Magnuz som på forumet annars är en sådan trevlig och saktmodig man lade beslag på den och vägrade att släppa. TOM med sådan auktoritet att när han besökte toa så vågade ingen sätta sig i (hans) plats. Nåja. Det får väl gå.

Well, det var svårt att låta bli...
Till att börja med, stort tack till meanmachine och paa (med fru och dotter) som möjliggjorde detta! I övrigt tror jag att jag håller med meanmachine i det mesta när det gäller ljudet. Här följer dock ett litet försök till en egen beskrivning av det som vankades under kvällen:
piP: Huvudanledningen till träffen. Låter den lika bra som ryktet säger eller är det bara hype? Efter inmätning med tumstock, utplacering av absorbenter och inkoppling av övriga apparater kunde jag och jag tror alla med mig vara överens om att det var den djupaste bas vi någonsin hört från en så liten högtalare. I övrigt var ljudet mycket rent och klart och jag tror att jag inte överdriver om jag säger att det är ytterst få - om någon - högtalare i samma prisklass som kan mäta sig med piP i vare sig basförmåga eller renhet. Hörselskadad trummis som man är lyckades man övertala de andra att höja volymen några snäpp... Genast började det bli imponerande på allvar, trots
mycket hög volym (jag spelar nog ca 14 ggr högre än er andra normalt sett

) lät det fortfarande rent och ganska oansträngt. Av okänd anledning missade de flesta detta eftersom de var ute i köket och fikade (till deras försvar ska sägas att fikat bestod av både ambrosiakaka och mjuk pepparkaka och flera andra trevliga bakverk).
OA12: Jag har aldrig vare sig sett eller hört dessa högtalare förut och blev förvånad över att de var så otroligt små, jag trodde de var åtminstone lika stora som OA5. Nåväl, de
lät däremot stort, större än piP, vilket iofs inte är så konstigt eftersom de förlitar sig på reflekterat ljud i betydligt högre grad än dessa. Jag kände direkt att jag gillade dem, uppväxt med Carlsson (OA5) som jag är, men samtidigt gick det inte att blunda för deras brister: Diskanten är vass och blir lätt påträngande om man drar på lite och ljudbilden som presenteras är låg om man sitter det minsta utanför sweetspot. Detta var dock något som vi diskuterade: Var det verkligen ljudbilden som var sådan eller var det en psykisk effekt p.g.a. att högtalarna är så låga? Hur som helst, mycket imponerande prestation från en högtalare från tidigt 70-tal. (Faktiskt, vad f-n höll övriga tillverkare på med på den tiden?)
HFLS1: Ett annat djur. Lät bra och rent, men lite mörkare än de andra. De var uppenbart mer trögdrivna och ljudbilden var smalare än med övriga högtalare. Dock måste jag säga att även dessa lät mycket bra med tanke på priset och jag skulle nog inte ha några större problem med att ha dem som huvudhögtalare själv.
QLN signatur: Mycket större ljudbild, men fortfarande låter det rent och oansträngt, dessa var dock de högtalare som tilltalade min personliga smak minst: lite diffusa och "smöriga".
pIP igen: Först nu förstår jag hur bra de faktiskt är, de låter avsevärt renare än de andra och basen är betydligt djupare.
Audiovector M3 signature: Nu låter det nästan lika rent som piP och basen är nog i samma klass (Fast jag är faktiskt inte helt säker. Signaturerna har ganska säkert kraftigare bas mellan ca 60-100 Hz, men f-n vet när det gäller den djupaste basen.

) Tyvärr kostar de tydligen 25000...
Sammanlagt: piP är de högtalare jag skulle köpa om jag fick välja, tyvärr tror jag inte jag har en chans att lyckas lika bra med faneringen som paa, de såg verkligen professionella ut. OA12 skulle jag heller inte ha något emot, fast jag tror nog att de större OA14 skulle passa mig bättre. Eller kanske ännu hellre någon av de nyare, typ Oa58?
piP låter nästan lite
för rent och snyggt för mig och frågan är om jag inte helst skulle vilja ha en högtalare som kombinerar piP:s rena ljud och djupa bas med OA12:s presentation (minus den låga ljudbilden). Finns sådana högtalare? Tipsa mig i så fall...
Väl hemkommen tycker jag mina Linn Keilidh låter rätt hyggligt i alla fall, de har fördelen att nästan aldrig låta dåligt oavsett vad man spelar. Tyvärr låter de förstås aldrig 100% bra heller...
Återigen, stort tack till meanmachine och paa och c/o; kul att träffas! Synd bara att jag blev tvungen att avvika så tidigt.

Å andra sidan var det inte så tokigt på krogen i kväll heller...
/Magnuz