Alternativa fötter till pi60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Alternativa fötter till pi60?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-30 15:39

Aerob skrev:Ja precis, smalare framtill. Men hur mycket vet jag inte, kanske ta bort en 20mm eller något? En fråga angående detta, om man laddar ner sketchup och dina modeller är saker som dessa sådant som man enkelt kan skala om utan att behöva behärska programmet?

Kan göra det om jag har lite tid över.

Beror ju på vad du vill göra, men sketchup är väldigt enkelt att lära sig. Pröva och se.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 20:47

Finns en reko gummifot på claes olsson. Den heter 21-2684
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-31 11:15

Aerob skrev:
AndreasArvidsson skrev:
IngOehman skrev:*Med det sagt finns det faktiskt en alterntivsockel till pi60s (som ingen har sett eftersom ingen pi60s med den sockeln har byggts, jag har bara ritat den) men den kräver en del handpåläggning under byggandet för att allt skall bli perfekt. Därför blir det mycket dyrare med den. Den är närmast besläktad med den nya foten till i28.

Har du sagt A så får du visa B!! Bilder tack :)
Gärna ritade på en servett ;)

Ja det hade man ju gärna sett! Innebär din beskrivning att de inte är eftermonterbara på en standard pi60s, eller gäller handpåläggningen specifikt för sockeln?

Bump!

Summer Passing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-01 15:48

Jag tror att Andreas Arvidsson har gjort 3D-bilder på i28, och hoppas att det syns hur sockeln ser ut där.

Som alla socklar (som jag tror tråden handlar om, inte fötter, fötterna är ju SD och är försänkta in i sockeln underifrån) jag gör till Ino-högtalarna så är främsta funktionen att göra högtalarna mindre vältbenägna och att dölja fötterna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-01 15:53

Ja visst har jag det. Så det är alltså bara en i28 sockel för pi60. Inte så konstigt mao.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-01 19:04

Jag tror det, om du har rätt version av i28. Det vill säga samma men med måtten optimerade såklart.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-01 19:14

Kollade just, och sockeln på din i28 är den gamla, alltså den som gällde från begynnelsen (1994?) till jag tror det var 2010. Det är nog mitt fel att du inte har fått senaste ritningen. Vi får fixa det.

Så glöm det jag skrev nyss om att alternativa sockeln ser ut så. Även standardsockeln för pi60/pi60s är ju mycket snyggare än så. Alternativ sockeln är mycket högre, vilket är lätt gjort på i28 (där den är standardsockel senaste åren) medan man för att åstadkomma något liknande för pi60/pi60s måste uthola foten uppåt och sänka ned högtalaren i urholkningen.

Det kräver väldig precision eftersom en sak skall passa in i en annan och ingen av delarna är mjuk.

Personligen så tycker jag att standardsockeln (som är ett tillbehör) till pi60/pi60s är snyggast. Den är liksom totalt funktionalistiskt utformad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-01 19:16

IngOehman skrev:Kollade just, och sockeln på din i28 är den gamla, alltså den som gällde från begynnelsen (1994?) till jag tror det var 2010. Det är nog mitt fel att du inte har fått senaste ritningen. Vi får fixa det.

Så glöm det jag skrev nyss om att alternativa sockeln ser ut så. Även standardsockeln för pi60/pi60s är ju mycket snyggare än så. Alternativ sockeln är mycket högre, vilket är lätt gjort på i28 (där den är standardsockel senaste åren) medan man för att åstadkomma något liknande för pi60/pi60s måste uthola foten uppåt och sänka ned högtalaren i urholkningen.

Det kräver väldig precision eftersom en sak skall passa in i en annan och ingen av delarna är mjuk.

Personligen så tycker jag att standardsockeln (som är ett tillbehör) till pi60/pi60s är snyggast. Den är liksom totalt funktionalistiskt utformad.

Vh, iö

Ja jag har nog bara den gamla ritningen tror jag. Jag fixar gärna den nya om jag bara får en ritning :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-06-04 15:43

Ingenjörn har säkert en snusnäsduk eller servett med ritning i nån kavaj.

:D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-04 18:19

Elfsberg skrev:Ingenjörn har säkert en snusnäsduk eller servett med ritning i nån kavaj.

:D

+1 :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino