Morello skrev:Vem har mätt?
En sådan uppgift bör vara obligatorisk eftersom den kan bidra till att hjälpa läsaren att bedöma mätningens rimlighet.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Vem har mätt?
En sådan uppgift bör vara obligatorisk eftersom den kan bidra till att hjälpa läsaren att bedöma mätningens rimlighet.
Jag misstänker att piP kommer att få åka hiss upp i gårdens flaggstången, sedan ska jag spela log-svepta sinusar för grannarna
Kaffekoppen skrev:Det som denna tråd mer än något gett mig är att inse problemen med mätningar och vilka saker som kan påverka dem och hur man kan resonera utifrån resultat man får.
Harryup skrev:Kaffekoppen skrev:Det som denna tråd mer än något gett mig är att inse problemen med mätningar och vilka saker som kan påverka dem och hur man kan resonera utifrån resultat man får.
Tycker absolut att tråden har sitt upplysande värde även om ordvalet har varit en belastning ibland.
patrikf skrev:Jag gjorde mätningarna från början för att jag upplevde att Piparna lät lite markerade i diskanten. Jag tyckte att mina mätningar gav stöd åt intrycket. Det är inte heller ovanligt att "ovana" piplyssnare tycker som mig.
Jag vet mycket väl att människan är anpassningsbar. Man kan vänja sig och tycka att olika saker låter "rätt". Jag vet inte om det är något i min mätmetod som gör att det blir fel. Teoretiskt sett kan det ju vara något i IÖ´s mät/konstruktionsmetodik som gör att högtalarna får en "förhöjd" diskant.
Martin skrev:
Om jag ska tolka mätningarna så tycker jag att de ser bra ut. "Svackan" i mellanregistret beror säkert på en kombination av stereosystemfelkompensation och att högtalarnas effektrespons färgar mätningarna pga mätmetoden.
En sak man kan läsa utav mätningarna (0-45grader horisontellt) är dock att fasintegrationen mellan elementen är väldigt fin respektive att rummet faktiskt har en stor inverkan på mätningarna vilket syns på vertikalmätningarna (titta vad som händer med rumsinterferenserna i mellanregistret beroende på mikrofonlaceringen i förhållande till golvet tex) vilket är direkt beroende av högtalarnas breda spridning.
Jo, eftersom högtalarens effektrespons (eller energirespons som det kallas på svenska) inte filtreras bort i själva mätningen så kommer den att påverka mätningen. Alltså rummet påverkar den spektrala balansen på mätningen helt enkelt eftersom miken tar upp alltihopa.Sen förstår jag inte hur du menar att "högtalarnas effektrespons färgar mätningarna pga mätmetoden"
Nja, mikrofonplaceringen i förhållande till golvet hölls konstant eftersom vertikalmätningarna genomfördes med högtalaren liggande. Interferenserna beror kanske på samverkan av de två elementen?
Jaha, då undrar jag dels varför den spektrala balansen skulle påverkas just på det viset, särskilt med tanke på mätavståndet? Och på samma sätt i olika lokaler, men inte hos IÖ? Jag talar inte om området under 1khz nu.Martin skrev:Jo, eftersom högtalarens effektrespons (eller energirespons som det kallas på svenska) inte filtreras bort i själva mätningen så kommer den att påverka mätningen. Alltså rummet påverkar den spektrala balansen på mätningen helt enkelt eftersom miken tar upp alltihopa.
Vad bra att du klargjorde att avståndet till golvet var konstant. Det förklarar nämligen ännu mer det exakta utseendet på förändringarna. Du ser tydligt hur interferenserna "kryper" i frekvens och nivå. Det är inte pga att elementen interfererar eftersom diskantens nivå är väldigt svag vid dessa frekvenser utan det är direkt beroende av skillnaden mellan det akustiska avståndet från golvreflexen och elementet som ändras med mätvinkeln.
Morello skrev:Jag vill inflika två kommentarer:
1. piP är i första hand inte en högtalare som ska avlyssnas på de avstånd som är typiska i hemmiljö, dvs 3-4 meter. Den synnerligen låga riktverkan i diskantregistret renderar ovilkorligen en relativt mer konventionella högtalare än ljusare efterklang, varför piP kan låta ljust under omständigheter där lång efterklang kombineras med för långt avlyssningsavstånd.
2. Jag har mätt åtskilliga piP med högklassig utrustning och kan bekräfta att någon svacka om flera decibel i registret runt 3-4 kHz inte excisterar. Jag får samma resultat som IÖ.
Min fetstil.Morello skrev:Den synnerligen låga riktverkan i diskantregistret renderar ovilkorligen en relativt mer konventionella högtalare än ljusare efterklang, varför piP kan låta ljust under omständigheter där lång efterklang kombineras med för långt avlyssningsavstånd.
IngOehman skrev:Är det inte dags att hitta något annat objekt att analysera? Om inte syftet är just att angripa Ino Audio så borde ju många alternativa objekt finnas.
IngOehman skrev:Å andra sidan - ge gärna något exempel på någon annan konstruktion (vilken som helst) som har nagelfarits på detta sätt och med så uppenbart syfte att göra konstruktören illa.![]()
Wallace skrev:Ytterst skumt och manar till undersökning! Alltså-mot mätlabbet!
Wallace skrev:Klokt sagt Troll!
Stora ömma tår att kliva på vart man än vänder sig och många som osäkert rabblande söker försvara saker som inte borde vara så känsliga. Ytterst skumt och manar till undersökning! Alltså-mot mätlabbet!
Nej, det handlar tråden inte alls om. Du kan inte ha läst igenom den särskillt noga alls!Wallace skrev:Morello; Nej jag har inte mätt åt Patrik.
Tråden handlar väl just om Patriks idoga försök att lära sig lite om grunderna för mätning av högtalare.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Å andra sidan - ge gärna något exempel på någon annan konstruktion (vilken som helst) som har nagelfarits på detta sätt och med så uppenbart syfte att göra konstruktören illa.![]()
Bose?![]()
Bara ett halvt skämt dock, Bosekonstruktioner har släpats i smutsen av hela hifi-inteligensian så länge jag kan minnas, om än inte här på faktiskt.se.
perstromgren skrev:Ett annat osökt exempel är Jormas kablar, som jag tycker gick längre än kritiken av din(a) konstruktion(er).
Kaffekoppen skrev:...
Jag väntar fortfarande på en mätning av piP med samma tillvägagångssätt som Patrikf använt sig vid sina mätningar inomhus. Det skulle ge mig ytterliggare förståelse, och kanske en aha upplevelse för någon
Johan_Lindroos skrev:Kaffekoppen skrev:...
Jag väntar fortfarande på en mätning av piP med samma tillvägagångssätt som Patrikf använt sig vid sina mätningar inomhus. Det skulle ge mig ytterliggare förståelse, och kanske en aha upplevelse för någon
Det verkar en aning dumt eftersom Patrik redan mätt på det viset. Enligt mig bör man inte mäta på det viset, men det ska jag berätta om när jag träffar honom. Det känns meningslöst att diskutera vidare i textformat eftersom det folk skriver i denna tråden från allas parter inte tycka gå fram överhuvudtaget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster