Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Givetvis justerades tidsfönstret för att rensa bort rumsreflektioner då
patrikf skrev:Jag vill gärna veta vad som krävs för att rätta till eventuella mätfel från ca 2khz och uppåt.
Mayro skrev:Patrikf
Kan du berätta vad denna sista mätning visar i förhållande till dina mätningar för mig som INTE förstår saker som streck så bra??
Stämmer dina mätningar eller påvisas dina bli fel. Eller vad??
IngOehman skrev:Ja, jag förstår vad du menar, och avstår vidare kommentarer......Vh, iö
Jag föreslår att vi från och nu bestämmer att PatrikF skall ägna sig uteslutande åt att mäta på piP.
Baltazar skrev:Huvudsysslan är sedan ett tag tillbaka, vad jag förstår det, inte högtalartillverkning....
RogerGustavsson skrev:Baltazar skrev:Huvudsysslan är sedan ett tag tillbaka, vad jag förstår det, inte högtalartillverkning....
Det har det väl inte varit tidigare heller? Han jobbade vad jag vet på Trimble (Geotronics/Gediometer) med totalstationer för geodetisk mätning. Högatlare och annat har skett bredvid ordinarie jobb i många år vad jag har förstått.
Mayro skrev:Så hoppas du fattar och ger upp ditt kverulerande här nu. Annars är mitt tips till dig.. SLUTA tillverka högtalare omgående och ta ett jobb..
Audix skrev:Mayro skrev:Så hoppas du fattar och ger upp ditt kverulerande här nu. Annars är mitt tips till dig.. SLUTA tillverka högtalare omgående och ta ett jobb..
Mayro, det var väldigt elakt skrivit. Attackera sakfrågor om du måste, men snälla, var lite mänsklig tack.
Mayro skrev:Jag föreslår att vi från och nu bestämmer att PatrikF skall ägna sig uteslutande åt att mäta på piP.
och jag föreslår att du låter folk mäta och undersöka ifrån din firma tillverkade och levererade högtalare exakt som folk kan göra UTAN gnäll o påhopp ifrån tillverkaren i alla andra fall...
Andra tekniskt bevandrare har i tråden klarat av att ge åsikter o råd UTAN att gå till ytterligheter som du här gör både en o två och flera ggr...
Och jag finner intresse för detta med mätande eftersom jag skall framöver försöka få mäta upp mina egna burkar.. inte själv då som mätande självklart... men det är ju skoj att ändå försöka lära sig lite av hur man läser av mätningar.. och här finns ju en del i just denna delen.. DVS hur o vad som är vad..
men du Iö gör ju allt för att enbart sabba tråden så man lessnar att ens försöka ta del och lära sig något litet här o där....
Så hoppas du fattar och ger upp ditt kverulerande här nu. Annars är mitt tips till dig.. SLUTA tillverka högtalare omgående och ta ett jobb..
För skall du tillverka saker så måste du lära dig att folk ÄVEN försöker analysera dina alster. exakt såsom andras. Och ibland kanske inte från DIN synvinkel eventuellt bästa tänkbara utgångslägen...Och PatrikF har enligt vad jag kan se tagit fasta på saker som skrivit och försökt följa dessa tips..
med vänliga hälsningar (även om du säkert INTE förstår det.)
Mayro skrev:Patrikf
Kan du berätta vad denna sista mätning visar i förhållande till dina mätningar för mig som INTE förstår saker som streck så bra??
lilltroll skrev:patrikf skrev:Givetvis justerades tidsfönstret för att rensa bort rumsreflektioner dåpatrikf skrev:Jag vill gärna veta vad som krävs för att rätta till eventuella mätfel från ca 2khz och uppåt.
En bild av impulsvaret som visar dina fönstringsval är en bra början.
Jag vill således se hela det skattade impulsvaret innan trunkering med en tydbar skala på x-axeln, applicerat fönster samt ev. resultatet efter fönstring. Till detta så vill jag samtidigt se en EnergyTimeCurve, där man ser energiavklingningen i impulsavet med dB på y-axeln, då detaljer i svansen annars lätt försvinner.
Har du inte tillgång till detta så exportera ditt imulsvar som flyttal till en binärfil eller ASCII-fil så gör jag det åt dig och publicerar det här i tråden.
patrikf skrev:Mayro skrev:Patrikf
Hej!
Jag hoppas att den senaste mätningen visar hur pip låter BARA rakt framifrån. Och det ser riktigt snyggt ut tycker jag. Om den är korrekt tror jag att min upplevelse av markerad diskant kan bero på otillräckligt madrasserat lyssningsrum.
Jag är inte riktigt säkert på vad som har blivit fel i mina mätningar.
Det skulle kunna vara mikrofonen, men jag tror inte det eftersom jag har provat 4 st olika och karaktären på kurvan har varit densamma.
Jag är mer inne på att det har med min mätmetodik att göra. Kanske får jag med rumsbidrag, även om jag tycker att det verkar vara skumt vid såpass höga frekvenser och att jag mätt vid såpass kort avstånd (och även varierat avståndet).
Jag kommer att skaffa mig en Earthworks-mätmic när min ekonomi tillåter, och prova med andra mätprogram.
Fortfarande måste med skärpa fastslås att en forskare som inte kan presentera sitt empiriska underlag heller inte kan tas på allvar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster