Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Det ser hemskt ut så här på bild.Men det var ovanligt bra bilder.
skrutten skrev:Ooops hur kunde jag missa detta, inser att jag är inne för lite på forumet numer. Skulle ha varit skoj (om man nu fått va me förståss). Suck vilken miss....
n0p skrev:Såg två stycken som kittlade mitt intresse lite extra, creek 3020 (osäker på modellen) och Rega Brio, dessa skulle man gärna lyssnat på.
Richard skrev:Undras om Pip:s potenta basåtergivning beror på, förutom det exellenta baselementet, den underavstämnda basreflexlådan ?
De flesta kommersiella högtalare är väl överavstämda, inklusive HFLS och Qls signature ?
Det är ju numera mode att tillverka allting så litet som möjligt. Stora element i förhållandevis små lådor.
Pip:arna må vara små, men är ju stora i förhållande till baselementets area.
Men, jag kanske bara spekulerar här...
V. H. Richard.
paa skrev:Richard skrev:Undras om Pip:s potenta basåtergivning beror på, förutom det exellenta baselementet, den underavstämnda basreflexlådan ?
De flesta kommersiella högtalare är väl överavstämda, inklusive HFLS och Qls signature ?
Det är ju numera mode att tillverka allting så litet som möjligt. Stora element i förhållandevis små lådor.
Pip:arna må vara små, men är ju stora i förhållande till baselementets area.
Men, jag kanske bara spekulerar här...
V. H. Richard.
Visst är lådan ganska stor i förhållande till elementarean, men "underavstämning" är ett modeord för dagen, fast det är inte en patentlösning som alltid garanterar överlägsen basåtergivning. Det är så många faktorer som påverkar frekvensgången och balansen mellan olika register i en basreflexlåda, något som Ingvar höll ett långt resonemang om vid superhelgen i Göteborg: T.ex rörliga massan, kraftfaktorn, talspoleresistansen osv, allt påverkar en eller flera delar av frekvensregistret åt olika håll. D.v.s man är huvudsakligen tillbaka till det "exellenta baselementet". Men sen är det ju låddämpningen också, som ska ta bort alla stående vågor inuti lådan utan att det låter stumt och dött, och utan att systemet tappar verkningsgrad vid avstämningen. Och sen finns ju de psykoakustiska kompensationerna, som Ingvar redogjorde för vid Faktiskt-mötet på KTH för ett och ett halvt år sedan. Nej, man kan inte peka på en enskild parameter, och tro att man hittat hemligheten med piP.
n0p skrev:ptja, talar vi om byggsatsen då?
Nu kan jag inte det monterade priset, men det ligger väl kring 9 000:- och i den prisklassen så måste det ju finnas ett antal högtalare som vill blanda sig i.
Tillexmepel har ju dali och b&w ett par intressanta golvare för att nämna några.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster