MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-20 10:57

meanmachine skrev:Du menar att det inte är dessa naturliga miljö så att säga? Lite som apor i bur? Passar bättre på träd i skogen dock inte den svenska.

What?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-20 11:03

m_persson79 skrev:
meanmachine skrev:Du menar att det inte är dessa naturliga miljö så att säga? Lite som apor i bur? Passar bättre på träd i skogen dock inte den svenska.

What?
Försök inte förstå. Du blir dummare bara genom att försöka.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-20 12:28

celef skrev:
meanmachine skrev:Dock skall det nämnas att Revel F30 är så pass bra att det inte känns nödvändigt att byta på länge än. :) Inget normalt hittills har närmat sig dessa.

hands down, vilka högtalare rankar du som topp fem eller tio?

Uj se svårt! Det är kanske tom omöjligt men jag kan lista 10st speciella erfarenheter som är subjektiva.

Plats 10:

Linn Keltik: Otroligt imponerande högtalare i perfekt setup med rakt igenom linnpryttlar och det lirade så man fick vevaupp hakan från golvet. :)

Bild

Plats 9:
NHT 3,3
Lite som keltik men med aningen mer korrekt ljud utan tillsatser eller nått som lägger till. helt suverän.

Bild

Plats 8:
Wijk Acoustic v5

Tog mig på sängen då jag inte väntade mig något speciellt. Levererade otroligt rent och dynamiskt ljud med en otroligt byggkvalite och finnish.

Bild

Plats 7:
Mirage mserien. Otroligt otroligt häftigt ljud och stohet som ger mersmak. Mycket bra. M5 M3 M1
Bild

Plats 6:
Qrs neptunus. mycket trevlig och tung i ljudet.
Delar plats med Thiel cs3,6

Bild
Bild

plats 5
Magnepan mg 3,5
Superb högtalare med otroliga kvaliteer. :)
Bild

Plats 4
B&W 801n. Tog mig med storm. :) En hissnande upplevelse.
Bild

PLATS 3 OCH BRONS !!!
Revel performa F30
Såååååååå BRA!!!!!!! Gör det mesta rätt till sjukt lite pengar. Besta Bang for the buck..

Bild

Nummer 2 och SILVER!!!!!!!
Min ungdomskärlek och just här på grund av mycket bra upplevelse men mest på grund av KÄRLEK. Jag vill att hon skall föda mina barn. ;)

Dynaudio C2
Bild

Sista men inte minst....

NUMMER 1 och SEGRARE på tronen.

Wilson Audio Watt puppy 6
Breathtakeing experience. WOW faktor, WAF samt att den gör allt, det mesta rätt.
Bild

ACHTUNG ACHTUNG!!!!
Detta är subjektivt uttalande
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-20 14:06

tack för den intressanta listan, och med bilder :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 15:29

Aerob skrev:Du är trångsynt subjektivisten. Inse att ditt nick är motsägelsefullt när du vägrar
förstå att smak är subjektivt, att "the truth is in the beholders eye".

Hur kan JAG vara trångsynt när jag bara är ärlig? Jag har väl INTE sagt man kan tycka annorlunda, eller kan du visa mig det citatet?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 15:30

zapanasta skrev:Mina qrs500 och oa-14 är alltså junk,tack då vet jag det. Ändå sitter det vifa och peerless element i mina 2 högtalarpar, precis dom tillverkarna öhman anlitar :wink:

Snälla du. Tror du verkligen att samma tillverkare av element ger samma ljud? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 15:33

patjoh skrev:Subben slåss lika hårt nu för Ino som när han hade sina Sony högtalare och när LP hade ett överlägset ljud med ett frekvensomfång från 7hz till 25khz osv osv som CD aldrig kunde matcha....

Nja, nog för jag gillade mina Sony högtalare så förespråkade jag inte dom lika mycket. Det var främst basen som var bra hos dom. Men helt klart så har jag lärt mig en hel del dom senaste åren, när jag slutade tro på massa nonsens.
Att jag föredrog LP kom ju fram senare, bättre masterade utgåvor. Att det var det och inte frekvensomfånget fick jag alltså lära mig, mycket på grund av faktiskt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 15:34

m_persson79 skrev:Jag tycker det är häftigt när någon via "riktiga" test omvärderar sin syn på hobbyn och förklarar varför. Värre med vissa som trots överväldigande "bevis" håller kvar vid sitt ideal. Ungefär som vilken partipolitiker som helst.

Ja, hur många har öppet erkännt sina tidiga åsikter som felaktiga? Dom flesta här skulle hellre slåss för sina felaktiga åsikter än erkänna deras fel.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-06-20 16:34

subjektivisten skrev:
m_persson79 skrev:Jag tycker det är häftigt när någon via "riktiga" test omvärderar sin syn på hobbyn och förklarar varför. Värre med vissa som trots överväldigande "bevis" håller kvar vid sitt ideal. Ungefär som vilken partipolitiker som helst.

Ja, hur många har öppet erkännt sina tidiga åsikter som felaktiga? Dom flesta här skulle hellre slåss för sina felaktiga åsikter än erkänna deras fel.

När blev det fakta att Ino är de enda korrekta högtalare ljudmässigt i hela världen? Allt annat är ju felaktiga åsikter....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 16:49

celef skrev:hands down, vilka högtalare rankar du som topp fem eller tio?

Intressant fråga, hänger ju en hel del ihop med rummet. Rent spontant så skulle iaf jag göra denna listan:

1. Ino pi60s/i32s. Brutalt avslöjande utan något register som sticker ut.
2. Respons grand D. Rätt homogen högtalare med trevlig bas.
3. TAD reference one. Homogen och avslöjande.
4. B&W 801, äldre versionen. Vill minnas jag gillade denna mer än nya serien.
5. Von S. VR-4, har jag för mig var riktigt bra.

Sen skulle jag vilja höra Pers Quad i ett bättre rum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-20 17:05

subjektivisten skrev:
zapanasta skrev:Mina qrs500 och oa-14 är alltså junk,tack då vet jag det. Ändå sitter det vifa och peerless element i mina 2 högtalarpar, precis dom tillverkarna öhman anlitar :wink:

Snälla du. Tror du verkligen att samma tillverkare av element ger samma ljud? 8)
Zap är ingen högtalarkonstruktör.

Bemöt honom med argument istället för hån. Han vet inte bättre. Låtsas inte om hans ironi, när den uppenbarliggen är baserad på okunskap.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-06-20 17:06, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-20 17:06

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:

Zap är ingen högtalarkonstruktör. Bemöt honom med argument istället för hån. Han vet inte bättre.

Men det gör subben? :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-20 17:07

1f y0u c4n r34d 7h15 y0u r3411y n33d 70 g37 14!d.

8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-20 17:08

I det här fallet har han uppenbarliggen mer förståelse över sambanden, och det har nog du med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-20 17:16

Bemöt honom med argument istället för hån. Han vet inte bättre. Låtsas inte om hans ironi, när den uppenbarliggen är baserad på okunskap.

Hmm, tror du inte att jag vet att öhman låter dom tillverka element enligt hans egna specar? Vet även att deras egna produkter håller olika klass/pris. Det är väl för fn klart att man blir förbannad när nån säger att man har skitgrejer,eller???

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-20 17:21

zapanasta skrev:

Hmm, tror du inte att jag vet att öhman låter dom tillverka element enligt hans egna specar? Vet även att deras egna produkter håller olika klass/pris. Det är väl för fn klart att man blir förbannad när nån säger att man har skitgrejer,eller???

Oavsett om det är ett jävla sätt att påstå det (det har jag inte sett), så får han ju tycka det om han vill - det gör ju inte dina grejjer verkan sämre eller bättre ;)

Men att olika högtalare använder samma element eller elementtillverkare är bara en liten del av slutreultatet.
Högtalarkonstruktion är mycket mer kompplext än så - så där har du fel, vilket du kanske förstår.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 17:29

zapanasta skrev:Hmm, tror du inte att jag vet att öhman låter dom tillverka element enligt hans egna specar? Vet även att deras egna produkter håller olika klass/pris. Det är väl för fn klart att man blir förbannad när nån säger att man har skitgrejer,eller???

Jag säger bara vad jag upplever saker. Det handlar inte om hurvida dina saker är dåliga eller ej utan jag vill slippa få dina ständiga antydningar att man gör fel när man säger sin ärliga åsikt. Oavsett så är det väl rätt ointressant vad jag tycker när det är du som ska lyssna? Mina högtalare låter ju inte sämre om du tycker dom låter illa.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-20 17:35

Mina högtalare låter ju inte sämre om du tycker dom låter illa

Jag skulle med all säkerhet tycka att din anläggning låter skitbra, det jag retar mig på i fråga om dig är att du allt som oftast nervärderar andras åsikter,testmetoder/saker när det blir ett resultat du inte gillar. Men alla kan ju inte tycka lika eller :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-20 18:09

MagnusÖstberg skrev:Men att olika högtalare använder samma element eller elementtillverkare är bara en liten del av slutreultatet.
Högtalarkonstruktion är mycket mer kompplext än så - så där har du fel, vilket du kanske förstår.
Ja, annars skulle vem som helst konstruera toppenhögtalare om man bara valde "rätt" element.
Så är det naturligtvis inte. Delningsfiltren är ju några rejält hala ålar att få grepp på, bara som ett exempel.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-20 18:25

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men att olika högtalare använder samma element eller elementtillverkare är bara en liten del av slutreultatet.
Ja, annars skulle vem som helst konstruera toppenhögtalare om man bara valde "rätt" element.
Så är det naturligtvis inte. Delningsfiltren är ju några rejält hala ålar att få grepp på, bara som ett exempel.

Det är sannerligen raketforskning på hög nivå. Endast några få kanske en enda klarar detta med väl godkänt? 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-20 19:10

meanmachine skrev:Endast några få kanske en enda klarar detta med väl godkänt? 8)
Du?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-06-20 19:12

MM, kul lista, och fint med de korta kommentarerna och bilderna! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-20 20:11

Absolut inte :) Men mina högtalarpar är byggda av högtalarkonstruktörer, qrs högtalarna är konstruerade av bla olle mårtensson på dåvarande qln (står qln på etiketterna bak) och oa-14 lådorna behöver jag inte tala om vem som står bakom, det vet nog alla :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 20:13

zapanasta skrev:Jag skulle med all säkerhet tycka att din anläggning låter skitbra, det jag retar mig på i fråga om dig är att du allt som oftast nervärderar andras åsikter,testmetoder/saker när det blir ett resultat du inte gillar. Men alla kan ju inte tycka lika eller :)

Jag ifrågasätter. En viss skillnad.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-06-20 20:21

Johan_Lindroos skrev:MM, kul lista, och fint med de korta kommentarerna och bilderna! :)

Japp, fast, vad gör de hiskeliga Mirage´rna på den listan? Den passar inte alls in tycker jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-20 20:34

zapanasta skrev:

Absolut inte :) Men mina högtalarpar är byggda av högtalarkonstruktörer, qrs högtalarna är konstruerade av bla olle mårtensson på dåvarande qln (står qln på etiketterna bak) och oa-14 lådorna behöver jag inte tala om vem som står bakom, det vet nog alla :D

Inte jag heller, men nu var det ju varken Olle eller Stig som kom med ett felaktigt uttalande utan du Zap.

Jag tror säkert både Olle och Stig skulle opponerat sig mot det du skrev, vilket var lite felaktigt.

Subjektivisten kunde bemött det på ett mer konstruktivt sätt - just för att han nog vet att du saknar kunskap om högtalarkonstruktion.
Jag saknar dig.

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-20 20:40

subjektivisten skrev:
celef skrev:hands down, vilka högtalare rankar du som topp fem eller tio?

Intressant fråga, hänger ju en hel del ihop med rummet. Rent spontant så skulle iaf jag göra denna listan:

1. Ino pi60s/i32s. Brutalt avslöjande utan något register som sticker ut.
2. Respons grand D. Rätt homogen högtalare med trevlig bas.
3. TAD reference one. Homogen och avslöjande.
4. B&W 801, äldre versionen. Vill minnas jag gillade denna mer än nya serien.
5. Von S. VR-4, har jag för mig var riktigt bra.

Sen skulle jag vilja höra Pers Quad i ett bättre rum.

Intressant att du håller pi60 så högt trots de högtalare du lyssnat på. Själv har jag inte alls lyssnat på samma tunga garde som du och MM men iaf en del av det tyngre gardet.

Just nu håller jag nog pi60 som den bästa men då har jag varken hört Respons eller 801D eller TAD R1.

Vad anser du de saknar som pi60 har?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-20 20:48

Det är väl helheten. Vissa högtalare kan vara rätt bra på en viss del men jag har inte hört någon högtalare, oavsett pris, som ger en helhet så bra som pi60s. Renheten, ljudbilden (fokuset) och det totala homogena ljudet där inget register sticker ut är väl det som verkligen gör pi60s till vinnare enligt mig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-20 21:26

Magnus skrev..
just för att han nog vet att du saknar kunskap om högtalarkonstruktion
.
Nog för att jag säkerligen utan överdift byggt ett 20tal högtalarpar när jag var yngre så är ju sannoligheten liten att dom blev optimala (det var högtalare som skulle spela så högt som möjligt som gällde, så det var ju inte så noga, dom största jag byggt var på 450L) Nåt jag klarar av är att renovera befintliga så helt borta är jag inte :)
Nä nu får det va nog med högtalarsvammel ett tag, lite focus på fotbolls vm nu. Trevlig midsommar alla :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-20 23:10

meanmachine skrev:
paa skrev:

Det är sannerligen raketforskning på hög nivå. Endast några få kanske en enda klarar detta med väl godkänt? 8)

Har du läst trådarna om filtermoddarna för pK, så har du kanske sett att det inte är så lätt. Troligen är det lättare att få en raket att flyga dit man vill, än att få ett delningsfilter helt perfekt.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino