Supernollan skrev:Nattlorden skrev:Trams. F30 är -3dB vid 30Hz.... pi60 spelar djupare.
Klassisk faktiskt-kommentar.
Siffror är helt värdelösa om de tolkas fel. Hur stor är sannolikheten att
Revel och Ino har mätts upp under identiska förhållanden?
Med tanke på att många tillverkare specar sina högtalare utan
rumspåverkan så är det fullt möjligt att F30 går djupare i basen än
pi60. Säger inte att det är så, bara att det är omöjligt att veta utifrån
dina siffror.
Sant.
Mätningar kan säga en del, men hur är de gjorda, och kan man lita på dem?
Och framförallt- vilken betydelse psykoakustiskt har mätningar på en högtalare i ett eko-fritt rum, i jämförelse med en högtalare uppmätt i ett normalt vardagsrum ?
Det som inte alls kommer fram i hela denna långa tråd är en av anledningarna ( kanske den enda ) till att jag själv köpte ett par piP- och det var artikulationsförmågan i tidsspannet, dvs. lättheten att på ett lättfattligt sätt kunna lyssna till melodier i musiken, utan att det blir grötigt eller otydligt. För mig är det väsentligt, och ökar min subjektiva upplevelse av musiken. "Perceived pitch" blir lättuppfattligt- inte bara "ljudet" av musiken.*
Jag är fullt medveten om att många lyssnare har helt andra kriterier till hur de lyssnar till musik, och det är ju bra- för dem.
*"Ljudet" av musiken kan beskrivas i de traditionella hifitermer som eriken och MM använder i sina recensioner i just denna tråd, dvs. soundstage, stereobild, klang, diskant, bas mm. Man kan också säga att man vid recension slutar upp med att lyssna till musiken som spelas, utan letar istället efter diskant, bas och tredimensionalitet i återgivningen.
Anledningen till att piP och Guru q10 älskas av så många linn-ägare eller naim-fantaster är denna kvalitet, man slutar att lyssna till ljudet och tar till sig musiken istället, det finns inget speciellt som stör utan högtalaren är istället ett fönster mot inspelningen. Man slappnar av och rycks med.
Risken vid lyssnande av Revel m20 och dess recension i denna tråd, för mig, är om lyssnarna lyssnat till detaljerna i själva återgivningen eller istället kollat vilken högtalare som låter musiken tala på det tydligaste sättet.
Hur har de gjort? Och skulle jag tycka likadant ?
Recensenterna har all rätt att lyssna på det sätt de vill- och det har jag också.
Jag vet att detta kanske låter flummigt, - men det finns gott om "hifihögtalare" därute på marknaden som har väldigt dålig artikulationsförmåga. Det är med dessa burkar svårt att höra vad tex. en bassist spelar för toner, utan alltihop blir istället till en enda rörig gröt. Instrumentkaraktärer kan också på dåliga högtalare ( enligt denna definition ) bli felaktig och märkbart färgad. En ståbas låter inte som en ståbas, en flöjt låter inte som i verkligheten, mm.
Detta är något som min bror, Ivor-isobarik samt bassman upptäckt, och jag antar att de skulle beskriva det hela ganska exakt som jag gör här.
Det unika med piP är att artikulationsförmågan och klangriktigheten kombineras till en återgivning som jag aldrig förut hört, och därför är jag sunt skeptisk till att pi 60 skulle få smisk på dessa parametrar av Revelstativarna.
Men jag säger förstås inte att det är omöjligt.