MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-08 15:08

sprudel skrev:Det är nog inget fel på dina pi60 Eriken, om de är köpta färdiga, men det är nog inget bra rum för dem

Förra gången jag gav pip kritik så föreslog folk att de kanske var fel på dem. Nu sa du att det är (nog) inget fel på dem, varför tror folk att det kan vara fel på mina Ino så fort jag ger dem kritik?

Men det är egentligen ganska intressant samtidigt eftersom majoriteten av pip och pi60 är byggda av hemmapulare vilket naturligvis inte kan ge garanti om att de låter korrekta. Lite gambling över det hela att köpa Ino känns det som..?

Nu är dessa par byggda och uppgraderade till 2006 av pingvinlakrits så de borde väll vara korrekta (hoppas jag) men det finns ju ingen garanti att någon annan nyfiken individ rivit upp dem igen för att inspektera och sedan satt ihop dem fel. Varför man skulle göra det är ju en bra fråga, men möjligheten finns ju och jag har ingen möjlighet att ta reda på detta.

Borde jag/andra pi60 ägare nojja över detta?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-08 16:00

DVD-ai skrev:jag tycker att Ino's högtalare allmänt har "liten" ljudbild, men tycker cokså att dom har den bästa och mest sammanhålla ljudbilden med bästa precision och djup jag någonsin varit med om :)

Det kanske beror på att det hänger ihop. Vissa högtalare ger ju en överdriven ljudbild vilken även påverkar skärpan i ljudbilden. Smaken är ju olika men jag ogillar den där överdrivna ljudbilden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-08 16:05

zapanasta skrev:Jag tycker att ino är bra grejer men det finns det mkt annat som är ochså, det jag retar mig på är om nån säger att man hört nåt annat som låter ungefär lika bra så har man fel på hörseln, lyssnar på ett annat sätt, dom hade inte rätta förutsättningar osv osv. Låt folk tycka som dom vill, det är högtalare det handlar om och inte politik,religion som det kan låta som emellanåt :D

Verkar snarare som DU inte vill att t ex JAG säger jag föredrar Ino över dom andra högtalare jag hört. Du får gärna tycka vad du vill men friheten att säga sin mening bär priset att någon annan kan motsäga sig den.
Jag vill gärna hitta en topp som låter likas bra, eller bättre, än mina i32s, så jag mottar gärna tips.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-06-08 19:04

eriken skrev:Borde jag/andra pi60 ägare nojja över detta?

Hade jag köpt ett par begagnade Ino hade jag ringt IÖ och bett han maila över
ritningen på delningsfiltret så jag kunde dubbelkolla att allt stod rätt till.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-08 21:07

Supernollan skrev:
Nattlorden skrev:Trams. F30 är -3dB vid 30Hz.... pi60 spelar djupare.

Klassisk faktiskt-kommentar.

Siffror är helt värdelösa om de tolkas fel. Hur stor är sannolikheten att
Revel och Ino har mätts upp under identiska förhållanden?

Med tanke på att många tillverkare specar sina högtalare utan
rumspåverkan så är det fullt möjligt att F30 går djupare i basen än
pi60. Säger inte att det är så, bara att det är omöjligt att veta utifrån
dina siffror.

Sant.

Mätningar kan säga en del, men hur är de gjorda, och kan man lita på dem?

Och framförallt- vilken betydelse psykoakustiskt har mätningar på en högtalare i ett eko-fritt rum, i jämförelse med en högtalare uppmätt i ett normalt vardagsrum ?

Det som inte alls kommer fram i hela denna långa tråd är en av anledningarna ( kanske den enda ) till att jag själv köpte ett par piP- och det var artikulationsförmågan i tidsspannet, dvs. lättheten att på ett lättfattligt sätt kunna lyssna till melodier i musiken, utan att det blir grötigt eller otydligt. För mig är det väsentligt, och ökar min subjektiva upplevelse av musiken. "Perceived pitch" blir lättuppfattligt- inte bara "ljudet" av musiken.*
Jag är fullt medveten om att många lyssnare har helt andra kriterier till hur de lyssnar till musik, och det är ju bra- för dem.

*"Ljudet" av musiken kan beskrivas i de traditionella hifitermer som eriken och MM använder i sina recensioner i just denna tråd, dvs. soundstage, stereobild, klang, diskant, bas mm. Man kan också säga att man vid recension slutar upp med att lyssna till musiken som spelas, utan letar istället efter diskant, bas och tredimensionalitet i återgivningen.

Anledningen till att piP och Guru q10 älskas av så många linn-ägare eller naim-fantaster är denna kvalitet, man slutar att lyssna till ljudet och tar till sig musiken istället, det finns inget speciellt som stör utan högtalaren är istället ett fönster mot inspelningen. Man slappnar av och rycks med.

Risken vid lyssnande av Revel m20 och dess recension i denna tråd, för mig, är om lyssnarna lyssnat till detaljerna i själva återgivningen eller istället kollat vilken högtalare som låter musiken tala på det tydligaste sättet.

Hur har de gjort? Och skulle jag tycka likadant ?

Recensenterna har all rätt att lyssna på det sätt de vill- och det har jag också.

Jag vet att detta kanske låter flummigt, - men det finns gott om "hifihögtalare" därute på marknaden som har väldigt dålig artikulationsförmåga. Det är med dessa burkar svårt att höra vad tex. en bassist spelar för toner, utan alltihop blir istället till en enda rörig gröt. Instrumentkaraktärer kan också på dåliga högtalare ( enligt denna definition ) bli felaktig och märkbart färgad. En ståbas låter inte som en ståbas, en flöjt låter inte som i verkligheten, mm.

Detta är något som min bror, Ivor-isobarik samt bassman upptäckt, och jag antar att de skulle beskriva det hela ganska exakt som jag gör här.

Det unika med piP är att artikulationsförmågan och klangriktigheten kombineras till en återgivning som jag aldrig förut hört, och därför är jag sunt skeptisk till att pi 60 skulle få smisk på dessa parametrar av Revelstativarna.

Men jag säger förstås inte att det är omöjligt. :)
Odogmatisk sekt- granskare

torig

Inläggav torig » 2010-06-08 21:24

Richard skrev:Anledningen till att piP och Guru q10 älskas av så många linn-ägare eller naim-fantaster är denna kvalitet, man slutar att lyssna till ljudet och tar till sig musiken istället, det finns inget speciellt som stör utan högtalaren är istället ett fönster mot inspelningen. Man slappnar av och rycks med.

+1, Richard :wink:

Det skrivs också i denna tråd om problem med akustik. Jag skulle också vilja lägga till elektroniken. Många gånger skyller man på dåliga högtalare och/eller dålig akustik, när det kanske är elektroniken som inte är "tillräcklig".

Jag har själv upptäckt när jag bytt till exempelvis bättre slutsteg (inte nödvändigtvis med högre effekt än tidigare), att till exempel basen blivit stramare och inte alls så bumlig som jag kanske tyckt tidigare.

Jag anser att högtalarna ofta är bättre än man tror och att man kanske mer borde koncentrera att söka förbättringar i rumsakustiken och elektroniken.

/mvh

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-08 21:41

Richard: Jag kan nog vara ganska spridd i mina uttalanden ibland och det kanske är svårt att se var jag "står".

Jag gillar Ino av samma anledning som du just skrev, det låter naturligt och jag kommer väldigt ofta av mig nu när jag försöker leta "hifi-parametrar" på pi60 och fastnar i musiken istället, vilket ju är bra :)

Men jag kan samtidigt uppskatta att lyssna på andra system ändå som har en annorlunda framtoning och jag dissar dem inte direkt som "icke korrekta" bara för att de inte låter som ino.

Jag står nog inte i något läger alls utan är öppen för förslag och just nu gillas ino.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-08 22:15

Eriken skrev..
Men jag kan samtidigt uppskatta att lyssna på andra system ändå som har en annorlunda framtoning och jag dissar dem inte direkt som "icke korrekta" bara för att de inte låter som ino.

Sånt gillar man att höra :) Finns olika typer av högtalare som inte alls låter som ino, ex sonab som är väldigt populära ändå...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-08 22:19

eriken skrev:Jag står nog inte i något läger alls utan är öppen för förslag och just nu gillas ino.
Låter sunt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-06-09 11:05

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Pratar du inte snarast om skillnaden mellan loge-modellen och "in your face" presentation då?

Nä, även om det naturligtvis har betydelse. Men piP har ingen stor ljudbild som sträcker sig från vägg till vägg (eller utanför) utan allt händer mellan högtalarna. På så sätt har de ett litet fönster till skillnad från högtalare som återger en bredare ljudbild.

/ B

Att skapa stora ljudbilder är ingen konst, bara att se till att bygga in grova fasfel i konstruktionen, det är betydligt svårare att få den realistiskt i avs proportion och utplacering, av någon anledning är det ganska poppis med enorma ljudbilder, men det är i sig inget kvitto på kvalitet även om en del ser det så. Det är heller inte ovanligt att högtalare med mycket stor ljudbild har väldigt liten sweetspot och dåliga off-axis egenskaper, alltså mindre lyckade konstruktioner.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-10 07:55

Goldfinger skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Pratar du inte snarast om skillnaden mellan loge-modellen och "in your face" presentation då?

Nä, även om det naturligtvis har betydelse. Men piP har ingen stor ljudbild som sträcker sig från vägg till vägg (eller utanför) utan allt händer mellan högtalarna. På så sätt har de ett litet fönster till skillnad från högtalare som återger en bredare ljudbild.

/ B

Att skapa stora ljudbilder är ingen konst, bara att se till att bygga in grova fasfel i konstruktionen, det är betydligt svårare att få den realistiskt i avs proportion och utplacering, av någon anledning är det ganska poppis med enorma ljudbilder, men det är i sig inget kvitto på kvalitet även om en del ser det så. Det är heller inte ovanligt att högtalare med mycket stor ljudbild har väldigt liten sweetspot och dåliga off-axis egenskaper, alltså mindre lyckade konstruktioner.

Så liten ljudbild är ett kvitto på bra ljud?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-10 08:03

meanmachine skrev:Så liten ljudbild är ett kvitto på bra ljud?

Nej, en realistisk ljudbild är ett kvitto på bra ljud. Och i det ingår att måla upp den ljudbild som finns på skiva - är den liten så skall det spelas upp litet. Har den syntestiskt utplacerade Q-sounds skall dessa hamna i sina tilltänkta extremplaceringar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-10 08:15

Jag har ju piP och reagerade på att någon nyligen i tråden (minns inte vem
nu, läste inlägget i går) skrev att Ino presenterar ljudet mellan högtalarna,
som om det är så alltid, varje gång. Det går stick i stäv med min upplevelse
här hemma.

Flera gånger har jag hört spår med ljud långt utanför högtalarnas yttersidor
och även bakom mig.

Väldigt olika upplevelser här. Jag ber er vänligen notera att jag inte säger
något om den skedda lyssningen och deltagarnas upplevelser. Eller något om
Revel kontra Ino. Jag pratar bara om min upplevelse av piP.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-06-10 10:55

shifts skrev:Jag har ju piP och reagerade på att någon nyligen i tråden (minns inte vem
nu, läste inlägget i går) skrev att Ino presenterar ljudet mellan högtalarna,
som om det är så alltid, varje gång. Det går stick i stäv med min upplevelse
här hemma.

Ja, jag vill nog också påstå att dom absolut är kapabla att projicera en särdeles bred ljudbild som sträcker sig väl utanför högtalarna om det finns med på inspelningen. Däremot kanske det är så att ljudbilden som piP målar upp beror mer på inspelningen än vad den gör för vissa andra högtalare (något jag tycker är en mycket bra egenskap hos en hifi-högtalare och en av de egenskaper som jag tycker gör piP otroligt prisvärd).

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-10 11:09

hevi, jag håller verkligen med dig i det ovanstående.

Ino ådrar sig en del kommentarer om att inspelningen presenteras väldigt
laidback och bakom högtalarna – det håller jag däremot med om! För mig
var detta det första jag reagerade över (och direkt blev kär i) när jag
lyssnade första gången. Däremot tror jag alla inte föredrar det sättet att
presentera musiken på och Ino får negativa kommentarer kring detta.
Tycker mig ha sett det. En ordentlig smaksak således.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-10 14:52

Håller med dig hevi. Vill man ha stort ljud, oavsett vad man spelar, så finns det bättre högtalare för det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-10 15:30

Jag (när jag hade mina iPs) satt ofta och tittade åt båda höger och vänster när jag såg på film, rätt som det va så small det till snett bakom mig, eller så knarrade det i högre hörnet och liknande saker.
Så visst "kan dom" men dom "gör det inte" om dom inte "ska det" :roll: :lol:

Så jag hade väldigt bra filmupplevelser med mitt lilla system, många som va på besök som blev mycket förvånade av att jag faktiskt hade något som skulle kunna liknas vid sorround ljud, fast med bara 2st högtalare och utan dom destruktiva betenden som dom olika "surround.DSP" medför. man kan säga att till film så va det en massiv ljudvägg framför en med alla skenden noga utplacerade och denna "vägg" sträkte ser absolut utanför högtalarna.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-10 19:14

Jag noterar att vi är överens om att vi inte är överens :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-10 20:12

jag noterar oxå en viss oenighet, å även lite dubbla budskap
Bikinitider

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-10 21:01

Kan det möjligen vara så att pips placering nära vägg och med dämpning bakom gör att en del uppfattar ljudbilden som smal?
Och att andra högtalare egentligen inte ger en så mycket bredare ljudbild, men tack vare att de oftast står betydligt längre ut i rummet och inte har dämpning bakom så upplever en del att ljudbilden är större, när det egentligen handlar om reflektioner från en odämpad vägg bakom högtalarna (första reflexen)?
Jag tror att det kan vara så.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-10 21:51

jag tror du är något på spåret
Bikinitider

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-06-10 22:58

Ja, jag kan väl flika in att det i mitt lyssningsrum går alderles utmärkt att få t ex mina i32:or (och antagligen alla andra högtalare man kan ställa in i rummet) att måla upp en klart maffigare ljudbild genom att inte ha så mycket dämpning runt dem, men då på bekostnad av proportion, precision och djup i ljudbilden -typ att vokalistens huvud framstår som en meter brett, och dessutom inrymmer en gigantisk jazztrombon i ena mungipan.

Det går även utmärkt att helt ta udden av upplevelsen med för mycket dämpning i fel frekvensområde. För mycket akustikskum runt dem och draperier i rummet gör att kamfiltereffekterna från uppställningen blir påtagliga och minsta huvudrörelse förändrar ljudet radikalt i mellanregister. Om man dessutom inte bryr sig om att reglera de lägre frekvenserna så blir klangen lätt synnerligen oengagerande á la våt disktrasa framför diskanten.

Med "lagom" mängd dämpskum så får man precis så mycket reflektioner att kamfiltereffekterna från direktljudinterferensen jämnas ut, sweetspoten blir i det närmaste gigantisk och soundstagen håller hyffsat realistiska proportioner.

Har man (som jag) inte lust/möjlighet att preppa rummet i de lägre frekvenserna får man helt enkelt kompromissa en smula.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-10 23:41

Moment-23 skrev:Kan det möjligen vara så att pips placering nära vägg och med dämpning bakom gör att en del uppfattar ljudbilden som smal?
Och att andra högtalare egentligen inte ger en så mycket bredare ljudbild, men tack vare att de oftast står betydligt längre ut i rummet och inte har dämpning bakom så upplever en del att ljudbilden är större, när det egentligen handlar om reflektioner från en odämpad vägg bakom högtalarna (första reflexen)?

Ja, det kan vara så. För min del har jag inte bara lyssnat på piP i det rekommenderade sättet utan även utan dämpning bakom och lite längre från väggen. Det förändrade inte ljudbilden utan det var lika smalt som det brukar. Smalt å smalt, nä, men mellan högtalarna. Inte utanför.

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-13 20:19

Bill50x skrev:
Moment-23 skrev:Kan det möjligen vara så att pips placering nära vägg och med dämpning bakom gör att en del uppfattar ljudbilden som smal?

Ja, det kan vara så. För min del har jag inte bara lyssnat på piP i det rekommenderade sättet utan även utan dämpning bakom och lite längre från väggen. Det förändrade inte ljudbilden utan det var lika smalt som det brukar. Smalt å smalt, nä, men mellan högtalarna. Inte utanför.

/ B

Jag har nyligen testat piPs med och utan dämpning bakom och jag tycker ljudbilden upplevs som lite större utan dämpning men samtidigt blir det "rörigare" med reflexerna från väggen bakom högtalarna. Jag upplever det som om det kommer fram mer detaljer med dämpning bakom. Kanske motsägelsefullt, men jag tror det beror på att då man inte har dämpning bakom så blir det grötigare och de svagare ljuden drunknar helt enkelt i reflexerna.
Helt klart (för mig) är i alla fall att piPs sprider ganska mycket. I en direkt jämförelse med mina gamla högtalare (dali ikon 5) så sprider de klart mer trots att ikon:erna anses sprida väldigt bra med sin hybriddiskant.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-06-13 21:25

Moment-23 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Helt klart (för mig) är i alla fall att piPs sprider ganska mycket. I en direkt jämförelse med mina gamla högtalare (dali ikon 5) så sprider de klart mer trots att ikon:erna anses sprida väldigt bra med sin hybriddiskant.

Har du jämfört vilka av dom som är mest känsliga för lyssningspositionen?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-14 10:59

Goldfinger skrev:
Moment-23 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Har du jämfört vilka av dom som är mest känsliga för lyssningspositionen?

Jag får nog säga att ikonerna är känsligare. Rekommendationen från dali är ju att inte vinkla in dem pga att de ska ha så bra spridning. Men då är det också tydligt att det låter mer från en högtalaren om man inte sitter i mitten. När jag vinklade in dem så blev det bättre men inte lika bra som med piPs där jag kan sitta var som helst i soffan och ändå få ett ganska bra stereoperspektiv.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-19 13:43

Idag kommer erik igen för att lyssna på Qrs neptunus :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-19 17:11

Erik har nu avnjutit såväl neptunus som F30 och ja vi kom nog båda fram till att REvel är förjäkligt bra högtalare. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-19 17:24

Erik verkar vara en ödmjuk inoägare som kan gilla andra högtalare utan att säga att dom låter fel och så vidare :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-19 17:30

Bara Ino låter bra (och Martins högtalare), inga andra! :evil:

Fasen vad ni träffas och lyssnar, roligt ju. Önskar jag kunde botanisera lite
med er där uppe.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino