Att mäta vertikal-spridningen med idiot-inkrementet 15 grader (15, 30 och 45 grader) är ju rena humorn, i synnerhet om dessa mätningar sen används som ett argument för att höja högtalarna eller vinkla upp dem en smula...
Detta av följande skäl:
1. Den första mätkurvan uppåt är alltså mätt på +15 graders höjd, vilket betyder att man på ett normalt lyssningsavstånd om sisådär 3 meter lyft sig 80 cm! Eftersom högtalarens ljudcentrum på rätt stativ är ungefär 70 cm, talar vi om en lyssningshöjd (örat) om 150 cm. Vad är det för idiot som står upp eller sitter och lyssnar på en barstol? (Tar tillbaka förresten - barstolar är trevliga

)
Men, den som tror att en mätkurva som representerar en stående lyssnare på tre meters avstånd är vettigt grund för att föreslå ett lite högre stativ till högtalaren

eller en svag uppvinkling

är ju helt i det blå.
Har du inte fattat ett ord av vad jag skrivit och berättat Patrik???
Sitter man med öronen på sisådär 80 cm i soffan så pratar vi om en lyssningsvinkel på ungefär +1,9 grader... Att mäta vertikalutstrålning i inkrement om 15 grader är ju imbesillt!
2. När en lyssnare sitter på en annan höjd än högtalarens kommer ljudet från högtalaren INTE heller att falla in mot öronen rakt framifrån!
Detta torde även minsta barn kunna förstå. Att då tala om tonkurva som den uppfattas av en mätmikrofon när man talar om andra infallsvinklar än 0 grader, och göra gällande att "rak tonkurva" är målet ändå är extremt okunnigt. Den som inte vet bättre än så borde avstå från att spekulera.
Om tonkurvebegreppet skall diskuteras i ett sammanhang som detta är det av största vikt att relatera till de psykoakustisk förevarnade tonkurvorna och inte tro att en teknisk tonkurva är representativ för den förstnämnda. Det intressanta att åstadkomma är ju en klang inne vid trumhinnan (där musiksignalen åter entrerar den endimensionella världen) som överensstämmer med den som gäller för vertikal-frontalt anländande ljud*. Om man mäter en högtalare som strålar ut ljud i +15 grader vertikalt är det
absolut nödvändligt att förstå att den som lyssnar på detta ljudet kommer att göra det med sina öron, som ljudet kommer att falla in i 15 grader underifrån! Den tonkurveinverkan som renderas av öronen är STOR, och viktig. Missar man den har man inte i diskussionen att göra, i varje fall inte om man inte kan avhålla sig från att framföra sina okunniga spekulationer med fortsatt arrogans.
3. Mätningen i 45 grader har möjligen visst intresse eftersom den visar ungefär den klang som lyssnaren kommer att höra i form av reflekterat ljud från taket. Ett sätt att ge denna utstrålningsvinkel en vettig klang är att tillse att avståndet mellan boomer och tweeter är sqr2*Lambda@Fcr. Så är alla Ino-högtalare för hemmabruk konstruerade.
4. Rent allmänt är det beklagansvärt att kvaliteten på mätmikrofoner är så varierande, men detta borde näppeligen vara någon överraskning för någon vid det här laget. Det är ett problem som tagits upp många gånger här på faktiskt, och förstås ett problem som jag slitit med i hela livet för att kunna åstadkomma pålitliga och sanna mätningar.
Att använda "mätmikrofoner" som är erkänt opålitliga borde man dock kunna avstå ifrån tycker jag, i synnerhet när felen påpekas av flera. och i ännu större synnerhet om man gör det bara för att det är ett bra bränsle för att driva den vendetta mot mig, som var orättfärdig redan för några år sedan då du startade skiten, Patrik.
Vh, iö
- - - - -
*Just här försummar jag själv att inkludera stereosystemen i ekvationen, för det känns inte meningsfullt att tala om dem när inte ens de så mycket trivialare självklarheterna når fram till PatrikF...
Jag inser nu att alla ansträngningar att försöka redogöra för stereosystemskompensationerna tidigare har var helt bortkastade. Inte ens de allra basalaste grundkunskaperna i psykoakustik har lyckats sätta skott i hans hjärna, tydligen.
PPS. Om man stöter på en högtalare som uppvisar egenskaper som...
PatrikF skrev:...uppstod mkt kraftiga blåsljud från skarvarna mellan högtalarna och anslutningsterminalen och kabinettet...
...så tyder det på att högtalaren är
defekt, närmare bestämt i avsaknad av tätlist, eller att densamma är felaktigt anbringat, och således är det en kommentar som inte har någonsomhelst relevans för högtalaren som konstruktion.
Det hoppas jag att alla utan alltför allvarliga intellektuella tillkortakommanden begriper. Kanske rent av alla utom den som skrev det.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).