är det någon som har vågat sig på att modda piP?????

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-04-03 20:17

En gång provade jag att modda piPs genom en variant av sk Svanteslits eller ett sk "phonhål". Jag borrade tre hål med diameter 3 mm genom basreflexröret, hålen placerade runt röret vid dess längdcentrum.

Nu kommer lite subjektiva intryck: Den dominerande skillnaden var att basen vid lyssningsplatsen fick en markant ökning i nivå kring 60 Hz och markant minskad nivå mellan 30-40 Hz. Eftersom registren i orginal hos piPs är så väl balanserade så upplevde jag detta som klart störande. Dock upplevde jag ljudet som flera snäpp renare i mellanregistret. (Det sägs att basreflexportsdistortionen skall vara obefintlig hos piPs men så upplevde jag det inte.).

Redan vid ett borrat hål framträdde dessa egenskaper och de blev starkare och starkare vid 2 och 3 hål.

Pga basegenskaperna ändrade jag tillbaka basreflexröret till nära orginal genom ett varv eltejp över hålen.

Kanske ett tweak för dig som vill ha lite mer diskobas från dina piPs?

/ mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 21:16

Det låter konstigt att det gjorde så stor skillnad redan med ett litet hål. De mätningar jag sett med ett litet hål brukar minska orgelpipresonansen avsevärt men ändå påverka frekvensgången med under 1 dB, om jag kommer ihåg rätt.
Hade du ingen dämpfilt eller så mot hålen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-04-03 23:00

Nej, provade istället små hål vilket jag tyckte borde ge ett strömningsmotstånd precis som dämpmaterialet gör.

Jag hade inte förväntat mig hörbar ändring av frekvensgången vid låg och medelhög lyssningsvolym.

/mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 23:07

Dom andra som testat har nog alla använt sig av någon sorts dämpning av hålen med filt eller liknande.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-04 16:32

Jag använder 5mm tjock filt, tror inte det blir så bra utan. Jag provade en variant på "phontratt" och fick ner pipresonanserna på piP, men det blev lite andra försämringar istället, bl.a. nån procent högre dist.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-06 21:01

TomasF skrev:...Dock upplevde jag ljudet som flera snäpp renare i mellanregistret. (Det sägs att basreflexportsdistortionen skall vara obefintlig hos piPs men så upplevde jag det inte.)..

Hej Tomas!

En nyfiken fråga: Vad är det för distorsionsfenomen som du åsyftar när du skriver "basreflexportsdistortionen" och tycks syfta (som jag uppfattar det du skriver) på något fenomen som ligger i mellanregisterområdet? :o

Jag ifrågasätter inte det du skriver att du upplevt, men är nyfken på vad för fenomen du kan mena. Menar du något faktiskt distorionsfenomen (olinjärt, som skapar orenhet), eller är det en tonkurveegenskap du pratar om?

Om du vill undersöka portens påverkan på mellanregisterområdet, så behöver du ju inte kompromissa på det där viset och riskera att blanda olika komponenter av påverkan med varandra (distorsionsökningen i basområdet på grund av hålen i porten kan ju få mellanregisterområdet att låta renare, kanske) och dessutom behöva förlita dig på ett minne av hur det lät innan du modifierade högtalarna.

Om du istället sätter dig framför (den ena) högtalaren när den spelar musik så kan du ju enkelt täcka för porten med ena handen, och lyssna efter ändringar i mellanregisterområdet. Då är det antagligen lättare att skilja faktiska förändringar från sådana som man försöker deschiffrera genom att försöka minnas från hur det lät innan man modifierade högtalaren... Inte för att jag vill antyda att du måste inbilla dig, men sådant KAN inträffa. Det har t ex drabbat mig många gånger. ;)

Ännu bättre än att täcka porten med handen kan vara att täcka den med något mjukare (kanske ett par ihoprullade sockor eller liknande) så man undviker att det studsar ljud mot handen - som ger en påverkan av ljudet i mellanregisterområdet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-06 21:27

paa skrev:
IngOehman skrev:
Slartibartfast skrev:
paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?

Är det inte så att Ingvar menar att strålningsmönstret från piP och pi60 är superbt och kan inte bli bättre med någon storlek där imellan?

Carlsson oa60 sprider ju på ett helt olikt och har därför andra dimensionsbehov..

Är jag fel ute när ja inte tror att volymen är parametern Ingvar pratar om alltså?

Ja, du har nästan 100% rätt i alla tre saker du skrev ovan. :P

Vh, iö

Jaha, och därmed kan man ju missledas att tro att även min fråga är besvarad.

Ja, det har du kanske rätt i. Det är den ju inte, men jag såg det där inlägget först nu. :oops:

Svaret är att eftersom OA60 är en ortoakustisk högtalare så gäller inte samma regler. Den kommunicerar med lyssnaren på ett annat sätt, och i det andra sättet inkluderas en helt annan kvot mellan direkt- och rflekterat ljud, vilket gör att behovet av en kategori stereosystemfelskompensationer bortfaller. Eller rättare sagt - det blir lika okritiskt som direktljudets ensamma tonkurva, och tur är det, för annars skulle inte de ortoakustiska högtalarna låta så värst bra.

Den äldre generationens (60-talarna mest, men även 70-talarna) ortoakustiska högtalare excellerade dock på denna punkt.

Vh, iö
[/quote]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-06 21:34

Hur pass ortoakustisk är piP i sammanhanget med sin väggnära placering, slipper även den någon kategori stereosystemfelskompensationer?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-04-06 22:03

Hej Ingvar,
tack för ditt inlägg som kommentar på min observation. Jag avser en "orenhet" hos ljudet. Nu ikväll har jag provat det du föreslår - ett par kuddar som skymmer siktlinjen mellan öra och basport. (*)

Vidhåller att jag upplever en skillnad i renhet i mellanregistret, och även att i ett hav av applåder hör man enskilda handklapp tydligare med porten skymd. Man jag är inte säker på min sak, eventuell effekt är sublim och kan vara inbildad. Du är förståss välkommen att lyssna - jag bor ej långt från Täby.

En fantastisk liten högtalare!
/ mvh Tomas F.

(*)Har faktiskt kommit på det knepet själv också: högtalarna står på en hylla och jag har funderat på att sätta en porös framkant på hyllplanet men jag har inte provat av estetiska skäl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-06 22:21

TomasF skrev:...eventuell effekt är sublim och kan vara inbildad. Du är förståss välkommen att lyssna - jag bor ej långt från Täby.

Det kan ju vara kul att göra av sociala skäl, men när det gäller den nämnda effekten så litar jag på din bedömning, och nöjer mig med att du skriver att den är sublim och inte utesluter att den kan vara inbillad.

Det låter ju inte som om en effekt som man behöver oroa sig för. ;)
Ingen som går upp på listan över musikens fiender i hifi-kedjan.

TomasF skrev:En fantastisk liten högtalare!

Har du glädje av den så gläder det mig mycket! Det är ju därför jag gör dem.

TomasF skrev:högtalarna står på en hylla och jag har funderat på att sätta en porös framkant på hyllplanet men jag har inte provat av estetiska skäl.

Jag avråder försiktigt. Om inte hyllan är väldigt djup så är det bättre att lämna den utan åtgärd. Det är mycket bättre att dämpa väggen bakom högtalarna (4-5 cm tjock absorbent) för där speglar sig ju högtalaren hörbart, på riktigt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-07 12:07, redigerad totalt 1 gång.

akelius

Inläggav akelius » 2008-04-06 23:09

Jag bytte alla komponenter på mina piP för flera år sen(filter komponenter+element och diskant,det enda som är original är lådan,nu låter dem bättre än någonsin :twisted: !!

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-04-07 00:03

IngOehman skrev:Jag avråder försiktigt. Om inte hyllan är väldigt djup så är det bättre att lämna den utan åtgärd. Det är mycket bättre att dämpa väggen bakom högtalarna (4-5 cm tjock absorbent) för där speglar sig ju högtalaren hörbart, på riktigt.

Jojo, leveransinstruktionen är följd till punkt och pricka. /Tomas F.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-07 12:22

akelius skrev:Jag bytte alla komponenter på mina piP för flera år sen(filter komponenter+element och diskant,det enda som är original är lådan,nu låter dem bättre än någonsin :twisted: !!

Du borde ha bytt lådan också. ;)

Jag skulle vilja rekommendera dig att byta den till en pi60-låda. I synnerhet om du byter resten av delarna till pi60-bas, pi60-diskant, pi60-filter... 8)

Det blir en väldigt bra modifikation som jag kan rekommendera alla att ge sig på. Enda nackdelen är att det är ett onödigt dyrt sätt att göra ett par pi60.

Vh, iö 8)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-07 12:29

Hm det går inte att modda upp ett par pi60 till i28 va? 8)
Byta låda + en till bas och nytt filter?

"raggar-i28or"
:oops:

(Antar såklart att vinsten för ett par i28 går förlorad iofs vilket inte är så kul för en företagare.)

mvh

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-07 12:32

är det inte enklare och sälga det man har och köpa nytt?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-07 12:34

Jo men de e så lång väntetid på i28 väl fortfarande? :-)
edit: Tålamod är inte enkelt att handskas med. Sen vet jag inte vem som skulle vilja köpa mina hembyggda, milt sönderspelade pi60 med 4 olika ytfinish till ett pris jag skulle acceptera. :lol:
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-07 12:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-07 12:36

Finns bara en mod. till piP jag kan komma och det är att byta terminalerna på baksidan, som enligt mitt ringa förmenande sitter för tätt för något annat än tjejfingrar.

Detta sagt av någon som sannolikt, förutom konstruktören, är den som mätt mest på nämnda elektroakustiska transduktor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-04-08 02:53

Nu var det ett tag sedan, men om jag inte missminner mig från några mätningar så är den akustiska längden på piP porten mycket längre än den mekansika på röret. Dvs porten slutar inte akustiskt där man kanske tror att den slutar utan den är vikt som hornet på en megafon.

OM det faktsikt skulle vara så, vilket jag inte är säker på*, så är inte Svante-Slitz modellen i BASTA en bra beskrivning hur piP porten beter sig. Risken är att man inte erhåller de simulerade förbättringarna utan endast få ta del av försämringarna det innebär, men jag har iofs. inte borrat (än) i piP-s rör.

/Någon som är van med små hål i rör som man öppnar och stänger - blåsinstrument.

*Ni kan ju prova att mäta tonkurvan innuti lådan på olika ställen.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 06:51

Morello skrev:Finns bara en mod. till piP jag kan komma och det är att byta terminalerna på baksidan, som enligt mitt ringa förmenande sitter för tätt för något annat än tjejfingrar.

Detta sagt av någon som sannolikt, förutom konstruktören, är den som mätt mest på nämnda elektroakustiska transduktor.
De är faktiskt ett litet aber, men pillandet får ju fördelen av att det är en liten yta i kabinettet som består av rätt tunn plast

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-04-08 09:34

Morello: Använd banankontakter så slipper du skruva på polskruvarna :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2008-04-08 11:53

Har ni era PiP ståendes i en Hifi-affär eller? Högtalarkontakterna pillar man inte med många gånger om året. Jag står ut med det mesta bara det är bra kontakt, men det är ju jag det.
/Björn

"Djupmätare"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 12:04

Nu pratar vi moddningar och inte praktiska handlag :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 12:08

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret :)

Om de områden du nu nämner verkligen hade varit så begränsande så hade det väl knappast varit någon mening att köra iP och pP-2?! ;)

Missat det där :)

Nej, jag ser inget skäl till det faktiskt, ja... förutom att man kanske kan vinna något på att få ut basen där den kanske fungerar bättre i rummet.

IngOehman skrev:Man vinner ett antal dB under 80 Hz (vilket kan vara väl så värdefullt) men sen sätter det liksom stopp.

Det är väl det här som gör att jag ställer mig tveksam till om det är värt kostnaden att ha pp-2 till piP. Det är ju mycket roligare att koppla basmodulerna till en i5 ;)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-08 12:22

Jag tycker det är värt varje krona :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-08 12:25

Kribban skrev:Jag tycker det är värt varje krona :D

Så ska det låta, vill inte att någon ska så ett frö av tivel i mig!
2021 maj på Spotify

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-08 13:15

förstår inte hur en 2.5 väg (eller trevägs) piP skulle vara meningslös ifall det finns mening i att köra den med pp-2. Det låter ju dessutom som att pp-2 är för stor och att piP "tar slut" först. I en 2.5/3 vägare borde ju då rimligen allt "ta slut" samtidigt, eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-08 13:36

Kraniet skrev:förstår inte hur en 2.5 väg (eller trevägs) piP skulle vara meningslös ifall det finns mening i att köra den med pp-2. Det låter ju dessutom som att pp-2 är för stor och att piP "tar slut" först. I en 2.5/3 vägare borde ju då rimligen allt "ta slut" samtidigt, eller?

Vaddå för stor? 8O

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-08 13:40

Det är lite luft ovanför basstapeln...
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 13:41

Han hävdar att han måste städa garaget först ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-08 14:08

Kaffekoppen skrev:Han hävdar att han måste städa garaget först ;)

Njae... just nu är det mest temperaturen som är problemet. Men det ligger en hög med styrolitskivor ovanpå de sista två lådorna som skall upp som tilläggsisolering på vinden.

Men för de som betvivlar att det finns två till så kommer här en bild som innehåller alla 8 (den som roll-lådan står på i nedre vänsta är den åttonde):
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino