patrikf skrev:
Ett utmärkt moddningstips kanske! Såvida inte det också är en medveten konstruktionsdetalj?
Medveten konstruktionsdetalj?
Vad skall sådana där kommentarer vara bra för?

Försöker du vara otrevlig, eller vad vill du åstadkomma?
Kan du inte skippa sådant där, då tror jag nämligen att det blir mycket bättre!
Det är väl självklart att det inte är
meningen att högtalarna skall läcka!
Jag skulle för övrigt inte kalla det för en moddning att se till att högtalarna inte läcker.
Om inte så är det lätt för pipägare (som vågar kolla själva) om det behöver tätas bättre.
Jag har varit
mycket noggrann med tätningslisterna vid monteringen av mina piP, såväl elementen som anslutningspanelerna är mycket hårt åtskruvade (tätningslisten gav avsevärt motstånd vid åtskruvningen).
Basreflexportarna är limmade med rikligt med epoxylim.
Jag lackade lådorna även på undersidan för att vara säker på att de skulle vara helt täta.
De är dessutom kontrollmätta!
Glöm inte att om lådorna verkligen skall bli hermetiskt förseglade, så måste de vara lackade överallt, med en fullständigt tät lack.
Jag kan tänka mig att man kan behöva limma med mjuk polyurethanfog för att få den ostyva konstruktionen helt tät mellan lådan och de påskruvade plastdetaljerna.
Ja, men gör det då!
Fast jag skulle nog fråga konstruktören först om det är lämpligt.
Om man bara monterar tätningslisterna ordentligt så att man inte får några glipor så tror jag att det blir tämligen tätt i alla fall!
Mina var korrekt monterade med avseende på att skruvar vad åtdragna och isoleringslister intakta.
Det räcker med en glipa i tätningslisten för att det skall läcka, och med tanke på att du tidigare skrev så här så verkar det inte som att de var korrekt monterade:
patrikf skrev:Det provades också att mata högtalaren med sinussignal från en funktionsgenerator av olika styrka. Vid frekvenser under ca 100 hz och över ca 5 watt uppstod mkt kraftiga blåsljud från skarvarna mellan högtalarna och anslutningsterminalen och kabinettet. Dessutom vibrerade kabinettet kraftigt.
Vh