iö skrev:Vad leder detta till?Att skalorna är olika spelar väl ingen roll. Jag tittar inte på en tonkurva utan att kolla in skalan.
Felet med det Patrik sysslar med är precis samma som det varit från början (fast något mindre uttalat än i de tidigare mätningarna tycks det) nämligen:
1.
Hans mätningar är felaktiga, de visar för hög nivå i högsta diskanten, och lite för låg i övre mellanregisterområdet. (Vet inte varför mätfelen blivit något mindre nu på slutet, men strunt samma.) huvudorsaken till detta är mätmikrofonerna som använts.
2.
Han låtsas att han undrar över orsakerna till att saker ser ut som de gör, men alla försök man gör att räta ut frågetecknen för honom, bemöts med svar som visar att han redan från början bestämt dig för att inte tro på det han får veta som svar!
För att sammanfatta: Han har (upprepade gånger) sagt att han inte tycker om högtalarna, och att han tror det beror på tonkurvan. Allt detta framgick i själva verket med önskvärd tydlighet redan i
hans första inlägg! Varför fortsätta älta samma sak?
Jag har därefter (upprepade gånger) försökt förklara både mätfelen han fått med i sina mätningar (primärt mikrofonerna som använts), och även orsakerna till varför en tonkurva inte är korrekt när de är linjalrak, utan den måste skräddas så att den blir
rak i hörselorganet, alltså så att hörd tonkurva motvarar den man hör "live".
Han har visat att han inte förstått och/eller inte
vill tro på (det går ju inte att veta vilket) det jag berättat.
Fine! Då vet alla det. Räcker inte det? Ämnet är uttömt.
Jag är
utmärkt nöjd med att Patrik
inte gillar dem!

Jag uppfattar honom som en person med utpräglat dåligt omdöme. Det jag hörde från hans eget högtalarsystem var så dåligt att jag skulle låta den stå avstängd för evigt om jag hade den i min besittning och inte fick slänga systemet på tippen.*
Det lät inte bara fult, hörlursliknande och onaturligt, utan det var stundtals smärtsamt obehagligt.

Under en sekvens var distorsionen uppskattningsvis i närheten av 40%!!!
Om han gillar sin egen lyssning, det vill säga tycker att denna min uppfattning om den är omdömeslös - så har han min välsignelse att tycka så också!
så - att han inte gillar piP, eller förhoppningsvis vad som helst som jag har någonsomhelst inblandning i (exempelvis alla andra Ino-högtalare) gläder mig mycket!
Ok? Kan vi nöja oss med det?
Vh, iö
- - - - -
*Fast fick jag slänga det på tippen skulle jag ta vara på i varje fall två av högtalarelementen först (och kanske, någon gång, försöka göra något bra av dem).