Då var det dags för pilgrimsresan.
3 nyfikna men mer eller mindre förvirrrade skåningar skulle upp till Öhman på demo och som en bonus lyssna på så många hemma-anläggningar som möjligt på vägen. Flera, faktiskt alla tillfrågade ställde upp. Östberg ställde upp med sovplats, Pingvinlakrits med frukost och Tengil gav en bonus demo på hemvägen. Av detta drar vi slutsatsen att alla INO ägare är extremt sociala och vänliga. I alla fall dom som hänger på faktiskt.se.
Vi som genomförde pilgrimsresan var jag, theSaint och manger.
theSaint drog igång hela det här projektet för några månader sedan efter att ha blivit nyfiken på INO:s sortiment efter en provlyssning av pi60s hemma hos stefanolo. Jag fick plats i bilen av en slump sedan U1 och Stefanolo dragit sig ur.
Jag själv blev mycket nyfiken på INO:s högtalare efter samma demo hemma hos Stefanolo och har därefter även lyssnat på piP hos U1 samt på pi60s hos en icke forum aktiv ägare i Stockholm. Jag fick i påsk en chans att köpa ett par begagnade pi60 och slog till direkt då jag ändå skulle upp till Stockholm.
Pilgrimsresan började därför med uppvärmning hemma hos mig med provlyssning av mina pi60 på söndagen. Igår gav vi oss iväg mot Stockholm.
manger och theSaint kan redogöra för deras upplevelse av pi60 i min hemmamiljö. Själv är jag mycket nöjd även om man alltid letar efter punkter att förbättra.
Vi körde från Malmö i lagom tid för att ha 2 timmar till godo för matpaus och eventuella bilköer i Stockholm. Demon hos Öhman började klockan 19.00.
Jag har inga bilder från Öhmans demo, men jag kan försöka ge lite lyssningsintryck. Jag var väl förberedd på vad kvällen skulle innefatta och jag visste på förhand vad piP kunde prestera. Öhmans rum är dock det första lyssningsrum jag upplevt med öronbedövande tystnad. Det är så dämpat och fritt från störande brus, vägbuller, fläktljud (när han stänger av pax fläkten) att man hör sin egen puls. Klart trevlig förutsättning för att verkligen lyssna på vad högtalarna kan prestera. Vi lyssnade först på piP och det lät mycket bra. Men det var ju pi60s som verkligen imponerade. Ljudbilden dom återger känns naturlig och ren. Det går dessutom att spela riktigt högt utan att höra några antydningar av påfrestning. Om jag förstod det rätt så är det i Öhmans källare förstärkaren som begränsar volymen. Vi lyssnade dock så högt som man normalt någonsin behöver. Trots att jag visste vad högtalarna kundre prestera sedan tidigare så var jag övertygad om att basmodulerna var inkopplade vid infected mushroom låten. När Öhman förklarade att dom inte var inkopplade så var det bara att ge upp, pi60s är helt fantastiska och i rätt rum behöver man absolut inte mer. Själv har jag öppen planlösning och kan inte nå samma ljudtryck som Öhman uppnår i sin slutna källare. Men som tur är finns det ju moduler och basstöd för att underlätta jakten på välljud i operfekta miljöer.
Efter Öhmans demo åkte vi hem till Östberg som stog för sovplatserna.
Manger sitter och konverserar med värden, whiskeyn vi hade med oss öppnades direkt.
Värden håller koll på forumet medan vi provsmakar whiskeyn.
Östbergs setup i mysbelysning.
Östbergs setup i dagsljus. Hemmabyggen, både toppar och basmoduler.
Setupen är inte klar, modulerna skall gömmas bakom tygklädda ramar och topparna skall upp en bit med hjälp av gjutna betongfötter.
Här bor Östberg.
Men vad är det här, detta låter ju bekant.
Här ser man varför Lindroos och Östberg är så nöjda med sina grannar...
Så nära men ändå så långt borta att få lyssna på Lindroos anläggning : )
Nästa gång får vi komma upp tidigare så vi hinner med alla.
Efter några timmars sömn hos Östberg så bar det av hem till Pingvinlakrits för frukost
Östberg sitter och beundrar finishen på Pingvinlakrits i14.
Pingvinlaktrits i14, han har fått till sina små slutna basmoduler mycket snyggt och dom integrerar med i14 riktigt bra.
i14 fick under en stund byta plats med iP och även om jag föredrar i14 så imponerar verkligen iP. Hade jag haft ett litet rum med begränsade krav på ljudtryck hade iP med små moduler varit ett klart intressant alternativ.
Pingvinlakrits sitter och berättar om iP och hans basmodulexperiment.
Efter frukost och demo hos Pingvinlakrits bar det av hemmåt.
Östberg kom med den briljanta idén att vi skulle höra med Tengil om han hade tid/lust att ta emot oss på hemvägen. Vi snackade med Tengil och så bar det av mot Jönköping för att uppleva vad vi bara hört rykten om på forumet.
Tengils front, i28, D3, pY-4...
Helt fenomenal kapacitet och basen detta rummet kan åstadkomma gjorde oss 3 lyckliga, förvirrade och imponerade. Tyvärr som alltid övergår lyckan till frustration när man börjar räkna på vad det skulle kosta att ens komma i närheten av detta ljudtryck. Vi lyssnade på volymer som enligt Tengil var ganska moderata men som jag aldrig varit med om utanför nattklubb eller koncert sammanhang. Det fladdrar i byxbenen och inre organ riskerar att ta skada utan att ljudet låter ansträngt över huvudtaget.
Jag kan inte påstå att detta var volymer jag hade orkat lyssna på under en längre tid men vetskapen om att det går om man vill gör säkert att man sover gott om nätterna : )
Närvaron är underbar och man känner att man står längst fram vid scenen.
Detaljbild på Tengils i28.
---------
manger och thesaint får själva redogöra för sina intryck och framtida inköpsplaner. För mig själv står bs60 och en i14 som center närmast på listan även om hus och dedikerat rum är det som lockar mest av allt.
Stort tack till alla som ställde upp under denna ljudresa genom Sverige : )
Vi står naturligtvis för sovplats/frukost/lunch/provlyssning om ni skulle vara sugna och befinna er nere i våra regioner nästa gång.