Merkurius var mycket tydlig med att han gärna ville att ljudet skulle kommenteras här på faktiskt.se, så man får väl göra en insats
Först och främst: Ett stoooort tack till Merkurius och Mr_Ekan för det trevliga initiativet. Mer sådant åt folket!
Så till kvällens höjdpunkter:
Kvällens största hifi-upplevelse: Yello "the Eye" och spåret "Planet Dada (Flamboyant)" på pi60 på hyggligt hög volym. Verkligt fint ljud. Här finns förstås ingen "naturlighet", eftersom det är ren electronica, men jäklar vilket rent ljud de där högtalarna kan spela med ändå!
Kvällens största överraskning: Hur fint piP kunde återge samma spår! Visst kunde man notera skillnader, men det var verkligen ingenting att hetsa upp sig över. Framförallt var det piParnas diskantregister som imponerade på mig på det här spåret. Väldigt rent och fint, även på vad jag upplevde som starka nivåer.
Kvällens värsta hjärtinfarkt: 20 Hz på piP med sådan vansinnesvolym att det knattrade i dem - en ren olyckshändelse. Mr_Ekan verkade riktigt nervös där några sekunder... Häftigt att de överlevde sådan behandling! Jag skulle trott att bobinen bottnade i polstycket och gick sönder, men det hände troligen inte, för det fortsatte låta bra efteråt.
Kvällens trevligaste: Att träffa alla trevliga människor från faktiskt.se, förstås!
Efter denna något kamratpostenaktiga framställning kanske jag skulle skriva något av substans också:
Merkurius har fått till ett bra rum, vad avser de akustiska förutsättningarna. Det har påtagligt fin karaktär i basregistret, med bara en noterbar svacka kring 70-75 Hz och en smalbandig höjning kring 40 Hz och en bredbandigare höjning mellan ungeför 90 och 110 Hz i lyssningsposition. Ingen av resonanserna upplevdes som störande alls, tyckte jag. Rankar klart bland de fem eller sex bästa rum jag hört i basområdet (men jag har förstås inte så stor erfarenhetsbank att hämta ifrån, så det säger kanske inte så mycket). Jag hade varit väldigt nöjd med en sådan hygglig avsaknad av resonanser. Det är bara att gratulera!
Jag upplevde i vissa lyssningspositioner att klangen "underifrån" var störande ljus. Jag har viss erfarenhet av att experimentera med varierande grad av golvtäckning, och detta upplevde jag som lite störande mycket högfrekvent ljud underifrån. Jag tror att man hör det betydligt tydligare i så väldämpade rum i övrigt som Merkurius har. Samma slags väldämpade rum utan heltäckningsmatta hade min far innan han bytte lägenhet, och där upplevde jag precis samma sak. Men när man lät efterklangen generellt bli längre, så maskerades problemet av de andra riktningarna. Så skulle jag gissa att det hänger ihop i alla fall.
Så till högtalarna. Jag var redan under lyssningen lite försiktig med vad jag vill säga bestämt, och jag tror jag skall vidhålla den positionen. Vi visste ju hela tiden vilken högtalare som spelade, och då är det inte lätt att inte falla för suggestionen att tro att allt blir bättre med den dyra högtalaren.
Jag satt hyggligt väl placerad när vi växlade mellan piP och pi60 på ett spår med Diana Krall från Live in Paris-plattan (ej att förväxla med en viss video man kan finna på internet, som råkar ha snarlikt namn). Det går att höra att pi60 spelar med större utsträckning nedåt. Jag tycker att man uppfattar detta som att pi60 låter lite långsammare, medan piP är lite "kort" eller "fadd" i den djupaste basen. För att vara en högtalare i den löjligt lilla storleken så presterar dock piP den mest fantastiska basåtergivning jag hört. Mina Dynaudio Contour 1.3, som jag tror har en nedre gränsfrekvens på 43 Hz (-3dB), får se sig slagna med hästlängder. Det som är så imponerande för mig är att högtalarna spelar på det där viset helt utan att man behöver använda tonkontroller för att tvinga dem att spela bas så. Löjligt bra bas för att vara så små högtalare, helt enkelt. Löjligt bra. Behöver jag säga det igen? Löjligt bra.
Överlag spelar också pi60 med större renhet. Men jag skäms nästan över att säga en sådan sak, för då implicerar man ju nästan att piP skulle spela lite orent, och det gör den ju verkligen inte! Nej, skillnaden skulle jag försöka sätta i ord som att det är lite mer "svärta" i ljudet via pi60. Musiken kommer helt enkelt fram från en ännu lugnare och mer genomskinlig bakgrund. Men nu talar vi verkligen subtiliteter. Jag är tveksam till om jag skulle kunna höra den där skillnaden i ett blindtest, om man såg till att runda av basomfånget på pi60 så att man inte kunde skilja dem den vägen. Kanske är det ren självsuggestion.
På det hela taget väckte kvällen en hel del habegär. Jag vill ha ett par piP, snarast. Oavsett prisklass så har de bland det renaste och mest oansträngda diskantregister jag hört. Just renheten i ljudet är det jag kommer bära med mig som minne från kvällen, oavsett högtalarsystem. Mycket, mycket fint ljud via båda högtalarna. Och om Merkurius skaffar heltäckningsmatta så kommer hans rum bli superbt, det är jag säker på.
Tack igen för ett trevligt initiativ!