pi60 konstruerades av en femtonåring!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-23 11:00

Nattlorden skrev:Tror inte CIA har ögonen på IÖ däremot..

Har inte dom ögonen på alla som skriver på internet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-23 12:20

paa skrev:
Nattlorden skrev:Tror inte CIA har ögonen på IÖ däremot..

Har inte dom ögonen på alla som skriver på internet?

Jag menade enligt modellen att sätta agenter som granne....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MP

Inläggav MP » 2010-02-23 12:49

Bild
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

MP

Inläggav MP » 2010-02-23 12:55

En annan välbekant högtalare från Ljudiakatalogen 1993
Zachry 310

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-23 13:00

kul tråd, jag gillar dessa gamla högtalare :)

Men jag förstår faktiskt inte ritkigt vad dom har med Ingvart pi60 att göra.. ?! :P
enda som liknar är ju just den förskjutna diskanten...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

MP

Inläggav MP » 2010-02-23 13:16

Du missade nog den det här inlägget

peetwa skrev:Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?

Callisto
Saknad † 2017

Re: pi60 konstruerades av en femtonåring!

Inläggav Callisto » 2010-02-23 13:22

Nattlorden skrev:
IÖ har också vid något tillfälle nämnt en ny magnetfältsteori baserat på etervindar som togs fram i slutet av 70-talet, om detta var före eller efter pi60 vet jag inte.

Du är rolig du :lol: :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-23 13:32

MP skrev:Du missade nog den det här inlägget

peetwa skrev:Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?

Nej det har jag inte missat :)

Men jag fattar fortfarande inte, dom är ju liak till utsidan men vad mer är "lika" ?! :)

Dock så håller jag absolut med om att detta med faskompencering genom djupledsförskjuten diskant var lite "inne" då, men synd att det fallit bort helt och ska hålles på och nästan bara knöla med filter även när det inte skulle vara nödvändigt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-23 13:41

Callisto skrev:
Nattlorden skrev:
IÖ har också vid något tillfälle nämnt en ny magnetfältsteori baserat på etervindar som togs fram i slutet av 70-talet, om detta var före eller efter pi60 vet jag inte.

Jag försöker inte alls vara rolig.... hittade inte ursprungscitatet i all hast nu, men detta säger väl en del:

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:PS. En mera noggrann bild av det hela, är att induktion är en effekt som
uppstår av en ledares förefintlighet i en av olika skäl uppstådd magnetisk
etervind. En permament magnets fält blåser dock inte. Inte om man inte
rör på magneten vill säga. Gör man det så funkar det dock. Det kallas för
en generator.

Öhh, "avskaffades" inte etern på sent 1800-tal?

Ingvar har återuppfunnit den :D .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-23 13:56

Nattlorden skrev:
Callisto skrev:
Nattlorden skrev:

Jag försöker inte alls vara rolig.... hittade inte ursprungscitatet i all hast nu, men detta säger väl en del:

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:PS. En mera noggrann bild av det hela, är att induktion är en effekt som
uppstår av en ledares förefintlighet i en av olika skäl uppstådd magnetisk
etervind. En permament magnets fält blåser dock inte. Inte om man inte
rör på magneten vill säga. Gör man det så funkar det dock. Det kallas för
en generator.

Öhh, "avskaffades" inte etern på sent 1800-tal?

Ingvar har återuppfunnit den :D .

Vilket dravel! Är inte du civ.ing, då borde du också inse galenskapen.
Magnetfält beror på "distorsioner" i E-fältet pga rörelsen hos laddningen. M-fältet är en relativistisk bi-effekt av E-fältet. Det var Einstein som 1905 påvisade detta och mig veterligen har ingen kunnat falsifiera det hittills 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-23 14:31

Callisto skrev:Vilket dravel! Är inte du civ.ing, då borde du också inse galenskapen.
Magnetfält beror på "distorsioner" i E-fältet pga rörelsen hos laddningen. M-fältet är en relativistisk bi-effekt av E-fältet. Det var Einstein som 1905 påvisade detta och mig veterligen har ingen kunnat falsifiera det hittills 8)

Tror det är du som inte hajar att det är en räkneteknisk analogi. Liksom man kan använda elektriska ekvivalenter för räknande på mekanik.

Ingvar skrev 2005-01-24:
Jag brukar FEM:a mina högtalarmotorer. Det är dock bara delvis användbart. Min sekundära metod alltså.

Min primära metod är att jag, varvat med praktiska experiment och oändliga (nu tog jag i lite) mängder av prototyper, filosoferar fram dem!

För detta ändamål tog jag i slutet av 70-talet fram en helt ny magnetfältsteori, som inbegriper både en eter och etervindar, vilket ju är tämligen impopulärt hos många fysikerkollegor , men ekvationerna blir mycket enklare och rationellare.

Dessutom lämpar sig teorin mycket bättre för att konstruera bakom slutna ögonlock, alltså intuitivt, eftersom den jämfört med de etablerade modellerna ger en prima bild av hur det "verkligen" fungerar. Inbillar jag mig i varje fall. Resultaten ger mig stöd.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-23 15:19

Nattis bryr dig inte om Callisto.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-23 15:59

Nattlorden skrev:
Callisto skrev:Vilket dravel! Är inte du civ.ing, då borde du också inse galenskapen.

Tror det är du som inte hajar att det är en räkneteknisk analogi. Liksom man kan använda elektriska ekvivalenter för räknande på mekanik.

Ingvar skrev 2005-01-24:
Jag brukar FEM:a mina högtalarmotorer. Det är dock bara delvis användbart. Min sekundära metod alltså.

Min primära metod är att jag, varvat med praktiska experiment och oändliga (nu tog jag i lite) mängder av prototyper, filosoferar fram dem!

För detta ändamål tog jag i slutet av 70-talet fram en helt ny magnetfältsteori, som inbegriper både en eter och etervindar, vilket ju är tämligen impopulärt hos många fysikerkollegor , men ekvationerna blir mycket enklare och rationellare.

Dessutom lämpar sig teorin mycket bättre för att konstruera bakom slutna ögonlock, alltså intuitivt, eftersom den jämfört med de etablerade modellerna ger en prima bild av hur det "verkligen" fungerar. Inbillar jag mig i varje fall. Resultaten ger mig stöd.

Kallar man något för teori så är det inte någon analogi.
Lägg fram teorin istället så att andra får möjlighet att falsifiera det istället för att ta det som en absolut sanning.....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-23 16:08

Jag tycker att Ingvar ska få svara i stället då detta trots allt är hans uttalanden, han får förklara hur han anser att det hänger ihopp och hur man menar.
Mvh//David

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-23 20:00

UrSv skrev:
Callisto skrev:
perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!

Hatt av!

Jag trodde att Pi60 var resultatet utav hans forskning när han samarbetade med något hörselinstitut eller liknande. Vad gav den "forskningen" annars???

Forskning var nog inte för att ta fram högtalaren. Jag har för mig att högtalaren togs fram för att vara ett hjälpmedel i forskningen för att det inte gick att finna högtalare som funkade bra nog.

Edit: Citat från INOs manifest (hoppas IÖ inte har nåt emot det):

"[Verksamheten inom forskningsinstitutionen Audio Púrus ix (ix för innovativa x-periment) initierades noga räknat 1977 men den verifierande forskningsverksamheten fick fart ordentligt först 1978.
Institutionen registrerades ekonomiskt 1984 när intresset för de högtalare som användes för studierna hade eskalerat så till den milda grad att en liten produktion (endast på beställning dock) startade (utöver de högtalare jag redan byggt åt flera av deltagarna i lyssningsgruppen alltså).
Högtalarproduktionen var en verksamhet som ju inte alls avsetts ingå i Audio Purus’ verksamhet från början.]"

OK, men på GURUS hemsida kan man läsa följande:
"The QM60 was originally designed as a laboratory instrument for a project researching the properties of human hearing."

Det står att högtalaren utvecklades för att användas som ett labinstrument bla bla". Inte illa att "seriösa" forskare ger uppdraget till en 15:åring, Wow!!!
Vilken text ska man lita på?

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-23 20:23

Callisto skrev:Vilken text ska man lita på?

Vari ligger motsägelsen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-23 20:43

Är det någon som vet vem som drev forskningsprojektet som IÖ konstruerade högtalaren åt? Det talas någonstans om en läkare, om jag inte missminner mig.
... tycker jag!

Per

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-02-24 09:33

det jag tycker är lite underligt med det hela är att IÖ var inblandad i experimenten först och sedan utvecklade pi60 som ett verktyg till studien.
Vad är det för slags forskningsprojekt som har tonåringar som personal?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-24 11:20

Kraniet skrev:det jag tycker är lite underligt med det hela är att IÖ var inblandad i experimenten först och sedan utvecklade pi60 som ett verktyg till studien.

Ett projekt som just drivs av nämnda tonåring ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-24 11:39

i skrev:
Kraniet skrev:det jag tycker är lite underligt med det hela är att IÖ var inblandad i experimenten först och sedan utvecklade pi60 som ett verktyg till studien.

Ett projekt som just drivs av nämnda tonåring ?

Så har jag också fattat det hela, annars går det hela ju inte ihop så bra :lol:

Sen kanske inte medelsvensson skulle hålla med om beteckningen "forskningsinstution" utan kanske kalla det en tokig kille som undersöker om folk hör saker och bygger såna däringa högtalare. Mig kvittar det vilket, det är driftigheten och genomförandet som är intressant, inte affilititen. Synd bara att det inte finns något samlat dokument med vad som koms fram till egentligen.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-25 14:01

Callisto skrev:
Nattlorden skrev:

Ingvar skrev 2005-01-24:

Kallar man något för teori så är det inte någon analogi.
Lägg fram teorin istället så att andra får möjlighet att falsifiera det istället för att ta det som en absolut sanning.....

Jag (och några kollegor) väntar med stor spänning på att få ta del av den "nya teorin"...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-25 14:34

Underbart rolig diskussion ! (eller...?! :roll: )

Förstår fortfarande inte varför nattlorden ska behöva svara på något som Ingvar skrivit..?! :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-25 14:37

Kanske för att Ingvar är fullt upptagen i pk-tråden? 8O :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-25 14:51

Haha !!

När katten e borta dansar råttorna på borden... :lol:

:roll:
Mvh//David

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-25 15:39

DVD-ai skrev:Underbart rolig diskussion ! (eller...?! :roll: )

Förstår fortfarande inte varför nattlorden ska behöva svara på något som Ingvar skrivit..?! :?

Jag förväntar mig att Ingvar ska berätta om teorin, inte nattlorden. Att jag är intresserad av teorin är för att det finns ingen "eterteori" och är det något som det här forumet brukar hålla högt så är det vetenskaplighet och inte humbug. Varför skulle det inte gälla nu? Är det för att det är Ingvar som sagt det, eller?
Jag själv är fysiker och några kollegor på institutionen vill gärna höra vad Ingvar menar egentligen. Jag anser att man bör vara lite försiktig när man uttalar sig om "nya teorier", eftersom det är så många som blint tror på Ingvar vad han än säger.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-25 15:52

Callisto skrev:

Jag förväntar mig att Ingvar ska berätta om teorin, inte nattlorden. Att jag är intresserad av teorin är för att det finns ingen "eterteori" och är det något som det här forumet brukar hålla högt så är det vetenskaplighet och inte humbug. Varför skulle det inte gälla nu? Är det för att det är Ingvar som sagt det, eller?
Jag själv är fysiker och några kollegor på institutionen vill gärna höra vad Ingvar menar egentligen. Jag anser att man bör vara lite försiktig när man uttalar sig om "nya teorier", eftersom det är så många som blint tror på Ingvar vad han än säger.

ok, men då tycker jag att Ingvar ska svara naturligtvis :)

"eterteori" är något som jag inte någonsin hört Ingvar nämna hitils i alla fal, men det har han kanke gjort, och inget som jag håller högt eller kan något om direkt så jag håller mig försiktig till att kommentera :)
Mvh//David

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2010-02-25 16:01

DVD-ai skrev:
Callisto skrev:

ok, men då tycker jag att Ingvar ska svara naturligtvis :)

"eterteori" är något som jag inte någonsin hört Ingvar nämna hitils i alla fal, men det har han kanke gjort, och inget som jag håller högt eller kan något om direkt så jag håller mig försiktig till att kommentera :)

Läs inläggen ovan så ser du själv.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-25 20:38

Callisto skrev:

Kanske var det en hypotes som Ingvar åsyftade?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-25 20:45

Personligen skulle jag tro att när Ingvar läst om gamla fysikaliska teorier så slog det honom att den dels funkade bra att visualisera - då det verkar så han föredrar att jobba - och att med lite runtknökande skulle han kunna använda det för att räkna på magnetism. Men det är en grov och okunnig gissning från min sida.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-25 21:04

Nattlorden skrev:Personligen skulle jag tro att när Ingvar läst om gamla fysikaliska teorier så slog det honom att den dels funkade bra att visualisera - då det verkar så han föredrar att jobba - och att med lite runtknökande skulle han kunna använda det för att räkna på magnetism. Men det är en grov och okunnig gissning från min sida.

Och oavsett om det är en teori eller en slags visualisering/analogi så är det strongt gjort av en 15-16 åring att komma på nåt sådant. Det är kreativt i ordets bästa bemärkelse.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino