goat76 skrev:DVD-ai skrev:goat76 skrev:
Verkligen, vilka högtalare är det har du har god erfarenhet av och lyssnat på fullt koncentrerat (exempelvis i ensamhet) som inte vinklats in mot lyssnaren i sweetspot, där du upplevt högtalarna som två väldigt tydligt utstrålande ljudkällor?
Av egen erfarenhet så kan jag säga att en icke invinklad högtalare noga uppställd i ett rum från sweetspot-position kan betraktas som nästan lika icke störande (som tydlig ljudkälla betraktat) som soffan, bordet eller skåpet. Högtalaren är nästan bara en möbel i mängden, med betoning på nästan. Hundraprocentigt är det inte men så pass mindre tydligt att det inte uppfattas lika tydligt som ett problem.
Oj, ja det har varit någon topp modeller från Dali, B&W, Dynaudio, MBLs 3st största golvare, Meridians 2 största golvare och en handfull till mindre exklusiva modeller som jag fått möjligheten att lyssna till mycket ingående och i egen takt.
Utöver dessa så är där ett häng till som har varit på mässa eller under omständigheter som inte varit lika rofyllda
Jag kan inte påstå att jag tyckt någon av dom varit bättre när dom riktats rakt fram än när dom varit invinklade, MBL är undantaget så dom ju är i det närmaste rundstrålande.
En liten parantes doc är att jag ofta uppleva kala och dåligt dämpade rum som ”mildrande” vad gäller placeringen av högtalarna samt läkande när det kommer till sammanhållningen av ljudbilden vid avlyssning från sidan.
Men samtidigt så ställer detta till ljudet för mycket ur andra avseenden, tonalitet och naturlighet i presentationen osv... lider hårt och det är inget jag har lust att välja bort.
David, jag är inte det minsta tveksam till att du har stor erfarenhet av flertalet högtalare men du räknar här upp endast en massa högtalare som i regel ska stå invinklade för att fungera som bäst.
Jag pratar om högtalare där det inte råder någon tveksamhet mot att de ska stå i princip rakt framåt eller på sin höjd lätt invinklade beroende på mellanrummet mellan dem.
Dessa typer av högtalare kan precis som alla andra typer av högtalare vara behäftade med andra diverse fel eller ej, men just på den här punkten att inte ge en så tydligt punkt på vart exakt högtalaren står och vart ifrån ljudet kommer ifrån är mycket mindre störande, vilket gör att man inte vinner lika mycket på att gömma högtalaren bakom ett draperi eller blunda.
Ur andra "synpunkter" så kan man såklart sväva iväg i inlevelsen av musiken bättre om man blundar, vilket kan lura sinnet en aning att man är på plats och lyssnar på musiken framförd live, vilket ett draperi framför högtalarna med vidöppna ögon knappast hjälper till med.
Det jag frågade dig var om du har erfarenhet av högtalare som tydligt presterar allra bäst utan invinkling eller på annat sätt inte har ett lika riktat direktljud?
Det du skriver är upplevelsebeskrivningar precis motsatta de jag har, och de jag har konnat konstatera från många under blindlyssningsvillkor.
Icke invinklade högtalare är som regel MYCKET mera identifierbara, och än värre blir det om man rör på sig/inte sätter stilla, på grund av påtaglig kantring.
Det du skriver är också väldigt konstigt eftersom du beskriver punktformighet som ett problem.

Inget kunde vara längre ifrån sanningen vid stereolyssning! De högtalare som är mest punktformiga och ”tråkiga” att använda ensamma med monomaterial, är också typiskt de som försvinner som objekt vid stereolyssnkng, som INTE är lätta att identifiera vid stereofonisk användning (ej invridna).
Jag får inteycket att du hör det du förväntar dig bara. Att du tänker kanske (och suggererar dig därför att höra) att en punkformig högtalare plus en till punktformig högtalare - borde bli två puntformiga upplevelser!
Men så fungerar inte stereofoni!
Två perfekt punktformiga ljudkällor ger tillsammans en perfekt utgångspunkt för fantomprojektion, där ALLA positioner kan målas fram, och därför får högtalarna MINDRE roller som enskilda objekt. Det är mycket lätt att visa i blindlyssning. Är man okänslig för suggestion så hör man det förstås även i öppna lyssningar.
- - -
Sammanfattningsvis - ju rumsligt tråkigare en högtalare låter ensam och matad med monomaterial, desto bättre stereohögtalare är den som regel, med förmågan för två sådana att skapa en synnerligen rik och högupplöst ljudbild.
Monohögtalare är därför i mycket högre grad en subjektiv fråga. Själva konceptet mono saknar ju förmåga att överföra rumsliga riktningar, så det är inte självklart att en högtalare med perfekt punktformig förmåga föredras framför en som skapar ett ”ljudmoln” som kompenserar lite för monofonins brister. Det är en fråga om tycke och smak helt enkelt.
Vh, iö