patrikf skrev:IÖ skrev:
Är du allvarlig???
Jag har inte skrivit ett ord om hur dina högtalare låter!!!
Jag tolkar detta som ett omdöme om mina högtalare.
Jag kan inte ta ansvar för så absurda tolkningar. Du kan väl inte på allvar mena att jag är förpliktigad att skriva saker om allting?
Din synpunkt är helt ofattbar. Jag har inte skrivit ett ord om dina högtalare - för jag sysslar inte med att kritisera andras grunkor!
Jag ägnar mig ALDRIG åt att kritisera saker. Har jag någon gång kommenterat någon ljudprodukt (i produktion) så har det UTESLUTANDE varit för att det funnits speciella orsaker att säga bra saker om dem (en produkt som jag vill rekommendera andra) men i 99 fall av 100 säger jag ingenting.
Det finns några fåtaliga undantag från detta som beror av att specifika önskemål har framförts om att även dåliga apparater skall omskrivas i MoLt, men då har jag gjort det under protest. Jag har även vid ett eller ett par tillfällen varnat för podukter som varit rena lurendrejeriet, men det är allt.
Men bortsett ifrån det - vad menar du att jag
borde ha skrivit då om dina högtalare, för att jag skulle slippa bli beskylld för att yttra omdömen om dina högtalare?
I min värld är det ju rätt svårt att komma med mindre omdöme än att inte skriva någonting... Jag kan inte inse hur "ingenting" kan vara grund för att bli beskylld för att ha kommit med ett omdöme...
IngOehman skrev:Jag har ju numera en rätt bra uppfattning av din "referens" har för klangegenskaper, inom hela frekvensregistret. Men jag tänker inte kommentera dem.
Du får ursäkta men jag tolkar faktiskt "Men jag tänker inte kommentera dem.

" som en sarkastisk gliring.
Sluta tolka.
När jag skriver att jag inte tänker kommentera så betyder det just det, och ingenting annat.
Du är väldigt dålig på att tolka!
(Ja,
det var ett omdöme. Dock ett objektivt sådant, för jag
vet vad jag menade (nämligen precis det jag skrev) och kan således med 100% säkerhet konstatera att du tolkar fel.
Att jag inte tänker kommentera betyder bara att jag inte tänker kommentera, för det gör jag ju praktiskt taget
aldrig, och inte någon specifikt vill att jag skall göra det. #
Trots att jag spelade ett antal låtar med musik jag hade med mig, frågade du inte vad jag tyckte om hur det lät hos dig, inte minsta undring verkade du ha. Det måste väl betyda att du inte är intresserad av vad jag tyckte, eller är du för blyg för att fråga bara?)
patrikf skrev:Jag orkar tyvärr inte bemöta resten.
Nä, det var väntat. Be om ursökt är inte din grej.
patrikf skrev:Jag kan konstatera att vi verkar se olika på saker och ting. Både hur högtalare ska låta och hur man uppfattar andra och uppfattas av andra i sin omgivning.
Jag har ingen uppfattning alls om hur högtalare "skall låta" - jag tycker ju att det är något som skall bestämmas av de fonogram som spelas. Att sträva efter att högtalare skall bedömas subjektivt är mig helt främmande.
Dess uppgift är inte att
tillfredsställa någon vision om ett sound som jag (eller någon annan) har - det är att
berätta för mig om fonogrammet! Packa up den kodade informationen som finns på fonogrammet helt enkelt!
patrikf skrev:Och jag konstaterar efter denna och otaliga andra trådar att det inte går att framföra kritik mot en ino-högtalare här utan att ens förstånd eller perceptionsförmåga bli ifrågasatt.
Inte alls.
Om du läser mina inlägg noga så ser du att jag inte har ifrågasatt din perseptionsförmåga alls, ej heller din ärlighet - självklart tror jag att du upplever exakt det du säger! Men jag har försökt tydliggöra att jag inte har samma idé med högtalarna som du tycks tro, och som du tycks ha. Jag har också försökt redogöra för dig för hur öronen skijer sig från mätmikrofoner, och på vilka sätt man bör ta hänsyn till detta om man ändå vill göra sina analyser med hjälp av mätmikrofoner - om man bryr sig om att musiken skall förmedlas oförvanskad.
För mig är det därför helt intressant om du tycker det ena eller andra om "hur de låter", eller om du framför synpunkter om att de "borde låta" på något annat sätt. Du får tycka vad du vill, men innan du förstått att de är ju inte gjorda för att tilfredsställa
någons idé om ett önskvärt sound, betyder dina synpunkter ingenting.
Däremot är det förstås tråkigt att se att du reagerar som du gör (beskyller mig för att inte kunna "ta kritik") när jag försöker förklara varför jag har valt en dimensionering som gör att ett musikinstrumet som spelas in stereofoniskt (två eller tre frontkanaler) får samma tonkurva mätt inne vid trumhinnan, som de har när de spelas live framför lyssnare. De effekter vi talar om är ju
seriekopplade, och det är omöjligt att optimera återgivningen, men ändå skapa speciella sound eller former på tonkurvan som du tycker är bra.
Samma effekter finns vid hörlurslyssning, men då är de extremt mycket större! Behovet av korrektion ökar givetvis i samma grad som effekterna av hörselkåpornas geometri skiljer sig från levande musikinstrument framför lyssnaren, och tittar man på de bästa hörlurar som existerar så inser man att det inte räcker med korrektioner på enstaka dB för att tonkurvan skall bli verklighetsindentisk i öronen.
Detta är inga märkligheter utan vanlig enkel fysik, och är du ovan att tänka lägre än "tonkurva i noll grader i ekofritt rum", så är det DITT tillkortakommande. Vill du veta mera så fråga vänligt (och lyssna på svaret)! Men oinsatta påståenden, spekulationer och ovänligheter är ingen bra väg till kunskap.
Att jag svarar och försöker förklara beror bara på att jag förmodar att detta kan vara intressant för vissa. Jag kan inte ta hänsyn till att du kanske hellre vill att jag skall skriva:
"-Ojdå, har jag gjort så dåliga högtalare - tack Patrik för att du berättar det för mig! Jag skall genast bättra mig.".Du måste ju inse, att ur
mitt perspektiv
(det perspektiv man har, när man har ägnat snart trettio år åt att förstå sig på alla de här mekanismerna, och hitta en lösning på de problem som får 99% av alla normala högtalare att låta just högtalare) så är det (i varje fall initialt, innan du bevisat att du inte vill lyssna

) en rimligare srategi att försöka upplysa dig, än att ge upp direkt och tänka att du nog blir gladare om jag låter dig tro att du hittat ett för mig okänt "fel".
Du tror sägert att det du säger är väldigt relevant och att ditt "sound-ideal" är det rätta (och det får du gärna tro!), men jag hoppas du även inser att jag ärligt har en helt annan uppfattning, och att du förstår att du inte har påpekat någon egenskap för mig som varit okänd. Det verkar ju nästan som om din reaktion är en sorts
"-Va fan, erkänn att det jag säger stämmer och att dina högtalare har ett fel!" Om du uppfattar att Ino-högtalare låter annorlunda än andra högtalare så
gläder det mig mycket.
Du är också i din fulla rätt att föredra ett mera vanligt "högtalarsound", men du måste inse att det är lika rimligt att ge mig
samma rätt att ha en uppfatting! Du kan inte begära att jag mot mitt bättre vetande skall börja kalla saker jag slitit med i åratal för att åstadkomma, för "fel", bara för att göra dig glad. Jag ser gärna att du är glad, men inte på bekostnad av att jag måste vara oärlig med mina återgivningsambitioner. Du får tycka vad du vill, men du får acceptera att du inte bestämmer min syn på återgivningsuppdraget.
Dina sätt att försöka förlöjliga en allvarligt menad förklaring av mekanismerna med din förklemande antyding:
"...visst är det ett lustigt sammanträffande om jag hör en förhöjning som finns i verkligheten men inte "psykoakustiskt"
...är ju inte bara arrogant, utan dessutom är en demonstration av att du inte begripit det jag förklarat.
Du skrev detta i
det andra inlägget du gjorde efter att vi hade träffats.

Jag hade dittills inte skrivit ett enda ovänligt ord.
Hade jag tyckt att andra högtalare gått att använda för högklassig musikåtergivning så skulle jag ju har gjort det! Jag har aldrig velat ägna mig högtalarkonstruktion, tvärtom vill jag helst slippa. Jag har aldrig varit en DIY-person. Jag avskyr att meka med saker.
Att konventionella högtalare låter annorlunda beror ju på att de ger så stora psykoakustiska fel* i en stereouppställning, och det är ju just detta som är skälet till att jag vill återge musik utan dessa fel.
I din värld är förmodligen högtalare väldigt enkla saker som har en in- och en utsignal, och du har säkert en rätt klar uppfattning om att en mätning visar hur ljudet låter, men ju mer man funderar på dessa asker, och förstås undersöker dem, desto tydligare blir det hur komplicerade alla samband är. Kanske kommer du att vakna upp någon gång, men just nu har jag ingen större förhoppning.
Detta känns bara som en mycket trist repris av vad som hände förra gången jag bjöd hem en person som redan i förväg antytt att han "ville åt Ino", och även då kom en kniv i ryggen direkt efterbesöket.
Aldrig igen!
Vh, iö
- - - - -
#Om du vill att jag skall kommentera hur det lät hos dig är det bara att be mig.
*Och dessutom audiologiska fel - de signaler som hjärnan får att bearbeta skiljer sig för mycket från de som råder vid live-musik situationen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).