lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-16 19:46

IÖ skrev:
Jag tycker det är lämpligt att det inte regnar in om det skulle regna, och jag förmodar att de som kan tänkas vilja dyka upp kanske vill ha sittplats? (Vilket betyder att det bör vara både tillräckligt stort och stolförsett).

Alltså sammanstrålar vi alla hos Amit i Hammenhög! :D

Han har väl lokalyta nog och fattas det att sitta på så tar man med sig några klappstolar i koferten bara?

Bara ett förslag alltså, så vi söder om stenröset har möjlighet att titta in. Fast själv har jag lika långt åt båda riktningarna, men det är trivsammare med lite lantlig miljö. Vi kan köra en knytis (kaffe, bullar, korv, öl, grilla, sallader o.s.v.) visst fan vore det skoj?

Kanske en film senare på kvällningen och alla trynar där dom befinner sig? :)

Undrar vad Amit skulle tycka om detta?

Som sagt, bara en tanke...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-16 20:29

IngOehman skrev:Och som sagt - om det är av intresse för faktiskt-medlemmarna håller jag gärna ett möte och berättar hur jag gått till väga för att ta fram vad jag menar är en psykoakustiskt rak tonkurva - bara jag slipper boka lokal och koka kaffe och fixa kanelbullar och allt sådant där. Vem fixar? :wink:

Är mycket intresserad av detta!
Kanske skulle kunna ordna lokal, men då blir det i Västerås....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-16 20:37

patrikf skrev: För egen del är jag enbart intresserad av att få till ok mätningar i detta område
IngOehman skrev: Det kända mätfelet subtraherat blir ju mätningen rätt. Vh, iö

Då verkar väl själva mätbiten vara på plats då, eller .... ? :D

Då återstår "bara" att försöka förstå hur allt egentligen hänger ihop, och då är det kanske bra med en liten kurs?
IngOehman skrev:
Och som sagt - om det är av intresse för faktiskt-medlemmarna håller jag gärna ett möte och berättar hur jag gått till väga för att ta fram vad jag menar är en psykoakustiskt rak tonkurva - bara jag slipper boka lokal och koka kaffe och fixa kanelbullar och allt sådant där. Vem fixar? :wink:

Kaffe, bullar och lokal med sittplats och storblädderblock kan jag hålla med, det blir i norra storstockholm då. Plats finns för 10 personer, inkl mig själv och ingenjören. Möjligen någon fler. En onsdagkväll vid 19.00 passar mig bra, kanske 27/9 eller 4/10 :?:

Kan det fungera?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-16 21:11

Funkar fint för mig.. vilket som helst av datumen...

Fast, IÖ .. känner du att du har ett maximalt antal deltagare som kan närvara för att det skall kännas meningsfullt?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-16 21:53

IngOehman skrev:Fel. Den ena B&K-mikrofonen är HELT olämlig för den är sortens mätningar (den passar för energikurvemätningar på avstånd >> rumsradien), den andra är en stor mikrofon med måttliga linjäritetspretanda, gjord för "allmänna mätningar".

Ingen av dem är lämplig för högprecisionsmätningar i diskantregistret.

Vad har du fått detta ifrån?
Mätningarna är dessutom gjorda med en Larson&Davis mikrofon.

1. Mätfelen är typiska för vad den använda mikrofonen ger.

Den som vill bilda sig en uppfattning om mätmikrofonens typiska prestanda kan kolla här istället.
http://www.lardav.com/docs/2540-1203_D0501.0015.pdf

Vad använder du för slags utrustning och mikrofoner själv egentligen IÖ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-16 23:17

patrikf skrev:
IngOehman skrev:Fel. Den ena B&K-mikrofonen är HELT olämlig för den är sortens mätningar (den passar för energikurvemätningar på avstånd >> rumsradien), den andra är en stor mikrofon med måttliga linjäritetspretanda, gjord för "allmänna mätningar".

Ingen av dem är lämplig för högprecisionsmätningar i diskantregistret.

Vad har du fått detta ifrån?
Mätningarna är dessutom gjorda med en Larson&Davis mikrofon.

Bortsett ifrån 30 års erfarenhet av mätmikrofoners beteenden och inte minst då deras avvikelser från tillverkarens egna kurvor, så titta på dina egna mätningar - alla mikrofoner skiljer sig ju åt från varandra!

Om du tänker riktigt hårt, vad säger detta dig då? Duh...

(Facit: Antingen är alla felaktiga, eller är max en rätt... Vilken då?)

Och att en randon incidens-mikrofon inte kan användas i nollgradersriktningen om man vill ha vettig tonkurva, det fattar du väl ändå?

patrikf skrev:
1. Mätfelen är typiska för vad den använda mikrofonen ger.

Den som vill bilda sig en uppfattning om mätmikrofonens typiska prestanda kan kolla här istället.
http://www.lardav.com/docs/2540-1203_D0501.0015.pdf

Vad använder du för slags utrustning och mikrofoner själv egentligen IÖ?

Jag har ett flertal olika mätmikrofoner, men den som jag använder som referens är en 1/8" B&K. Den sträcker sig upp till 120 kHz (- 3 dB) i 90 graders infallsvinkel, och har dessutom den trevliga egenskapen att denna infallsvinkel är inom en dB från random incindens upp till ungefär 50 kHz! :o (I random incidens är den inom en dB upp till 100 kHz. Hygglig mic att göra rumsmätningar med... :wink: )

Tonkurvefelet upp till 20 kHz är så litet att det är helt försumbart jämfört med vad man ställer till med i form av reflexioner från stativ och liknande (vi talar om tiondels dB).
Min extra hårt produktionsövervakade EarthWorks M550 (fast den sitter i ett QTC1-hölje(!) för det var den bästa de kunde få fram) är för övrigt inom +/- 0,25 dB upp till en bra bit över 20 kHz (noll grader infall) jämfört med B&K 4138. :P

Därutöver har jag ett antal (4-5 stycken tror jag) "icke-precisionsmikrofoner" (mikrofoner för almänna mätningar, till avsevärt behagligare priser än de två nämnda) som jag använder när det inte är så noga, eller när det finns risk för att mikrofonen skall komma till skada. Jag känner även dessa mikrofoner väldigt bra, så jag kan räkna bort de fel de ställer till med. De flesta gånger jag använder dem är i rumsakustikska mätsammanhang dock, och då är det i regel inte relevant med sådana precisionskrav på diskantregistret ändå.

Alla dessa enklare mätmikrofoner uppvisar tonkurvefel av samma storleksordning som de du använt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det kan tilläggas att nämnd 1/8" mätmic brusar som ett vattenfall. Man kan inte mäta svaga nivåer med den. Högtalarmätningar gör man å andra sidan alltid vid nivåer klart över 70 dB, så det är inget praktiskt problem för just högtalarmätningar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-16 23:31

Bild
Här är mätningen igen. Skillnaden mellan frifältsmikrofonerna (orange kurva) Larson & Davis 2540 och (blå kurva) B&K 4165 Skiljer sig väl inte så mycket åt i jämförelse med frekvensgångens avvikelse?
Mikrofonerna har olika egenskaper.
Vad använder du för slags mikrofonförstärkare och mätmetod?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 00:19

Om du inte själv kan se att blå ligger > 2dB över orange 300 - 500 Hz#, 1-1,5 dB över vid 1 600, 3 300 och 6 000 Hz, men 1 dB under vid 17 kHz, så hjälper det nog inte att jag berättar det... :roll:

3 dB skillnad beroende på frekvens! Det är INTE noga. Dessutom ligger en typisk 4165 ungefär + 2dB mellan 15- 20 kHz*! Den andra ligger över det, tydligen... :o

Men du har fått tillräckligt med svar i den här tråden. Du har betett dig, och beter dig fortsatt, som en skitstövel. Och du har fortfarande inte bett om ursäkt för det.

Det kommer du nog aldrig göra, så du får ta reda på saker på andra sätt än att fråga mig.

Vh, iö

- - - - -

*4165 ligger i själva verket enligt B&K typiskt på +1,5 till +2 dB i hela diskantregistret (över 1500 Hz), utom vid 9-10 kHz där den uppvisar en lokal dipp, ned till rätt nivå.

#Fast den lågfrekvensigare avvikelsen mellan mikrofonerna misstänker jag har mest med mäthandhavandefel att göra.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-17 08:50

B&K 4138 som du använder som referensmikrofon är av av pressuretyp och måste korrigeras eller användas i 90° om man ska använda den för frifältsmätningar. Jag har sett kalibreringsprotokollet från både B&K och L&D mikrofonerna jag har använt och de visade inte på de avvikelserna du talar om i syfte att försvara uppgivna data hos din produkt. Jag litar mer på dessa än på dina försök att försvara dina produkter nu.

Jag tycker att du mer är ute efter att till varje pris hävda att det måste vara fel på mina (och andras)mätningar än att försöka reda ut den rimligaste förklaringen till diskrepansen.
Det kan ju lika gärna vara "fel" på din utrustning? Jag har åtminståne redovisat vad jag mäter med och hur. Jag tycker mig ana ett mönster och en likhet med dina hänvisningar till dina vetenskapliga arbeten som det pratas mycket om fast ingen sett dom...
Jag tror att det ända sättet att komma framåt för oss som vill veta är med tex Lilltrolls eller andras (välredovisade) kommande mätningar.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-17 09:09

Det lite roliga är ju att alla med stor kunskap inom samma område i fysik/teknik aldrig har nåt att invända mot Ingvar (förutom lite definitionsgnabb ibland :) ), kan ju kanske vara ett tecken på att Ingvar inte har ljugit ihop allt om sina högtalare som vissa här verkar vilja påstå....

edit: skall man försöka falsifiera andras metoder/mätningar kan det kanske vara bra att själv vara insatt inom området, annars ger det liksom inte så mycket trovärdighet...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-17 09:50

patrikf skrev:B&K 4138 som du använder som referensmikrofon är av av pressuretyp och måste korrigeras eller användas i 90° om man ska använda den för frifältsmätningar. Jag har sett kalibreringsprotokollet från både B&K och L&D mikrofonerna jag har använt och de visade inte på de avvikelserna du talar om i syfte att försvara uppgivna data hos din produkt. Jag litar mer på dessa än på dina försök att försvara dina produkter nu.

Jag tycker att du mer är ute efter att till varje pris hävda att det måste vara fel på mina (och andras)mätningar än att försöka reda ut den rimligaste förklaringen till diskrepansen.
Det kan ju lika gärna vara "fel" på din utrustning? Jag har åtminståne redovisat vad jag mäter med och hur. Jag tycker mig ana ett mönster och en likhet med dina hänvisningar till dina vetenskapliga arbeten som det pratas mycket om fast ingen sett dom...
Jag tror att det ända sättet att komma framåt för oss som vill veta är med tex Lilltrolls eller andras (välredovisade) kommande mätningar.

Varför tar du inte och mäter på någon annan högtalare som du anser att någon gjort korrekta mätningar på?

Jag vill påtå att de mätningar jag sett är tillfredställande på den billiga piP.

Förresten har jag för mig att du tyckte att mina ihoopknåpade högtalare hade det bästa diskantljudet i götet. Måste få ihop dem (filtret i låda fortfarande) så att du kan få mäta lite på dem. Det skulle jag tycka om ty jag har ingen prestige att försvara. Jag tycker faktiskt om ljudet från D27TG45 diskanten om man delar den så den inte blir stressad. I övrigt har jag bara haft mina tämligen mediokra öron som måttstock...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-09-17 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-09-17 10:07

Det verkar knäppt att tro att en kis som Ingvar efter 18-19 års finslipande skulle ha missat en för energirik diskant tycker jag.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-17 10:44

PatrikF: Det finns ett flertal med mätkunskap (utöver IÖ) vilka har hävdat att det måste vara något fel med dina mätningar; t ex Lilltroll, Morello, Norman om jag minns rätt. (Gissningarna till orsaken varierar dock.) Du har inte bemött, kommenterat eller till synes noterat och ifrågasatt dessa invändningar efter vad jag har sett. Eller ifrågasatt värdet av dina mätningar. (Minns dock givetvis inte allt som skrivits.) Känns konstigt. Jag hade ställt mig frågan: Vad kan vara fel i mina mätningar? Många gånger tills jag inte kommer längre på det spåret.
sb17nbac till alla!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-09-17 14:30

PatrikF: jag blir lite förbryllad över din argumentering.

I stället för att ifrågasätta dina egna mätningar ställer du dig frågande till ALLA invändningar - välgrundade som ogrundade med en utgångspunkt i att försöka spräcka invändningen - utan att reflektera över att det kanske ligger något i det. Lite omvänd bevisföring. Vissa invändningar besvarar du inte ens, även de som pekar på direkta fel i mätningarna.

Skulle jag få så mycket ifrågasättande av mina mätmetoder - IÖ:s invändningar borträknade - skulle jag nog förstå att det inte bara är att tjacka en mick och läsa lite faktablad i en broschyr, mäta och presentera det som någon slags vetenskap, vilket du faktiskt gör gällande med ditt idoga försvarande av dina mätningar i förhållande till andras. Det är just det som gör MIG väääldigt skeptiskt till dina mätningar och slutsatser.

Du nystar upp i fel ända med att göra mätningar på "fel" sätt, feltolka dessa eftersom du uppenbarligen inte känner till de negativt inverkande faktorerna i mätproceduren och hur de ska kompenseras - och sedan försvara dessa gentemot flertalet andra som kommer med invändningar mot mätproceduren och som dessutom gör det på ett konstruktivt sätt. Man kan ju inte hänvisa till ett faktablad på en mätmick som grund för att det man mätt är korrekt uppmätt.

Vem som helst kan läsa sig till en snabb, grund, kunskap i mätteknik men jag tror det är få som kan gå på djupet som flera av dina belackare gör här. Varför inte ta till sig kunskapen och passa på att kliva fram med stormsteg i dina egna kunskaper? Du är ihärdig, men det gör dig inte kunnig eller trovärdig. Men du kan bli! ;)

Med detta menas inte att du nödvändigtvis ska nappa på IÖ:s/Lilltrolls/Morellos resonemang fullt ut men det finns ingenting i denna långa tråd som skulle få dig att vinna mig över på din sida, trovärdighets- och faktamässigt. För mig känns det som att du skippat ett par kapitel i mätförståelseboken. :?

Jag håller helt och hållet med normans inlägg (efter edit:).

Men jag ger dig cred för en civil ton i argumenteringen :).
Inaktiv

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 14:57

Det är svårt att inte hålla med föregående talare (pingvinlakrits och markih). Värt att framhålla är dessutom följande av Lilltroll:
Defacto är att jag med en helt slumpmässig men på förhand genomtänkt uppställning, direkt vid första mätning, utan efterjusteringar fick ett klockrent resultat från piP; får mig att undra över tillförlitligheten i metoden, om den nu skulle utge sig för att beskriva en modell av piP. Ett tips är att utgå från den elektro-mekaniska-akustika analogin, och matcha den. Det felet som sedan kvarstår är ett modellfel eller ett mätfel - var medveten om det. Det finns en uppsättning grundlagar som gäller även högtalare, om ni gör overrule på dessa, så mäter ni något annat än vad ni tror att ni gör.

och
Jag mäter på den elektriska sidan, jag mäter på den mekansika sidan, och jag mäter på den akustiska sidan. Sedan försöker jag få ihop den bilden, vilket jag inte fått än. Alltså den elektro-mekaniska-akustiska analogin för systemet. En tonkurva som slår upp och ner +- 12 dB har ingenting med den analogin att göra, och inte mycket med piP att göra, utan med akustisk vågutbredning i ett rum.

Hur som, innan jag får ihop de 3 domänerna, så tänker jag inte visa några tokiga kurvor. Kanske mäter jag fel, kanske har jag inte en tillräckligt avancerad modell för att över huvud taget kunna beskriva piP, eller så spökar något annat.

Med ett sådant förhållningssätt, där man så att säga angriper mätproblemet från flera håll, minskar risken avsevärt att hamna i tokiga slutsatser på grund av ett enskilt mätfel. Är man verkligen ute efter att förstå, finns det nog inga genvägar från detta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 16:01

Lilltroll är helt enkelt en vettig person, både kunnig, klok, ödmjuk och hygglig. :P

patrikf skrev:B&K 4138 som du använder som referensmikrofon är av av pressuretyp och måste korrigeras eller användas i 90° om man ska använda den för frifältsmätningar.

Duhhh... :roll:

Du behöver inte föreläsa för mig om detta. Läs det jag skrev! Att den skall användas i 90 graders vinkel är självklart, och det framgår med önkvärd tydlighet av mitt inlägg (å ändra sidan är stigningen vid noll grader bara något mer än en dB vid 20 kHz, tack vare mikrofonens litenhet :wink: ).

Jag har sett kalibreringsprotokollet från både B&K och L&D mikrofonerna jag har använt och de visade inte på de avvikelserna du talar om i syfte att försvara uppgivna data hos din produkt.

Tror du verkligen folk går på din korkade retorik Patrik? Tror du att de går på att du skulle veta något om mina syften? :lol: :lol: :lol:

Först och främst: Du vet ingenting om mina syften.

Dina illsinnande spekulationer måste få ett slut! :x
Det är helt orimligt att det skall vara tillåtet att bete sig som du gör. :(

Skall jag verkligen behöva förlora nattsömn på att hela tiden ha en gnagande frukan för nya onda förtalsinlägg från din sida? :(

Nåväl, åter till sakfrågan: Här är en tonkurva på B&K 4165 som B&K själva anger den (utöver detta tillkommer exemplarsskillnader):

Bild
Kurvan är från B&K och visar typisk frifältstonkurva för 4165 i 0 graders infallsvinkel (upptagen med elektrostatisk actuatormetod med nollgradig frifältkorrektion).

Som du ser överenssämmer det EXAKT med det jag mindes, och redovisade. Jag skrev:
iö skrev:Dessutom ligger en typisk 4165 ungefär + 2dB mellan 15- 20 kHz... ...4165 ligger i själva verket enligt B&K typiskt på +1,5 till +2 dB i hela diskantregistret (över 1500 Hz), utom vid 9-10 kHz där den uppvisar en lokal dipp, ned till rätt nivå.

Du gör bort dig mer och mer för varje inlägg du gör Patrik... :? Fattar du verkligen inte det? :o

Du gör både mig och dig själv illa. :cry:

patrikf skrev:Jag litar mer på dessa än på dina försök att försvara dina produkter nu.

Allt jag gjort är att klargöra hur verkligheten ser ut, och detta bara för att alla som själv inte är insatta i dessa saker annars riskerar att tro på dina okunniga lögner och tillika illasinnade spekulationer.

Och varför skulle jag försöka försvara mina produkter? 8O

Dels finns det inget behov av det, för högtalarna låter precis som de gör - oavsett vad du pladdrar för strunt. Dessutom är dina mätningar med mätfelen inräknade fortfarande inom för mina specifikationer avseende tonkurvans linjäritet (+/- 2,5 dB)! :wink:

Att klargöra att dina mätningar är lite missvisande är viktigt för mig av bara ett enda skäl:
För att ingen skall tro att den kurva du mäter är den jag anser att man bör eftersträva!

Inget annat. 8)

Det är inte nämnvärt svårare att åstadkomma den ena eller den andra tonkurvan, så man gör ju självklart precis den dimensionering som man tycker är rätt - och då är det ju lite frustrerande att se en okunnig skitstövel älta en lögn, om och om igen...

Kan du förstå det? :?

Den verkliga kurvan (som du säkerligen skulle klaga lika mycket på :? om du lyckats mäta fram den, eftersom den dels inte skiljer sig så mycket från dem du mäter fram, och framförallt för att ditt klagande beror på ditt oförstånd och din okunskap och inte på felmätningen som sådan) är förövrigt inte ens signifikant snyggare att titta på, men - den är den verkliga tonkurva - den är sann! :P

Den visar hur högtalaren verkligen beter sig i en mätning i noll graders vinkel. Och jag tycker att det är viktigt att hålla på sanningen.

Men mest av allt tycker jag dock att tonkurvan är helt ointressant!
[Och den som tycker annorlunda och undrar hur högtalaren mäter i verkligheten kan påminnas om att jag redan mycket tidigt i tråden har klargort att den tonkurva som norman mätt upp (inlägg nummer tolv i tråden) är en adekvat beskrivning av hur högtalaren mäter, frånsett avrullningen över 15 kHz. Den är nog gjord med en rätt enkel mikrofon, men uppenbart en med hyggligt små mätfel frånsett avrullningen i toppen.]

I synnerhet är tonkurvan ointressant när den är tagen ur sitt sammanhang - vilket den minst sagt är när den är analyserad av en person som inte förstår grunderna (och inte vill förstå, utan bara vill driva en flera år gammal vendetta mot mig vidare, utan orsak) och därmed orsakerna till dess utformning.

Minuppfattning är att tonkurvan primärt är värdefull för konstruktören.

Att du tycker som du tycker Patrik, det vet nog alla redan, och att en omdömeslös XXX som du, som ju bara är ute efter att skada mig, ogillar piP - det gläder mig dessutom bara! :P

Att du tror som du tror, och att det nog inte kommer att ändra sig på lång tid framöver, det anar alla nog vid det här laget också (>20 sidor och myntet har fortfarande inte trillat ned...).

Så länge din attityd är fientlig och din vilja att förstå är obefintlig är det nog tyvärr så, att det nog inte går att göra något åt det.

Kanske saknar du förmågan att förstå? Kanske har du den? Men så länge du inte vill så hjälper det ju inte. :( Så länge det enda du vill åstadkomma är att driva denna vendetta vidare så kommer ditt ältande att vara samma meningslösa dravel som det varit från och med ditt tredje inlägg på andra sidan och framåt.

Du har i själva verket varken tillfört någoting eller visat att du begripit någoting (utom möjligen att din mätmikrofon kanske trots allt var diskanthöjd...) sedan det allra första inlägget. :?

Då är det dags att ge upp Patrik!

Jag talar om mig själv nu alltså. Att du någonsin kommer att ge upp vendettan är jag inte längre säker på. :(
Däremot vet jag ju nu att det är meningslöst att anstränga sig att bemöta dina dumheter, för vad jag än skriver kommer det bara ny galla från dig.

Hur tydligt jag än visar vad som är fel i ditt tankesätt (eller hur du drar fel slutsatser#) så försöker du ändå bara missförstå det jag skriver.

#Eller helt enkelt struntar i att tänka och kör med spekulationer och annan skit istället.

Som tur är tycks de flesta andra förstå det jag skriver - tack alla ni som ringt, för det stöd ni givit! :P
Det är er förtjänst att jag trots allt har kunnat sova lite om nätterna. :)

PatrikF skrev:Jag tycker att du mer är ute efter att till varje pris hävda att det måste vara fel på mina (och andras)mätningar än att försöka reda ut den rimligaste förklaringen till diskrepansen.

Tycker? 8O

Du kan inte "tycka" något om vad "någon annan till varje pris är ute efter" - du vet ju ingenting om det!
Man kan inte tycka något om någonting man inte ens vet. Det är ingen subjektiv fråga. Lika lite som jag kan tycka att du är tre meter lång.

Jag vet vad jag är ute efter (se tidigare i inlägget), och jag vet således att ditt skitsnack är en okunnig och ond spekulation och inget annat.

Du kan inte tycka men du kan tro och som vanligt tror du fel - helt i linje med den omdömeslöshet som du demonstrerat tråden igenom.

Så SLUTA SPEKULERA!

Det skulle inte falla mig in att spekulera om orsaker utan att ha på fötterna! Det jag skrev är till 100% baserat på de uppgifter om B&K's mikrofoner som de själva anger, i kombination med det datablad du postade tidigare på den andra mikrofonen.
Jämför dessa kurvor, och jämför sedan dina mätningar med de båda mikrofonerna! Om du inte ser att den information du kan utläsa därur inte går ihop så är det ditt problem.

Nu bör man ju skilja mellan typiska tonkurvor, faktiska tonkurvor och påstådda tonkurvor (kalibreringskurvorna exempelvis)...

De faktiska kalibreringskurvorna för de mikrofoner som du använt har jag inte tillgång till (stor förvåning :o :wink: ), men även utan att jag har det är dina lögner rätt genomskinliga, eller påstår du att kalibreringskurvorna skiljer sig >3 dB från varandra tonkurvemässigt mellan 300 - 17 000 Hz - som dina mätkurvor ju gör ? 8O

Visst hörrö, säkert... :lol: :lol: :lol:

Du är patetiskt Patrik! Ingen går på dina lögner. :(

Men lägg gärna ut kalibreringskurvorna du, så får vi se om de skiljer sig åt 3 dB... :lol:

patrikF skrev:Det kan ju lika gärna vara "fel" på din utrustning? Jag har åtminståne redovisat vad jag mäter med och hur. Jag tycker mig ana ett mönster och en likhet med dina hänvisningar till dina vetenskapliga arbeten som det pratas mycket om fast ingen sett dom...

Du slår ständigt nya rekord! Du måste vara den mest otrevliga + korkade + oärliga person jag träffat. :(

Jag har ju för bövelen erbjudit dig att titta på dem! Du tackade nej. 8O Tror du att folk har glömt det? :?

Det är ingen nyhet Patrik, det har varit uppe i tråden tidigare. Tror du verkligen att folk går på dina lögner? :o
Det värsta är väl att de som inte läst igenom hela tråden riskerar att göra det, hur kloka de än är. :(

patrikf skrev:Jag tror att det ända sättet att komma framåt för oss som vill veta är med tex Lilltrolls eller andras (välredovisade) kommande mätningar.

Det finns, givet denna tråd, inget skäl att lägga någon vikt vid vad du tror överhuvudtaget Patrik. Ditt beteende visar med önskvärd tydlighet att du är en ond människa, och det är verkligen avskyvärt att vara ditt utvalda offer, men jag är väldigt glad att ni är så ovanliga i varje fall.

Vill nu slutligen återgå till sakfrågan efter att alla lögner utretts:

Den som vill veta hur piP mäter har svaret i inlägg 12 i denna tråds första sida (frånsett den harmlösa avrullningen över 15 kHz från använd mätmikrofon). Detta är inget mysterium utan har varit känt genom nästan hela tråden.

Den som vill veta varför jag har konstruerat piP så att de mäter tonkurvemässigt på det viset är välkommen på den föreläsning jag har lovat att hålla om detta. Alla är hjärtligt välkomna!*

Vh, iö

- - - - -

*Utom PatrikF, av naturliga skäl. Det måste ju vara trevligt, annars kan det kvitta.
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-17 17:04, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-17 16:26

Kanske skall starta en egen tråd om föreläsningen? Jag gör det! Är ju för intressant för att dränkas av allt annat i denna tråd.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-17 18:03

Hej.
Norman, Jeppe, Marikih och Niklasz. Ni bekräftar faktiskt IÖ´s farhågor att många har svårt att värdera information. Vem som har mest erfarenhet är väl inte relevant? Jag har fått mycket konstruktiv och saklig kritik i tråden baserat på information om mätprocedur och aparatur, som jag har tagit till mig och ändrat mätningarna efter.

IÖ. Du är ju makalöst ohyfsad och osaklig.
4165 så är lite hoppig i B&K´s katalogkurva, därför använder man den bara när den i sig är referens, vilket den iofs ofta är. Den kurva du visade har ett utseende, nedan är en kurva jag hittade för ett exemplar på en auktionssite. Exemplaret jag använde(för jämförelse) har ett tredje utseende och det är den enda som är har betydelse i detta fall..
Bild
Hursomhelst så gjordes mätningar med B&K mickarna för att visa på olika mickars karaktäristik. X- och Y-axelmätningarna gjordes med Larson & Davis 2540.
En verklig eller sann tonkurva.. Ja det måste väl vara ett relativt begrepp?
Jag frågar igen vad du har mätt med för slags metod och mätutrustning och avstånd etc för att komma fram till uppgifterna du utgår ifrån när du påstår att mina mätningar är felaktiga.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 18:18

Patrikf skrev:

Vem som har mest erfarenhet är väl inte relevant?

Vem som har mest erfarenhet behöver kanske inte vara relevant, det beror på. Men vad som är av vikt är tillräckliga kunskaper om dels mätmetoderna, dels hur mätobjektets egenskaper och andra förutsättningar påverkar mätningarnas utfall. Ett inte helt olämpligt sätt att få dessa kunskaper kan vara erfarenhet.

Vidare skrev patrikf:

Norman, Jeppe, Marikih och Niklasz. Ni bekräftar faktiskt IÖ´s farhågor att många har svårt att värdera information.

Vilken information är det som vi visat oss ha svårt att värdera?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-09-17 18:21

Kaffekoppen skrev:
Varför tar du inte och mäter på någon annan högtalare som du anser att någon gjort korrekta mätningar på?

Jag vill påtå att de mätningar jag sett är tillfredställande på den billiga piP.

Förresten har jag för mig att du tyckte att mina ihoopknåpade högtalare hade det bästa diskantljudet i götet. Måste få ihop dem (filtret i låda fortfarande) så att du kan få mäta lite på dem. Det skulle jag tycka om ty jag har ingen prestige att försvara. Jag tycker faktiskt om ljudet från D27TG45 diskanten om man delar den så den inte blir stressad. I övrigt har jag bara haft mina tämligen mediokra öron som måttstock...

Jag vill gärna mäta på andra högtalare också. Jag tycker att det är kul. Fast först ska jag ta och skaffa en egen bättre mätmikrofon. Jag tror att jämförelser skulle vara ett bra sätt att skingra mystiken kring den för tråden aktuella högtalaren också.
Jag tycker inte att Pip låter så illa. Jag har däremot svårt att tro på tillverkarens uppgifter angående frekvensresponsen om det begreppet har någon sorts objektivitet i den mening att den kan kvantifieras och jämföras med andra högtalare. Kan jag verifiera att tillverkarens uppgifter är korrekta kan jag använda högtalaren som referens för mitt eget högtalarbyggande, som är min hobby. Kan jag inte det så får jag leta vidare.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-17 18:55

Jag tänker på en historia, tror att den från "Mästaren Ma" av Willy Kyrklund:

"Mästaren, jag skulle vilja vara din elev, hur lång tid tar det?"
"4 år"
"Men om jag anstränger mig väldigt mycket?"
"4 år"
"Men om jag anstränger mig väldigt, väldigt mycket?"
"Då tar det 10 år"
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-09-17 20:05

Patrikf: nu gör du ju det igen! Du försvarar dina "resultat" utan att ha uppvisat en djupare förståelse för dem eller de faktorer som inverkat på dem. Återigen genom att lägga över bevisbördan på motparten - trots att det är du som ska försvara DIN mätmetod, som skjuts i sank gång på gång.

Skulle du själv tycka det är trovärdigt?

Det känns lite pinsamt att du gör så amatörmässiga mätningar (som om jag själv skulle gjort dem ;) ) som du så hårdnackat försvarar och när du får på pälsen på en punkt så mäter du om och kommer tillbaka och skriver:
"Kolla nurå!" som om du "vet" hur man gör helt plötsligt.
Men så trampar du i nästa mätklaver och så börjar det om. Eller så försöker du vända på bevisbördan. Själv skulle jag inte tycka att det vore ett konstruktivt bidrag på ett tekniskt inriktat forum, fast jag kanske har högre krav på egentrovärdighet än vad du har.

Ett svepgenerellt uttalande om att vissa har svårt att värdera information hjälper ju inte heller din sak, du kan skriva in dig själv på den listan isåfall.
Det validerar ju inte dina egna direkt...

Att skaffa dig en bättre mätmikrofon kommer ju inte hjälpa dig - eftersom det är just kunskapen (och erfarenheten) kring användandet av dessa som det brister i hos dig. Uppenbart.

edit: den delen av ett av dina senare inlägg där du påstår att en del har svårt att värdera information är lite drygt och självgodheten är rätt påtaglig. De som du listar har alla visat prov på god ton och saklighet här och i tidigare inlägg och du har väl ingen skälig grund för att såga deras trovärdighet?
Min tekniska bakgrund är inte gedigen på något sätt men jag har iallafall en informatörsutbildning och av den massa av text man fått masa sig igenom i den här tråden så har iallafall jag fått klart för mig att du har brister i kunskap om det aktuella ämnet och brister i kommunikationen av dina teorier till de som läser om det.

Jag kommer droppa den här tråden från och med nu med ett kallt konstaterande att du Patrikf INTE har lyckats vinna gehör på någon punkt av dina redovisningar på en saklig grund, i mina ögon. Men jag känner liksom fler att fortsätta den här tråden inte leder någon vart eftersom det verkar ligga i din natur att "vilja ha rätt till varje pris" även fast du (i det här fallet) uppvisar bristfälliga kunskaper om ämnet. Och de här tangentknackningarna får utgöra min sista insats.
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-09-17 20:40, redigerad totalt 2 gånger.
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-17 20:12

Ja, det finns inget skäl att svara på Patrikf´s fråga den här gången och jag hoppas IÖ avstår.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 20:47

Ja, jag förstår vad du menar, och avstår vidare kommentarer. :wink:

Du kan vara lugn. Han har trollat färdigt. Det vill säga - nu får han trolla vidare för sig själv utan respons! Han tillför inget nytt, och inte heller jag har något mera att tillföra. Allt som kan sägas har redan sagts (frånsett allt det jag kommer att säga på föreläsningen förstås :wink: ).

Den dagen har vill lära sig något får han höra av sig, per telefon.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-09-17 22:05

- Äntligen!
Brukar en "känd" personlighet utbrista... :roll:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
lilltroll

You talk the talk, but do you show us the walk?

Inläggav lilltroll » 2006-09-17 22:11

patrikf skrev:Givetvis justerades tidsfönstret för att rensa bort rumsreflektioner då

patrikf skrev:Jag vill gärna veta vad som krävs för att rätta till eventuella mätfel från ca 2khz och uppåt.

En bild av impulsvaret som visar dina fönstringsval är en bra början.
Jag vill således se hela det skattade impulsvaret innan trunkering med en tydbar skala på x-axeln, applicerat fönster samt ev. resultatet efter fönstring. Till detta så vill jag samtidigt se en EnergyTimeCurve, där man ser energiavklingningen i impulsavet med dB på y-axeln, då detaljer i svansen annars lätt försvinner.
Har du inte tillgång till detta så exportera ditt imulsvar som flyttal till en binärfil eller ASCII-fil så gör jag det åt dig och publicerar det här i tråden.

Nedan är en bisak, om du väljer att besvara detta inlägg så hoppa inte över delen ovan, då ditt inlägg i så fall kommer att bli ovidkommande för mig.

Att använda en signal vars stokastiska process har en viss spektraltäthet är en sak, men att ta en liten bit av en sådan process och använda den i mätsammanhang ger en större onogrannhet i mätningarna än andra bättre alternativ. Dual FFT är bra om man inte kan välja mätsignal, om man tex måste mäta on the fly medan musik spelas, men för övrigt är signaler med en förutbestämd spektraltäthet bättre att använda. För att minska variansen i mätresultatet vid dual-FFT så brukar medelvärdesbildning vara behövligt. Ett vanligt sätt att göra detta är att använda Welch metod.

Den intresserade kan börja med att läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Welch_method

Är man intresserad av avancerad högtalarmätning så är mitt eget tips att byta metod.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-03 13:29

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-03 14:17

Hur hamnade ett par piP hos Ingemanr Ohlsson? :lol:

Samt, varför har han 100 dB på vetikalen när 50dB är standard för den här typen av mätningar och vilken relevans har tersbandsanalysen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-10-03 21:21

Hur hamnade ett par piP hos Ingemanr Ohlsson? Laughing

Har svårt att tro att Ingemar är inblandad i de här mätningarna och han lär inte uppskatta att man skyltar med hans varumärke på ett hifi-forum och särskilt i detta sammanhang.

/DP

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-03 22:27

Hej.
Mätningen genomfördes av ADL konsult och Johan Odemalm.
Ingemars företag Audio Data Lab har inget med dessa mätningar att göra.

"För att inga missförstånd ska ske är det frifältsmätningen som gäller
Winmls mätningen är gjord inomhus och påverkas av rummet.
den så vanliga utsläckningen mellan diskant och baselement som sker i
vertikal led är är förklaringen av dippen runt 4-5 kHz.
Hälsningar Johan"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino