gravitationslack från Ino Audio en bluff?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-24 22:19

Bamsefar och Fredrikb72 - sluta kasta sand på varann. Det är inte värdigt två vuxna människor att tjafsa som ni gör.

Ni har båda olika åsikter och erfarenheter, låt det stanna där och låt oss andra ta del av dessa erfarenheter.

Sagt i all välmening, nästa gång kavlar jag upp ärmarna :-)

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-24 22:29

Bill50x skrev:Bamsefar och Fredrikb72 - sluta kasta sand på varann. Det är inte värdigt två vuxna människor att tjafsa som ni gör.

Ni har båda olika åsikter och erfarenheter, låt det stanna där och låt oss andra ta del av dessa erfarenheter.

Sagt i all välmening, nästa gång kavlar jag upp ärmarna :-)

/ B

Jag håller helt med. Det är inte alltid lätt att hålla sina känslor under tyglar när man diskuterar ämnen som berör en. Det vet jag av enga erfarenheter hur svårt det kan vara, men man måste ändå tänka på att detta är ett diskussionsforum och vad du än skriver så har andra medlemmar en "rättighet"(inom rimliga gränser såklart) att svara och diskutera sina egna åsikter och synpunkter gällande ämnet.

Tråkigt att denna tråden slutade på detta sättet för det är verkligen fantastiskt fina högtalare som jag gärna ser mer bilder på och diskuterar i detalj.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-24 22:59

Själv häpnar jag bara 8O

Bamsefar lämnar tråden till sitt förfall.. Jaja då gör väl jag dessamma :roll:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-24 23:32

bassman skrev:Själv häpnar jag bara 8O

Bamsefar lämnar tråden till sitt förfall.. Jaja då gör väl jag dessamma :roll:

Nänä, så enkelt är det inte att dra sig undan ;-)

Kom igen nu alla, nu diskuterar vi ytbehandling av olika slag för högtalare generellt och för Ino-burkar i synnerhet. Tips hur man får bra finish mottages tacksamt, oavsett vad eventuella billackerare klarar av - eller inte.

OK?

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-25 00:57

Bamsefar skrev:
Fredrikb72 skrev:Du har missuppfattat mitt inlägg maximalt och jag har ärligt talat svårt att föra en diskusion med folk som dig, inte minst när du sitter framfrör en dator med ett påhittat namn och spelar allan.

Hur kan jag missuppfatta ditt inlägg när det ENDA du gör är att påstå att det som Ino Audio saluför inte finns - och mer eller mindre därmed begär att JAG skall svara för ditt påstående?!?!??!

Det är respektlöst.

Och allan kan du vara själv.

Jag tar bort mina bilder - och döper om tråden till Fredrik72's angrepp på Ino Audio's gravitationslack.

men snälla det är ju du bamse som beter dig som en idiot. snacka om att göra en höna av en fjäder.
inte så ovanligt när det kommer till Ino så används begrepp som ingen människa hört förut. Googla "gravitationslack" eller "gravitation painting" eller dylikt och inte en träff kommer upp, förutom denna tråd där du nämner det då förstås.

Om du sen har nån slags hat mot de få billackerare du valt att anlita må väl så vara. Jag beklagar att det är så.

Fredrik hoppade knappast på nån utan ville förklara sin syn på lackering. Vad vet du om vilken erfarenhet eller expertis han har om att lackera? Hur mycket vet du själv personligen om lackering? Nån måtta får det väl ändå vara.

Sen verkar ju allt detta som rör dina prylar jävligt känsligt ämne. Men så låt bli då om det nu är så jobbigt. Eller "man the fuck up!" som det brukar heta på film. Ingen här är "ute efter" dig, även om du verkar tro annorlunda. Diskutera ämnet eller låt bli, behöver det vara svårare än så?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-25 08:13

Vad säger att det inte skulle ha ett annat namn bland (möbel-)lackerare än det Ino använder? Tycker Ingvar att han kommit på ett bättre namn så använder han det säkert istället.

planlackering? flytlackering? spegellackering? ...

I vilket fall som... att lackera enligt den metoden med alla de fasetterna, skulle vara kul med en bild på alla specialjiggar som lackeraren måste ha - om det inte finns rörliga sådana. 18 lager med (gissar) två dagars tork/sliptid per yta ger väl ett års väntetid på kabinetten.

Om det inte skulle bli bra, varför skulle någon vilja vänta så länge? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 08:16

Ja om du bara kan lackera en sida åt gången och skall lägga 18lager lack med torktid mellan. Måste ta avskyvärt lång tid!
Och smakar det så kostar det :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-25 08:32

Trist att detta blev resultatet att tråden. Känner mig lite medskyldig till detta. Funderade på att splitta tråden men hann inte med riktigt.

Däremot tycker jag ämnet - det nuvarande - är mycket intressant.

Om nu metoden går till som jag tidigare redogjorde för så är det faktiskt ännu mer jobb än att bara måla en sida i taget och ah omaket med vridningar. När man sprutmålar blir det en dimma som kan göra sidorna man inte målar alldeles knottriga, så där måste det antagligen maskas av.
Maskar man av blir det kanter av lacken mot tejpsidan. Detta måste slipas och jag skulle tro att det är jäkligt besvärligt att få det jämnt.

Kan gravitationslacken vara handstrykning, dvs inte sprutmålning?
Jag vet av egen erfarenhet ( har renoverat två träbåtar) att man kan få handstruken lack i många lager med mellanslipningar helt väldigt blankt och med ett imponerande djup.
Skulle tro att de flesta flyglar är handstrukna faktiskt, åtminstone de äldre.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-25 08:59

Tog just beslutet att fanera nästa hembygge, och penselmåla dem i en satans massa lager. Ska bli kul. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-07-25 09:01

Det skulle vara intressant med "blindtest" mellan resultaten av sk gravitationslacking och vanligt utförd lackning om bägge metoder utförts rätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-25 09:01

Har aldrig tänkt tanken att gravitationslackning skulle vara annat än handstrykning faktiskt... men jag har inget belägg för det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-25 09:02

single_malt skrev:Det skulle vara intressant med "blindtest" mellan resultaten av sk gravitationslacking och vanligt utförd lackning om bägge metoder utförts rätt.

Om det heter blindtest när man lyssnar så borde det väl heta dövtest när man tittar?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-07-25 09:18

Nu är jag inte insatt i möbel eller högtalarlackning men är det inte så att finishen på tex en flygel eller riktigt fint lackad bil beror på polering, INTE på om ytan ligger horisontellt när den lackas? Gravitationslackning är lite av ett ormoljebegrepp alltså;)?

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-07-25 09:21

Ingvar, kom nu in här och berätta vad gravitationslack? Om du inte vet, så kolla med din målare.

:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-25 10:50

Hur mår du Bamsefar?

Du straffar alla och liksom skyller på en annan firummedlem för att du sopar bort bilderna och dödar tråden.

Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-07-25 10:57

Tråden kan väl inte bli mer förstörd så lika bra att fortsätta.

Väldigt jobbigt när saker man skriver tolkas om till något helt annat, jag var riktigt grinig hela dagen igår pga detta och vill inte utsätta mig för det igen.

Jag har full respekt för lackeraren / Ino och varför det är gjort så tycker jag inte behöver ifrågasättas men till er andra som tänker måla finns det enklare lösningar.

Hade någon skrivit att "mina högtalare är uppochnerlackade" hade jag förmodligen reagerat på det oxå och sagt att det finns enklare sätt där man slipper ryggskott. Därimot hade jag inte gjort narr eller ifrågasatt lackeraren för han hade förmodligen en god anledning, jobbet kanske gjordes utomhus i regn tex.

Pianolack som det brukar kallas är en yta utan struktur (appelsinskal) och en sådan yta går inte att lackera utan måste slipas slät och sedan poleras blank. Om man skulle hälla ut färgen så den ser ut som en spegelblank sjö så kommer alla kanter ha små upphöjningar så det går inte heller.

Alltså spelar det ingen roll om man penslar, sprutar eller låter fyllebengt måla för att ytan går att slipa ner och polera. För tjock färg därimot kan skapa problem som inte går att fixa i efterhand.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-07-25 11:03

MagnusÖstberg skrev:Hur mår du Bamsefar?

Du straffar alla och liksom skyller på en annan firummedlem för att du sopar bort bilderna och dödar tråden.

Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center

Kanske smartare att lägga ner alla "negativa" inlägg? Det verkar ju inte leda till något positivt.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-07-25 11:26

Fredrikb72 skrev:

Kanske smartare att lägga ner alla "negativa" inlägg? Det verkar ju inte leda till något positivt.

Man får inte ifrågasätta någonting som rör Ino.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-25 11:29

MagnusÖstberg skrev:Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center

Bamsefars center:
Bild

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 11:30

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag rycker att alla skall lägga in bilder i tråden på en träsko och kalla dem för Bamsefars center

Bamsefars center:
Bild

/ B

Jag förstår inte alls det skämtet. Vad har jag missat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-25 11:36

adzer skrev:Jag förstår inte alls det skämtet. Vad har jag missat?

Jag förstår inte heller men MÖ är en klurig kille och vad är det för fel på träskor?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 11:37

Bill50x skrev:
adzer skrev:Jag förstår inte alls det skämtet. Vad har jag missat?

Jag förstår inte heller men MÖ är en klurig kille och vad är det för fel på träskor?

/ B

Hehe ja det var så enkelt.
Det är mycket fel med dem. Jag kan inte lyckats gå utan att tappa dem och stuka fotlederna. Rent skräp mao ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-25 11:44

adzer skrev:Det är mycket fel med dem. Jag kan inte lyckats gå utan att tappa dem och stuka fotlederna. Rent skräp mao ;)

Nej, felet är att du inte är skåning... då hade du klarat av det. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 11:49

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Det är mycket fel med dem. Jag kan inte lyckats gå utan att tappa dem och stuka fotlederna. Rent skräp mao ;)

Nej, felet är att du inte är skåning... då hade du klarat av det. :wink:

Ahh så kan det vara :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-07-25 23:30

Kraniet skrev:
Bamsefar skrev:
Fredrikb72 skrev:Du har missuppfattat mitt inlägg maximalt och jag har ärligt talat svårt att föra en diskusion med folk som dig, inte minst när du sitter framfrör en dator med ett påhittat namn och spelar allan.

Hur kan jag missuppfatta ditt inlägg när det ENDA du gör är att påstå att det som Ino Audio saluför inte finns - och mer eller mindre därmed begär att JAG skall svara för ditt påstående?!?!??!

Det är respektlöst.

Och allan kan du vara själv.

Jag tar bort mina bilder - och döper om tråden till Fredrik72's angrepp på Ino Audio's gravitationslack.

men snälla det är ju du bamse som beter dig som en idiot. snacka om att göra en höna av en fjäder.
inte så ovanligt när det kommer till Ino så används begrepp som ingen människa hört förut. Googla "gravitationslack" eller "gravitation painting" eller dylikt och inte en träff kommer upp, förutom denna tråd där du nämner det då förstås.

Om du sen har nån slags hat mot de få billackerare du valt att anlita må väl så vara. Jag beklagar att det är så.

Fredrik hoppade knappast på nån utan ville förklara sin syn på lackering. Vad vet du om vilken erfarenhet eller expertis han har om att lackera? Hur mycket vet du själv personligen om lackering? Nån måtta får det väl ändå vara.

Sen verkar ju allt detta som rör dina prylar jävligt känsligt ämne. Men så låt bli då om det nu är så jobbigt. Eller "man the fuck up!" som det brukar heta på film. Ingen här är "ute efter" dig, även om du verkar tro annorlunda. Diskutera ämnet eller låt bli, behöver det vara svårare än så?

Verkligen +1 på detta!!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-26 09:07

JanBanan skrev:
Fredrikb72 skrev:

Man får inte ifrågasätta någonting som rör Ino.

Rör brukar man ifrågasätta? :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-26 09:27

Bill50x skrev:Bamsefars center:
Bild
/ B

Se där, nu fick vi se den igen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2012-07-26 18:28

Tråkigt att denna tråden slutade på detta sättet för det är verkligen fantastiskt fina högtalare som jag gärna ser mer bilder på och diskuterar i detalj.

Själv häpnar jag bara

Googla "gravitationslack" eller "gravitation painting" eller dylikt och inte en träff kommer upp, förutom denna tråd där du nämner det då förstås.

Gravitationslackning är lite av ett ormoljebegrepp alltså

+1
"För lata svin är marken alltid frusen"

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-26 19:12

adzer skrev:
Bill50x skrev:

Bamsefars center:
Bild

/ B

Jag förstår inte alls det skämtet. Vad har jag missat?

Enkelt adzer det är träskor för en kärring.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-07-26 19:58

Om man ser till bamsefars tidigare inlägg, så verkar det ju faktiskt lite som att allt inte lirar just nu..Inget konstigt alls i den här märkliga tiden..Men inga träskor från mig.

Däremot vill jag ha bilder samt veta mer om den spännande lackmetoden..

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino