piP vs. pi60 i göteborg *Epilogue*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-17 12:36

Rydberg skrev:Så det "fel" du hör kanske helt enkelt beror på att du är van vid något annat? Hur upplevde de andra det "fel" du hörde?

Ingen (sa sig) reagera lika mycket som jag. Men flera (sa sig) notera en viss hårdhet/vasshet på delar av låtmaterialet. Men de andra får tala för sina upplevelser och intryck.

Jag tror inte att jag uppfattade det hårt och vasst på grund av att jag är van vid annat (exempelvis Göteborgs konserthus) utan mer på grund av att jag har andra preferenser på välljud (exempelvis Göteborgs konserthus :wink: ).

Skämt åsido - klangen var oskönt ljus och hård redan från första skivan. Då tänkte jag inte annat än att det berodde på inspelningen. Men när detta upprepades (mer eller mindre störande) på skiva efter skiva så misstänker jag att det inte handlade om inspelningarna. Mansröster som lät ljust färgade, överbetonade s-ljud, tamburinrassel som mer kraschade än rasslade, stråkar som saknade mjukhet och "skimmer", överdrivet påträngande gnissel, sprak och knaster från gitarrtransienter, osv.

Om det lät bra när du var där, så måste någon parameter vara förändrad jämfört med onsdagskvällen och det är väl bra om denna parameter kan identifieras och ändras tillbaka i så fall.

Alternativt har vi olika preferenser på välljud. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-08-17 12:37

EDIT: första skivan var min, med tunng, spår 1,3 & 8.

Jag upplevde välljud i min mening med piP & pi60 :)
& mina förväntningar var riktigt höga, sku high vill jag lova!

Eftersom M. har fått en fin skiss på rummet av akustik ideér är det faktiskt bara mattan som saknas & den kan göra mycket för total upplevelsen åt det om möjligt bättre hållet ;)
Vore intressant att lyssna om hos M. när han lagt vantarna på en vettig 25 m2 matta.

Hetsporren har säkert mera detaljerade ljudintryck inom kort.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-17 13:08

MichaelG: Trevligt att du tog dig tid att skriva en recension :)

Mig veterligen har jag inte ändrat något i mitt lyssningsrum sedan Rydberg och en massa andra varit här. Jag har bytt TV, och det kan ju påverka lite kanske men förmodligen inte.....

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-17 13:24

Jag tycker snarare diskanten låter överdämpad hos Merkurius.
11010000

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-17 13:26

Hade ni ingen matta alls??

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-17 14:35

Hade ni ingen matta alls??

Jo, jag har en matta men den täcker långt ifrån tillräckligt.

PS. känner nån någon som ska slänga sin heltäckningsmatta? Jag vill i såna fall ha den, spelar ingen roll vad det är, skicka bara ett PM DS.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-17 16:41

MichaelG skrev:Skämt åsido - klangen var oskönt ljus och hård redan från första skivan. Då tänkte jag inte annat än att det berodde på inspelningen. Men när detta upprepades (mer eller mindre störande) på skiva efter skiva så misstänker jag att det inte handlade om inspelningarna. Mansröster som lät ljust färgade, överbetonade s-ljud, tamburinrassel som mer kraschade än rasslade, stråkar som saknade mjukhet och "skimmer", överdrivet påträngande gnissel, sprak och knaster från gitarrtransienter, osv.

Å hugaligen. Det låter som en beskrivning av bland det värsta jag vet i ljudväg. Jag skall se till att lägga med en del spår med verkligt välinspelad och diskant på min testskiva, så att vi kan utvärdera dessa aspekter under torsdagskvällen.

Jag har även ett mycket avslöjande spår för att se om det finns basresonanser, så här kommer rum och lyssningsgeometrier verkligen ställas på prov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-17 17:26

Man får inte glömma att just Göteborgs konserthus är bland de svåraste referensobjekten man kan ha :-) Rysligt fin akustik där enligt min mening!

Jo, MichaelG - Mycket bra och uttömmande recention av dina upplevelser. Ser fram emot fler omdömen.

Jag delar Rydbergs uppfattning att din upplevelse knappast beror på elektronik eller kablar, utan troligen på högtalarna i sig, rummet eller dina referenser.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-17 17:36

riktigt bra signalkablar mellan för och slutsteg rekommenderas av Rotel i manualen som följde med rb-1080. Från att ha varit lite vasst, grumligt och påträngande så spelar nu grejorna (pi60 bla.) väldigt fint och inte vasst sen jga bytte från vit koaxialkabel a'la clas ohlsson till rg62 faktiskt tycker jag.

Iofs har jag nog mer dämpat rum tycker jag mig kunna se på bilderna.
Men någon otäck vasshet har jag absolut inte längre.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-17 17:38

Pinnick skrev:riktigt bra signalkablar mellan för och slutsteg rekommenderas av Rotel i manualen som följde med rb-1080. Från att ha varit lite vasst, grumligt och påträngande så spelar nu grejorna (pi60 bla.) väldigt fint och inte vasst sen jga bytte från vit koaxialkabel a'la clas ohlsson till rg62 faktiskt tycker jag.
Signalkablarna i Merkurius anläggning är det inget fel på 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-17 17:42

jag tror dig! 8)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-17 18:17

Näää... själva kabeln är det ju inget fel på, men den stollen som lödde kontakterna kan man kanske säga nått annat om :lol: 8) :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-17 18:20

Ingen som föredragit lillen på någon parameter än?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-17 18:23

paa skrev:Ingen som föredragit lillen på någon parameter än?

Jo, på storleksparametern :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-17 18:26

Det är väl bara Haakan som pratar om behändighet, riktiga killar vill väl ha manliga högtalare! :D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-17 19:23

MichaelG: din beskrivning förefaller mig helt främmande eftersom mina piPs och mina pi60 i mitt rum inte uppvisar just de negativa diskantegenskaper du beskriver - snarare tvärtom! 8O
Öppen och klar diskantåtergivning utan att någonsin bli påträngande eller vass. På mina pi60 kan jag till och med avnjuta ganska "vass" musik som jag under min tid med Dynaudio mfl inte stod ut med.

piP lät skrikigare i mellanregistret under lyssningsträffen här hos mig när de blev pressade hårt - då pratar vi överdriven volym - medan piPs var mindre ansträngd och pi60 levererade tills "rummet tog över".

De basresonanser ni hörde är nog inte lätta att trolla bort, de är relativt placerings-okänsliga så att flytta högtalarna lite påverkar nog just inte basen så värst mycket att man blir kvitt de resonanserna.

Götebåsch Konservhus låter ju som en trevlig bekantskap! Synd man ente e i krokarna så väscht åfta.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-17 22:29

Sådär ja... då var den två dagar långa resan över :D 8) En trevlig tillställning som hade långt större intresse än jag och Ekan kunnat tro :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-17 22:54

Berätta mer om dag 2 :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-17 22:59

Rydberg skrev:
MichaelG skrev:Var det möjligen så att diskanten var uppvriden? Om så inte är fallet, antar jag att någonting är fel i någon av apparaterna. Såpass illa tyckte jag att det lät.

När jag var och lyssnade hos Merkurius tyckte jag definitivt inte att diskanten eller klangen var hård. Den var precis lika naturlig och frisläppt som den brukar vara från Ino-högtalare vilket märkets väl vid jämförelser med Respons som hade en mjukare, mindre detaljerad och utsträckt topp. Att det skulle bero på elektroniken är föga troligt. Jag har haft/har både NAD 208 och brystonförsteget, ingen av dem är vassa. Pioneern är den enda apparaten i sällskapet som jag inte haft själv men jag skulle förvåna mig oerhört om den skulle vara hård.

Så det "fel" du hör kanske helt enkelt beror på att du är van vid något annat? Hur upplevde de andra det "fel" du hörde?

Hehe, det brukar bero på att man är van vid något annat som är fel efter INO låter ju som verkligheten.. :D

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-17 23:22

Bild

Stort tack till Merkurius och Ekan som ordnade en mycket trevlig kväll med smarrig fika! 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-17 23:23

patrikf skrev:Hehe, det brukar bero på att man är van vid något annat som är fel efter INO låter ju som verkligheten.. :D
Man kunde ju räkna ut med röven att just du skulle kommentera och precis på det sättet
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-17 23:30

Kaffekoppen skrev:Berätta mer om dag 2 :)

Lyssna, fika å lyssna... 8) Som vanligt, inga konstigheter. Nä, men de andra får nog skriva lite mer om hur de tyckte att det lät.

PS. Börjar bli lite riktigt sugen efter en heltäckningsmatta DS.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-17 23:49

patrikf wrote:
Hehe, det brukar bero på att man är van vid något annat som är fel efter INO låter ju som verkligheten..
Rydberg wrote:
Man kunde ju räkna ut med röven att just du skulle kommentera och precis på det sättet

:mrgreen: Ganska kul faktiskt Rydberg
Ps. Säger en som även är Ino ägare :wink:

Och när kommer bilderna ifrån kvällens träff då Merkurius? :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-18 00:41

Merkurius var mycket tydlig med att han gärna ville att ljudet skulle kommenteras här på faktiskt.se, så man får väl göra en insats :)

Först och främst: Ett stoooort tack till Merkurius och Mr_Ekan för det trevliga initiativet. Mer sådant åt folket!

Så till kvällens höjdpunkter:

Kvällens största hifi-upplevelse: Yello "the Eye" och spåret "Planet Dada (Flamboyant)" på pi60 på hyggligt hög volym. Verkligt fint ljud. Här finns förstås ingen "naturlighet", eftersom det är ren electronica, men jäklar vilket rent ljud de där högtalarna kan spela med ändå!

Kvällens största överraskning: Hur fint piP kunde återge samma spår! Visst kunde man notera skillnader, men det var verkligen ingenting att hetsa upp sig över. Framförallt var det piParnas diskantregister som imponerade på mig på det här spåret. Väldigt rent och fint, även på vad jag upplevde som starka nivåer.

Kvällens värsta hjärtinfarkt: 20 Hz på piP med sådan vansinnesvolym att det knattrade i dem - en ren olyckshändelse. Mr_Ekan verkade riktigt nervös där några sekunder... Häftigt att de överlevde sådan behandling! Jag skulle trott att bobinen bottnade i polstycket och gick sönder, men det hände troligen inte, för det fortsatte låta bra efteråt.

Kvällens trevligaste: Att träffa alla trevliga människor från faktiskt.se, förstås!

Efter denna något kamratpostenaktiga framställning kanske jag skulle skriva något av substans också:

Merkurius har fått till ett bra rum, vad avser de akustiska förutsättningarna. Det har påtagligt fin karaktär i basregistret, med bara en noterbar svacka kring 70-75 Hz och en smalbandig höjning kring 40 Hz och en bredbandigare höjning mellan ungeför 90 och 110 Hz i lyssningsposition. Ingen av resonanserna upplevdes som störande alls, tyckte jag. Rankar klart bland de fem eller sex bästa rum jag hört i basområdet (men jag har förstås inte så stor erfarenhetsbank att hämta ifrån, så det säger kanske inte så mycket). Jag hade varit väldigt nöjd med en sådan hygglig avsaknad av resonanser. Det är bara att gratulera!

Jag upplevde i vissa lyssningspositioner att klangen "underifrån" var störande ljus. Jag har viss erfarenhet av att experimentera med varierande grad av golvtäckning, och detta upplevde jag som lite störande mycket högfrekvent ljud underifrån. Jag tror att man hör det betydligt tydligare i så väldämpade rum i övrigt som Merkurius har. Samma slags väldämpade rum utan heltäckningsmatta hade min far innan han bytte lägenhet, och där upplevde jag precis samma sak. Men när man lät efterklangen generellt bli längre, så maskerades problemet av de andra riktningarna. Så skulle jag gissa att det hänger ihop i alla fall.

Så till högtalarna. Jag var redan under lyssningen lite försiktig med vad jag vill säga bestämt, och jag tror jag skall vidhålla den positionen. Vi visste ju hela tiden vilken högtalare som spelade, och då är det inte lätt att inte falla för suggestionen att tro att allt blir bättre med den dyra högtalaren.

Jag satt hyggligt väl placerad när vi växlade mellan piP och pi60 på ett spår med Diana Krall från Live in Paris-plattan (ej att förväxla med en viss video man kan finna på internet, som råkar ha snarlikt namn). Det går att höra att pi60 spelar med större utsträckning nedåt. Jag tycker att man uppfattar detta som att pi60 låter lite långsammare, medan piP är lite "kort" eller "fadd" i den djupaste basen. För att vara en högtalare i den löjligt lilla storleken så presterar dock piP den mest fantastiska basåtergivning jag hört. Mina Dynaudio Contour 1.3, som jag tror har en nedre gränsfrekvens på 43 Hz (-3dB), får se sig slagna med hästlängder. Det som är så imponerande för mig är att högtalarna spelar på det där viset helt utan att man behöver använda tonkontroller för att tvinga dem att spela bas så. Löjligt bra bas för att vara så små högtalare, helt enkelt. Löjligt bra. Behöver jag säga det igen? Löjligt bra.

Överlag spelar också pi60 med större renhet. Men jag skäms nästan över att säga en sådan sak, för då implicerar man ju nästan att piP skulle spela lite orent, och det gör den ju verkligen inte! Nej, skillnaden skulle jag försöka sätta i ord som att det är lite mer "svärta" i ljudet via pi60. Musiken kommer helt enkelt fram från en ännu lugnare och mer genomskinlig bakgrund. Men nu talar vi verkligen subtiliteter. Jag är tveksam till om jag skulle kunna höra den där skillnaden i ett blindtest, om man såg till att runda av basomfånget på pi60 så att man inte kunde skilja dem den vägen. Kanske är det ren självsuggestion.

På det hela taget väckte kvällen en hel del habegär. Jag vill ha ett par piP, snarast. Oavsett prisklass så har de bland det renaste och mest oansträngda diskantregister jag hört. Just renheten i ljudet är det jag kommer bära med mig som minne från kvällen, oavsett högtalarsystem. Mycket, mycket fint ljud via båda högtalarna. Och om Merkurius skaffar heltäckningsmatta så kommer hans rum bli superbt, det är jag säker på.

Tack igen för ett trevligt initiativ!

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-08-18 00:50

Merkurius har fått till ett bra rum, vad avser de akustiska förutsättningarna. Det har påtagligt fin karaktär i basregistret, med bara en noterbar svacka kring 70-75 Hz och en smalbandig höjning kring 40 Hz och en bredbandigare höjning mellan ungeför 90 och 110 Hz i lyssningsposition. Ingen av resonanserna upplevdes som störande alls, tyckte jag.

Visste att det var svacka och höjning på dessa frek eller tog du det via hörseln? 8O

Att pIP's storlek har förbryllat många känner vi till :)
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-18 01:10

Zalve skrev:Visste att det var svacka och höjning på dessa frek eller tog du det via hörseln? 8O

Vi körde ett roligt och mycket informativt spår: Ett svep från 20-120 Hz under 100 sekunder - 1 Hz steg per sekund - samtidigt som en speakerröst räknar upp: 20-21-22-23-24-25-etc. Man hör tydligt när högtalarna börjar leverera användbar output tillsammans med rummet, och när det blir svackor eller toppar. Jag bara måste hitta det där spåret och bränna det på en CD!

Det var verkligen kul att på ett så enkelt och amatörmässigt vis kunna skaffa sig en god och "högupplöst" bild av hur rummet påverkar basen i lyssningspostionen. Man får ju en väldigt god känsla för precis hur sänkningar och höjningar låter, och hur starka de är. Jag upplevde det här rummet som påfallande linjärt i basen. Skulle vara kul att få se en mätning för att se hur väl det avlyssnade stämmer med en mätkurva.

Och angående storleken: Jag satt avsiktigt och lyssnade med slutna ögon en stor del av tiden. När man blundar så är det verkligen fantastiskt hur fullvuxna de här högtalarna låter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-18 01:16

äsch... du skulle hävdar med bestämdhet att du hörde det ;)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-18 01:20

Kaffekoppen skrev:äsch... du skulle hävdar med bestämdhet att du hörde det ;)

Glöm allt jag sade ovan. Jag tog det på gehör. :lol:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-18 01:25

Mr_Ekan har förresten inte alls så framträdande haka i verkligheten som har ser ut att ha på sin avatar.

Och Merkurius ser lite grann ut som om han har hockey-frilla på sin avatar, men det är bara en skugga i bakgrunden. Han är kortklippt och fullt svärmorsvänlig i utseendet.

Kul att få riktiga ansikten till avatarerna!

Andra får bedöma ifall jag är mig lik.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-18 01:45

Morgan skrev:
Zalve skrev:Visste att det var svacka och höjning på dessa frek eller tog du det via hörseln? 8O

Vi körde ett roligt och mycket informativt spår: Ett svep från 20-120 Hz under 100 sekunder - 1 Hz steg per sekund - samtidigt som en speakerröst räknar upp: 20-21-22-23-24-25-etc. Man hör tydligt när högtalarna börjar leverera användbar output tillsammans med rummet, och när det blir svackor eller toppar. Jag bara måste hitta det där spåret och bränna det på en CD!

Det var verkligen kul att på ett så enkelt och amatörmässigt vis kunna skaffa sig en god och "högupplöst" bild av hur rummet påverkar basen i lyssningspostionen. Man får ju en väldigt god känsla för precis hur sänkningar och höjningar låter, och hur starka de är. Jag upplevde det här rummet som påfallande linjärt i basen. Skulle vara kul att få se en mätning för att se hur väl det avlyssnade stämmer med en mätkurva.

Och angående storleken: Jag satt avsiktigt och lyssnade med slutna ögon en stor del av tiden. När man blundar så är det verkligen fantastiskt hur fullvuxna de här högtalarna låter.

Jaaa, jag skulle också verkligen, verkligen vilja ha det där bastest-spåret! :P

Vh :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino