Vilka element?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 12:47

Mayro skrev:
olof skrev:
grundläggande intresse av tjäna stora pengar.

Jag trodde enda sättet att bli miljonär på högtalare var att vara miljadär från början

nejdå.. man kan ju bara börja med att ha "massa säljare" på forum utspridda så bespar man sig all marknadsföringkostnad o allt....

alltid en bra start kanske till första millen i alla fall.. :lol: .

Läs nu med aningen humor även om detta innehåller en del ironi.. :lol:

Grattis Mayro :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-02-22 14:25

Det e ju inte klokt vad babbel en tråd med en till början enkel fråga kan skapa.
8O
Jag tackar härmed ännu en gång för att jag fått svar på den.

Tack tack snälla forummedlemmar. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-04 23:42

Xeizo vad heter Seas elementet du använder ?
Undrar också vad det motsvarande Vifa elementet heter
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-05 08:39

:lol: :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-03-05 20:45

Mayro skrev:finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute..

Kan du ge mig ett tips på baselement och ett diskantelement som är bättre än inos egna så ska jag personligen mäta dist vid 96dB på båda elementen samt frekvenskurva.

Ja, jag ska tom investera i dessa element bara för att en gång för alla konkret bevisa att du snackar skit. :P

För det är faktiskt inte bara så att Ingvar är en rackare på delningsfilter och lådor mm utan hans element har en sjuhelsikes låg distorsion och rak frekvenskurva långt utanför dess tänkta område vilket jag blev varse sen jag provat att micka upp några olika element från hans serie utanför Ingenjörens vetskap 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-05 21:14

Men detta innebär inte att det finns en uppsjö bra element som i SIG kan även vara "bättre" även om dom ej är specialdesignade..

Och om man har kunskapen att utfinna dessa bland alla tusentals (?)tillverkare som finns så kunde man säkert finna även dessa guldkorn..

Så skrev jag...

Så här skriver du lazywom.

Kan du ge mig ett tips på baselement och ett diskantelement som är bättre än inos egna så ska jag personligen mäta dist vid 96dB på båda elementen samt frekvenskurva.

Ja, jag ska tom investera i dessa element bara för att en gång för alla konkret bevisa att du snackar skit

Man kan ju undra vem som snackar skit av dig o mig grabben.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-05 21:25

problemet mayro är att latmasken inte är ute och cyklar, detta blir intressant :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-05 21:27

Äh det slutar väl som vanligt

Lazyworm vinner med 98-0 och Mayro får frispel :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-05 21:41

Men detta innebär inte att det finns en uppsjö bra element som i SIG kan även vara "bättre" även om dom ej är specialdesignade..

Och om man har kunskapen att utfinna dessa bland alla tusentals (?)tillverkare som finns så kunde man säkert finna även dessa guldkorn

vem skall han överbevisa då? mig?? Ja det blir skoj att se.inte speciellt svårt heller troligen . lazyworm har ju kunskapen som ni och han säger.. Så han får väl då ge sig ut att leta guldkornen där ute...Som jag skrev..

Jag har den då inte.. och har aldrig sagt mig ha den heller...

Men tydligen fattar man inte andemeningen som mina inlägg är skrivna i.. Fast det redan avhandlats här i tråden.. men där tog nog kunskapen slut tydligen hos en del ...

läs igen så hänger ni ev med... :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-05 21:50

problemet är att det ha mätts på fler element än du kan föreställa dig...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 21:59

Mayro,

Läs dina egna inlägg igen! Du har slagit krokben på dig själv ;-)

Mayro skrev:
"finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute.. "

Skulle vilja påstå att uttalandet åtminstone kräver någon typ av exempel. Iallafall ett. Ordet uppsjö används i syfte om allmänt tillgängliga, välkända och erkända. Mig veterliggen finns inget sådant element producerat idag, iallafall inte allmänt känt. Iallafall inte en uppsjö sådanna. Hade det funnits det skulle troligen marknadskrafterna gjort att ett sådant element varit allmänt känt!

Det viktiga är ju inte att Inos element är överlägsna allt annat. Det har han aldrig sagt. Han har bara sagt att han inte hittat något som passar hans konstruktioner bättre. Hade han gjort det skulle han naturligtvis bytt. Det är ju tämligen dyrt att behöva ta fram element för den begränsade upplaga Ino Audio trots allt producerar. Om han inte skall klassas som riktigt korkad. Och det vore ju elakt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-05 22:19

problemet är väl att jag till skillnad från många av er inte finner ino högtalarna så rasande bra så dom slår ut allt som finns.... och därför inte kan anse dom lyriska ovationerna ni förordar elementen osv den höga ragn ni gör...

Ino är bra för penganrna.. Speciellt pip.Tycker jag då.. Dom pi 60 s anser jag ok också..inte lika prisvärda som pip i förhållande till varann.. pi56 hos johan fyller upp en bit till...och är i min smak mer också..

Men då talar man om 100000 kr för att få fullrange med basdelarna..

och då jag endast hört system med medioker elektronik så.. ja då kan jag enbart dömma dom efter detta jag hört..inget annat.

Dom kan nog ännu bättre med bättre prylar runt om sig...

Men jag har inga problem med detta. Ni verkar däremot ha en hel del problem med att jag som även en del andra inte riktigt finner mitt ideal där i inofamiljen..
Hoppas jag kan få ha mina ideal utan bli påtvingad era sådana...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-05 22:35

Krokben, självmål, frivolt, straffspark...

Du är ohyggligt OT mayro :?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-05 22:38

Mayro: På vilket sätt är Johans elektronik medioker? Vilka här har sagt att Ino's högtalare är så rasande bra at de slår ut allt som finns?

Du får givetvis ha dina ideal i fred. Du får tycka att Nad 208 (och vad för annat skrot som LTS nu tvingar sina medlemmar att ha) är skrot. Däremot ska du inte säga att vi tycker si och så - det gör vi nämligen sällan!

Så, vänligen sluta påstå saker Tobbe. Vi respekterar din uppfattning, du respekterar vår, är det ok?

Gött! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-05 22:49

Mayro, eftersom vi diskuterar högtalarelement (dvs inte hela högtalare) så skulle det vara intressant om du kan namnge några element som du anser är minst i klass med Ino elementen.
Dels för att du påstår att de finns billigare och bättre, men framförallt för att jag och flera andra i så fall är mycket intresserade av att bygga med dessa element.

För de flesta DIY-byggen är Ino's element lite dyra, så även något sämre element med betydligt billigare pris (vid styckköp i Sverige) är klart intressant.
Främst är det baselement och woofers som är intressant för min del.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-05 23:26

Om du silvervarg läser igen.. Och kan säga jag PÅSTÅR med bestämdhet och att jag hävdar JAG kan säga bättre element så ok.. säg var i så fall.. för i sådana fall skall jag omgående ändra detta direkt..

Däremot om du samt andra läser andemeningen i inläggen och varför jag skrev och med vilket mål så inser du nog också hur fåniga ni är som IGEN startar en debatt i ett ämne som redan en gång i tråden lösts via samma diskution.. Och fattar du samt andra inte så skit helt enkelt i det bara.. Jag tänker då inte igen tala om vad som står för dig eller andra...

Och dawen.

Jag anser pioneer samt nad medioker i sammanhanget.. och jag tror Ino högtalre i den nivån förtjänar bättre elektronik än denna..
Detta är med andra ord berömm och inte kritik om man nu inte fattar det...

däremot som även sagts så var det förvånande vilken nivå det ÄNDÅ blev... speciellt med pip pioneer samt en denon hemmabiostärkare...ekk osv...där kan man snacka om valuta för pengarna...

Och jag respekterar självklart era val av utrustning.. Har aldrig sagt annat..

Men du kan nog lätt se hur detta gnatande som nu i denna tråden kommer igång IGEN återkommer hela tiden... Här blir det ju mer tydligt eftersom det faktiskt redan avhandlats i tråden detta med andemeningen... Att då som lazyworm komma en gång till med sitt snack blir ju inget annat än att anse såsom bråkförsök...

Jag har om du tittar inte sökt bråk efter detta utretts tidigare... Men så kommer en gök o snackar om att visa upp hur jag snackar skit mm...

Gör ditt jobb i stället och säg åt folk som så uppenbart endast söker starta nya bråk.. Säg inte åt mig..som bevisligen INTE deltagit efter onödiga bråket tidigare klarades ut..

Och det nya tjafset handlar ju OM SAMMA SAK!! en gång till.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-05 23:31

I vilket avseende är nämda slutsteg mediokert? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-05 23:33

Förmodligen är det inte vackert nog att ge Mayro placebofeedback...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-03-05 23:34

Mayro jag trodde faktiskt att du hade någon koll på något enskilt element som du kunde tänka dig var bättre än Inoelementen, alltså ett specifikt element eftersom du postade...

Ifall du nu inte har minsta tanke om vad för element som skulle kunna vara bättre så förstår jag inte riktigt varför du postade överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-05 23:38

Mayro skrev:.. Och kan säga jag PÅSTÅR med bestämdhet och att jag hävdar JAG kan säga bättre element så ok.. säg var i så fall.. för i sådana fall skall jag omgående ändra detta direkt..

Nej du har inte påstått att det finns bättre, men du har påstått att det nog finns bättre ellement än Ino´s. Och det är ju bara nånting som du hittar på för du har ju ingen aning :wink: (inte jag heller, därför så påstår jag inte att det finns bättre, men jag påstår heller inte att Ino's element är bäst).....och ett tips i all välmening, haka inte på allting för då blir det ju massa "bråk" låt dom som tror att en sak är bäst tro det, sen om man kan visa en sak som är bättre så kan man uttala sig och "glänsa" lite.............men jag tror du är lite som mig och vill provocera lite, inget fel med det....kan vara riktigt kul ibland :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-05 23:41

lazyworm skrev:Mayro jag trodde faktiskt att du hade någon koll på något enskilt element som du kunde tänka dig var bättre än Inoelementen, alltså ett specifikt element eftersom du postade...

Ifall du nu inte har minsta tanke om vad för element som skulle kunna vara bättre så förstår jag inte riktigt varför du postade överhuvudtaget?

läs så begriper även du ev... lite mot förmodan iofs eftersom du kommer med mer inlägg av stuket ovan.. men du kanske fattar till slut du med..

Sedan så... Nu får ni ha er lekstuga här själva...hurvida jag anser era nadar bra eller ej är väl skit samma.. ni trivs ju med dom..

Jag vill igen påminna om att mina åsikter inte avkrävs av er att dela..Så varför då ens fråga eftersom detta ointresse är ömsesidigt i alla fall även från er sida... :?:

var glada för ni har så billig hobby i stället för att bli sura.. Jag är avis på er helt ärligt..Och då varken är jag ironisk eller elak.. utan helt ärlig...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 23:57

Mayro,

Jag tycker det är synd att du aldrig svarar på de frågor som ställs till dig. Du kan säkerliggen ge intressanta svar och upplägg.

Sköt om dig!

/Magnus

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-03-06 00:28

Mayro, jag kommer säkerligen förstå dina inlägg när du lär dig skriva på ett förståeligt sätt.

Du har inte tänkt på att det kanske finns en anledning till att det bara är du som hela tiden säger "läs min post igen" och gärna tillsammans med någon fördummande kommentar också....

Jag tror det är så enkelt att den dagen du lärt dig att bygga upp meningar på ett bra sätt så du inte insinuerar en sak men menar en annan osv. så kommer du inte längre behöva använda orden "läs så begriper " mm.

Jag vill ju bara veta vad du ville säga i din postning, jag tog mig t.om tiden att läsa den igen men förstår fortfarande inte vad du menar med

"finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute.."

om man inte har minsta aning om ifall det finns det så skriver man väl inte att det nog finns? Det är oseriöst i vilket fall.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-06 00:32

Kaffekoppen skrev:Mayro,

Jag tycker det är synd att du aldrig svarar på de frågor som ställs till dig. Du kan säkerliggen ge intressanta svar och upplägg.

Sköt om dig!

/Magnus

Magnus..
Saken är ju den att frågorna inte handlar om min andemening i inlägget som det skrevs.. Om sedan folk sitter och tar ut saker ur ett inläggs historia så blir det enbar löjan att sitta o besvara .. Fattar du?
det har inget med att jag är feg eller inte vill eller ser ner på or what ever..

Det är bara helt enkelt omöjligt att svara då inget finns att besvara..

Jag säger exakt som i inläggen som man tar ämnet ifrån..

Jag är övertygad det finns "bättre" standardelement om en kunnig person söker...

MEN!!!!!! Jag säger också att dessa ev element skall in i en låda.. Dom skall ha filter.. Dom skall sedan låta bra.. och DÄR spricker det alltid på slutet som jag hört.... Och.. Inget annat är sagt.. Sedan börjar detta jävla fjantiga tjafs om inos förbannade element kontra andra hit o dit.. Som jävla skolungar som man snott en glasspeng för

Missförstå mig inte mer än nödvändigt.. Med detta glorifierade av ino audio är rent patetiskt...Det är rena gudadyrkan.. värre än muhamedbilderna.. OM man råkar säga ett ord om ino..

Jag kan säga att en snubbe som hörde ino sa så här..

" det va väl enbart en överskatta basreflexburk med noll drag i"...

Som ni går på så skulle han aldrig i sitt liv våga säga detta öppet.. För då skulle han inte någonsin kunna delta förän ni söker bråk.. Och jag kan ju urskilja han har rätt också..

Jag vet av egen erfarenhet kan man ju säga...

Men OM jag varit en skitstövel som snackar skit.. Då borde jag ju sitta och ändra mina ord om ino o snacka ner dom.. säga jag va snäll osv osv för att barnsligt bemöta er..

Men så gör jag inte.. Jag står för det jag sagt.. Och lägger inte till eller drar ifrån mina omdömen... Och anser sådant borde ge en viss respekt..

Men nix..inte i ert gäng.. Där är man enbart en skitsnackare.. Med noll koll.. :lol: Min syn på detta är att ni har en markant fjollstil lindrigt sagt då ni beteer er så.

Så.. hitta på egna ideer om vad jag skriver och sedan avkräva mig svar.. Så går det inte till..inte i min värld i alla fall..

Däremot om man försöker snacka vettigt med mig så får man alltid svar... Om man hinner med i bombardemanget som trojkan oftas drar igång...Det är ju en flock man skall försöka ha koll på..

Så magnus.. Tro mig.. Jag är inte ointreserad av att trevligt besvara seriösa frågor eller så.. men besvara saker där man tar ur saken ur andemeningar ställer jag knappas upp på... Sånt larv får ställer ja inte upp på.. Enklare kan det inte bli..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-06 00:46

Mayro skrev:..Jag är övertygad det finns "bättre" standardelement om en kunnig person söker.....
Jasså, hur kan du vara övertygad om aldrig någon kunnig har kunnat påvisa ett sådant :roll:

Mayro skrev:..Sedan börjar detta jävla fjantiga tjafs om inos förbannade element kontra andra hit o dit....
Du avslöjar dig alltför väl :wink:

Mayro skrev:..Missförstå mig inte mer än nödvändigt.. Med detta glorifierade av ino audio är rent patetiskt...Det är rena gudadyrkan.. värre än muhamedbilderna....
8O

Mayro skrev:..Jag kan säga att en snubbe som hörde ino sa så här..
" det va väl enbart en överskatta basreflexburk med noll drag i".....
Ja säkert :roll:

Mayro skrev:..Men OM jag varit en skitstövel som snackar skit.. Då borde jag ju sitta och ändra mina ord om ino o snacka ner dom.. säga jag va snäll osv osv för att barnsligt bemöta er....

Det är ju det du alltid har gjort

Mayro skrev:..Min syn på detta är att ni har en markant fjollstil lindrigt sagt..
:roll:

Ja det märks att du är hemskt avundsjuk 8)

Sorry att jag inte läste andemeningen :roll:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-06 00:49, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-06 00:48

Tillbaka till ämnet eller så klappar vi igen tråden.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Re: Vilka element?

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-06 00:49

Grismannen skrev:Vad är det för element som sitter i pi 60.
Jag efterfrågar vem som tillverkar dom.
Dom liknar Vifa P21.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-06 00:52

Svaret på den frågan illustrerades ganska bra med inlägg nr 2 tycker jag :wink:
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-06 01:17

Mayro,

Jag kan hålla med dig om att ditt första inlägg nog tolkades relativt hårt. Troligen beroende på en historia som jag faktiskt inte bryr mig om ;-) Sak och person är skillda saker för mig.

Men du gör det inte lätt för dig. Du borde läsa igenom dina inlägg ett antal gånger innan du trycker på "skicka" eftersom jag är övertygad om att det som är självklart för dig, inte alls är det för alla andra. Och en del saker som du skriver är nästan självklara upplägg till att hoppa på... det är helt enkelt skrivna på ett sådant sätt att de både är provocerande, missvisande, påståenden som läggs utan några bakomliggande bevis mer än subjekta värderingar, och ibland känns det som om du är bitter och vill ge igen.

Jag tycker vi sätter punkt här. Frågan som ställdes är ju liksom besvarad :-)

ps. Även om du inte gillar Inos högtalare så försök be någon om mätningar på elementen. Då vet du ju vad du skall leta efter som kunde vara bättre. För just nu känns det bara som du gissade.

pss. Men din andemening var säkert att det finns tillverkare som anpassar elementen efter en viss applikation, ie låda, och då finns det säkert standardelement som har både bättre värden och prestanda bara de placeras i en optimal låda. Har jag inte rätt? Isåfall har du absolut rätt. Det gäller väldigt många tillverkare där konsumenten har stort inflytande över produkten (ie estetiskt, bastyngd osv, dvs där tillverkaren bygger det som den förväntar sig att kunden vill ha)

psss Nu är det ju så knussligt med just Ino audio att företaget inom rimmliga gränser skiter i hur högtalaren ser ut och därför gäller inte normala marknadskrafter för Inohögtalarna.

pssss Det kan tom vara så att Inoelementen är riktigt dåliga och högtalarna låter skit. För INgvar bygger bara högtalare som han själv tycker låter bra. Ingen förutom de som köper högtalarna behöver hålla med (köparna måste ju det eftersom han inte ens säljer annars).

Personligen så är jag riktigt imponerad av hans element, och jag kan säga att de Lamda Acoustics elementen jag såg produceras var riktigt trevliga de med (även om de inte var lika extrema som INo, så gjordes de efter hans tankar och ideer till stor del).

(Fast jag tycker verkligen att diskantelementen på mina Pip ser ut att vara riktgit billigt kraffs :-) :-)

Kram och god natt :-)

Magnus

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-06 01:40

ps. Även om du inte gillar Inos högtalare så försök be någon om mätningar på elementen

Jag gillar dom. men inte så till den grad att jag anser dom vara överdjävliga som här sägs oftast...dom är bra prisvärda burkar. som funkar med billig elektronik..

Med ett undantag.. Pip.. Dom är skrattretande kompetenta för sitt pris..

och lirar så in i helvete bra med billig elektronik så jag förstår exakt varför dom vinner mångas hjärta.. Inget snack om saken där..

ville bara rätta dig där...

sedan att jag skall akta mig så man inte "hoppar på".. Hmm jag trodde folk fanns här för att dela en hobby tillsammans.. Inte lurpassa på att ev finna saker att "hoppa på" hela tiden..

Men men.. Önskar dig en trevlig god nattsömn.. Och tack för visad respekt.. Tack.. Sådant är trevligt. och föder god stämmning..

MVH
Tobbe

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino