ALLA goda apparater är i grunder obalanserade. Är de inte det kommer nämligen common mode-felen att komma vidare i kedjan.
Alla (goda) balanserade apparater har därför extra elektrinik i sinalvägen. Det behöver inte vara något problem, det går att göra den väldigt bra, men i hifi-sammanhang kanske det är lite onödigt?
5 meter är inte försumbart dock, men jag kan glädja dig med att den anda apparat som behöver vara balanserad normalt är den som sitter efter den där 5m-sträckan. Inte ens den som matar kabeln behöver vara det, men kabeln behöver vara lite specialgjord.
Nu vet jag ju inte hur din applikation ser ut, men så länge det inte är långa kablar TILL apparaten spelar det ju ingen roll om den är balanserad eller obalanserad.
(Men svaret på din fråga är detta: Jag kan inte utesluta att det kan komma en balanserad variant för studiobruk.)
Här kommer den uppdaterade listan förresten (appropå: "Skall dock försöka hålla den nedanstående listan uppdaterad").
Detta är vad som finns:
i32s/i34es:
[s]1 par i Jakaranda (från 70-talet) 90-glans (se Merkurius tråd från senaste hemmahos-mötet). Dyrt fanér. [/s]
[s]1 par i Jakaranda (från 70-talet) 90-glans (se Merkurius tråd från senaste hemmahos-mötet). Dyrt fanér. [/s]
1 par i Jakaranda (från 70-talet) 90-glans (se Merkurius tråd från senaste hemmahos-mötet). Dyrt fanér.
pi60s/pi60es:
[s]1 par i Valnötsrot 90-glans (även dessa fanér gamla och extremt fina), måste ses, dock mycket dyrt fanér.[/s]
[s]1 par i Valnötsrot 90-glans (även dessa fanér gamla och extremt fina), måste ses, dock mycket dyrt fanér.[/s]
1 par i Valnötsrot 90-glans (även dessa fanér gamla och extremt fina), måste ses, dock mycket dyrt fanér.
1 par i Valnötsrot 90-glans (även dessa fanér gamla och extremt fina), måste ses, dock mycket dyrt fanér.
1 par i körsbär 20-glans.
pi60:
[s]1 par i Ask - obehandlade (för oljning).[/s]
[s]1 par i Körsbär 20-glans.[/s]
[s]1 par i svartblank lack.[/s]
[s]1 par i mdf för lackning (=brutna hörn).[/s]
1 par i mdf för fanéring (skarpa hörn, anpassade elementförsänkningar) för den händiga som gillar att fanéra själv.
pr60:
1 par i ultramatt (~7) svart.
i28:
1 par i svartblank lack (piano).
[s]1 par i mdf för lackning.[/s]
i14:
1 par i mdf för lackning.
1 par i mdf för lackning.
pr24:
1 par i blanksvart lack (piano).
pr10k-crt - färdiga:
1 par i svartmatt (röd centerdome på baselementet).
piPs - färdiga:
[s]1 par i Paddock 90-glans.[/s]
3 st (L-C-R) i Körsbär 20-glans.
piP - färdiga:
1 par i Körsbär 90-glans.
[s]1 par i Ask (natur, ej svart) 20-glans.[/s]
piP/piPs:
1 par i blanksvart.
1 par i BMW antrasit black/blue metallic (mycket mörka).
iP/iPs:
1 par i plexiglas! (med mörkgrått dämpmaterial), och ja, man måste nog vara lite speciell för att kunna uppskatta genomskinliga högtalare...
Det finns även ett antal par pi60s-kabinett i lager, mdf, som går att lacka!

De är alltså byggda således att sammanfogningen mellan delarna är en delikat blandning av rätfogar och gerade fogar. Detta i kombination med några mdf-pluggningar gör att pi60s nu (efter 21 år) äntligen kan lackas utan att varken några lacksprickningar uppstår, eller att skarvarna lyser igenom efter en tid. Tror nog knappt att det finns något som har efterlysts mera än just att man skall kunna köpa pi60s i t ex svart pianolack!
Och sen finns det en sockel att komplettera pi60/pi60s med också, som jag ju vet att många väntat på länge. Det som är grejjen med denna sockel är att den är gjord således att den trots 22 mm tjocklek, bygger bara några få mm i höjd om man använder SD-fötter. De lyfter alltså inte högtalarna nämnvärt (mindre än 3 mm), med de gör både att högtalarna står lite stadigare och att man slipper se SD-fötterna. De är svagt fasade så att de ökar högtalarnas fotavtryck en smula. I MDF (för den som vill lacka dem själv) eller i knottersvart lack.
Om något är av intresse - ring mig på 070 - 523 32 32.
(Sen finns förstås som alltid piP/piPs-lådor i körsbär (90 glans), ek (20-glans) och svartask (20-glans), samt piM-lådor i två olika blåa nyanser.)
Jag är fullt medveten om att ytfinish på en högtalare är en ytterst persolig sak, och att de allra flesta vill välja fanér
fritt och vill inte ha något som är "ungefär rätt", så jag har inga illusioner om att dessa lådor kommer att sugas upp på nolltid, vissa av dem kommer säkert att finnas kvar i över ett år.
Men eftersom de går att få dem snabbt för den som vill slippa vänta, ville jag nämna det i varje fall.
. . . Ibland så sammanfaller ju någons smak med någon annans - och då finns det ju chans att få högtalarna helt utan leveranstid. Tänkte därför att det ovanstående kan vara information av intresse för någon.
Vill dock absolut inte försöka påverka någon att avstå ifrån den finish de
helst vill ha bara för att få högtalarna snabbt. Tvärtom hoppas jag att alla de ovanstående högtalarna kommer till ett hem där de uppskattas.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).