var går gränsen, och vad är det egentligen som de erbjuder? Mer än image, stil, prestige och märkbar viktlättning av plånboken alltså.

Det jag hört av högtalare till fantasisummor har inte direkt imponerat, inga nämnda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-20 00:24

IÖ: Säg vad du vill ha för rubrik på inlägget så flyttar jag ditt inlägg till någon annan forumdel! Det har ju faktiskt rätt lite med Ino att göra :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino