Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-23 20:17

Tack pingvinlakrits för din information :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 01:28

iö skrev:Det är cool Svante!

Att du skojade var tydligt (fast citerande av halva meningar är ett himskans otyg, ovärdigt andra än kvällstidningar).

Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned. :(

Vh, iö

pingvinlakrits skrev:Det där med klanka ned har du inte fog för - det var ju en fråga om hyfs i ordbruk och inte relaterat till produkten som diskuteras. Du kan ju inte svepgeneralisera och sura ifall du blir ifrågasatt. Det krävs sååå lite för att klämma fram en ursäkt till den det gäller - då känns det synd att du måste klämma in en returkänga till de som säger ifrån. Att det är flera som reagerar på det du skrivit borde ju vara nog för att förstå att den kommentaren inte föll i god jord.

Nu får du faktiskt ge dig!

Jag har överhuvudtaget inte svepgeneralisterat, och inte heller har jag surat för att jag blivit ifrågasatt! Jag har surat för att jag blivit påhoppad över ett oskyldigt inlägg, om och om igen, även efter att jag förtydligat mig.

När klagomålen på mitt inlägg (eller rättare sagt det genom falskcitering förvrängda inlägget) kom började jag med att meddela att jag noterat att ni var tre som klagat på mitt inlägg och att jag därför gav mig och medgav att mitt inlägg kanske var för hårt, dessutom tydliggjorde jag att det verkligen inte var menat som ni tolkat det, men det hjälpte inte. Klagomålen fortsatte.

Och du Pingvinlakrits fortsätter fortfarande! 8O

Nu tar jag därför tillbaka mina reservationer helt! Jag står för exakt det jag skrev från början (vilket verkligen inte var ett påhopp mot Callisto, men trots det bad jag om ursäkt). Jag menar det som det stod, och de som inte förstår det som stod, får hantera det problemet alldeles själv. 8)

Ni som klagar är gnällspikar! :x :wink:

/iö

- - - - -

PS. Du får gärna demonstrera hur lite det krävs för att klämma fram en ursäkt, för det är din tur nu.

PPS. Angående sakfrågan: Ja, piP utvecklas klart mer under inspelningen än alla andra Ino-högtalare. De är verkligen inte alls lika kul att avlyssna på de första tio minutrarna som de kommer att bli, och inte heller de första timmarna är så kul (jämfört med hur det låter när de är färdiginspelade). Sen blir det bättre och bättre. Riktigt bra blir de först efter sisådär 40 timmars spelning. Men första timmarnas spelning betyder mest.
Och använd INTE under några förhållanden inbränningssignaler såsom till exempel brus. Spela musik på dem, precis som vanligt. Forcerad inbränning bör absolut undvikas. Om de 40 timmarna tar två veckor eller mer är det alldeles utmärkt.
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-29 14:41, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-26 10:01

8O Snacka om att det blev höna av en fjäder, urtöntig utveckling på denna tråden. Skärp er!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-26 12:02

Det här är inte bra, nu måste jag säga någonting! 8O

Jag har själv piP!

Instängda är nog det sista jag skulle kalla dessa högtalare! :wink:

Jag tror aldrig jag har hört högtalare där röster låter så klara och där man hör sångtexter så tydligt som i piP (förutom pi60s, men det är en annan sak). Vad som menas med nasalt vet jag inte riktigt.

Nåväl. Jag kan tänka mig tre anledningar till detta problem:

1. Rummet är inte optimalt

2. Högtalarna är felplacerade

3. Detta par är fel ihopsatta (att båda skulle vara trasiga låter väl inte så sannolikt, därför tror jag mer på felmontering i så fall)

Det kan naturligtvis vara både 1. och 2. eller någon annan kombination av det ovanstående! :wink:

Någon antydde att du bor i Linköping.
Jag råkar befinna mig där nu, så om du vill kan jag lyssna på dem! (Och se hur de står)

Vänliga Hälsningar :P

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 12:30

piP står hemma hos mina föräldrar nu och spelar mycket bra :D .
Hemma hos mig var det långt ifrån optimal placering, tyvärr, vilket också medförde att de inte presterade sitt bästa.
Hemma hos mina föräldrar har de optimalt placerats och rummet i sig lämpar sig ypperligt (lagom dämpat rum :P ).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 12:38

Det gläder mig mycket att de låter bra hos dina föräldrar. :P

Vi får se om jag lyckas visa att de kan låta till och med ännu bättre när du kommer och hälsar på... :wink:

Är nyfiken på hur din bedömning blir.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 12:59

IngOehman skrev:Det gläder mig mycket att de låter bra hos dina föräldrar. :P

Vi får se om jag lyckas visa att de kan låta till och med ännu bättre när du kommer och hälsar på... :wink:

Är nyfiken på hur din bedömning blir.

Vh, iö

Ja det ska bli intressant att höra dom hos dig. Framförallt är jag nyfiken på att höra pi60s så som det är tänkt :P .
Min bedömning blir ärlig och rak :) .

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-26 13:05

Så bra, då hoppas jag att ingen är ledsen längre! :P

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-26 13:43

Och använd INTE under några förhållanden inbränningssignaler såsom till exempel brus. Spela musik på dem, precis som vanligt. Forcerad inbränning bör absolut undvikas. Om de 40 timmarna tar två veckor eller mer är det alldeles utmärkt.

Iö.. exakt detta att INTE använda inbrämnningskivor skriver tillverkaren som byggt mina nya högtalare också.. 8O
IOFS skriver han MYCKET längre inspelningstid än du. Men ändå intresant detta att du o killen som bygger mina högisar har mycket liknande råd o rön..

Och nu vill jag veta Iö.. VARFÖR ska man inte ha inbränningskivor? Han skriver det sliter på elektroniken samt förkortar livslängden o elementen o elektroniken..

IOFS så är detta lösdraget ur manualen. så jag återger inte exakt här. Men ändå meningen som jag förstår det...

Dessutom råder han INTE till dyra kablar. Utan endast till vanliga med rätt värden.. :lol: :lol:

Tror jag" hittat "en "kompis" till dig Iö...
:lol:

Edit. Förlåt jag lånade tråden med ot här. Blev bara så nyfiken som ni säkert förstår..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-10-26 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-26 14:03

Mayro:

IngOehman skrev:
mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??

De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Vh, Ing. Öhman

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 14:56

Rydberg skrev:Mayro:

IngOehman skrev:
mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??

De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Vh, Ing. Öhman

Har inte limmet och lacken redant härdat när man börjar spela på högtalaren 8O.
Hur stora temp. förändringar uppstår som du påstår?
Hur har du undersökt den kristallina strukturen?

Det var några frågor som dök upp när jag läste inlägget, tacksam för svar 8) .

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-26 15:06

Jag är också intresserad av att få detta förklarat, jag inbillade mig själv att inte mycket mer kunde hända än att gummikkanten runt elementet mjuknar? Möjligen också att diverse mekaniska spänningar i lådan "släpper".

edit. apropå "spela in" så minns jag när en känd pickup-tillverkare hade demo med en mätdator som mätte spårningsförmåga på pickuper, deras exklusiva van den hul-och annat slipningar skulle förstås vara förmodat oslagbara. Det vill säga, ända tills en kund kom in med en gammal VMS20 eller liknande som var rejält inspelad, den spårade iaf skiten ur alla de nya pickuperna. Gummiupphängningen var ju nästan borta, undrar bara hur det var med resonanserna ...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 15:43

Ge dig själv, det är faktiskt du som perpetuerar gnället och hur många ord du än använder så uppfattas det som just gnäll.

Att skriva:
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.

Detta är definitivt att svepgeneralisera och klumpa ihop oss alla trots att vi framförde OLIKA synpunkter. Då kände JAG mig träffad för jag tyckte inte jag klankade ned. Men kan du inte ta till dig det eller mottagaranpassa dina genmälen kanske du ska låta bli. Vill du att man ska förstå exakt vad du menar får du uttrycka dig mer exakt och rikta eventuella surkängor åt rätt person.

Om du tycker jag ska be dig om ursäkt för något som känns som påhopp så peka ut vad du känner dig ledsen för så gör jag gärna det!
Men min synpunkt ska jag inte behöva be om ursäkt för. Är du så omogen att du inte kan ta till dig (fler än en röst) om att du var opassande i ditt inlägg så, tja, ditt bekymmer.

Och hur du själv uppfattas är inte du rätt person att avgöra, det är mottagaren. Det kunde stannat vid en fjäder men det känns som du vill vara tuppen i hönsgården.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 15:46

Callisto: jag är glad att de hittat en bra placering hos dina föräldrar - piP är ju ett par förnämliga högtalare!
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 17:03

pingvinlakrits skrev:Callisto: jag är glad att de hittat en bra placering hos dina föräldrar - piP är ju ett par förnämliga högtalare!

Det är jag med, för att inte tala om min far. Han ser ut så här nu när han lyssnar 8) .

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 20:17

Callisto: hur ser planerna ut framöver? Ska du hitta en annan högtalarlösning till egna hemmet? Vad ligger inom räckhåll (budgetmässigt alltså)?

Jag känner inte riktigt till dina nuvarande högtalare :oops: men vad känner du att du saknar hos dem? Det kan vara svårt att finna vad man söker om man har ett par "karaktärsstarka" högtalare, omställningen kan bli lite svår att ta till sig på en gång när man lyssnar på ett par andra med en helt annan karaktär.

(Sitter just nu med Rickie Lee Jones strömmandes ur mina pi60 och ser lite ut som din far :wink: men ska släppa datorn och flytta mig till sweetspot och njuta innan flickvännen kommer och agerar diffuserande absorbent...)
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 20:59

pingvinlakrits skrev:Callisto: hur ser planerna ut framöver? Ska du hitta en annan högtalarlösning till egna hemmet? Vad ligger inom räckhåll (budgetmässigt alltså)?

Jag känner inte riktigt till dina nuvarande högtalare :oops: men vad känner du att du saknar hos dem? Det kan vara svårt att finna vad man söker om man har ett par "karaktärsstarka" högtalare, omställningen kan bli lite svår att ta till sig på en gång när man lyssnar på ett par andra med en helt annan karaktär.

(Sitter just nu med Rickie Lee Jones strömmandes ur mina pi60 och ser lite ut som din far :wink: men ska släppa datorn och flytta mig till sweetspot och njuta innan flickvännen kommer och agerar diffuserande absorbent...)

Hej,

Jag har inte hört något bättre än min uppställning hemma idag.
Mina ML Ascent i tillsammans med Krell skapar en sån fantastisk illusion så att man bara får gåshud om det är en bra inspelning.
Jag sitter helnöjd hemma. Givetvis är man alltid intresserad av att höra andra uppsättningar, jag menar strävan efter välljud fortgår alltid av rent intresse. Hittar jag något som låter bättre så är det givetvis det man vill införskaffa. Därför ska det bli mycket intressant att få lyssna på pi60s under riktigt bra betingelser.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 22:57

Jamenjaha, då är det ju frågan om kära besvär eller rättare sagt inga bekymmer :wink: .

Den sitsen har jag suttit (sitter i?) jag med, men i skrivande stund tycker jag att pundet förvaltats väl och liksom du har jag inget egentligt behov, utan sitter mest och njuter. Har lyckats undvika större infall på sista tiden och plöjer hellre igenom skivsamlingen än letar apparater. Sitter fortfarande och är lite nykär i ljudet, men kanske vänjer man sig så småningom. Jag har ju hört bättre ljud, hos andra, men inte så pass mycket bättre att att jag känner att jag behöver uppgradera.

Men man är ju nyfiken och dessutom är jag lite svag för design :oops:.
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-27 21:37

Callisto skrev:
Rydberg skrev:Mayro:

IngOehman skrev:

Vh, Ing. Öhman

Har inte limmet och lacken redant härdat när man börjar spela på högtalaren 8O.
Hur stora temp. förändringar uppstår som du påstår?
Hur har du undersökt den kristallina strukturen?

Det var några frågor som dök upp när jag läste inlägget, tacksam för svar 8) .

Önskar fortfarande svar från Ingvar på dessa uttalanden, tack.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-27 22:31

Callisto, hittade detta svaret, inte precis till de frågorna du ställde men men......

IngOehman skrev:
profbd skrev:

hur kan du veta detta har du undersökt detta?

Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-28 08:11

Rydberg skrev:Callisto, hittade detta svaret, inte precis till de frågorna du ställde men men......

IngOehman skrev:
profbd skrev:

hur kan du veta detta har du undersökt detta?

Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.

Tack Rydberg, med det är inte svar på mina frågor som jag ställde.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-28 10:37

Har vi akustikproblem i tråden? Jag tycks mig höra ett eko.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-28 14:09

pingvinlakrits skrev:Ge dig själv, det är faktiskt du som perpetuerar gnället och hur många ord du än använder så uppfattas det som just gnäll.

Det var inte så lätt att be om ursäkt tydligen. Långt över din förmåga i varje fall. Du kom inte ens i närheten, utan du fortsätter att vara otrevlig istället. :o :(

pingvinlakrits skrev:Att skriva:
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.

Detta är definitivt att svepgeneralisera och klumpa ihop oss alla trots att vi framförde OLIKA synpunkter. Då kände JAG mig träffad för jag tyckte inte jag klankade ned.

För det första: Om skon passar, så varsågod att ta på den! Det kan bara du bedöma, så skyll inte på mig. Varför tror du att jag pratar om dig om du inte tycker att du klankat ned?

För det andra: Kolla historiken! Hur länge efter att man bett om ursäkt tycker du det är rimligt att fortsätta och hoppa på någon???

För det tredje: Har du överhuvudtaget läst det inlägg som du bråkar om, eller har du bara läst det förvrängda citatet av det?

För det fjärde: Varför tar du överhuvudtaget åt dig? Ditt inlägg har jag ju bara kommenterat på ett positivt sätt (du var en av de tre tidiga invändarna som gjorde att jag bad om ursäkt). Sen när folk efter detta fortsätter att klanka ned, och jag ber dem sluta, då tar du åt dig!? Helt obergripligt!

De som jag bad sluta (Frutti, Morello och Svante) har allihopa slutat eller till och med skickat in vänliga inlägg.

pingvinlakrits skrev:Men kan du inte ta till dig det eller mottagaranpassa dina genmälen kanske du ska låta bli. Vill du att man ska förstå exakt vad du menar får du uttrycka dig mer exakt och rikta eventuella surkängor åt rätt person.

Jag riktar dem till DIG.

Det är att DU som nu fortsätter att älta denna fråga, trots att jag redan tagit tillbaka (det gjorde jag omedelbart när jag såg att Callisto tog illa vid sig, och att även andra reagerat) och jag har medgivit att mitt inlägg kanske var för hårt, och jag har klargjort att det inte var menat så. Men det hjälpte inte. Du fortsätter, och det kommer du väl antagligen att göra vad jag än säger. :cry:

pingvinlakrits skrev:Om du tycker jag ska be dig om ursäkt för något som känns som påhopp så peka ut vad du känner dig ledsen för så gör jag gärna det!

Hmmm... Menar du allvar med detta? Det känns lite lustigt att behöva peka. :wink:

Men Ok: Det gäller ALLA dina inlägg i denna tråd som inte varit något annat än ett sätt att älta vidare något som redan var avklarat för länge sedan. Alltså dina fortsatta bjäbbande inlägg efter att frågan var färdigdiskuterad.

pingvinlakrits skrev:Men min synpunkt ska jag inte behöva be om ursäkt för.

Ok, då slipper du.

pingvinlakrits skrev:Är du så omogen att du inte kan ta till dig (fler än en röst) om att du var opassande i ditt inlägg så, tja, ditt bekymmer.

Det var tre som kom med synpunkter. Då bad jag om ursäkt (trots att jag var felciterad). EFTER detta ville några andra spä på med ännu mera klankande. Då bad jag dem sluta. Då började DU bli otrevlig!

Men vet du vad? Du behöver inte be om ursäkt för någonting om du inte tycker du gjort något som varit ovänligt eller fel. Du får bedöma detta själv.

pingvinlakrits skrev:Och hur du själv uppfattas är inte du rätt person att avgöra, det är mottagaren.

Vad orättvist, med tanke på att jag som mottagare för det du skriver, tydligen inte har rätt att avgöra hur du uppfattas. :o :( Är det alltså du som skall avgöra hur allting skall uppfattas? Ok, bra att veta.

pingvinlakrits skrev:Det kunde stannat vid en fjäder men det känns som du vill vara tuppen i hönsgården.

Ok, då säger vi det. Det var ju dumt av mig att inte inse att det är du som är tuppen.

Du vinner. Jag vill verkligen inte vara tupp, jag tycker inte ens om dem. De för oväsen när jag vill vara ifred och sova.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om du läser tråden noga ser du att det faktiskt stannade vid en fjäder, men att du inte nöjde dig med det, utan klankade vidare, och gör det fortfarande. Alla utom du nöjde sig med en sista känga dock.

PPS. Jag fattar inte varför jag varit övertygad om att du var en hygglig snubbe. Den vendetta du håller på med nu är ju helt absurd, trots att jag inte ens kritiserade dig. Tvärtom tog jag fasta på ditt inlägg där du kallar mig omogen, och tog tillbaka mitt kanske för hårda (i synnerhet i felciterad form) inlägg.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-28 16:19

Det här är inte fjädrar eller tuppar, det är ju en hel hönsgård :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-28 17:18

Alltså Öhman. Jag tycker att du är en grymt juste kille och ett jäkla geni vad det gäller högtalarskapande också för den delen. Jag har faktiskt skakat din hand minst två ggr utan att du har någon aning om vem jag är nu givetvis :D . (en situation som du säkert är van vid så mycket folk som du träffar). Tror att pingvinlakrits tycker precis samma sak om dig faktiskt.

Läs gärna föregående stycke en gång till.

Jag vill inte spä på det här men har helt enkelt lust att göra ett inlägg.

När jag läser tråden verkar det för mig INTE som att pingvinlakrits vill ställa till med någon slags bråk. Speciellt inte innan ert "eftersnack" kom igång.

IÖ skrev "Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned."

Jag ville inte klanka ned.(pingvinlakrits ville det inte heller av egen utsago och det var väl? först i ditt senaste inlägg som du gjorde klart att han inte var en av de som klankade ned).Men det var jag. Människor känner ofta ett behov av att berätta hur de uppfattar saker och det är just vad vi gjort här. På ett hyggligt sätt tyckte jag nog. Då kan det kännas lite fel att få tillbaka att man klankar ner. Det kan faktiskt t.o.m. kännas som att man själv blir nedklankad.

Det är väl inte så att du inte vill få respons på hur det du skriver uppfattas? Om jag minns saken rätt så har du sagt att du tycker att en person med dyslexi borde ta emot påpekanden angående stavning väl? Jag tycker att det vi uttryckte vår åsikt om är lika viktigt även om det är en mer abstrakt del av språket!

Med glimten i ögat tänkte jag avsluta med något som du gillar att göra IÖ. Nämligen att för att göra det tydligare hur man själv tolkat en sak genom att projicera den på ett annat ämne. Nämligen restaurangbranschen.

Kalle ringer till restaurang Sjöstjärnan och ber om att få boka bord. -Jättegärna (om det inte är hälsovårdsmyndigheten) jag ska se till att ni får ett trevligt besök.

Här beror allt på hur han säger det. Det kan uppfattas som allt från ett roligt skämt till en grov förolämpning. I skriftspråk är det här ännu svårare erftersom det är helt upp läsaren att tolka ur ren text.

Det är här det ligger. Vi uppfattade det på ett annat sätt och ville påpeka det och trodde nog att det skulle tas emot väl.

Förresten Öhman, hur går det med trevägarna som kanske skulle varit klara i somras enligt någon "gammal" produktkatalog från dig jag läste.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-28 19:55

Jag tror inte pinvinlakrits menat något illa. Allt startade som en liten snöboll men slutar nu som ett stort klot :o .

mvh
C

ps. Hur går det med svaren till mina frågor Ingvar.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-28 20:41

Ingvar: Jag menade faktiskt inget illa.

Verkligen inte.

Problemet är ju att när du skrev om klankandet så tog jag åt mig eftersom du INTE pekade ut den / de som klankade och som du blev ledsen för utan jag fick intrycket att du tyckte ALLA som sade ifrån klankade på dig.

Då tog jag åt mig eftersom jag tycker man ska kunna säga ifrån. Det var helt enkelt så jag menade. Punkt.

Dessutom vill jag veta exakt var jag blev otrevlig eller osaklig i tonen. Snarare känns det som att du själv slog an den sura tonen, speciellt när du börjar prata om vendetta! Var kom det in i det hela? Jag har aldrig varit "ute efter dig". Nu känns det som att du inte kan ta till dig ens mild kritik utan att du måste dribbla in dig i ordklyverier för att rättfärdiga vad du sagt. Känns lite obehagligt. Du saxar ju själv ut lösryckta citat - och blundar för helheten - så där faller du på eget grepp och gör precis exakt just det du beskyller andra för.

Jag står 100% för min åsikt att du kanske ska undvika att skriva i affekt - och att du ska tänka på att mottagaranpassa vad du skriver. Du har ju så rätt i att det är mottagaren som avgör hur meddelandet kommer fram - det var ju så jag sa men du vänder det emot mig! Skillnaden är att jag tar till mig det du säger men du gör inte detsamma för du ser inte hur du själv skriver.

Att ta till sig hur någon reagerar över hur man skriver är att respektera dennes åsikt. Respekterar du inte folks åsikter? (Du behöver inte dela dem.) Men säger JAG att jag reagerade och blev ledsen så verkar DU inte vilja ta till dig det. Att försvara ett fel är att fela igen.

Utan att nämna namn, för de vill förstås inte bli inblandade, så har jag fått ett par PM som stöd för min åsikt om hur just du skriver och den tonen du anslår när du blir ifrågasatt.
Jag har inte bett om deras stöd, eller överhuvudtaget diskuterat det utanför den här tråden utan det har kommit frivilligt. Kanske ringer en liten försiktig alarmklocka då? Det skulle det gjort hos mig.
Och det är inte någon av dina forna antagonister som framför den kritiken. Det intressanta är att två av oss (de andra känner jag ju inte) har läst, och i bägge fallen dessutom jobbat med, kommunikation. Och vi reagerar på ditt sätt att kommunicera.

Försök ta till dig vad andra skriver och tycker. Det är en stor skillnad mellan att ta illa vid sig av kritik och att ta till sig av kritik. Du gör ju tyvärr mestadels bara det förstnämnda. Du kan väl inte mena att ALLA mina inlägg efter din ursäkt var elaka och rakt igenom osakliga?

PS
Jag ångrar verkligen att jag skrev det där med tuppen i hönsgården.
Det var onödigt. Det ber jag om ursäkt för.
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-28 22:43

Mycket bra skrivet pingvinlakrits.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-28 23:20

Frutti: Andra ord, samma känslor. Tack.

Ingvar: Läs Fruttis inlägg, första och andra stycket. Repetera.

Fbk: Tack.

Ska nog avstå från att solka ner i denna tråd mer, f'låt Callisto. Jag tar på mig min beskärda del av skulden. Dessutom har jag försökt lära mig blanda en god Caipirinha (stavning?) ikväll, det tog ett par stycken :oops: så ja ska definitivt inte skriva mer ikväll. Min flickvän knackar på drinkglaset - kanske ska hon hålla tal? På radion är det brusig Eros Ramazotti... ...godnatt i stugan!
Inaktiv

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-29 00:51

Frutti skrev
"Alltså Öhman. Jag tycker att du är en grymt juste kille och ett jäkla geni vad det gäller högtalarskapande också för den delen."

Ta då hans ord på allvar och gå igenom tråden.
För det är inte samma sak att säga :
"Rydberg, jag tycker att du ...
och
"IÖ jag tycker att du..."

Det ligger 20-30 års arbete mellan båda dessa utsagor.

Sedan kan jag tycka att IÖ borde skylla sig själv, eller ta konsekvenser att delta i ett publikt forum, ungefär som att stå ut med att kasta pärlor för svin. Men det är en annan sak.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino