patrikf skrev:...Jag vill inte heller göra gällande att mina mätningar är optimala, men jag är främst intresserad av diskantregistret eftersom det är det jag tycker lät lite "markerat".
Eftersom vi redan vet att dina egna högtalare faller av i diskanten rätt kraftigt (
enligt dina egna mätningar, när du ÄNTLIGEN accepterade att den diskantstigande mikrofon du använt dig av beter sig på just det viset...) så kan vi kanske nöja oss med att du tycker som du tycker, och att det inkluderar att ett diskantavrullat beteende är något bra - det vill säga konstatera att dina preferenser inte relaterar till levande musik, utan till hur andra högtalare låter.
Att jämföra olika högtalare med varandra är rätt ointressant tycker jag. Ingen högtalares uppgift är ju att låta som någon annan högtalare.
Jag har aldrig, och kommer aldrig att, dimensionera någon högtalare för att låta på något visst sätt - min enda ambition är att den skall återge inspelningen så ackurat som möjligt. Det betyder att den måste dekoda informationen från den senare på ett så bra sätt som möjligt.
Dekodningen kräver ett antal olika stereosystemkompensationer för att återskapa originalhändelsen, och förstår man inte alla de sambanden är det ogörligt att bedöma en högtalare genom att mäta dess tonkurva. Den blir ju otolkbar om man inte vet hur dess kombination av teknisk tonkurva och ett flertal olika systemkompensationer bildar en komposit.
En stereohögtalare (för 2 - 9 kanaler) är mycket mer komplicerat än en endimensionell tramsmissionslänk med elektrisk signal på ingången och akustisk på utgången.
Nåja, detta är ju inte första gången jag skrivit detta i tråden. Har ingen förhoppning om att det går fram denna gång heller...
Vh, iö
- - - - -
PS. Det märkliga i sammanhanget är att det är minst lika vanligt att folk påstår att mina högtalare är fylliga och väldigt snälla och diskreta i diskanten...
Allt sammantaget kan det inte tillräckligt påminnas om att högtaleri är så komplicerat att det inte finns någon vettigare metod att närma sig en högtalare - än att man (om man vill) lyssnar på vilka tankar som ligger bakom dess tillblivelse - och sedan framförallt LYSSNAR på dem. Då kan man
bilda sig en egen uppfattning om huruvida man upplever att de återger musik bra eller inte. Gillar man den så fine! Gillar man dem inte så är det bara att leta vidare tills man hittar något man tycker bättre om! Svårare än så behöver det inte vara.
Vissa allvarliga fel kan förvisso kartläggas med mätningar - men artefakterna (oönskade fel) hos en välkonstruerad högtalare är så små att de försvinner i det "tekniska brus" som bildas av de (för stereosystemet och den mänskliga organimens psykoakustiska egenskaper) nödvändiga korrektionerna.
För att kunna avgöra vad som är "rätt mätegenskaper" måste man således ha 100% insikt i på vilka grunder aktuell konstruktion baserar sin ljudfältsdekodning (från två kanaler till ett komplext ljudfält i lyssningsrummet).
Sådan 100%ig insikt är
allvarlig bristvara hos trådstartaren (trots flera bortkastade försök att berika honom därvidlag) och tråden har således ingenting med upplysning att göra - det är manifestationen av en illasinnad vendetta för ingenting som startade för länge sedan!
(Jag hade inte gjort honom något ont när han startade den första tråden med avsikt att göra mig illa för några år sedan. Jag var till och med namngiven och förtalad i trådens rubrik den gången!

)
Att lyssna på andra tyckare
kan definitivt vara en användbar del i urvalsprocessen för vilka högtalare man skall bry sig om att alls lyssna till (att lyssna till alla som finns tar ju en hel livstid, om ens det räcker). Många tyckere är ju kloka och erfarna. Men ett beslut om vad man vill använda i högtalarväg, bör inte baseras på andra tyckares synpunkter, utan på en egen uppfattning.
Och jag avråder alla
å det bestämdaste från att lyssna på en person som är så besatt av någots tillintetgörande att han kör ett rejs i 23 sidor som Patrik gjort - för att försöka skapa en illusion av att han påvisat ett spöke som inte finns.
Tragiskt är det!
I varje fall för mig, som i tråden slösat bort hundartals timmar, i upprepade försök att reda upp de värsta spekulativa anklagelsernas absurditet (vissa av dem upprepade flera gånger(!) trots att de redan falsifierats med önskvärd tydlighet) - timmar som skulle ha kunnat användas till någonting positivt! (Istället för att utan synbar ände behöva nagenfaras i en sjuk rättegång driven (utan domare) av en ostoppbar åklagare med ont uppsåt.

)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).