Moderator: Redaktörer
TomasF skrev:...Dock upplevde jag ljudet som flera snäpp renare i mellanregistret. (Det sägs att basreflexportsdistortionen skall vara obefintlig hos piPs men så upplevde jag det inte.)..
paa skrev:IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Är det inte så att Ingvar menar att strålningsmönstret från piP och pi60 är superbt och kan inte bli bättre med någon storlek där imellan?
Carlsson oa60 sprider ju på ett helt olikt och har därför andra dimensionsbehov..
Är jag fel ute när ja inte tror att volymen är parametern Ingvar pratar om alltså?
Ja, du har nästan 100% rätt i alla tre saker du skrev ovan.![]()
Vh, iö
Jaha, och därmed kan man ju missledas att tro att även min fråga är besvarad.
TomasF skrev:...eventuell effekt är sublim och kan vara inbildad. Du är förståss välkommen att lyssna - jag bor ej långt från Täby.
TomasF skrev:En fantastisk liten högtalare!
TomasF skrev:högtalarna står på en hylla och jag har funderat på att sätta en porös framkant på hyllplanet men jag har inte provat av estetiska skäl.
IngOehman skrev:Jag avråder försiktigt. Om inte hyllan är väldigt djup så är det bättre att lämna den utan åtgärd. Det är mycket bättre att dämpa väggen bakom högtalarna (4-5 cm tjock absorbent) för där speglar sig ju högtalaren hörbart, på riktigt.
akelius skrev:Jag bytte alla komponenter på mina piP för flera år sen(filter komponenter+element och diskant,det enda som är original är lådan,nu låter dem bättre än någonsin!!
De är faktiskt ett litet aber, men pillandet får ju fördelen av att det är en liten yta i kabinettet som består av rätt tunn plastMorello skrev:Finns bara en mod. till piP jag kan komma och det är att byta terminalerna på baksidan, som enligt mitt ringa förmenande sitter för tätt för något annat än tjejfingrar.
Detta sagt av någon som sannolikt, förutom konstruktören, är den som mätt mest på nämnda elektroakustiska transduktor.
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
Om de områden du nu nämner verkligen hade varit så begränsande så hade det väl knappast varit någon mening att köra iP och pP-2?!
IngOehman skrev:Man vinner ett antal dB under 80 Hz (vilket kan vara väl så värdefullt) men sen sätter det liksom stopp.
Kraniet skrev:förstår inte hur en 2.5 väg (eller trevägs) piP skulle vara meningslös ifall det finns mening i att köra den med pp-2. Det låter ju dessutom som att pp-2 är för stor och att piP "tar slut" först. I en 2.5/3 vägare borde ju då rimligen allt "ta slut" samtidigt, eller?

Kaffekoppen skrev:Han hävdar att han måste städa garaget först

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster