Mikael2 skrev:Nattlorden skrev:Spela en sinc genom ett par Ino och jämför med resultatet från de flesta andra högtalare, så fås säkert klara besked på skillnad.
(Att det inte finns någon som kan prestera lika bra i denna testen tänker jag inte påstå.)
Varför orkar ingen göra detta enkla test då? Hur svårt är det för LTS att låna några välkända märken/modeller och genomföra det? Det räcker ju att låna ett par B&W 802, JM Lab, Watt/Puppy och pi60s så får vi svaren som alla bara bara spekulerar om nu.
Finns det någon som tycker att en sån test vore ointressant? Bland alla tester som LTS gör så skulle ovan vara den absolut mest spännande för mig i alla fall. Gör en omröstning på faktiskt så får vi se om någon håller med mig![]()
LTS la ju ner stor möda på att testa ett antal hörlurar vilket var mycket bra. Många anser väl att högtalaren är den viktigaste komponenten så en lika seriös duell mellan några högtalare vore väl inte för mycket att begära?
Mm, det här inlägget vill jag kommentera.
Vi har haft uppe på LTS styrelsemöte om hur vi ska ställa oss till att testa produkter som på något sätt har anknytning till styrelsemedlemmar. Det finns ju fler kopplingar till styrelsen än via IÖ.
Slutsatsen blev, om jag kommer ihåg rätt, att det är omöjligt för LTS att testa sådana produkter i tidningen. De kan beskrivas av en konstruktör, men knappast testas. Speciellt om det ska avges subjektiva kommentarer. Det vore helt enkelt inte trovärdigt. Det man kunde tänka sig att man redovisar mätningar som görs enligt protokoll som använts för andra produkter, och att låta tillverkaren själv kommentera dem i MoLT.
Det här är helt klart en het potatis, och den har två sidor, ska man å ena sidan riskera jäv och hela LTSs testavdelnings anseende som oberoende, eller ska man undanhålla medlemmarna en väsentlig del av Sveriges hifiprodukter? Hur man än vänder sig har man ändan bak, liksom.
Situationen är lite lik min egen, jag skriver ju här på faktiskt och gör alla mina simuleringar i Basta! som jag säljer. Egentligen är det inte helt lyckat. Jag försöker hålla mig neutral, men förstås kan jag mycket mer om mitt eget program än andras. Å andra sidan tror jag att jag har en del insikter om simulering som man inte gärna kan få om man inte har skrivit en simulator, och vore det rätt att undanhålla er det?