Moderator: Redaktörer
iö skrev:Det är cool Svante!
Att du skojade var tydligt (fast citerande av halva meningar är ett himskans otyg, ovärdigt andra än kvällstidningar).
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.![]()
Vh, iö
pingvinlakrits skrev:Det där med klanka ned har du inte fog för - det var ju en fråga om hyfs i ordbruk och inte relaterat till produkten som diskuteras. Du kan ju inte svepgeneralisera och sura ifall du blir ifrågasatt. Det krävs sååå lite för att klämma fram en ursäkt till den det gäller - då känns det synd att du måste klämma in en returkänga till de som säger ifrån. Att det är flera som reagerar på det du skrivit borde ju vara nog för att förstå att den kommentaren inte föll i god jord.
IngOehman skrev:Det gläder mig mycket att de låter bra hos dina föräldrar.![]()
Vi får se om jag lyckas visa att de kan låta till och med ännu bättre när du kommer och hälsar på...![]()
Är nyfiken på hur din bedömning blir.
Vh, iö
Och använd INTE under några förhållanden inbränningssignaler såsom till exempel brus. Spela musik på dem, precis som vanligt. Forcerad inbränning bör absolut undvikas. Om de 40 timmarna tar två veckor eller mer är det alldeles utmärkt.
IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.
Vh, Ing. Öhman
Rydberg skrev:Mayro:IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.
Vh, Ing. Öhman
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.
pingvinlakrits skrev:Callisto: hur ser planerna ut framöver? Ska du hitta en annan högtalarlösning till egna hemmet? Vad ligger inom räckhåll (budgetmässigt alltså)?
Jag känner inte riktigt till dina nuvarande högtalaremen vad känner du att du saknar hos dem? Det kan vara svårt att finna vad man söker om man har ett par "karaktärsstarka" högtalare, omställningen kan bli lite svår att ta till sig på en gång när man lyssnar på ett par andra med en helt annan karaktär.
(Sitter just nu med Rickie Lee Jones strömmandes ur mina pi60 och ser lite ut som din farmen ska släppa datorn och flytta mig till sweetspot och njuta innan flickvännen kommer och agerar diffuserande absorbent...)
Callisto skrev:Rydberg skrev:Mayro:IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
Vh, Ing. Öhman
Har inte limmet och lacken redant härdat när man börjar spela på högtalaren.
Hur stora temp. förändringar uppstår som du påstår?
Hur har du undersökt den kristallina strukturen?
Det var några frågor som dök upp när jag läste inlägget, tacksam för svar.
IngOehman skrev:profbd skrev:De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
hur kan du veta detta har du undersökt detta?
Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.
Rydberg skrev:Callisto, hittade detta svaret, inte precis till de frågorna du ställde men men......IngOehman skrev:profbd skrev:De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
hur kan du veta detta har du undersökt detta?
Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.
pingvinlakrits skrev:Ge dig själv, det är faktiskt du som perpetuerar gnället och hur många ord du än använder så uppfattas det som just gnäll.
pingvinlakrits skrev:Att skriva:Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.
Detta är definitivt att svepgeneralisera och klumpa ihop oss alla trots att vi framförde OLIKA synpunkter. Då kände JAG mig träffad för jag tyckte inte jag klankade ned.
pingvinlakrits skrev:Men kan du inte ta till dig det eller mottagaranpassa dina genmälen kanske du ska låta bli. Vill du att man ska förstå exakt vad du menar får du uttrycka dig mer exakt och rikta eventuella surkängor åt rätt person.
pingvinlakrits skrev:Om du tycker jag ska be dig om ursäkt för något som känns som påhopp så peka ut vad du känner dig ledsen för så gör jag gärna det!
pingvinlakrits skrev:Men min synpunkt ska jag inte behöva be om ursäkt för.
pingvinlakrits skrev:Är du så omogen att du inte kan ta till dig (fler än en röst) om att du var opassande i ditt inlägg så, tja, ditt bekymmer.
pingvinlakrits skrev:Och hur du själv uppfattas är inte du rätt person att avgöra, det är mottagaren.
pingvinlakrits skrev:Det kunde stannat vid en fjäder men det känns som du vill vara tuppen i hönsgården.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster