Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jo, jag upplever verkligen inte pi60(s) diskanterna som dova elerl instängda för fem öre.... dom är otroligt öppna och upplösta/ detaljerade och inte en tendens till att maskera något. Men just upplevelsen av dessa kan skilja sig kraftigt beroende på vad man är van vid och många tyckar att dessa diskanter upplevs som "dämpade"...
steveo1234 skrev:Kan det vara så att pi60 är ovanligt lågdistande och inte genererar så mycket H2/H3 som kanske får "sämre" högtalare att vara mer energirika i toppen?
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jo, jag upplever verkligen inte pi60(s) diskanterna som dova elerl instängda för fem öre.... dom är otroligt öppna och upplösta/ detaljerade och inte en tendens till att maskera något. Men just upplevelsen av dessa kan skilja sig kraftigt beroende på vad man är van vid och många tyckar att dessa diskanter upplevs som "dämpade"...
Kan det vara så att pi60 är ovanligt lågdistande och inte genererar så mycket H2/H3 som kanske får "sämre" högtalare att vara mer energirika i toppen?
steveo1234 skrev:Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Rätt annorlunda beskrivning mot vad som brukar skrivas här på forumet.
Samma recensent är sen lyrisk hur mycket bättre det blir med nya bluffo silver strömkabel.
Jag tror stevo1234 menade citatet av IÖ snarare än vad recensenten ansåg.
Nej faktiskt inte. Jag avsåg primärt recensentens uppfattning om högtalarna och hur den uppfattnigen skiljer sig från den gängse uppfattningen på faktiskt.se . Nästan så man undrar om recensenten ens hört högtalarna...
Jag tänker som så att det känns lite som att recensenter i olika länder har ett "bagage" med erfarenheter om hur marknaden ser ut i deras länder. Mig veterligen har Guru demats tillsammans med Naim i Storbritannien vid några tillfällen. Då verkar det nästan som om recensenterna automagiskt "ställs in" så att det blir lite av "nu ska vi stampa takten". Och det görs ju som "alla vet" bäst till just Naim och Linn. Personligen ser (hör) jag inget som helt "stampa takten" med något av dessa märken. Jag tror mer att det beror på någon slags märkeskult mer en faktiska prestanda hos dessa fabrikat. Se bara på alla märkliga historier som cirkulerar i kretsarna till Naim och Linn. Det är väldigt sällan man ser någon koppling till faktiska prestanda hos dem. Det är nästan alltid bara någon som har någon idé om hur musik ska beskrivas i ord, sällan någon med naturvetenskaplig grund. Jag kan lova att de som konstruerar apparaterna tycker att alla dessa runtomkringsnackare verkligen snackar i nattmössan. Att konstuera en apparat (särskilt sådant som inte är högtalare) kräver långt större insikt i elektronik. Då dessa termer som musikalitet och stampa takten blir bara en massa gojja i sammanhanget. Obs! Ovanstående var bara min åsikt.
Vad tror du om detta?
Jag tror det är nått åt det hållet. Om inget annat så är det ju ett bra argument för att alla provning, inklusive högtalare, borde göras dubbelblint i stil med Harmans uppsättning för att minska påverkan av förväntningar.
Intressant för mig är att Guru, av pressen, kopplats ihop med naim och linn. För mig så är har märkena två vitt skilda perspektiv på audio. Jag tycker Guru passat bättre ihop med Bryston mfl. Dvs, no nonsense produkter med teknisk höjd och hög prislapp.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Kanske redan nämnt nånstans, men:
Varför skulle det överhuvudtaget finnas ett samband mellan pris och "kvalitet" (vad man nu lägger i begreppet?)
Håller med. Verkar som många tror att priset visar något annat än vad producenten/säljaren vill ha för prylen.
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Jag tror det är nått åt det hållet. Om inget annat så är det ju ett bra argument för att alla provning, inklusive högtalare, borde göras dubbelblint i stil med Harmans uppsättning för att minska påverkan av förväntningar.
Intressant för mig är att Guru, av pressen, kopplats ihop med naim och linn. För mig så är har märkena två vitt skilda perspektiv på audio. Jag tycker Guru passat bättre ihop med Bryston mfl. Dvs, no nonsense produkter med teknisk höjd och hög prislapp.
Eller så har det numera gått så långt att Linn/Naim inte har någon direkt hörbar egenskap som "sticker ut" så som recensenterna år efter år vill göra gällande och/eller tuta i alla läsare.![]()
Kanske är Naim och Linn helt enkelt ganska välljudande ljudutrustning.
Johan_Lindroos skrev:Focaldiskanter brukar ha en hel del hyss för sig, resonanser exempelvis. Kolla någon mätning på ett vattenfallsdiagram får du se. En gissning från min sida är att det är talspolen som sitter monterad en bit in på membranet som gör det mer känsligt för partialsvängningar, samt att domen är inverterad (annan ljudutstrålning) som gör att soundet blir omisskännligt "focalljud".
FBK skrev:steveo1234 skrev:Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Rätt annorlunda beskrivning mot vad som brukar skrivas här på forumet.
Samma recensent är sen lyrisk hur mycket bättre det blir med nya bluffo silver strömkabel.
Jag tror stevo1234 menade citatet av IÖ snarare än vad recensenten ansåg.
Nej faktiskt inte. Jag avsåg primärt recensentens uppfattning om högtalarna och hur den uppfattnigen skiljer sig från den gängse uppfattningen på faktiskt.se . Nästan så man undrar om recensenten ens hört högtalarna...
Jag tänker som så att det känns lite som att recensenter i olika länder har ett "bagage" med erfarenheter om hur marknaden ser ut i deras länder. Mig veterligen har Guru demats tillsammans med Naim i Storbritannien vid några tillfällen. Då verkar det nästan som om recensenterna automagiskt "ställs in" så att det blir lite av "nu ska vi stampa takten". Och det görs ju som "alla vet" bäst till just Naim och Linn. Personligen ser (hör) jag inget som helt "stampa takten" med något av dessa märken. Jag tror mer att det beror på någon slags märkeskult mer en faktiska prestanda hos dessa fabrikat. Se bara på alla märkliga historier som cirkulerar i kretsarna till Naim och Linn. Det är väldigt sällan man ser någon koppling till faktiska prestanda hos dem. Det är nästan alltid bara någon som har någon idé om hur musik ska beskrivas i ord, sällan någon med naturvetenskaplig grund. Jag kan lova att de som konstruerar apparaterna tycker att alla dessa runtomkringsnackare verkligen snackar i nattmössan. Att konstuera en apparat (särskilt sådant som inte är högtalare) kräver långt större insikt i elektronik. Då dessa termer som musikalitet och stampa takten blir bara en massa gojja i sammanhanget. Obs! Ovanstående var bara min åsikt.
Vad tror du om detta?
Jag tror det är nått åt det hållet. Om inget annat så är det ju ett bra argument för att alla provning, inklusive högtalare, borde göras dubbelblint i stil med Harmans uppsättning för att minska påverkan av förväntningar.
Intressant för mig är att Guru, av pressen, kopplats ihop med naim och linn. För mig så är har märkena två vitt skilda perspektiv på audio. Jag tycker Guru passat bättre ihop med Bryston mfl. Dvs, no nonsense produkter med teknisk höjd och hög prislapp.subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Kanske redan nämnt nånstans, men:
Varför skulle det överhuvudtaget finnas ett samband mellan pris och "kvalitet" (vad man nu lägger i begreppet?)
Håller med. Verkar som många tror att priset visar något annat än vad producenten/säljaren vill ha för prylen.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:Läste precis sammanfattningen:
--------||-----------
Ingvar Öhman says “My ambition has never been to make loudspeakers that ‘create
sound’ for people chasing spectacular experiences.” And this product lives
up to that by putting the music rather than the sound at the forefront, which
makes it a speaker that will appeal to the music lover a little more than the
average hi-fi nut."
Rätt annorlunda beskrivning mot vad som brukar skrivas här på forumet.
Kan man ju säga. Från Robyn mastrar-tråden:IngOehman skrev:Vill bara säga att jag tycker det där var ett intressant inlägg, och att
just JAG (antagligen) aldrig kommer att konstruera högtalare för att vara
kompatibla med någon speciell sorts musik.
Jag gör ju inte högtalare för att "passa ihop med något", jag gör inte ens
högtalare för musikåtergivning! :0
Jag gör högtalare för LJUD-återgivning!
Det kanske är skillnad på de olika företagen?
Aerob skrev:Hi-Fi+ skrev:"....his design approach is that as well as aiming for neutrality, wide bandwidth
and accurate reproduction of timbre Öhman also attempts to compensate
for the colourations of source and amplification"
![]()
![]()
IngOehman skrev:Aerob skrev:Hi-Fi+ skrev:"....his design approach is that as well as aiming for neutrality, wide bandwidth
![]()
![]()
Dina frågetecken är befogde.
Det citerade är helt enkelt fel. Troligen är det ett missförstånd som
beror på en förvanskning av vad någon annan berättat att de hört
av någon annan...
Vh, iö
Oresound skrev:IngOehman skrev:Aerob skrev:Hi-Fi+ skrev:"....his design approach is that as well as aiming for neutrality, wide bandwidth
![]()
![]()
Dina frågetecken är befogde.
Det citerade är helt enkelt fel. Troligen är det ett missförstånd som
beror på en förvanskning av vad någon annan berättat att de hört
av någon annan...
Vh, iö
Jag tippar på att de fått höra om stereosystemfel
(och rätt-kompenseringen av sådant) vad det är?
phon skrev:Ja, speciellt innan man har börjat tänka.
Fast det är ju redovisat på ovanligt ickeakademiskt sätt på massor av ställen, så man behöver inte tänka jättemycket om man istället använder sökfunktionen, precis som enkelmalten föreslår.
KarlXII skrev:Fast nu är det ju Guru som är på tapeten. Har den sådan kompensering?
KarlXII skrev:Det är väl lätt hänt att missta vetenskap med reklamsnack, speciellt då det vetenskapliga inte är redovisat på sedvanligt akademiskt sätt?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Fast nu är det ju Guru som är på tapeten. Har den sådan kompensering?
Hallå - det är Ingvar vi pratar om. Prova att övertala honom att bygga någon som är sämre än vad han själv tycker är bra....![]()
celef skrev:du skriver alltid så gott om ingvar och hans konstruktioner, är han en liten husgud/förebild för dig?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster