bio uppsättning ala öhman?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-14 23:11

Ajaj, låter inte roligt alls. Det var ju inte meningen med min kommentar, att du skulle behöva dra upp sådant. :(
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:19

mja det gjor nu inget, det är just ingen hemlighet och bättre lägga korten på bordet än gå som katten (sätt in känt ordstäv här)

matson

Inläggav matson » 2008-05-25 16:01

IngOehman skrev:
danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning? eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28? blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?

Skulle man kunna köra något annat ist för en tredje i28 som dialog? i28*3 och det blir till o käka nudlar i 2 år....

Intressanta frågeställningar...

Det är som så, att pi60 + bs60 rätt väl motsvarare i28 över 60 Hz (även om bs60 då inte behöver jobba speciellt hårt).

Men i normalfallet kan man ju resonera att det är oförnuftigt att kombinera så eftersom pi60 + bs60 kostar mer än i28.

----klippte bort bilden och lite text som hörde till just bilden i originalinlägget------matson

Vh, iö

Det här inlägget hade jag helt missat. Det var högintressant för mig personligen.

Dock så får jag när jag räknar det till att pi60+bs60 är ca tvåtusen billigare än i28 och för mig som i dagsläget har ett par pi60 så skulle det ju vara oerhört smidigt att bygga ut med bs60.

Hur lika blir egentligen pi60+bs60 gentemot i28 från säg 100 Hz och uppåt?(jag har ingen aning om hur filtret ser ut för nedre basen i i28 och min tekniska kunskap är fragmentarisk i bästa fall. Oftast icke-existerande)

Jag kan ju nämna att ljudtrycksmässigt räcker pi60 till med råge för mig, så det är mer "botande av dåliga rum"-effekter jag är ute efter.

(Eventuella basmoduler till pi60+bs60 samt i28 kan antas vara likadana i exemplet ovan)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 14:58

Det visar om inte annat hur bra koll jag har på vad saker kostar... :oops:

Min första instinkt var att det var märkligt att i28 kostar mer än pi60 + bs60, men en snabb sammanräkning av alla delkostnader visar att det helt enkelt blir så.

Rätblockslådor är billigare att bygga än sådana med mera komplicerade former, större antal gör också saker billigare, och det är mycket billigare att göra kvalificerade Woofer-element än Boomer-element.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-28 07:32

Nu har jag varit borta en hel del och inte läst på forumet men vad kommer vi fram till här? Jag har nu lyssnat på ett par pi60 utan basstöd och tycker ljudet på musik är det jag söker, dock inte till bioljud, men med basstöd vore det klockrent skull jag tro för när vi kopplade in basmodulerna så lät det hur bra som helst men dock inte det där sista i ljudtryck fast vi hade basmoduler (4st). Hade vi haft basmoduler att avlasta pi60 med så hade vi lyckats krama ut det sista ur pi60 och då fått en fullregister med tillräckligt med bas för ett framsystem och haft basmodulerna/bastöden att hjälpa upp nere under 80hz. Så min förhoppning är att man kan ha pi60 med basstöd + en uppsättning basmoduler som en vettig biouppsättning, jag gillade verkligen ljudet som dom målade upp till musiken och även utseendet är rätt för mig. i28 känns inte riktigt rätt, när jag lyssnade på ett par så hade vi inte optimalt rum inte heller var dom inspelade enligt ägaren så jag vet inte om jag fick så mycket ut av det men det jag inte väntat mig var att dom skulle vara så stora... Dom kommer aldrig att vara estetiskt tilltalande för mig tyvärr, även om dom spelar bra så trillar dom nog bort pga looken. Att använda bastöd till pi60 borde väll innebära att man avlastar högtalaren effektmässigt från 80hz och neråt och på såvis skapar möjlighet för ett högre ljudtryck? Och på samma gång har man större konarea som i sin turborde skapa mer ljudtryck vid en viss effektmatning. Hoppas jag ialf, om detta inte förstör iden med ino högtalare så blir jag riktigt glad, men om det förstör själva linjäriteten och hela poängen med det hela så får jag gå en annan väg, hade dock varit roligt att bygga något som passar ögat lika mycket som örat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 09:20

i28 är väl de vackraste högtalarna Ino har, och inte tusan är dom större än pi60. Jag uppfattar alltid pi60 som en jätteklump jämfört med i28.

Det ju idioti att välja pi60+bs+basmoduler istället för i28+basmoduler. Ja, iallafall om man skulle drista sig till att fråga mig :lol:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-28 09:48

Förstod inte riktigt om ni hade använt basmoduler eller om ni bara spekulerade om eventuella skillnader då man tillför sådana till systemet? Tycker profundusX-4 parat med pi60 kan spela duktigt högt (även om vissa känner att de kommer nära gränsen för vad det systemet klarar av heh).
2021 maj på Spotify

matson

Inläggav matson » 2008-05-28 13:32

Kaffekoppen skrev:Det ju idioti att välja pi60+bs+basmoduler istället för i28+basmoduler. Ja, iallafall om man skulle drista sig till att fråga mig :lol:

Varför? Estetiska skäl eller ur ljudkvalitetssynpunkt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-28 14:50

Estetiskt finns det ju aldirg något "sant svar", men när det gäller ljudkvalitet skulle jag säga att det är i princip egalt vilken lösning man väljer (om man har för avsikt att ALLTID använda systemet tillsammans med basmoduler, nota bene!) även om det är så att i28-lösningen möjlgen använder förstärarefekten lite bättre*.

(De har ju en 4 dB högre känslighet, men pi60-bs60 har å andra sidan 2 dB högre känslighet vid frekvenser under ~200 Hz, vilket hateras med bc60-kontrollboxen, som därmed sparar förstärkareffekt.)

Men om man vill kunna använda systemet även helt utan basmoduler faller ju i20 bort helt som alternativ, möjligen undantaget för det fall som man av något skäl specifikt värderar en avrullande bas, exempelvis för kvällsspelning när man har känsliga grannar. Aven pi60+bs60 tillgodoser dock sådana önskemål, eftersom basnivån kan rullar av på ungefär samma sätt som från i28, med hjälp av bs60-kontrollen.

Slutsats: Om det inte är aktuellt att spela på systemet utan basmoduler så är min rekommendation i28, om man står ut med dem estetiskt. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Så i Princip kan man säga att man med i28 klarar sig med en mindre förstärkare än med pi60+bs60. En faktor 2,5 ggr ungefär. Upplever man att man med pi60 behöver 100 W så klarar man sig således med en förtärkare på 40 W till i28 (men då spelar de bara på tomgång).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 15:01

matson skrev:
Kaffekoppen skrev:Det ju idioti att välja pi60+bs+basmoduler istället för i28+basmoduler. Ja, iallafall om man skulle drista sig till att fråga mig :lol:

Varför? Estetiska skäl eller ur ljudkvalitetssynpunkt?
För mig blir svaret såväl estetiskt som prestandamässigt. Märkväl nu på att jag är en sucker på i28. De är helt enkelt fantastiska...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-28 15:14

IngOehman skrev:Så i Princip kan man säga att man med i28 klarar sig med en mindre förstärkare än med pi60+bs60.

Eller, för att se det från ett annat håll: Med i28 klarar man sig med en mer förstärkare än med pi60+bs60. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-28 15:14

Vad för prestandaskillnad då? jag har ju pi60 + basstöd. Det vore billigare för mig att spela pi60+basstöd + prof-x2 än sälja pi60 och köpa i28. Det skulle skilja 15-20000:- för min del.

nuskaviräkna:
12000 - pi60 hembyggda
7500 - basstöden

profundus-x2 : 6000 kr hembyggda

= 25500:-

fräsiga i28 - 35-40000:- (
+ prof-x2 = 6000:-
= 41-46000:-

(nu tycker jag iofs att i28 i nåt raffigt faner vore snyggare än mina hembyggda pi60. Men 15-20000 skillnad för möjligen snarlik prestanda vore rätt mycket. Bättre o köpa sivor o krejor)

Uj!

matson

Inläggav matson » 2008-05-28 15:45

Kan ju tillägga att även jag tycker att det är smidigare med i28 + basmoduler kontra pi60 + bs60 + basmoduler. Om man köper allt på en gång vill säga.

Har man redan pi60 och av någon anledning vill bygga ut systemet så blir det inte lika självklart(för mig alltså).

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-29 00:00

jo, antar att vi har kört diskutionen så långt det går utan att upprepa sig igen. Att man kommer undan med mindre förstärkare hade jag inte en tanke på innan så det får man ju faktiskt väga in i dagens miljötänkande tycker jag, sen att i28 är mindre tom det visste jag inte, jag har bara bilder på i28 att titta på, har ännu inte lyckats lyssna på ett par. Finns det någon kalender eller något sådant så man kan se när IÖ har sina demos? Vore bra om jag kunde planera in det någon gång i sommar så man kunde ta diskutionen på plats. Att jag envisas med pi60 med basstöd är att jag lyssnat på just det systemet och har endast Pip att gämnföra med när det gäller inos kreationer, att gämnföra med annat är bara dumt tycker jag för efter man har lyssnat på inos i bra rum så är det kört, man kan aldrig gå tillbaks och tro att man ska kunna vara nöjd tyvärr.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-05-29 13:45

i28 är kanske mindre volym-mässigt än pi60 (pi60 är djupare) men i28 är
något högre o andra sidan.

i28 tycker jag spelar bättre än pi60 på det sätt att distorsionen är lägre
upp till där diskanten tar vid, vilket ger en mer avslappnad lyssning.

Upplever också i28 som lite mer homogena. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-30 05:22

Tack för input wolfie, din väger tungt iom jag är smått imponerad av ditt bygge.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino