Moderator: Redaktörer
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
sprudel skrev:spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
Du får komma igen. Med MelcoN1 och Chord 2Qute är det en annan upplevelse
Rydberg skrev:spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
Just den där låten får min flickvän att bli smått aggressivTycker den är fantastisk och nämnda album finnes så klart i samlingen (CD).
Nattlorden skrev:Min fru uppskattade inte musiken heller när jag testade igår, fast inte riktigt "smått aggressiv" dock.
Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.
gopnik skrev:Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.
Har du verkligen fått till fasen rätt på alla fyra elementen då?![]()
Det är något jag verkligen ogillar med valet av internkablage - den närmast osynliga, gjutna fasmarkeringen! Speciellt som det gärna uppstår en nästan på pricken lik sträng när man särar på ledarna. Har man otur har man då två ledare med en liten halvosynlig plaststräng på, och då blir det lätt fel. Lampsladd hade varit trevligare. Eller någon telefonkabel. Nästan vad som helst som haft en färgskillnad. Faktist.io
Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?
Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?
Rydberg skrev:Om en är felkopplad hör du det direkt.
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
sprudel skrev:Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.
Rydberg skrev:Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust. Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.
Rydberg skrev:sprudel skrev:Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.
Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust.
Rydberg skrev:Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.
IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
gopnik skrev:IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.
Men nu diskuterar vi ett helt annat par högtalare. Ett par misstänkt felkopplade pi60 som du inte har undersökt. Än.
Morello skrev:Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?
Fasligt slarvigt i så fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster