Först vill jag bara tacka Merkurius för ett mycket trevligt initiativ och en såväl trivsam som angenäm afton. Kul att för första gången träffa några av "pojkarna" bakom nicken på forumet och att få lyssna på massor av bra och spännande musik.
Såväl piP som pi60 klarade tillsammans med övriga utrustningen väl av dynamiska och baskrävande utmaningar. pi60 gjorde (naturligtvis) detta med större bravur, men jag delar många andras förvåning över hur väl piP presterade inom dessa områden!
Nu hade jag egentligen tänkt avsluta min "recension" av kvällen här eftersom jag inte var odelat positiv till de ljudupplevelser vi bjöds. Men eftersom Merkurius uttryckligen bad mig att dela med mig av mina lyssningsintryck här, så gör jag det ändå fastän det tar emot.
Ena problemet bestod av resonanser i basområdet. Jag vill minnas att de var särskilt påtagliga kring 40 och 90 Hz. Detta mer eller mindre öppnade värden kvällen med och vi kunde alla konstatera detta. Och som vanligt med basresonanser, så var det mer störande på viss musik än på annan. Hade jag varit Merkurius, så hade jag nog experimenterat med att flytta in högtalarna i rummet för att se om resonanserna kunde mildras. Även om detta skulle leda till att andra parametrar inte hålls optimerade, så anser jag att det är viktigare för musikupplevelsen att minimera störande fel än att hålla vissa parametrar optimala.
Det andra problemet bestod i en något hård och vass klang. Ungefär som en för högt uppskruvad diskantkontroll. Detta tyckte jag var genomgående på alla skivor som avspelades under kvällen, även om det inte var lika störande på alla. I en del fall var det dock så besvärande för mina öron att jag helt skulle avstått från att lyssna på den aktuella skivan om den lät så hemma hos mig. Jag har i och för sig en smärre hörselskada, så jag kanske är överkänslig.
Om problemet med basresonanserna beror på kombinationen anläggning/rum, så är det svårare (för mig) att avgöra vad den hårda klangen beror på. Jag tillåter mig att spekulera fritt;
1. Inspelningarna är hårda och vassa. Högst osannolikt då vi spelade flera olika skivor och alla - mer eller mindre - hade samma tendens. Den skiva jag själv hade med (filmmusik av Prokofieff på en Telarcskiva) har ingen som helst tendens till hårt eller vasst ljud annars, men den lät inget vidare trevligt tyckte jag.
2. Rummet. Detta var redan avsevärt mer akustikbehandlat än ett normal rum. Även om det fanns några kala fläckar kvar på golvet som så småningom skulle mattbeläggas, så tror jag mer det handlar om små nyanser som kan förbättras. De fel mina öron uppfattade handlade inte om så små nyanser. Jag håller det alltså för osannolikt att orsaken var för litet dämpning/diffusering i rummet.
3. Placering av högtalare/lyssningsplats. Hemma hos mig har jag konstaterat att det subjektivt blir stora skillnader i klangen inte bara beroende av hur högtalarna placeras, utan också av hur lyssningsplatsen anordnas. Hemma har jag lyckats få allt från "bumligt/svampigt" "hårt/metalliskt" "tunt/kraftlöst" "dunkelt/livlöst" och självklart "bra!" bara genom att flytta på högtalare och/eller lyssningssoffa. Jag kan för litet om akustik för att säga att detta kan vara en orsak hemma hos Merkurius, men jag kan inte heller utesluta det.
4. Högtalarna. Vi talar om piP och pi60 nu. Det vore mig fjärran att kritisera dessa på detta forum!

Skämt åsido - såpass många personer har vittnat om dessas förtjänster inte minst avseende diskantåtergivningen så jag skulle bli oerhört förvånad om felet fanns att finna här.
5. Kablaget. Kablage kan bidra med varmare, tunnare, ljusare, dovare klang beroende på förstärkeri och högtaleri. Min erfarenhet är dock att det handlar om mycket små skillnader - avsevärt mycket mindre än de fel jag hörde. Dessutom var det inget konstigt kablage utan EKK m.m. En tanke är att försteget eventuellt var dåligt anpassat till antingen spelaren eller till slutsteget och att det skulle krävas något specellt i kabelväg för att få till det bra. Annars utesluter jag att klangproblemen är kabelberoende.
6. Elektroniken. Tja, det finns ju inte mycket kvar att välja på nu. Min gissning är att felet finns att finna här någonstans. Jag kan alldeles för litet om elektronik (=ingenting) för att ens kunna gissa vari felet skulle bestå. Nu vet jag inte om förförstärkaren hade tonkontroller, men i så fall skulle jag kolla detta först (vilket jag inte gjorde i går

). Var det möjligen så att diskanten var uppvriden? Om så inte är fallet, antar jag att någonting är fel i någon av apparaterna. Såpass illa tyckte jag att det lät.
Det känns jättetråkigt att lämna en sådan här recension efter en så trevlig kväll, men som sagt, Merkurius bad mig uttryckligen att göra detta. Och förhoppningsvis kanske det leder till att någon kommer på hur felen kan avhjälpas.
Om du kan få ner basresonanserna litet grand och om du kan komma till rätta med hårdheten i klangen, så tror jag att du får ett riktigt välpresterande system för många och långa musiknjutarstunder!
Bästa hälsningar, Michael