Moderator: Redaktörer
pingvinlakrits skrev:Nu är det ju så att han håller på med lite allt möjligt så det är väl fullt förståeligt att han inte vill ta sig tid (som han inte har) och syssla med postorder?
Morello skrev:Jag tror dessutom att efterfrågan är större än produktionskapaciteten, varför man kan välja kunder som hämtar.
Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...
Almen skrev:Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...
Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.
Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.
Jag, likt många andra, ser inte riktigt problemet.
Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...
piP marknadsförs inte, eller hur?Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?
Almen skrev:piP marknadsförs inte, eller hur?
Almen skrev:Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...
Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.
Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.
Jag, likt många andra, ser inte riktigt problemet.
Almen skrev:Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...piP marknadsförs inte, eller hur?Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?
Eventuell kultstatus beror på hur den spelar musik, inte att den är svår att få tag på.
pingvinlakrits skrev:Bill50X; Jag håller delvis med dig i ditt tänkande men apropå att få volym i det hela så är det nästan undantagslöst som så att om man (i det här fallet Öh-man) lägger ut piP på entreprenad och låter massproducera den så kommer kvalitetsnivån sjunka. Det tror iallafall jag. Och skall den hållas uppe så kommer initialkostnaden att dra igång en lina med de kvalitetskraven vara oproportionerligt hög och då kommer priset att stiga - annars går det nog inte att nå break-even på mycket lång tid.
Bill50x skrev: På vilket sätt påverkar IÖ´s "handpåläggning" den enskilda högtalarens kvalitet?
Den mobiltelefon du använder, din mikrovågsugn, din kaffebryggare... allt är förmodligen gjort av underleverantörer. Varför skulle det vara så annorlunda med ett par högtalare?
/ B
pingvinlakrits skrev:Nja, det kanske var att hårdra det men ja - Ingvar utför ju viss handpåläggning - selektering/matchning av komponenter och det försvinner säkert om man ska göra stor skala av det hela, det är ju en fördyrande process om någon ska sitta och matcha element och komponenter.
Så svar: nja. Skratta går ju - men han mäter ju faktiskt upp det man hämtar - handplockat = handpåläggning. Och det gör ju faktiskt att hans handpåläggning påverkar den enskilda högtalarens kvalitet
IÖ använder självklart ett otal underleverantörer - precis som i mobilindustrin och de andra du nämner. Han sitter ju inte och gör allt själv - så den delen av ditt resonemang förstår jag inte riktigt..?
Sedan är det ju svårt att slå prisbilden med att köpa en "påse" från en "mysko snubbe" i en "källare" och montera själv.
Sedan kan ju folk sitta och oja sig över att så kan man inte hålla på men som sagt IÖ:s sätt att bedriva verksamheten är nog ytterst svår att tillämpa rent marknadsekonomiskt - sedan förstår man ju om han inte vill ha in en ytterligare intressent som ska pytsa in pengar som vill göra det till en big business och som han ska känna sig livegen till. Han vill väl behålla kontrollen över sitt varumärke.
pingvinlakrits skrev:Bill50X: den analogin du gör är ju lite haltande. Jag håller inte med om att man konsumerar mer av en sak för att den är "billig".
En produkts "rätta värde" har sällan med faktiskt pris eller en generell prisbild att göra
phloam skrev:Efter att ha läst denna tråd är bara en sak jag, av ren nyfikenhet, skulle vilja ha en förklaring till: _Varför_ måste man lyssna innan man kan köpa?
Utan att kritisera, utan att ifrågasätta osv... Om jag s.a.s. var på väg dit så skulle jag grubbla över anledningen...? Jag accepterar vilken förklaring som helst, men om man ska ställa upp på detta krav, är det inte rimligt att först få veta tanken bakom kravet...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster