Inos trevägare?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-02-23 15:28

_Fredrik_ skrev:Du ser flejm överallt verkar det som. Softa ner.

Jag kan väl tycka att det är lite onödigt att lägg in frågan om huruvida Ingvar är sinnessjuk/galen som inte har en trevägare på menyn.
\\Sky

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-23 16:02

sky_eye skrev:

Jag kan väl tycka att det är lite onödigt att lägg in frågan om huruvida Ingvar är sinnessjuk/galen som inte har en trevägare på menyn.

Ta en Toy o tagga ner

Så om fredde skulle tycka att basreflexporten sitter på ett ställe där det ser fult ut, så tolkar ni det som att han har skrivit att han tycker att ingvar är ful?

Dags att låsa wänner af Ino delen kanske om det är så himla ömma tår här,

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-23 16:34

Jag förstår inte riktigt problemet? :) Topp/basmodulsystemen är ju att betrakta som trevägare med separat låda för bas. Basstöden är ju 2,5-vägare.

Är det bara den estetiska feelgoodfaktorn av att ha allt i ett sammanhängande kabinett med två ingångar? Att man slipper aktiva delningsfilter i topp/basmodulsystemet? Basstöden är väl passivt delade.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-02-23 16:44

schmutziger skrev:
sky_eye skrev:

Ta en Toy o tagga ner

Så om fredde skulle tycka att basreflexporten sitter på ett ställe där det ser fult ut, så tolkar ni det som att han har skrivit att han tycker att ingvar är ful?

Jag är väldigt lugn och försökte på ett sansat sätt visa vad jag tyckte var mindre bra.
Din jämförelse haltar, som alla analogier.
En närmare liknelse vore om han skulle säga att Ingvar var dum i huvet för att han satte porten där.
\\Sky

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-23 16:55

sky_eye skrev:
schmutziger skrev:
sky_eye skrev:

Ta en Toy o tagga ner

Jag är väldigt lugn och försökte på ett sansat sätt visa vad jag tyckte var mindre bra.
En närmare liknelse vore om han skulle säga att Ingvar var dum i huvet för att han satte porten där.

Det där är fulretorik
Läser du inte in en himla massa i meningen att är det inte bananas att ino inte har en trevägare
bananas = Dum i huvudet / galen
ino = ingvar öhman

när det är:
bananas = lustigt, underligt, undra varför
ino = Företaget Ino Audio Animation != Ingvar som person.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-02-23 17:10

schmutziger skrev:
sky_eye skrev:
schmutziger skrev:
sky_eye skrev:

Ta en Toy o tagga ner

Det där är fulretorik
Läser du inte in en himla massa i meningen att är det inte bananas att ino inte har en trevägare
bananas = Dum i huvudet / galen
ino = ingvar öhman

när det är:
bananas = lustigt, underligt, undra varför
ino = Företaget Ino Audio Animation != Ingvar som person.

Vad menar du med "fulretorik"?

I call'em as I se'em.

Jag har inte hört uttrycket "bananas" användas på annat sätt än "to go bananas",
dvs att bli galen.

Ino är Ingvar.
\\Sky

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 17:26

Jag tolkar också "bananas" som att någon är knäpp eller galen. Om det inte är det som åsyftas så är det ett olyckligt missförstånd.
Personligen tycker jag det är bäst att undvika användning av "färgstarka slanguttryck" då de så lätt kan misstolkas.

Även om företag Ino och Ingvar som person inte är den samma så faller kritik på företaget också på Ingvar som person i viss mån; när en ensam person står bakom hela företaget så är företaget ett resultat av denna persons idéer och beslut. Det är då svårt att ge kritik på företaget som inte påverkar individen i någon mån. Det kan det vara värt att tänka på när man pratar om mindre företag över lag och inte bara Ino.

Oavsett så hör väl inte detta riktigt till ämnet. Så detta sidospår får räcka för mig.

Det vore skoj om Ingvar själv ville förklara varför det inte finns någon 3-vägare (än) i Inos sortiment. Jag har min teorier om varför det är så, men det vore mer givande att höra det från Ingvar direkt än att spekulera.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-23 19:06

Adzer: Fast det är ju inte så kul iom att detta är just ett diskussionsforum, eller hur? ;)

Jag tycker det hade varit mycket mer intressant att läsa dina och många andras teorier om hur / varför och därför ang en trevägare än att bara läsa ingvars.
Ingvar har ju sin kanal, sitt manifest där han får styra o ställa o bestämma bäst han vill om vad där ska stå.
Vi på faktiskt.se diskussionsforum får teoretisera, simulera och fundera bäst vi vill kring en trevägares vara o icke vara. Det är väl lite av hela iden med detta forum?

Att vi skulle sätta munkavel på oss själva för att vi gissar fel på vad ett högtalamärke kan tänkas göra o inte känns väldigt tråkigt.
visst kan det väl vara lite känsligt iom att nästan alla känner ingvar i motsats till säg konstruktörerna på dynaudio och xtz tex.
Skulle inte de ta lika illa vid sig om vi tycker det är bananas varför de ska börja sälja en basmodul med 3st 12" i en låda tex?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 19:15

schmutziger skrev:Adzer: Fast det är ju inte så kul iom att detta är just ett diskussionsforum, eller hur? ;)

Jag tycker det hade varit mycket mer intressant att läsa dina och många andras teorier om hur / varför och därför ang en trevägare än att bara läsa ingvars.
Ingvar har ju sin kanal, sitt manifest där han får styra o ställa o bestämma bäst han vill om vad där ska stå.
Vi på faktiskt.se diskussionsforum får teoretisera, simulera och fundera bäst vi vill kring en trevägares vara o icke vara. Det är väl lite av hela iden med detta forum?

Att vi skulle sätta munkavel på oss själva för att vi gissar fel på vad ett högtalamärke kan tänkas göra o inte känns väldigt tråkigt.
visst kan det väl vara lite känsligt iom att nästan alla känner ingvar i motsats till säg konstruktörerna på dynaudio och xtz tex.
Skulle inte de ta lika illa vid sig om vi tycker det är bananas varför de ska börja sälja en basmodul med 3st 12" i en låda tex?

Jag förstår vad du menar, men jag tror att du kanske missförstådde mig.

Hade tråden handlat om fördelar/respektive nackdelar eller skillnader mellan 2- och 3-vägrskonstruktioner eller för den delan olika Ino-modeller så hade jag gärna spekulerat och berättat om mina egna åsikter. Nu var frågan mer formulerad som varför denna högtalare inte finns och det jag ville undvika var att spekulera om varför Ingvar gjort de val han gjort.
Iom att Ingvar själv är medlem här så anser jag att det är berätta att han berättar om signa egna beslut än att jag skall gissa varför han gjort dem.

Hade det vart ett företag utan koppling till faktiskt så hade jag förmodligen vart lite friare i mina spekulationer det har du rätt i.
Jag tycker bara det är bäst att företag som redan är representerade representerar sig själva. Detta gäller allt från Ino till Holographic och Bremen. Både ur respekt för dem och för att jag inte vill se ut som ett fån när de berättar hur fel jag hade ;)

Så jag diskuterar gärna företagens produkter, men inte gärna deras motivation bakom. Denna får de själva stå för om de så vill. Hoppas du förstår vad jag menar. Att diskutera skall vi självklart göra :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-02-23 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 19:18

Det är svårt att bygga en tvåvägare bra, ännu svårare att bygga en trevägare.
Om man lyckats bygga en tvåvägare som är extremt bra finns ingen anledning att bygga en trevägare, eller hur.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 19:20

Callisto skrev:Det är svårt att bygga en tvåvägare bra, ännu svårare att bygga en trevägare.
Om man lyckats bygga en tvåvägare som är extremt bra finns ingen anledning att bygga en trevägare, eller hur.

Om man kan bygga en 3vägare som är bättre än den 2vägaren man redan har så är väl det motivation nog kan jag tycka :)

Men om 3vägaren blir lika bra eller sämre så är det ju tämligen fruktlöst.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 19:38

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:Det är svårt att bygga en tvåvägare bra, ännu svårare att bygga en trevägare.

Om man kan bygga en 3vägare som är bättre än den 2vägaren man redan har så är väl det motivation nog kan jag tycka :)

Men om 3vägaren blir lika bra eller sämre så är det ju tämligen fruktlöst.

Ino's 2vägare är ju optimala. Varför blanda in ytterligare en delning. Man är ju redan "där" :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 19:40

Callisto skrev:Ino's 2vägare är ju optimala. Varför blanda in ytterligare en delning. Man är ju redan "där" :)

Haha. Nja det håller jag inte med om faktiskt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 19:46

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:Ino's 2vägare är ju optimala. Varför blanda in ytterligare en delning. Man är ju redan "där" :)

Du tycker alltså inte pi60s är optimal.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 19:48

Callisto skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Korrekt uppfattat.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 19:48

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Korrekt uppfattat.

Vad saknar du?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 19:54

Callisto skrev:Vad saknar du?

Att något inte är optimalt betyder inte att något nödvändigtvis saknas. Det betyder bara att det kan bli bättre.

Men visst vill du ha svar få frågan så har den primärt för liten kapacitet i basområdet. En enkel 8" per högtalare räcker inte för mina behov och verkligen inte för en "optimal" högtalare.
Nog för att pi60s är en väldigt bra högtalare, men jämför du den med ett av Inos större delade system så finns det helt klart begränsningar.

Sen är jag övertygad om att även andra aspekter kan förbättras. Ingvar har ju med jämna mellanrum förfinat denna högtalaren och det hoppas och tror jag att han kommer fortsätta att göra även i framtiden.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 20:18

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:Vad saknar du?

Att något inte är optimalt betyder inte att något nödvändigtvis saknas. Det betyder bara att det kan bli bättre.

Men visst vill du ha svar få frågan så har den primärt för liten kapacitet i basområdet. En enkel 8" per högtalare räcker inte för mina behov och verkligen inte för en "optimal" högtalare.
Nog för att pi60s är en väldigt bra högtalare, men jämför du den med ett av Inos större delade system så finns det helt klart begränsningar.

Sen är jag övertygad om att även andra aspekter kan förbättras. Ingvar har ju med jämna mellanrum förfinat denna högtalaren och det hoppas och tror jag att han kommer fortsätta att göra även i framtiden.

Jag utgick ifrån återgivning och inte kapacitet. När det gäller kapacitet kan man ju lägga ribban var man vill och då kommer det alltid att finnas de som vill "ha mer".

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2014-02-23 20:19

Jesus, hoppas den här avdelningen försvinner. Jag får verkligen sektvibbar av vissa inlägg här. Jag har inte ens givit kritik, är inoägare själv, bara använt ordet bananas som för mig i sammanhanget betyder typ "konstigt". Ni som blir upprörda över det, gör bara den här avdelningen en otjänst, tror jag och framstår som galet snarstuckna.

Jag ska inte skriva mer o den här cp-delen av forumet.

Mors & goodbye knäppgökar :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 20:24

Callisto skrev:Jag utgick ifrån återgivning och inte kapacitet. När det gäller kapacitet kan man ju lägga ribban var man vill och då kommer det alltid att finnas de som vill "ha mer".

De hör tyvärr ihop då återgivningen blir lidande när det distar, men visst spelar man väldigt svagt så är ju det inte ett problem.

Jag tycker att en optimal högtalare iaf bör kunna återge akustiska instrument på en naturlig ljudvolym och för mina behov så måste de även klara av filmer så att dialogen ligger på en normal och naturlig nivå.
Inget extremt med det anser jag. Det handlar absolut inte om att lägga ribban onödigt högt utan detta är bara för mina behov.
Hade jag lyssnat på elektronisk musik hade ribban vart mycket högre.
Dessutom så menade jag inte bara spela stark med baskapacitet. De spelar inte djupt nog heller.

Jag är också övertygad om att återgivningen inte är optimal oavsett ljudtryck. Det finns alltid något man kan förbättra; jag tycker tex att de stora toppsystemen låter lite bättre än pi60s även vid riktigt låga ljudtryck.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 20:35

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:Jag utgick ifrån återgivning och inte kapacitet. När det gäller kapacitet kan man ju lägga ribban var man vill och då kommer det alltid att finnas de som vill "ha mer".

De hör tyvärr ihop då återgivningen blir lidande när det distar, men visst spelar man väldigt svagt så är ju det inte ett problem.

Jag tycker att en optimal högtalare iaf bör kunna återge akustiska instrument på en naturlig ljudvolym och för mina behov så måste de även klara av filmer så att dialogen ligger på en normal och naturlig nivå.
Inget extremt med det anser jag. Det handlar absolut inte om att lägga ribban onödigt högt utan detta är bara för mina behov.
Hade jag lyssnat på elektronisk musik hade ribban vart mycket högre.

Dessutom så menade jag inte bara spela stark med baskapacitet. De spelar inte djupt nog heller.
Dessutom är jag helt övertygad om att återgivningen inte är optimal oavsett ljudtryck. Det finns alltid något man kan förbättra.
Jag tycker tex att de stora toppsystemen låter lite bättre än pi60s även vid riktigt låga ljudtryck.

Nu är du väl ute och cyklar lite. Om du anser att "väldigt svagt" är lika med 115 dB bör du nog tänka om. 115 dB klarar de med låg dist vilket inte är lågt.
Sitter du verkligen och lyssnar på volymer över det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 20:43

Callisto skrev:Nu är du väl ute och cyklar lite. Om du anser att "väldigt svagt" är lika med 115 dB bör du nog tänka om. 115 dB klarar de med låg dist vilket inte är lågt.

Jag har aldrig skrivit att väldigt svagt är det samma som 115dB.

Nja de klarar inte 115dB i hela registret som jag vill spela och absolut inte på lyssningsplats.
Ett par pi60s klarar 118dB vid 100Hz på 1m avstånd enligt manifestet. Några siffror vad de klarar vid 25Hz finns inte angivna tyvärr och även 25Hz är något för högt för mina behov. Jag vill ner till 15-20Hz iaf.

Starkare än 115dB, sällan, men det händer. Starkare än vad pi60s klarar av i sitt lägsta register händer dock lite då och då.

Jag hade nog klarat mig med pi60s om jag tummat lite, men att kalla dem för optimala är överdrivet.
Om de hade vart optimala så hade det inte funnits något behov av större modeller vilket Inos manifest är fullt av.
Dessutom så har de större toppsystemen fler fördelar över pi60s än att kunna spela starkare. Mitt tips är att läsa manifestet eller någon av de många trådar som finns i ämnet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 20:53

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:Nu är du väl ute och cyklar lite. Om du anser att "väldigt svagt" är lika med 115 dB bör du nog tänka om. 115 dB klarar de med låg dist vilket inte är lågt.

Jag har aldrig skrivit att väldigt svagt är det samma som 115dB.

Nja de klarar inte 115dB i hela registret som jag vill spela och absolut inte på lyssningsplats.
Ett par pi60s klarar 118dB vid 100Hz på 1m avstånd enligt manifestet. Några siffror vad de klarar vid 25Hz finns inte angivna tyvärr och även 25Hz är något för högt för mina behov. Jag vill ner till 15-20Hz iaf.

Starkare än 115dB, sällan, men det händer. Starkare än vad pi60s klarar av i sitt lägsta register händer dock lite då och då.

Jag hade nog klarat mig med pi60s om jag tummat lite, men att kalla dem för optimala är överdrivet.
Om de hade vart optimala så hade det inte funnits något behov av större modeller vilket Inos manifest är fullt av.
Dessutom så har de större toppsystemen fler fördelar över pi60s än att kunna spela starkare. Mitt tips är att läsa manifestet eller någon av de många trådar som finns i ämnet.

Tur det finns basmoduler :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 20:55

Callisto skrev:Tur det finns basmoduler :)

Absolut. Det har jag själv, men skall man ha basmoduler så är inte pi60s optimal. Då är i16s ett bättre val ;) eller i32s eller i64s eller....:twisted:
Ja du förstår.

pi60s är bra, tom mycket bra, men optimal är ett ord som jag inte slänger ur mig hur som helst.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-23 21:14

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:Tur det finns basmoduler :)

Absolut. Det har jag själv, men skall man ha basmoduler så är inte pi60s optimal. Då är i16s ett bättre val ;) eller i32s eller i64s eller....:twisted:
Ja du förstår.

pi60s är bra, tom mycket bra, men optimal är ett ord som jag inte slänger ur mig hur som helst.

Hade jag haft ett lyssningsrum på +40 kvm hade jag satsat på i64s och y4 :P

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-23 21:18

Optimal är väldigt situationsbaserat. piM kan vara optimal på samma sätt som pi60s eller i64s med basmoduler kan vara det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-23 21:47

shifts skrev:Optimal är väldigt situationsbaserat. piM kan vara optimal på samma sätt som pi60s eller i64s med basmoduler kan vara det.

Så sant! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-23 21:48

shifts skrev:Optimal är väldigt situationsbaserat. piM kan vara optimal på samma sätt som pi60s eller i64s med basmoduler kan vara det.

Helt rätt. Om högtalarna inte får plats eller man inte har råd med dem så anser man kanske att inte att de är optimala för dina behov.
Ett par billigare hörlurar kan vara det bästa för just dig tex :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-23 21:51

Att ha fler element gör väl också att det optimala lyssningsavståndet ökar?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-02-23 21:54

PappaBas skrev:Att ha fler element gör väl också att det optimala lyssningsavståndet ökar?

Ja(pp).
Komorok Specialist Projects.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino