lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2006-09-10 19:33

Svante skrev:
mike34 skrev:Litet förslag på förbättring. Kan man få sätta start och stopp frekvens på signalavbrottet ?

Hmm... Det känns som om jag håller på att måla in mig i ett hörn med detta, :oops:

Ok jag förstår, min tanke med intervall variabler va att vid snabba svep eller smooting på fel sätt så uteblir spiken och man kan inte se om man ligger rätt.
En bättre insyncning borde väl gå att få fram på nått sätt, men säkerligen blir det mer komplicerat.
Är det i slutet av synksignalen som du startar räkningen ? Alså läser du insignal till den slutar och sen startar svepet eller hur går det till ?

Det verkar va ganska lätt och få ljudkort att sampla med olika frekvenser,men i uppspelningen vill det gärna bli 48 KHz på ett eller annat sätt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-10 21:08

mike34 skrev:
Svante skrev:
mike34 skrev:Litet förslag på förbättring. Kan man få sätta start och stopp frekvens på signalavbrottet ?

Hmm... Det känns som om jag håller på att måla in mig i ett hörn med detta, :oops:

Ok jag förstår, min tanke med intervall variabler va att vid snabba svep eller smooting på fel sätt så uteblir spiken och man kan inte se om man ligger rätt.
En bättre insyncning borde väl gå att få fram på nått sätt, men säkerligen blir det mer komplicerat.
Är det i slutet av synksignalen som du startar räkningen ? Alså läser du insignal till den slutar och sen startar svepet eller hur går det till ?

Det verkar va ganska lätt och få ljudkort att sampla med olika frekvenser,men i uppspelningen vill det gärna bli 48 KHz på ett eller annat sätt.

Då använder du för snabba svep, eller för mycket smoothing, vill jag påstå.

Synkningen "triggar" på onset på triggersignalen, därefter är det "död räkning" från den tidpunkten. Eftersom man använder samma klocka* på A/D och D/A så funkar det utmärkt, bara triggningen är ok.

*Nu har jag iofs märkt att det går lite olika fort om på en del ljudkort vid vissa samplingsfrekvenser, troligen pga omsampling, men i tombstonefallet spelar det knappast någon roll. Hursomhelst så är det ofta bäst att använda 48 kHz samplingsfrekvens eftersom ljudkorten verkar klara det utan omsampling.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-10 21:11

Nu har jag nog gjort min sista mätning på denna högtalare.. :)
Denna gång med lite bättre utrustning. Jag borde ha använt lite mer smoothing på z- och y axelmätningrna för tydlighets skull.
Bild
Mätning i x-led, 0,15,30 och 45 grader. Mikrofonavstånd ca 60 cm. Mätmikrofon Larson & Davis 2540.

Bild
Mätning i y-led, 0,15,30 och 45 grader(uppåt) Mikrofonavstånd ca 60 cm. Mätmikrofon Larson & Davis 2540.

Bild
Mätning on axis med olika mikrofonkapslar. Mikrofonavstånd ca 60 cm.
orange kurva: Larson & Davis 2540
blå kurva: B&K 4165
lila kurva: B&k4136

Bild Mikrofonförstärkare med Larson & Davis-kapsel som x och y-spridningsmätningarna genomfördes med.

Bild Mikrofonförstärkaren.

Bild
"högtalar"förstärkaren.

Det provades också att mata högtalaren med sinussignal från en funktionsgenerator av olika styrka. Vid frekvenser under ca 100 hz och över ca 5 watt uppstod mkt kraftiga blåsljud från skarvarna mellan högtalarna och anslutningsterminalen och kabinettet. Dessutom vibrerade kabinettet kraftigt.

Med tanke på resultatet av y-axelmätningarna undrar jag hur tanken är med den rekommenderade placeringshöjden av 50 cm. Man kan kanske prova att vinkla upp högtalaren lite för att få jämnare frekvensrespons vid normal lyssningshöjd?
Och med tanke på vibrationer och blåsljud tror jag att man med ganska enkla medel skulle kunna få högtalaren att prestera betydligt bättre.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-10 21:42

Blåsljud? Hade du glömt att täta? Annars borde man inte höra några blåsljud från terminalen.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-09-10 21:46

UrSv skrev:Blåsljud? Hade du glömt att täta? Annars borde man inte höra några blåsljud från terminalen.

Ja eller kolla topplockspackningen.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-09-10 22:14

Jo en anledning till att man skulle junna ha nytta av variablerna är då man kanske bara sveper i bas eller diskantregistret av nån anledning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-10 23:22

mike34 skrev:Jo en anledning till att man skulle junna ha nytta av variablerna är då man kanske bara sveper i bas eller diskantregistret av nån anledning.

Jo, det är sant. Men jag ser ändå finessen mer som en nödlösning än en riktig lösning på problemet. Det får ju inte bli "Tombstone - programmet med de perfekta nödlösningarna", typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-09-10 23:26

Svante skrev:
mike34 skrev:Jo en anledning till att man skulle junna ha nytta av variablerna är då man kanske bara sveper i bas eller diskantregistret av nån anledning.

Jo, det är sant. Men jag ser ändå finessen mer som en nödlösning än en riktig lösning på problemet. Det får ju inte bli "Tombstone - programmet med de perfekta nödlösningarna", typ.

Även om du inte är nöjd med lösningen så tycker jag den ger ett lugnande besked. Man funderar kanske ibland på om alla hertzen ligger rätt. Med en spik så kan man ju "se" och känna sig lugnare.
Jag tycker det har sitt värde faktiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-10 23:35

Att mäta vertikal-spridningen med idiot-inkrementet 15 grader (15, 30 och 45 grader) är ju rena humorn, i synnerhet om dessa mätningar sen används som ett argument för att höja högtalarna eller vinkla upp dem en smula... 8O

Detta av följande skäl:

1. Den första mätkurvan uppåt är alltså mätt på +15 graders höjd, vilket betyder att man på ett normalt lyssningsavstånd om sisådär 3 meter lyft sig 80 cm! Eftersom högtalarens ljudcentrum på rätt stativ är ungefär 70 cm, talar vi om en lyssningshöjd (örat) om 150 cm. Vad är det för idiot som står upp eller sitter och lyssnar på en barstol? (Tar tillbaka förresten - barstolar är trevliga :wink:)

Men, den som tror att en mätkurva som representerar en stående lyssnare på tre meters avstånd är vettigt grund för att föreslå ett lite högre stativ till högtalaren :o eller en svag uppvinkling 8O är ju helt i det blå. :evil:

Har du inte fattat ett ord av vad jag skrivit och berättat Patrik???

Sitter man med öronen på sisådär 80 cm i soffan så pratar vi om en lyssningsvinkel på ungefär +1,9 grader... Att mäta vertikalutstrålning i inkrement om 15 grader är ju imbesillt!

2. När en lyssnare sitter på en annan höjd än högtalarens kommer ljudet från högtalaren INTE heller att falla in mot öronen rakt framifrån!

Detta torde även minsta barn kunna förstå. Att då tala om tonkurva som den uppfattas av en mätmikrofon när man talar om andra infallsvinklar än 0 grader, och göra gällande att "rak tonkurva" är målet ändå är extremt okunnigt. Den som inte vet bättre än så borde avstå från att spekulera. :x

Om tonkurvebegreppet skall diskuteras i ett sammanhang som detta är det av största vikt att relatera till de psykoakustisk förevarnade tonkurvorna och inte tro att en teknisk tonkurva är representativ för den förstnämnda. Det intressanta att åstadkomma är ju en klang inne vid trumhinnan (där musiksignalen åter entrerar den endimensionella världen) som överensstämmer med den som gäller för vertikal-frontalt anländande ljud*. Om man mäter en högtalare som strålar ut ljud i +15 grader vertikalt är det absolut nödvändligt att förstå att den som lyssnar på detta ljudet kommer att göra det med sina öron, som ljudet kommer att falla in i 15 grader underifrån! Den tonkurveinverkan som renderas av öronen är STOR, och viktig. Missar man den har man inte i diskussionen att göra, i varje fall inte om man inte kan avhålla sig från att framföra sina okunniga spekulationer med fortsatt arrogans. :(

3. Mätningen i 45 grader har möjligen visst intresse eftersom den visar ungefär den klang som lyssnaren kommer att höra i form av reflekterat ljud från taket. Ett sätt att ge denna utstrålningsvinkel en vettig klang är att tillse att avståndet mellan boomer och tweeter är sqr2*Lambda@Fcr. Så är alla Ino-högtalare för hemmabruk konstruerade.

4. Rent allmänt är det beklagansvärt att kvaliteten på mätmikrofoner är så varierande, men detta borde näppeligen vara någon överraskning för någon vid det här laget. Det är ett problem som tagits upp många gånger här på faktiskt, och förstås ett problem som jag slitit med i hela livet för att kunna åstadkomma pålitliga och sanna mätningar.

Att använda "mätmikrofoner" som är erkänt opålitliga borde man dock kunna avstå ifrån tycker jag, i synnerhet när felen påpekas av flera. och i ännu större synnerhet om man gör det bara för att det är ett bra bränsle för att driva den vendetta mot mig, som var orättfärdig redan för några år sedan då du startade skiten, Patrik.

Vh, iö

- - - - -

*Just här försummar jag själv att inkludera stereosystemen i ekvationen, för det känns inte meningsfullt att tala om dem när inte ens de så mycket trivialare självklarheterna når fram till PatrikF...

Jag inser nu att alla ansträngningar att försöka redogöra för stereosystemskompensationerna tidigare har var helt bortkastade. Inte ens de allra basalaste grundkunskaperna i psykoakustik har lyckats sätta skott i hans hjärna, tydligen. :(

PPS. Om man stöter på en högtalare som uppvisar egenskaper som...
PatrikF skrev:...uppstod mkt kraftiga blåsljud från skarvarna mellan högtalarna och anslutningsterminalen och kabinettet...
...så tyder det på att högtalaren är defekt, närmare bestämt i avsaknad av tätlist, eller att densamma är felaktigt anbringat, och således är det en kommentar som inte har någonsomhelst relevans för högtalaren som konstruktion.

Det hoppas jag att alla utan alltför allvarliga intellektuella tillkortakommanden begriper. Kanske rent av alla utom den som skrev det. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-10 23:48

IngOehman: Notera att Patrik i sitt inlägg inte skriver ett enda negativt ord om dig Ingvar. Däremot skriver du:
"Vad är det för idiot"
"är ju helt i det blå"
"Har du inte fattat ett ord av vad jag skrivit och berättat Patrik???"
"mäta vertikalutstrålning i inkrement om 15 grader är ju imbesillt!"
"Detta torde även minsta barn kunna förstå."
"Missar man den har man inte i diskussionen att göra"

Du må ha rätt i att Patriks kritik mot piP kanske är osaklig, felaktig eller rent ljug, det vet jag ärligt talat inte. Däremot vill jag att vi håller en mycket trevligare ton mot varandra.

Vi är här för att dela en glädje som vi alla har, ingenting annat.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-11 00:18

Man kan konstatera att hans terror-strategi vinner nya segrar...

Att sprida dynga utan så mycket som ett uns av en ursäkt - i en 21 sidor lång tråd(!) är en sak - men att han dessutom nu lyckats få någon av dem som följer debatten (hur noga då kan man undra... :? ) att kritisera den utsatta när han som försöker försvara sig, det måste vara den ultimata vinsten! 8O

Jag ger upp! Adjö.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-11 00:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-11 00:22

Ja IÖ är riktigt förbannad på patrik vid det här laget. Det märks ju väl. Tcker det är lite dålig stil av dig IÖ att kalla mig idiot dock. Jag brukar ju lyssna stående ibland nämligen :P Ibland sitter jag på golvet också. Ganska ofta ligger jag i sängen men i en fin lyssningsfotölj sitter jag aldrig för det har jag inte plats med. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-11 05:59

Ingvar: Du menar alltså att eftersom du blivit attackerad så ger det dig rätt att skriva taskiga saker tillbaka? Vad skulle detta bero på, att han började?

Jag följer inte debatten mer än som moderator, har inte ens läst hela tråden. Jag vet inte vad som är rätt eller fel angående piP, men jag vet att jag själv sitter jättenöjd med tre stycken piP-crt! Däremot tycker jag inte att det är ok att bete sig illa bara för att någon annan gör det.

Var the bigger man istället Ingvar! :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-11 06:00

Ang mätning i y- led. Förändring i frekvensgången tilltar kontinuerligt och inte i skov bara för att jag har råkat välja 15 graders vinklar. Det tror jag att de flesta inser. Därför kan det kanske vara intressant att tänka på den vinkeln också, och experimentera så kanske man hittar nåt som låter bättre? Precis som man gör med invinkling i x-led.
(När jag sitter upp i min soffa hamnar mina öron i ca 110 cm höjd)

Jag kan ha haft otur med otäthet i mina pipar, men jag har sett att det sitter en tätlist vid elementen och terminal. Det kan vara så att det inte är tillräckligt med tanke på elementen och lådans beskaffenhet? Jag har dessutom för mig att det rekommenderas att högtalarna ska målas för täthetens skull...?

Visst är det tråkigt att kvaliteten på mätmikrofoner varierar. Därför har jag denna gång använt mikrofon och micförstärkare av högsta kvalitet. Dock har olika mikrofontyper olika karakteristik, och användningsområden. L & D 2540 och B&K 4165 är 1/2 tumsmikrofoner medan B&k4136 är 1/4 tum.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-11 07:02

patrikf: Fast, hur vet du exakt vad som låter bättre?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-11 13:55

Är det Isidor som varit fram med GRAS-mikrofonen? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-11 14:16

dawen skrev:patrikf: Fast, hur vet du exakt vad som låter bättre?

Det är en smaksak! Svårt att "veta" exakt hur nåt låter bättre tror jag.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-11 14:22

Och ett förtydligande för eventuella missförstånd angående "varierande kvalitet" i grafen där tre olika micar jämförs. Det rör sig om olika typer av mikrofoner. 4165 & 2540 är free-field kapslar av referenstyp som används för akustiska mätningar i rum och utomhus, medan 4136 är en pressure-kapsel. Används vid mätning i saker, tex modeller eller andra små utrymmen. Därav karaktäristiken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-11 14:54

Ja, det är uippenbart att BK 4136 inte är frifältskorrigerad. Jag undrar dock fortfarande om det är Isidor som varit framme? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-11 15:01

dawen skrev:Ingvar: Du menar alltså att eftersom du blivit attackerad så ger det dig rätt att skriva taskiga saker tillbaka? Vad skulle detta bero på, att han började?

Jag följer inte debatten mer än som moderator, har inte ens läst hela tråden. Jag vet inte vad som är rätt eller fel angående piP, men jag vet att jag själv sitter jättenöjd med tre stycken piP-crt! Däremot tycker jag inte att det är ok att bete sig illa bara för att någon annan gör det.

Var the bigger man istället Ingvar! :)

Då tycker jag att du skall läsa igenom hela tråden för även om jag kan tycka att IÖ använder starka ord har jag full förståelse för honom. Maken till sånt insiktslöst och ustuderat tramsande och obefogat kritiserande som från patrikf får man ju verkligen leta efter.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-11 15:10

Morello skrev:Ja, det är uippenbart att BK 4136 inte är frifältskorrigerad. Jag undrar dock fortfarande om det är Isidor som varit framme? 8)

Nix, Isidor är oskyldig :roll: !

Användarvisningsbild
lilltroll

Mäta piP

Inläggav lilltroll » 2006-09-12 19:01

...har jag så klart gjort.
Basen var mitt första mätområde.

Jag mätte utomhus i frirymd, samt i ett antal ställen i lådan, samt mätte upp högtalarelementet. Det är inget skolbokoksexempel i ELAK direkt. Det är inte självklart var porten börjar och lådan slutar.

(Lådan var då olackerad)

Den där kudden i lådan gör mig lite fundersam. Agerar kudden som en frekvensberoende volym bland annat?

Jag får inte riktigt ihop impedanskurvan med den mekanskika och akustiska sidan ... än.

Är det så att nere vid 35-40 Hz så är den akustiska längen på porten mycket längre än den fysiska i [m].

Är det så lurigt att kudden påverkar fjädern från luften, väsentligen annorlunda vid 35 Hz jämfört med 150Hz?

Fundersam
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-12 20:10

Fattar jag rätt: Är det du Lilltroll som mätt på piP ovan och inte PatrikF? Är det din mätutrustning och inte PatrikF's? Eller gäller inlägget ovan något helt annat?
Frågar för att undvika missförstånd.

Mvh Mårten
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-09-12 21:08

Icke troligt att det är Lilltroll.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-12 21:19

Nä, lilltroll har nog gjort alldeles egna mätningar... :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-12 21:36

Ok, då vet jag. Trodde nog det men blev osäker och undrade hur Lilltroll's inlägg skulle tolkas. Tyckte att det började som en fortsättning på något.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-12 23:35

Vem har mätt?

En sådan uppgift bör vara obligatorisk eftersom den kan bidra till att hjälpa läsaren att bedöma mätningens rimlighet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-09-13 00:50

Jag har ingen koppling till någon tidigare mätverksamhet i den här tråden över huvud taget. Jag har börjat gör egna mätningar.

Jag hoppas och tror att kanske någon kan gissa att min ambition på detta inte är att beskriva en mångkanalsutbredning från punkt 1 till punk 2 i sitt rum och sedan manifistera att så här fungerar piP.
Jag mäter på piP, och jag tror att jag vet vad jag gör.
Jag kan förstå Öhmans irritation efter att ha snabbskrollat bilderna tidigare i denna tråd.

Jag mäter på den elektriska sidan, jag mäter på den mekansika sidan, och jag mäter på den akustiska sidan. Sedan försöker jag få ihop den bilden, vilket jag inte fått än. Alltså den elektro-mekaniska-akustiska analogin för systemet. En tonkurva som slår upp och ner +- 12 dB har ingenting med den analogin att göra, och inte mycket med piP att göra, utan med akustisk vågutbredning i ett rum.

Hur som, innan jag får ihop de 3 domänerna, så tänker jag inte visa några tokiga kurvor. Kanske mäter jag fel, kanske har jag inte en tillräckligt avancerad modell för att över huvud taget kunna beskriva piP, eller så spökar något annat.
Men jag ska mäta utan kudda samt med kudde, för att förså vad tusan som händer.
Just nu så distar mikrofonen mer än piP (2:a ton), och om jag publicerar något så ska de tusan tåla granskning då piP är inget bakfyllehemkok av Nisses billjudsbyggeri.

Jag misstänker att piP kommer att få åka hiss upp i gårdens flaggstången, sedan ska jag spela log-svepta sinusar för grannarna 8)
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-13 10:26

Bra initiativ Lilltroll. Jag tror att det är bättre att mäta på ett vettigt sätt än att diskutera på det sätt som denna tråd uppvisar exempel på.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-13 12:42

Håller med Niklaz!

Det som denna tråd mer än något gett mig är att inse problemen med mätningar och vilka saker som kan påverka dem och hur man kan resonera utifrån resultat man får.

Jag väntar fortfarande på en mätning av piP med samma tillvägagångssätt som Patrikf använt sig vid sina mätningar inomhus. Det skulle ge mig ytterliggare förståelse, och kanske en aha upplevelse för någon ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino