piP vs. pi60 i göteborg *Epilogue*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-08-16 20:06

Att jag alltid ser sådana här trådar för sent. Jag är väldigt nyfiken på att höra på ett par Pi60 efter att ha hört så mycket goda vitsord om dom. Förhoppningsvis kommer det fler chanser någon annan gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-16 21:49

Nyss hemkommen från Merkurius kan jag visa dessa bilder:

Bild

Bild

Det var första gången jag hörde pi60 och det var absolut angenämt!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-08-16 21:57

står inte piP alldels för högt upp.....???? dom ska ju stå mellan 45 o 55 cm från marken :roll:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-16 22:14

hyllan på pi60 är 80 cm över mark och piP är väl ca 30 cm hög?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-16 22:16

blixten_no1 skrev:står inte piP alldels för högt upp.....???? dom ska ju stå mellan 45 o 55 cm från marken :roll:

pi60 är 94 cm höga. piP är 33 cm höga, och ser på bilden ut att stå med topplattan ca 10 cm under pi60. Därför ser det ut som om piP står på ett stativ som är sisådär 40-45 cm högt? Har jag helt fel?

Edit: Sabla Pinnick! Du hann före ;)

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-08-16 22:19

Vad är det för fanér på pi60?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-16 22:19

blixten_no1 skrev:står inte piP alldels för högt upp.....???? dom ska ju stå mellan 45 o 55 cm från marken :roll:

Ja, och i detta fall står de på exakt 50 cm höjd. Exklusive dämpkuddar då vill säga.
11010000

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-08-16 22:20

hmm skyller på sjukdom :P

glöm min kommentar :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-16 22:24

Hur lät det då, ni som var där? När jag tvärlyssnade igår kväll lät piP lite tunn. Saknade nog basresonanserna hemifrån lite :) .
11010000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-16 22:27

åh fan... 1,5 cm över maximalidealhöjd

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-08-16 22:42

också nyss hemkommen från M. & det lät bra :)

Min första pi60 sessio n. Totalt sett lät pi60 trevligt på alla punkter men det som förvånade var att piP höll så hög standard. Imitt fall betyder det att jag ev. går upp maginellt till piPs pga av hemmets möblering. Får ta steget ut till pi60 när det är dax att byta bostad eller göra en rokard i verdagsrummet :)

Tack för en trevlig kväll gubb´s
//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-16 22:42

Nu är onsdagsträffen över... de andra får nog komma med kommentarer om hur det lät.

En tips till er som kommer imorrn: Ta med egen musik som ni känner igen! Detta missade en del här och då är det ju lite svårt att ge ett något sånär bra utlåtande om hur det låter.

rexq: Det är ljus mahogny i Ino gloss 80.

joakim99: Det gör det säkert :)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-08-16 22:47

Otis Taylor var det som lät så bra :)
http://www.otistaylor.com/indexA.html
Bild
//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-16 22:48

När piP står på rätt höjd och jämte pi60 kan man notera att höjden på basens centrum på de båda högtalarna sammanfaller och det är inte en slump ;)
Class only looks like arrogance from below.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-16 22:50

Affald skrev:också nyss hemkommen från M. & det lät bra :)

Min första pi60 sessio n. Totalt sett lät pi60 trevligt på alla punkter men det som förvånade var att piP höll så hög standard. Imitt fall betyder det att jag ev. går upp maginellt till piPs pga av hemmets möblering. Får ta steget ut till pi60 när det är dax att byta bostad eller göra en rokard i verdagsrummet :)

Tack för en trevlig kväll gubb´s
//Johnny

Vore jag dig skulle jag slänga ut den där inrökta skethyllan du har och köpa ett par pi60 ;)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-16 22:51

morgan jag som försökte vänta in någon för att vara snäll ;)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-16 22:54

En bild på di samlade deltagarna vore ju på sin plats:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-08-16 22:58

Merkurius skrev:rexq: Det är ljus mahogny i Ino gloss 80.

Snygga. Gillar den lite äldre känslan man får.

Är det en Vaniljkrans man ser på bordet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-16 23:15

Rydberg skrev:
När piP står på rätt höjd och jämte pi60 kan man notera att höjden på basens centrum på de båda högtalarna sammanfaller och det är inte en slump ;)
Du menar att diskanten skall vara i öronhöjd och basen skall vara fysikaliskt nära? ;-)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-08-16 23:21

He hee, Mike. Du får det ju att låta som om den stått i Christiania ;)
Bild
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-16 23:27

Kaffekoppen skrev:
Rydberg skrev:
Du menar att diskanten skall vara i öronhöjd och basen skall vara fysikaliskt nära? ;-)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-16 23:29

Nu skall jag sätta mig och bränna en CD med favoritmusik för medtagning! Gör sammaledes, ni andra!

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-17 00:02

Affald skrev:He hee, Mike. Du får det ju att låta som om den stått i Christiania ;)

Nej så farligt är det inte, menar bara att du så klart måste prioritera bort hyllan framför bra ljud. Tallrikar och sånt står ju antigen i diskmaskinen eller på bordet. Va ska du med hyllan till ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2006-08-17 00:06

Det var givande att höra piP och pi60 öga mot öga.
Jag tycker att pi60 lät riktigt,riktigt bra.
Som sagt ta med egen musik som ni "kan".
Tack för detta trevliga initiativet Merkurius och Ekan
:)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-17 00:29

vuxna män gör saker tillsammans

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-17 05:02

Affald skrev:Otis Taylor var det som lät så bra

Nej, det var Infected Mushroom med "Converted Vegetarians"! :wink:

PS: Färgade inte Bryston-förstget en del? :lol:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-17 07:55

Hetsporren skrev:PS: Färgade inte Bryston-förstget en del? :lol:

Jo, för den som tycker att det låter dåligt hemma hos mig, så beror det ju givetvis på förstegets färgning :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-17 10:52

Först vill jag bara tacka Merkurius för ett mycket trevligt initiativ och en såväl trivsam som angenäm afton. Kul att för första gången träffa några av "pojkarna" bakom nicken på forumet och att få lyssna på massor av bra och spännande musik.

Såväl piP som pi60 klarade tillsammans med övriga utrustningen väl av dynamiska och baskrävande utmaningar. pi60 gjorde (naturligtvis) detta med större bravur, men jag delar många andras förvåning över hur väl piP presterade inom dessa områden!

Nu hade jag egentligen tänkt avsluta min "recension" av kvällen här eftersom jag inte var odelat positiv till de ljudupplevelser vi bjöds. Men eftersom Merkurius uttryckligen bad mig att dela med mig av mina lyssningsintryck här, så gör jag det ändå fastän det tar emot.

Ena problemet bestod av resonanser i basområdet. Jag vill minnas att de var särskilt påtagliga kring 40 och 90 Hz. Detta mer eller mindre öppnade värden kvällen med och vi kunde alla konstatera detta. Och som vanligt med basresonanser, så var det mer störande på viss musik än på annan. Hade jag varit Merkurius, så hade jag nog experimenterat med att flytta in högtalarna i rummet för att se om resonanserna kunde mildras. Även om detta skulle leda till att andra parametrar inte hålls optimerade, så anser jag att det är viktigare för musikupplevelsen att minimera störande fel än att hålla vissa parametrar optimala.

Det andra problemet bestod i en något hård och vass klang. Ungefär som en för högt uppskruvad diskantkontroll. Detta tyckte jag var genomgående på alla skivor som avspelades under kvällen, även om det inte var lika störande på alla. I en del fall var det dock så besvärande för mina öron att jag helt skulle avstått från att lyssna på den aktuella skivan om den lät så hemma hos mig. Jag har i och för sig en smärre hörselskada, så jag kanske är överkänslig. :wink:

Om problemet med basresonanserna beror på kombinationen anläggning/rum, så är det svårare (för mig) att avgöra vad den hårda klangen beror på. Jag tillåter mig att spekulera fritt;

1. Inspelningarna är hårda och vassa. Högst osannolikt då vi spelade flera olika skivor och alla - mer eller mindre - hade samma tendens. Den skiva jag själv hade med (filmmusik av Prokofieff på en Telarcskiva) har ingen som helst tendens till hårt eller vasst ljud annars, men den lät inget vidare trevligt tyckte jag.

2. Rummet. Detta var redan avsevärt mer akustikbehandlat än ett normal rum. Även om det fanns några kala fläckar kvar på golvet som så småningom skulle mattbeläggas, så tror jag mer det handlar om små nyanser som kan förbättras. De fel mina öron uppfattade handlade inte om så små nyanser. Jag håller det alltså för osannolikt att orsaken var för litet dämpning/diffusering i rummet.

3. Placering av högtalare/lyssningsplats. Hemma hos mig har jag konstaterat att det subjektivt blir stora skillnader i klangen inte bara beroende av hur högtalarna placeras, utan också av hur lyssningsplatsen anordnas. Hemma har jag lyckats få allt från "bumligt/svampigt" "hårt/metalliskt" "tunt/kraftlöst" "dunkelt/livlöst" och självklart "bra!" bara genom att flytta på högtalare och/eller lyssningssoffa. Jag kan för litet om akustik för att säga att detta kan vara en orsak hemma hos Merkurius, men jag kan inte heller utesluta det.

4. Högtalarna. Vi talar om piP och pi60 nu. Det vore mig fjärran att kritisera dessa på detta forum! :wink: Skämt åsido - såpass många personer har vittnat om dessas förtjänster inte minst avseende diskantåtergivningen så jag skulle bli oerhört förvånad om felet fanns att finna här.

5. Kablaget. Kablage kan bidra med varmare, tunnare, ljusare, dovare klang beroende på förstärkeri och högtaleri. Min erfarenhet är dock att det handlar om mycket små skillnader - avsevärt mycket mindre än de fel jag hörde. Dessutom var det inget konstigt kablage utan EKK m.m. En tanke är att försteget eventuellt var dåligt anpassat till antingen spelaren eller till slutsteget och att det skulle krävas något specellt i kabelväg för att få till det bra. Annars utesluter jag att klangproblemen är kabelberoende.

6. Elektroniken. Tja, det finns ju inte mycket kvar att välja på nu. Min gissning är att felet finns att finna här någonstans. Jag kan alldeles för litet om elektronik (=ingenting) för att ens kunna gissa vari felet skulle bestå. Nu vet jag inte om förförstärkaren hade tonkontroller, men i så fall skulle jag kolla detta först (vilket jag inte gjorde i går :oops: ). Var det möjligen så att diskanten var uppvriden? Om så inte är fallet, antar jag att någonting är fel i någon av apparaterna. Såpass illa tyckte jag att det lät.

Det känns jättetråkigt att lämna en sådan här recension efter en så trevlig kväll, men som sagt, Merkurius bad mig uttryckligen att göra detta. Och förhoppningsvis kanske det leder till att någon kommer på hur felen kan avhjälpas.

Om du kan få ner basresonanserna litet grand och om du kan komma till rätta med hårdheten i klangen, så tror jag att du får ett riktigt välpresterande system för många och långa musiknjutarstunder! :D

Bästa hälsningar, Michael

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-08-17 11:20

Tackar så väldans mycket för det trevliga initiativet, Merkurius och Mr_Ekan!

Det var väldigt kul att äntligen få lyssna på piP och pi60 och det var flera skivor som åkte upp på önskelistan efter att ha lyssnat igår, vilket måste ses som ett gott betyg då antar jag. Det var riktigt kul att höra Phil Collins Big Band som en Grande Finale.

Det var även intressant att se och höra lite om vad IÖ hade gjort med Merkurius rum, det var skönt att lyssna i ett så "tyst" rum.

Det hade varit intressant att höra piP med lite extra basstöd, för jag tror det är där den största förklaringen ligger i pi60's bättre återgivning (större och mer avslappnad ljudbild enligt mina öron).

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det var en väldigt bra kväll med mycket bra musik och gott fika, kan det egentligen bli bättre?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-17 12:02

MichaelG skrev:Var det möjligen så att diskanten var uppvriden? Om så inte är fallet, antar jag att någonting är fel i någon av apparaterna. Såpass illa tyckte jag att det lät.

När jag var och lyssnade hos Merkurius tyckte jag definitivt inte att diskanten eller klangen var hård. Den var precis lika naturlig och frisläppt som den brukar vara från Ino-högtalare vilket märkets väl vid jämförelser med Respons som hade en mjukare, mindre detaljerad och utsträckt topp. Att det skulle bero på elektroniken är föga troligt. Jag har haft/har både NAD 208 och brystonförsteget, ingen av dem är vassa. Pioneern är den enda apparaten i sällskapet som jag inte haft själv men jag skulle förvåna mig oerhört om den skulle vara hård.

Så det "fel" du hör kanske helt enkelt beror på att du är van vid något annat? Hur upplevde de andra det "fel" du hörde?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino