Vilka är INO-högtalares tekniska egenskaper?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 13:01

Ljud är ju fysik så jag ser inget konstigt med Dawens förklaring alls.

Även du Mayro söker ju teoretiska och fysiska förklaringar till varför din 12W fungerar så bra hos dig ;)

Rydbergs besök med den lilla Resistorn i serie med högtalaren påvisade ju en förklaring.. och det var ju minsann fysik så det förslår! :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-19 13:26

Mayro skrev:
Precis som Bach skriver, även här. Framför allt får man, om man är utbildad ingenjör, en förståelse för hur musik och hifi inte är någon form utav magi, utan fysik till stor del.

förlåt jag säger detta dawen. men vilket kvalifiserat skitprat :lol: :lol:

Tror detta var den grövsta övertolkningen av ingengörernas förmågor jag sett någonsin.. 8O

Vilket skitprat helt enkelt... :lol: :lol: sansa ner dig o er en aning va...

Jösses vilket klavertramp Mayro - trodde äntligen att du fått till det, men sen stoppar du ned handen i kakburken igen.....

Om du någonsin har för avsikt att bli trovärdig så får du nog ta och skärpa dig rejält.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-08-19 13:40

Låt Tobbe förklara sig istället för att kasta skit på honom.

Tack pingvinlakrits för att du har tålamod att uttrycka min åsikt mycket ordentligare än vad jag lyckas med :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 13:41

Dawen skrev:
Tobbe, om jag skriver det som är min åsikt, är det inte väldigt mycket bättre om du lägger fram din åsikt och försöker förklara för mig varför du inte håller med mig, istället för att försöka idiotförklara mig? :(

Därför att tekniska kunskaper kan INTE överbygga din egna hörsels förmåga rätt självklart..

Så om du är hur utbildad som helst och kan förklara allt tekniskt så kan du ändå vara totalt tondöv.. Så enkelt är det... Att blanda samman tekniska kunnandet med den förmåga man har infött i sitt väsen är en grov övertolkning av sin betydelse utifrån sin utbildning..

Och jag är inte otrevlig.. utan jag har en skämtsam ton med mitt lite grova sätt enbart.. Inget elakt...

Däremot så menar jag att detta var det värsta övertrampet där man blandar utbildning till absurdum i betydelse...

Blev litet fel med detta inlägg som nu är rättat.
/naq
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 13:41

dawen skrev:Låt Tobbe förklara sig istället för att kasta skit på honom.
Tack pingvinlakrits för att du har tålamod att uttrycka min åsikt mycket ordentligare än vad jag lyckas med :)

BRA dawen!!! Mycket bra!!!!
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-19 13:51

Tekniska kunskaper är inget hinder att njuta av bra återgivning OCH musik även om det inte är en förutsättning, därvidlag har du rätt Mayro, fast du kanske kunde uttryckt det lite mera civiliserat. Tekniska kunskaper kan underlätta förståelsen när något inte verkar helt optimalt. För det är ingen konst att njuta när allt är perfekt ELLER när man är förnöjsam.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 13:57

Mayro skrev:
dawen skrev:Tobbe, om jag skriver det som är min åsikt, är det inte väldigt mycket bättre om du lägger fram din åsikt och försöker förklara för mig varför du inte håller med mig, istället för att försöka idiotförklara mig? :(

Därför att tekniska kunskaper kan INTE överbygga din egna hörsels förmåga rätt självklart..

Så om du är hur utbildad som helst och kan förklara allt tekniskt så kan du ändå vara totalt tondöv.. Så enkelt är det... Att blanda samman tekniska kunnandet med den förmåga man har infött i sitt väsen är en grov övertolkning av sin betydelse utifrån sin utbildning..

Och jag är inte otrevlig.. utan jag har en skämtsam ton med mitt lite grova sätt enbart.. Inget elakt...

Däremot så menar jag att detta var det värsta övertrampet där man blandar utbildning till absurdum i betydelse...
Helt rätt Mayro! Det Dawen skrev var inte att utbildning/kunskap var en FÖRUTSÄTTNING utan bara att det hade ökat hans förståelse :-)

Precis som du har mer försåelse* än mig om vad som kan vara orsaken till ett knackigt ljud i motorn. vi hör det båda två, men du vet med din kunskap mycket mer om hur man åtgärdar det.

Samma sak med ljudåtergivning. Vi kan båda ha kanonhörsel och höra nått skit, men killar som Öhman och Lindroos har bättre kunskap än oss om hur man ÅTGÄRDAR det - de har helt enkelt mycket mer förståelse för problemet. alltså ett steg längre än att bara höra det :-)

pss... vet att du inte är elak, men nog tusan reagerar du starkt ibland 8O :roll:

* Det finns massa olika kunskap och allt kommer inte från utbildning. Förståelse kan komma från erfarenhet likväl som utbildning.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 14:03

dimitri skrev:Tekniska kunskaper är inget hinder att njuta av bra återgivning OCH musik även om det inte är en förutsättning, därvidlag har du rätt Mayro, fast du kanske kunde uttryckt det lite mera civiliserat. Tekniska kunskaper kan underlätta förståelsen när något inte verkar helt optimalt. För det är ingen konst att njuta när allt är perfekt ELLER när man är förnöjsam.

tekniska kunskaper kan även förhindra att intryck tas in Dimitri. Men men. Detta behöver man inte kanske gå in på mer än så här. Diskutionen tar då aldrig ett slut eftersom det inte finns svar...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 14:07

Precis som du har mer försåelse* än mig om vad som kan vara orsaken till ett knackigt ljud i motorn. vi hör det båda två, men du vet med din kunskap mycket mer om hur man åtgärdar det.

Samma sak med ljudåtergivning. Vi kan båda ha kanonhörsel och höra nått skit, men killar som Öhman och Lindroos har bättre kunskap än oss om hur man ÅTGÄRDAR det - de har helt enkelt mycket mer förståelse för problemet. alltså ett steg längre än att bara höra det

Därför anlitar man sina vänner med mer kunskap då man är seriös för att finna ut orsak o samverkan...

Men att tillskriva sig pga utbildning mer kunskap av att höra är helt fel.. Opponera att JAG hör 30% mer "rätt" och inte kan förklara. Ja då sätts ju den mer tekniska på förstutrappen hur mycket han en kan tekniskt. För han/hon hör ju inte ens det jag hör.. :wink:

OBS! Endast ett exempel här nu. Jag påstår inte jag gör detta...

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-19 14:09

Det är sant att alla "kunskaper" kan vara ett hinder att åt sig intryck. Men då är det inte riktiga kunskaper. Det är något som vederbörande eller andra tar för kunskaper utan att det är det.
Men: Dawen menade kunskaper och inte "kunskaper". Det finns ingen anledning att utgå ifrån att de som besitter kunskaper i själva verket besitter "kunskaper" eftersom all stereofonisk utveckling har drivits av personer med stora tekninska kunskaper och lidelse för musikåtergivning.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 14:12

dimitri skrev:Det är sant att alla "kunskaper" kan vara ett hinder att åt sig intryck. Men då är det inte riktiga kunskaper. Det är något som vederbörande eller andra tar för kunskaper utan att det är det.
Men: Dawen menade kunskaper och inte "kunskaper". Det finns ingen anledning att utgå ifrån att de som besitter kunskaper i själva verket besitter "kunskaper" eftersom all stereofonisk utveckling har drivits av personer med stora tekninska kunskaper och lidelse för musikåtergivning.

Fel anser jag. Den största utveklingen har skett pga att tillverkare ofta vill ha mer i plånboken. Parat med för mycket tekniska kunskaper och för lite kunskaper om hur det fabriserade bör låta för att faktiskt bli njutbart..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 14:14

Mayro skrev:Den största utveklingen har skett pga att tillverkare ofta vill ha mer i plånboken. Parat med för mycket tekniska kunskaper och för lite kunskaper om hur det fabriserade bör låta för att faktiskt bli njutbart..

Hmmm det där tolkar jag som om att du anser att det är motsatsen till utveckling men jag kanske tolkar dig fel. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 14:15

Mayro skrev:Men att tillskriva sig pga utbildning mer kunskap av att höra är helt fel..
Det gjorde ju ingen heller. 8O Oavsett vad man hör handlade om förmågan att förstå vad man hör!

ps... lite OT här, men intressant.. borde kanske bli en annan tråd om vi vill förstå vad vi menar bättre....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 14:18

men visst är vi väl väldigt ot nu va? Eller har jag fel?

Mitt inlägg från start var enbart en liten "bromsning på linjen" att tekniska skulle ha nån slags övertro på sina egenskaper som lyssnare.. DET ÄR skitsnack :lol:

och inget elakt menat med det ifrån min sida..utan faktiskt endast sanningen rakt av...

Att skriva ordet "skitsnack" behöver inte alltid innebära elakheter. utan bland vänner kan man använda det som jag gör här..Såvida man då påvisar detta tydligt via leende också utan ironi o massa sådant...

hur som så blev det trevligt tack vara Dawens inlägg senare efter mitt "bromsinlägg". :lol: ..

Tack igen Dawen!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-08-19 14:18

Märklig bugg. Ett av inläggen längre upp står det att Mayro skrivit - men det var jag som skrev det! 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 14:19

Kan bli en intressant ny tråd någon annanstans om inte annat. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-08-19 14:22

Mayro: Du kanske skulle fundera på hur du formulerar dig? Jag tycker åtminstone inte att det var juste skrivet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 14:24

Naqref™ skrev:
Mayro skrev:Den största utveklingen har skett pga att tillverkare ofta vill ha mer i plånboken. Parat med för mycket tekniska kunskaper och för lite kunskaper om hur det fabriserade bör låta för att faktiskt bli njutbart..

Hmmm det där tolkar jag som om att du anser att det är motsatsen till utveckling men jag kanske tolkar dig fel. ;)

har försökt skriva svar. men kommer fram till att jag inte riktigt förstår frågan nagref :oops:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 14:33

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 14:36

dawen skrev:Alltså: Det första inlägget 12:41 på den här sidan har jag skrivit, inte Mayro.

Eh... finns bara ett inlägg från 12:41 (beror iofs vilken tidsinställning du har) och det bär tydliga spår att vara skrivet av Mayro. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 14:40

Ser inlägget. Säker på att du gjorde "citera" istället för att "ändra"? ;)

Historiken (där vi med adminrättigheter kan se hur inlägg har ändrats med tiden) talar sitt tydliga språk. Det är mayro som har gjort inlägget.
Senast redigerad av Naqref 2006-08-19 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-19 14:42

Naqref™ skrev:
dawen skrev:Alltså: Det första inlägget 12:41 på den här sidan har jag skrivit, inte Mayro.

Eh... finns bara ett inlägg från 12:41 (beror iofs vilken tidsinställning du har) och det bär tydliga spår att vara skrivet av Mayro. ;)

1.41 på min dator, med en massa citat av mayro svarade på av "mayro"

Det börjar så här:
Mayro skrev:

Nej, men samtidigt så har en mätutrustning inte dåliga dagar, är inte partiska och kan kalibreras. Självklart är det alltid hörseln som avgör i slutändan, men jag tror att vägen till ett ljud man kan vara nöjd med är mycket kortare om man slipper låna hem 100 olika apparater och istället kan lista ut "det här borde bli bra!". Såpass bra jag hört det låta på grejor som anses vara billiga och dåliga så har jag ledsnat på det där med prestige inom hifi - det gäller väl dig också Tobbe?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 15:00

Mayro skrev:
Naqref™ skrev:

har försökt skriva svar. men kommer fram till att jag inte riktigt förstår frågan nagref :oops:

Jo jag menar att man kan tolka det så att de överdrivna tekniska kunskaperna och de för dåliga kunskaperna i hur man egentligen gör för att få det njutbart knappast kan kallas utveckling. Att inte få något att låta mer njutbart (eller kanske t o m sämre) är ju kanske motsatsen...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 15:13

vad jag menar är att tekniker kan lösa problem o konstruera grejor.. Men sedan att dom ändå låter skräp ofta för dom inte besitter kunskapen att få dom att just LÅTA bra..

mäter fint men låter skit. enklare utryckt kan jag inte skriva.... :lol:

detta är övertydligt med min lilla philips spelsätt.. Mäter bra och LÅTER överdjävligt bra... helt ohotad av allt jag hört till sin begränsning den har trotts allt...

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-19 15:15

Vem har konstruerat och tillverkat din Philips?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 15:17

Mayro skrev:detta är övertydligt med min lilla philips spelsätt.. Mäter bra och LÅTER överdjävligt bra... helt ohotad av allt jag hört till sin begränsning den har trotts allt...

Hmm och den har konstruerats av människor som besitter de egenskaper som du generellt antyder att tekniker saknar? ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 15:27

Naqref™ skrev:
Mayro skrev:detta är övertydligt med min lilla philips spelsätt.. Mäter bra och LÅTER överdjävligt bra... helt ohotad av allt jag hört till sin begränsning den har trotts allt...

Hmm och den har konstruerats av människor som besitter de egenskaper som du generellt antyder att tekniker saknar? ;)

ofta saknar ......en jäkla skillnad där nagref.. Börja INTE vrida ord nu så saker man säger får en HELT annan betydelse via att markera orden från ett helt annat håll..

Jag tror få här anser att grejor som tillverkas har en seriös lyssning bakom sig samtidigt. Det är oftast tekniker som bygger och sedan sälja för fullt som gäller...hur skräpet låter är ovidkommande. bara mätningarna stämmer något så när med vad normerna säger så man FÅR sälja så är det ok..

anser ni annat här på faktiskt.se så anser jag det underligt utifrån alla inlägg jag läst i ämnet tidigare eller runt ämnet mer rätt sagt kanske..

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-19 15:32

Mayro,
Men Droplet då? eller de högtalare du har eller har haft inkl Infinity. Det är inga glada amatörer som har konstruerat dem, väl?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 15:33

dimitri skrev:Mayro,
Men Droplet då? eller de högtalare du har eller har haft inkl Infinity. Det är inga glada amatörer som har konstruerat dem, väl?

vart vill du komma? har jag påstått det eller? fattar noll..

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-19 15:41

Jag tycker den här diskussionen är märklig! 8O

Om en person har konstruerat exempelvis en förstärkare som låter skitdåligt, så tyder det väl på just brist på kunskap oavsett formell utbildning, eller hur? 8O

Vh :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino