Även du Mayro söker ju teoretiska och fysiska förklaringar till varför din 12W fungerar så bra hos dig

Rydbergs besök med den lilla Resistorn i serie med högtalaren påvisade ju en förklaring.. och det var ju minsann fysik så det förslår!

Moderator: Redaktörer
Mayro skrev:Precis som Bach skriver, även här. Framför allt får man, om man är utbildad ingenjör, en förståelse för hur musik och hifi inte är någon form utav magi, utan fysik till stor del.
förlåt jag säger detta dawen. men vilket kvalifiserat skitprat![]()
![]()
Tror detta var den grövsta övertolkningen av ingengörernas förmågor jag sett någonsin..![]()
Vilket skitprat helt enkelt...![]()
sansa ner dig o er en aning va...
Dawen skrev:
Tobbe, om jag skriver det som är min åsikt, är det inte väldigt mycket bättre om du lägger fram din åsikt och försöker förklara för mig varför du inte håller med mig, istället för att försöka idiotförklara mig?
dawen skrev:Låt Tobbe förklara sig istället för att kasta skit på honom.
Tack pingvinlakrits för att du har tålamod att uttrycka min åsikt mycket ordentligare än vad jag lyckas med
Helt rätt Mayro! Det Dawen skrev var inte att utbildning/kunskap var en FÖRUTSÄTTNING utan bara att det hade ökat hans förståelseMayro skrev:dawen skrev:Tobbe, om jag skriver det som är min åsikt, är det inte väldigt mycket bättre om du lägger fram din åsikt och försöker förklara för mig varför du inte håller med mig, istället för att försöka idiotförklara mig?
Därför att tekniska kunskaper kan INTE överbygga din egna hörsels förmåga rätt självklart..
Så om du är hur utbildad som helst och kan förklara allt tekniskt så kan du ändå vara totalt tondöv.. Så enkelt är det... Att blanda samman tekniska kunnandet med den förmåga man har infött i sitt väsen är en grov övertolkning av sin betydelse utifrån sin utbildning..
Och jag är inte otrevlig.. utan jag har en skämtsam ton med mitt lite grova sätt enbart.. Inget elakt...
Däremot så menar jag att detta var det värsta övertrampet där man blandar utbildning till absurdum i betydelse...
dimitri skrev:Tekniska kunskaper är inget hinder att njuta av bra återgivning OCH musik även om det inte är en förutsättning, därvidlag har du rätt Mayro, fast du kanske kunde uttryckt det lite mera civiliserat. Tekniska kunskaper kan underlätta förståelsen när något inte verkar helt optimalt. För det är ingen konst att njuta när allt är perfekt ELLER när man är förnöjsam.
Precis som du har mer försåelse* än mig om vad som kan vara orsaken till ett knackigt ljud i motorn. vi hör det båda två, men du vet med din kunskap mycket mer om hur man åtgärdar det.
Samma sak med ljudåtergivning. Vi kan båda ha kanonhörsel och höra nått skit, men killar som Öhman och Lindroos har bättre kunskap än oss om hur man ÅTGÄRDAR det - de har helt enkelt mycket mer förståelse för problemet. alltså ett steg längre än att bara höra det
dimitri skrev:Det är sant att alla "kunskaper" kan vara ett hinder att åt sig intryck. Men då är det inte riktiga kunskaper. Det är något som vederbörande eller andra tar för kunskaper utan att det är det.
Men: Dawen menade kunskaper och inte "kunskaper". Det finns ingen anledning att utgå ifrån att de som besitter kunskaper i själva verket besitter "kunskaper" eftersom all stereofonisk utveckling har drivits av personer med stora tekninska kunskaper och lidelse för musikåtergivning.
Mayro skrev:Den största utveklingen har skett pga att tillverkare ofta vill ha mer i plånboken. Parat med för mycket tekniska kunskaper och för lite kunskaper om hur det fabriserade bör låta för att faktiskt bli njutbart..
Det gjorde ju ingen heller.Mayro skrev:Men att tillskriva sig pga utbildning mer kunskap av att höra är helt fel..
Naqref™ skrev:Mayro skrev:Den största utveklingen har skett pga att tillverkare ofta vill ha mer i plånboken. Parat med för mycket tekniska kunskaper och för lite kunskaper om hur det fabriserade bör låta för att faktiskt bli njutbart..
Hmmm det där tolkar jag som om att du anser att det är motsatsen till utveckling men jag kanske tolkar dig fel.
dawen skrev:Alltså: Det första inlägget 12:41 på den här sidan har jag skrivit, inte Mayro.
Naqref™ skrev:dawen skrev:Alltså: Det första inlägget 12:41 på den här sidan har jag skrivit, inte Mayro.
Eh... finns bara ett inlägg från 12:41 (beror iofs vilken tidsinställning du har) och det bär tydliga spår att vara skrivet av Mayro.
Mayro skrev:
Därför att tekniska kunskaper kan INTE överbygga din egna hörsels förmåga rätt självklart..
Nej, men samtidigt så har en mätutrustning inte dåliga dagar, är inte partiska och kan kalibreras. Självklart är det alltid hörseln som avgör i slutändan, men jag tror att vägen till ett ljud man kan vara nöjd med är mycket kortare om man slipper låna hem 100 olika apparater och istället kan lista ut "det här borde bli bra!". Såpass bra jag hört det låta på grejor som anses vara billiga och dåliga så har jag ledsnat på det där med prestige inom hifi - det gäller väl dig också Tobbe?
Mayro skrev:Naqref™ skrev:Mayro skrev:Den största utveklingen har skett pga att tillverkare ofta vill ha mer i plånboken. Parat med för mycket tekniska kunskaper och för lite kunskaper om hur det fabriserade bör låta för att faktiskt bli njutbart..
Hmmm det där tolkar jag som om att du anser att det är motsatsen till utveckling men jag kanske tolkar dig fel.
har försökt skriva svar. men kommer fram till att jag inte riktigt förstår frågan nagref
Mayro skrev:detta är övertydligt med min lilla philips spelsätt.. Mäter bra och LÅTER överdjävligt bra... helt ohotad av allt jag hört till sin begränsning den har trotts allt...
Naqref™ skrev:Mayro skrev:detta är övertydligt med min lilla philips spelsätt.. Mäter bra och LÅTER överdjävligt bra... helt ohotad av allt jag hört till sin begränsning den har trotts allt...
Hmm och den har konstruerats av människor som besitter de egenskaper som du generellt antyder att tekniker saknar?
dimitri skrev:Mayro,
Men Droplet då? eller de högtalare du har eller har haft inkl Infinity. Det är inga glada amatörer som har konstruerat dem, väl?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster