piP-problem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-03 12:28

Ja, inte kräver jag att lokala keramiker på Gotland ska syssla med postorder.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-03 12:36

Biltema skickar inte heller. Ingen ide att jiddra med dom heller, dom skickar inte i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-11-03 12:39

Att träffa konstruktören av produkten måste väl vara ett plus också!?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 15:38

pingvinlakrits skrev:Nu är det ju så att han håller på med lite allt möjligt så det är väl fullt förståeligt att han inte vill ta sig tid (som han inte har) och syssla med postorder?

I en marknadsekonomi kan man se det som en kostnads- eller resursfråga. Vad är det som hindrar att man har ett hämtpris och ett leveranspris? Tar det mig en timma att packa ihop ett par högtalare, skicka efter bud, fixa frakthandlingar osv så kan jag belasta försäljningen med alternativ inkomst. Kan man ta, säg, 1500:- i timmen som akustikkonsult istället för att packa högtalare så får väl postorderförsäljningen belstas med motsvarande plus emballage och fraktkostnad.

Kunden får naturligtvis väga detta mot vad det kostar att själv åka, tex, Malmö tur och retur för att hämta lådorna. En bra bil kostar väl 40:- milen totalt sett, vad blir det för peng på 120 mil?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-03 16:19

Mycket bra inlägg Bill. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 16:25

Morello skrev:Mycket bra inlägg Bill. :)

Tack Bull. "Scratch my back and I´ll scratch yours" 8)

Hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-11-03 16:31

Det var ett bra inlägg, det håller jag med om. :)

Ett problem kan dock finnas, tror jag... :roll:

Jag skulle gissa att han hellre arbetar som akustikkonsult än som högtalarpackare. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-03 16:41

Jag tror dessutom att efterfrågan är större än produktionskapaciteten, varför man kan välja kunder som hämtar. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 17:53

Morello skrev:Jag tror dessutom att efterfrågan är större än produktionskapaciteten, varför man kan välja kunder som hämtar. :wink:

Jo, men om man vill så kan man lägga ut tillverkningen i högre grad. piP är väl oftast en byggsats, eller? Det handlar alltså om att komplettera en beställd trälåda med lösa komponenter och få det packat i en låda. Samt att ta fram en lämplig monteringsanvisning. Jobbet kan man säkert få utfört för långt mindre än 1500:-. Dvs, kan man få upp antalet sålda enheter tillräckligt så kan säkert högtalaren anpassas för postorder/direktleverans till samma eller lägre kostnad än vad den kostar idag.

I slutändan handlar det alltså om viljan att göra detta och att hitta bra sätt att öka försäljningen tillräckligt utan för stora kostnader.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-03 18:02

Du tror inte Biltema skulle vilja öka försäljningen också, om det var så enkelt att bara skicka grejorna. Nej, det blir outlösta paket i retur, försvunna försändelser i danska posten och returer med trasiga grejor som kunderna monterat fel osv, osv.
Kan man få tillräckligt många kunder att komma och betala vid hämtning har man minimerat sina problem ganska långt.
Varför inte bara lägga ner allt detta gnäll!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-03 18:14

Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...

Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.

Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.

Jag, likt många andra, ser inte riktigt problemet.

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-03 18:30

Pingvinen:

Jag har köpt storyn med posten och att han inte vill skicka varan. Så är det många som gör. Vad jag egentligen motsatte mig var att det finns ett KRAV på att man först måste provlyssna högtalaren för att ens FÅ köpa den, sedan åker man hem igen och väntar X antal veckor, kanske t.om månader innan man måste åka tillbaka för att hämta högtalaren.

Jag måste på något vis förtydliga att jag inte alls är särskilt sur, bitter, ledsen eller whatever för det här. Jag kan dock känna att det är tråkigt.

Jag vill ha produkten. Men den insatsen ur ekonomi (alltså utöver högtalaren) och tidsperspektiv är för mycket för att jag ska kunna fullfölja ett köp.

En variant hade kunnat vara att någon som bor i stockholmsområdet och som inte får allergena känningar av det blå valthornet kunde ha åkt över till Öhman och sedan skickat ett par pIP till mig mot skälig ersättning per post.

Det hade inte varit omöjligt,

Mvh / Jimmy

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 18:31

Almen skrev:

Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.

Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.

Jag ser inte heller något "problem" i saken. Vad jag skrev var just "I en marknadsekonomi så kan man...". Hur IÖ vill hantera situationen är helt upp till honom, det har jag också skrivit tidigare. Många "hobbyister" vill inte för några pengar i världen göra sin hobby till ett yrke. IÖ har dock förklarat att han inte kan göra fler högtalare, inte för att han inte vill utan för att han inte kan lägga mer tid på det hela med tanke på att de går med förlust. Med DET resonemanget menar jag att det finns många sätt att lösa knuten. Men om IÖ inte VILL sälja fler piP´ar, ja då finns där inget problem alls.

Vad jag förstår, av det lilla jag sett av piP, är att det är en relativt enkel högtalare att producera och distribuera. Om inte annat så är väl IÖ´s inställning, att en kund lätt kan sätta ihop den själv, bevis för detta? Med andra ord borde det vara lätt att leja ut alltsammans på en tredje hand, försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara och var glad över intäkterna.

Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-03 19:02

Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...
Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.

Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?
piP marknadsförs inte, eller hur? ;)

Eventuell kultstatus beror på hur den spelar musik, inte att den är svår att få tag på.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-03 19:16

Almen skrev:piP marknadsförs inte, eller hur? ;)

klart den gör, varesig öhman ser det som en typ av marknadsföring eller inte så är det klart och tydligt att sättet han "marknadsför" på är effektivt iaf om man tänker på att det är väntetid på många modeller....fast jag har inte riktigt bestämt mig om det är marknadsföring det också ;) för så svårt är det ju inte att hitta nya snickare...men då gissar jag på att priset går upp eftersom om man kollar på pris med och utan kabinett så...ja om vi säger så här jag hade inte limmat 2lådor för dom pengarna

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-03 19:23

Almen skrev:

Jo, visst är Peter en smed av högsta dignitet och hans knivar är vackra. Men att jämföra med högtalare är inte relevant över huvud taget tycker jag. I högtalarfallet är det konstruktionen som är nyckeln och den behöver man bara göra en gång. I knivfallet ligger det tjusiga i själva hantverket och den tiden går int att trolla bort.
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-03 20:03

Hatori Hanso* tillverkar världens bästa samurajsvärd. Han har inga "kunder". Han väljer själv vem som får den stora äran att få sig ett svärd smitt. Har någon protesterat?

*Kill Bill
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 20:12

dimitri skrev:*Kill Bill

Nämenvaf.... vad har jag nu gjort?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 20:26

Almen skrev:
Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...
Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.

piP marknadsförs inte, eller hur? ;)

Eventuell kultstatus beror på hur den spelar musik, inte att den är svår att få tag på.

Vasa? Marknadsförs inte piP? Självklart gör den det. Bara via andra kanaler än helsidor i HiFi & Musik....

Det är ingen tvekan att piP (och piPs) är synnerligen kompetenta högtalare. Men visst finns det alternativ i samma prisklass beroende på vilka kompromisser man accepterar. Fråga Hetis tex.

Kultstatusen (i alla fall bland en del av Faktiskt.se´s medlemmar) beror naturligtvis på den ljudande kvaliteten. Men eftersom Faktiskt.se medlemmar också tillhör människosläktet så är vi här lika påverkbara av andra faktorer än de rent tekniska. Precis som "Mannen på gatan" :-)
Svåråtkomliga varor är givetvis mer åtråvärda än de som gratis stoppas ner i brevlådan. Dyra varor är "bättre" än billiga. Vill du köpa en Ferrari - ställ dig i kö. En Ferrari är inte svårare att producera än en Golf. Men vem vill betala 3 mille för en bil som vilken sketen miljonär som helst kan köpa rakt över disk hos lokala bilhandlaren?

Men Ferrari kan naturligtvis inte sälja sina bilar bara på att prislappen är hög och att kunderna måste ställa sig i kö. Här är det varumärket som är det unika, precis som BMW, Coca-Cola, IBM, H&M osv på olika grunder. Att gömma sig i en källare i Täby och höja priset till det 10-dubbla räcker lixom inte....

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 20:59

JimmyN: piP är lagervara och kommer du upp får du ett par med dig i famnen. Det ska mycket till för att han inte har just den uppsättningen i lager.
Värre kan det vara med övriga system.

De dyker ju upp begagnat mellan varven så håll utkik - och din egen lösning med att få någon att köpa ut och skicka går säkert att ordna med lite ihärdighet. :)

Bill50X; Jag håller delvis med dig i ditt tänkande men apropå att få volym i det hela så är det nästan undantagslöst som så att om man (i det här fallet Öh-man) lägger ut piP på entreprenad och låter massproducera den så kommer kvalitetsnivån sjunka. Det tror iallafall jag. Och skall den hållas uppe så kommer initialkostnaden att dra igång en lina med de kvalitetskraven vara oproportionerligt hög och då kommer priset att stiga - annars går det nog inte att nå break-even på mycket lång tid.

Att det skulle finns en efterfrågan betvivlar jag inte, men om Öhman inte tycker det är mödan lönt är ju upp till honom. Själv är jag tacksam att man för en blygsam penning kan plocka upp ett par piP-lådor i rå mdf och allt som behövs för en spottstyver. Försök med det om det ska bli big business.

:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-11-03 21:32

skönt att ni inte nämner signatur modellen:) svårt att inte läsa denna tråd men ganska meningslöst.
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 21:54

pingvinlakrits skrev:Bill50X; Jag håller delvis med dig i ditt tänkande men apropå att få volym i det hela så är det nästan undantagslöst som så att om man (i det här fallet Öh-man) lägger ut piP på entreprenad och låter massproducera den så kommer kvalitetsnivån sjunka. Det tror iallafall jag. Och skall den hållas uppe så kommer initialkostnaden att dra igång en lina med de kvalitetskraven vara oproportionerligt hög och då kommer priset att stiga - annars går det nog inte att nå break-even på mycket lång tid.

Är inte alls med dig här. På vilket sätt påverkar IÖ´s "handpåläggning" den enskilda högtalarens kvalitet? Jag trodde storheten låg i dimensioneringen av element, filter, låda osv. IÖ överlåter ju faktisk det slutliga montaget på kunden! Menar du att en kvalificerad högtalartillverkare skulle vara sämre på att skruva ihop grejorna än en vanlig slutkonsument?

Sitter man på ett kit bestående av en färdig låda, ett baselement, ett diskantelement och komponenter till ett delningsfilter samt dämpmaterial - vad kan gå fel?

I all "outsourcing" så handlar det om att hålla kontroll över processen. Vid upphandling specificerar man vilka komponenter som ska ingå och på vilket sätt dom ska sättas samman. Man kontrollerar givetvis att produktionen sker efter uppgjorda riktlinjer.

Den mobiltelefon du använder, din mikrovågsugn, din kaffebryggare... allt är förmodligen gjort av underleverantörer. Varför skulle det vara så annorlunda med ett par högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-03 22:40

Bill50x skrev: På vilket sätt påverkar IÖ´s "handpåläggning" den enskilda högtalarens kvalitet?
Den mobiltelefon du använder, din mikrovågsugn, din kaffebryggare... allt är förmodligen gjort av underleverantörer. Varför skulle det vara så annorlunda med ett par högtalare?
/ B

:D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 23:09

Nja, det kanske var att hårdra det men ja - Ingvar utför ju viss handpåläggning - selektering/matchning av komponenter och det försvinner säkert om man ska göra stor skala av det hela, det är ju en fördyrande process om någon ska sitta och matcha element och komponenter.

Så svar: nja. Skratta går ju - men han mäter ju faktiskt upp det man hämtar - handplockat = handpåläggning. Och det gör ju faktiskt att hans handpåläggning påverkar den enskilda högtalarens kvalitet.

Dessutom skar han ju till basportarna åt en snubbe sist jag var där. Och Bill50X: det ingår i servicen.
;)

IÖ använder självklart ett otal underleverantörer - precis som i mobilindustrin och de andra du nämner. Han sitter ju inte och gör allt själv - så den delen av ditt resonemang förstår jag inte riktigt..?

Sedan är det ju svårt att slå prisbilden med att köpa en "påse" från en "mysko snubbe" i en "källare" och montera själv. IÖ är ganska öppen med sina marginaler (men jag tänker inte diskutera dem här) och de är försvinnande små och på vissa av artiklarna gör han i princip ingen vinst alls (!) utan tillhandahåller dem som ren service till befintliga kunder som vill bygga på.

Sedan kan ju folk sitta och oja sig över att så kan man inte hålla på men som sagt IÖ:s sätt att bedriva verksamheten är nog ytterst svår att tillämpa rent marknadsekonomiskt - sedan förstår man ju om han inte vill ha in en ytterligare intressent som ska pytsa in pengar som vill göra det till en big business och som han ska känna sig livegen till. Han vill väl behålla kontrollen över sitt varumärke.

Men tråden börjar bli tröttsam - för alla inblandade - så vi kan väl lägga spekulation om IÖ:s verksamhet åt sidan och vara överens om att IÖ (tack och lov) inte är som alla andra. ;) Jag är glad åt att han finns och att han är som han är - en frisk fläkt i HiFi-Sverige och en mycket jovialisk och sympatisk person.
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-11-03 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 23:17

Som stickspår till ämnet kan ju nämnas utflyttningen av våra kära grannländers välkända högtalarelementsproduktion till Kina - billigare? Ja.
Bättre? Nja, i en del fall har de kopierat gamla beprövade konstruktioner rakt av till utseendet - men med helt andra specar!

Replikor, men med lägre kvalitet i många fall och dessutom är det ju oseriöst att märka upp dem med de gamla modellbeteckningarna så att folk kan ledas att tro att de köper den beprövade produkten från förr. :?
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 23:38

pingvinlakrits skrev:Nja, det kanske var att hårdra det men ja - Ingvar utför ju viss handpåläggning - selektering/matchning av komponenter och det försvinner säkert om man ska göra stor skala av det hela, det är ju en fördyrande process om någon ska sitta och matcha element och komponenter.

Så svar: nja. Skratta går ju - men han mäter ju faktiskt upp det man hämtar - handplockat = handpåläggning. Och det gör ju faktiskt att hans handpåläggning påverkar den enskilda högtalarens kvalitet

IÖ använder självklart ett otal underleverantörer - precis som i mobilindustrin och de andra du nämner. Han sitter ju inte och gör allt själv - så den delen av ditt resonemang förstår jag inte riktigt..?

Sedan är det ju svårt att slå prisbilden med att köpa en "påse" från en "mysko snubbe" i en "källare" och montera själv.

Sedan kan ju folk sitta och oja sig över att så kan man inte hålla på men som sagt IÖ:s sätt att bedriva verksamheten är nog ytterst svår att tillämpa rent marknadsekonomiskt - sedan förstår man ju om han inte vill ha in en ytterligare intressent som ska pytsa in pengar som vill göra det till en big business och som han ska känna sig livegen till. Han vill väl behålla kontrollen över sitt varumärke.

Många saker på en gång....

Selektering och matchning av komponenter kan vem som helst göra. Det viktiga är att man specificerar inom vilka kriterier det hela ska ske. Antingen genom att man specar de individuella komponenternas prestanda eller den färdiga produktens.

Prisbilden från "en mysko gubbe i Täby-källare" är naturligtvis annorlunda än från ett företag som vill gå med vinst. Men skillnaden är faktiskt att Täby-snubben bjuder på gratisjobb. Och vill han göra så är det OK för mig. Men. Ju billigare en sak är, ju mer konsumerar vi av denna sak. Om en piP såldes för 100 kronor skulle den kunna säljas i massor. Men det skulle betyda att inte bara IÖ behöver jobba gratis utan även underleverantörerna. Det är ju först när en produkt bär sina egna kostnader som man får fram dess rätta värde. Och först då vet man om kunderna är villiga att betala för detta värde.

Att IÖ skulle behöva bli livegen för att någon vill pytsa in pengar i verksamheten är bara en dålig gissning. Satsningen kan ju lika gärna göras av IÖ själv. I grund och botten handlar det om vad IÖ egentligen vill göra med sin produkt. I vårt samhälle finns det ingenting som hindrar att man lägger ner hur mycket privata resurser som helst på sin egen produkt och väljer till vem man vill sälja den. Vill man spendera 3 års utveckling på något som sedan säljer för 20 papp i månaden så är det OK. den enda som kan bedöma om detta är ägaren av konceptet.

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-04 01:38

Bill50X: den analogin du gör är ju lite haltande. Jag håller inte med om att man konsumerar mer av en sak för att den är "billig".

En produkts "rätta värde" har sällan med faktiskt pris eller en generell prisbild att göra - det är för många faktorer som påverkar för att man ska kunna göra ett så svepgenerellt uttalande. En del saker säljs till dump-priser av en del och till överpriser av andra - vad är rätt pris? Bägge? Bestämmer marknaden eller jag vad som är rätt pris? Är jag "marknaden"?

Att en produkt bör bära sina kostnader är väl självklart - gör den inte det så är ju inte företagandet långsiktigt hållbart och det kan bara bära sig tills pengarna är slut.

Och visst kan vilket företag som helst matcha komponenter och plocka ihop efter bästa förmåga - jag är bara mer förvånad över att det inte är praxis...

Jag tycker piP har sitt "rätta värde" - däremot tycker jag att majoriteten av konkurrenternas jämförbara produkter är grovt överprissatta i jämförelse med både högre pris och lägre prestanda - detta trots att de backas upp av kapitalstarka företag med bred marknadsföring och glättiga broschyrer - hur kan det komma sig? Vem som helst kan ju gå och köpa dem och det är ju just vad folk gör - då har ju även de sitt "rätta" pris.

Inget fel med endera tänkandet, jag håller i princip med i allt du skriver, men jag ser det också på ett lite annat sätt. :)

Nog spekulerat från min sida för ikväll... ...god natt! :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-04 02:29

pingvinlakrits skrev:Bill50X: den analogin du gör är ju lite haltande. Jag håller inte med om att man konsumerar mer av en sak för att den är "billig".

En produkts "rätta värde" har sällan med faktiskt pris eller en generell prisbild att göra

Visst konsumeras det mer om det är billigt. Det är bara att titta på antalet besök på sjukhus när det gäller sjuka barn. Trots att det gäller något som borde ligga varje förälder varmast om hjärtat så ökar antalet besök med sjunkande anmälningsavgift.

En produkts rätta värde kan ju egentligen bara sättas i relation till vad brukaren är villig att betala. Du har helt rätt i att det inte har ett dugg med "faktiskt pris eller en generell prisbild att göra". Det har egentligen inget med produktionskostnaden att göra heller.

Om du tycker att piP har sitt rätta värde idag, tycker du fortfarande samma sak med medvetande om att det ligger en massa gratisarbete bakom från IÖ´s sida? IÖ hävdar ju för övrigt att hans högtalare egentligen säljs med förlust. Det betyder väl egentligen att hans skapelser är underprissatta i jämförelse med andra högtalare - inte att andra högtalare är för dyra.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-04 02:57

Efter att ha läst denna tråd är bara en sak jag, av ren nyfikenhet, skulle vilja ha en förklaring till: _Varför_ måste man lyssna innan man kan köpa?

Utan att kritisera, utan att ifrågasätta osv... Om jag s.a.s. var på väg dit så skulle jag grubbla över anledningen...? Jag accepterar vilken förklaring som helst, men om man ska ställa upp på detta krav, är det inte rimligt att först få veta tanken bakom kravet...?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-04 12:40

phloam skrev:Efter att ha läst denna tråd är bara en sak jag, av ren nyfikenhet, skulle vilja ha en förklaring till: _Varför_ måste man lyssna innan man kan köpa?

Utan att kritisera, utan att ifrågasätta osv... Om jag s.a.s. var på väg dit så skulle jag grubbla över anledningen...? Jag accepterar vilken förklaring som helst, men om man ska ställa upp på detta krav, är det inte rimligt att först få veta tanken bakom kravet...?

Det är väl bara IÖ som kan svara heltäckande på den frågan. Men det som framgått i andra trådar är att IÖ dels vill kunna dema sina högtalare i en bra miljö med goda förutsättningar. En miljö som han själv har kontroll över. Och alltså presentera en ljudåtergivning han kan stå för.

Dels vill han inte sälja sina högtalare på hörsägen, dvs via andras påståenden. Om jag hade ett par piP och beskrev dom som alldeles superfantastiska och du köper dom och blir besviken, ja det hade kunnat undvikas om du lyssnat först.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino