Lilltroll är helt enkelt en vettig person, både kunnig, klok, ödmjuk och hygglig.
patrikf skrev:B&K 4138 som du använder som referensmikrofon är av av pressuretyp och måste korrigeras eller användas i 90° om man ska använda den för frifältsmätningar.
Duhhh...
Du behöver inte föreläsa för mig om detta. Läs det jag skrev! Att den skall användas i 90 graders vinkel är självklart, och det framgår med önkvärd tydlighet av mitt inlägg (å ändra sidan är stigningen vid noll grader bara något mer än en dB vid 20 kHz, tack vare mikrofonens litenhet

).
Jag har sett kalibreringsprotokollet från både B&K och L&D mikrofonerna jag har använt och de visade inte på de avvikelserna du talar om i syfte att försvara uppgivna data hos din produkt.
Tror du verkligen folk går på din korkade retorik Patrik? Tror du att de går på att
du skulle veta något om mina syften?
Först och främst: Du vet
ingenting om mina syften.
Dina illsinnande spekulationer måste få ett slut!
Det är helt orimligt att det skall vara tillåtet att bete sig som du gör.
Skall jag verkligen behöva förlora nattsömn på att hela tiden ha en gnagande frukan för nya onda förtalsinlägg från din sida?
Nåväl, åter till sakfrågan: Här är en tonkurva på B&K 4165 som B&K själva anger den (utöver detta tillkommer exemplarsskillnader):
Kurvan är från B&K och visar typisk frifältstonkurva för 4165 i 0 graders infallsvinkel (upptagen med elektrostatisk actuatormetod med nollgradig frifältkorrektion).Som du ser överenssämmer det EXAKT med det jag mindes, och redovisade. Jag skrev:
iö skrev:Dessutom ligger en typisk 4165 ungefär + 2dB mellan 15- 20 kHz... ...4165 ligger i själva verket enligt B&K typiskt på +1,5 till +2 dB i hela diskantregistret (över 1500 Hz), utom vid 9-10 kHz där den uppvisar en lokal dipp, ned till rätt nivå.
Du gör bort dig mer och mer för varje inlägg du gör Patrik...

Fattar du verkligen inte det?
Du gör både mig och dig själv illa.
patrikf skrev:Jag litar mer på dessa än på dina försök att försvara dina produkter nu.
Allt jag gjort är att klargöra hur verkligheten ser ut, och detta bara för att alla som själv inte är insatta i dessa saker annars riskerar att tro på dina okunniga lögner och tillika illasinnade spekulationer.
Och varför skulle jag försöka försvara mina produkter?
Dels finns det inget behov av det, för högtalarna låter precis som de gör - oavsett vad du pladdrar för strunt. Dessutom är dina mätningar
med mätfelen inräknade fortfarande inom för mina specifikationer avseende tonkurvans linjäritet (+/- 2,5 dB)!
Att klargöra att dina mätningar är lite missvisande är viktigt för mig av bara ett enda skäl:
För att ingen skall tro att den kurva
du mäter är den jag anser att man bör eftersträva!
Inget annat.
Det är inte nämnvärt svårare att åstadkomma den ena eller den andra tonkurvan, så man gör ju
självklart precis den dimensionering som man tycker är rätt - och då är det ju lite frustrerande att se en okunnig skitstövel älta en lögn, om och om igen...
Kan du förstå det?
Den verkliga kurvan (som du säkerligen skulle klaga lika mycket på
om du lyckats mäta fram den, eftersom den dels inte skiljer sig så mycket från dem du mäter fram, och framförallt för att ditt klagande beror på ditt oförstånd och din okunskap och inte på felmätningen som sådan) är förövrigt inte ens signifikant snyggare att titta på, men - den
är den verkliga tonkurva - den är sann!
Den visar hur högtalaren verkligen beter sig i en mätning i noll graders vinkel. Och jag tycker att det är viktigt att hålla på sanningen.
Men mest av allt tycker jag dock att tonkurvan är helt ointressant!
[Och den som tycker annorlunda och undrar hur högtalaren mäter i verkligheten kan påminnas om att jag redan mycket tidigt i tråden har klargort att den tonkurva som norman mätt upp (inlägg nummer tolv i tråden) är en adekvat beskrivning av hur högtalaren mäter, frånsett avrullningen över 15 kHz. Den är nog gjord med en rätt enkel mikrofon, men uppenbart en med hyggligt små mätfel frånsett avrullningen i toppen.] I synnerhet är tonkurvan ointressant när den är tagen ur sitt sammanhang - vilket den minst sagt är när den är analyserad av en person som inte förstår grunderna (och inte vill förstå, utan bara vill driva en flera år gammal vendetta mot mig vidare, utan orsak) och därmed orsakerna till dess utformning.
Minuppfattning är att tonkurvan primärt är värdefull för konstruktören.
Att du tycker som du tycker Patrik, det vet nog alla redan, och att en omdömeslös XXX som du, som ju bara är ute efter att skada mig, ogillar piP - det gläder mig dessutom bara!
Att du tror som du tror, och att det nog inte kommer att ändra sig på lång tid framöver, det anar alla nog vid det här laget också (>20 sidor och myntet har fortfarande inte trillat ned...).
Så länge din attityd är fientlig och din vilja att förstå är obefintlig är det nog tyvärr så, att det nog inte
går att göra något åt det.
Kanske saknar du förmågan att förstå? Kanske har du den? Men så länge du inte vill så hjälper det ju inte.

Så länge det enda du vill åstadkomma är att driva denna vendetta vidare så kommer ditt ältande att vara samma meningslösa dravel som det varit från och med ditt tredje inlägg på andra sidan och framåt.
Du har i själva verket varken tillfört någoting eller visat att du begripit någoting (utom möjligen att din mätmikrofon kanske trots allt var diskanthöjd...) sedan det allra första inlägget.
Då är det dags att ge upp Patrik!
Jag talar om mig själv nu alltså. Att
du någonsin kommer att ge upp vendettan är jag inte längre säker på.
Däremot vet jag ju nu att det är meningslöst att anstränga sig att bemöta dina dumheter, för vad jag än skriver kommer det bara ny galla från dig.
Hur tydligt jag än visar vad som är fel i ditt tankesätt (eller hur du drar fel slutsatser#) så försöker du ändå bara missförstå det jag skriver.
#Eller helt enkelt struntar i att tänka och kör med spekulationer och annan skit istället. Som tur är tycks de flesta andra förstå det jag skriver - tack alla ni som ringt, för det stöd ni givit!
Det är er förtjänst att jag trots allt har kunnat sova lite om nätterna.
PatrikF skrev:Jag tycker att du mer är ute efter att till varje pris hävda att det måste vara fel på mina (och andras)mätningar än att försöka reda ut den rimligaste förklaringen till diskrepansen.
Tycker?
Du
kan inte "tycka" något om vad "någon annan till varje pris är ute efter" -
du vet ju ingenting om det!
Man kan inte tycka något om någonting man inte ens vet. Det är ingen subjektiv fråga. Lika lite som jag kan tycka att du är tre meter lång.
Jag
vet vad jag är ute efter (se tidigare i inlägget), och jag
vet således att ditt skitsnack är en okunnig och ond spekulation och inget annat.
Du kan inte tycka men du kan
tro och som vanligt tror du fel - helt i linje med den omdömeslöshet som du demonstrerat tråden igenom.
Så SLUTA SPEKULERA!
Det skulle inte falla mig in att spekulera om orsaker utan att ha på fötterna! Det jag skrev är till 100% baserat på de uppgifter om B&K's mikrofoner som de själva anger, i kombination med det datablad du postade tidigare på den andra mikrofonen.
Jämför dessa kurvor, och jämför sedan dina mätningar med de båda mikrofonerna! Om du inte ser att den information du kan utläsa därur inte går ihop så är det ditt problem.
Nu bör man ju skilja mellan typiska tonkurvor, faktiska tonkurvor och påstådda tonkurvor (kalibreringskurvorna exempelvis)...
De faktiska kalibreringskurvorna för de mikrofoner som du använt har jag inte tillgång till (stor förvåning

), men även utan att jag har det är dina lögner rätt genomskinliga, eller påstår du att kalibreringskurvorna skiljer sig >3 dB från varandra tonkurvemässigt mellan 300 - 17 000 Hz - som dina mätkurvor ju gör ?
Visst hörrö, säkert...
Du är patetiskt Patrik! Ingen går på dina lögner.
Men lägg gärna ut kalibreringskurvorna du, så får vi se om de skiljer sig åt 3 dB...
patrikF skrev:Det kan ju lika gärna vara "fel" på din utrustning? Jag har åtminståne redovisat vad jag mäter med och hur. Jag tycker mig ana ett mönster och en likhet med dina hänvisningar till dina vetenskapliga arbeten som det pratas mycket om fast ingen sett dom...
Du slår ständigt nya rekord! Du måste vara den mest otrevliga + korkade + oärliga person jag träffat.
Jag har ju för bövelen erbjudit dig att titta på dem! Du tackade nej.

Tror du att folk har glömt det?
Det är ingen nyhet Patrik, det har varit uppe i tråden tidigare. Tror du verkligen att folk går på dina lögner?
Det värsta är väl att de som inte läst igenom hela tråden riskerar att göra det, hur kloka de än är.
patrikf skrev:Jag tror att det ända sättet att komma framåt för oss som vill veta är med tex Lilltrolls eller andras (välredovisade) kommande mätningar.
Det finns, givet denna tråd, inget skäl att lägga någon vikt vid vad du tror överhuvudtaget Patrik. Ditt beteende visar med önskvärd tydlighet att du är en ond människa, och det är verkligen avskyvärt att vara ditt utvalda offer, men jag är väldigt glad att ni är så ovanliga i varje fall.
Vill nu slutligen återgå till sakfrågan efter att alla lögner utretts:
Den som vill veta hur piP mäter har svaret i inlägg 12 i denna tråds första sida (frånsett den harmlösa avrullningen över 15 kHz från använd mätmikrofon). Detta är inget mysterium utan har varit känt genom nästan hela tråden.
Den som vill veta varför jag har konstruerat piP så att de mäter tonkurvemässigt på det viset är välkommen på den föreläsning jag har lovat att hålla om detta. Alla är hjärtligt välkomna!*
Vh, iö
- - - - -
*Utom PatrikF, av naturliga skäl. Det måste ju vara trevligt, annars kan det kvitta.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).