Vilket Ino system skulle vara rätt för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-10 03:32

steveo1234 skrev:Funderingarna fortsätter (ja, det går långsamt och nej, jag har inte bråttom).
Om jag på lyssningsplats 3-4 meter från högtalarna vill ha ett ljudtryck på 110db i topparna (vid lyssningsplats då) och då dessutom vill att det ska vara helt obesvärat vad behövs för toppar?

Räcker i14, behövs i32, vill jag har i64? Jag lägger hellre pengar på projektor än på "onödig kapacitet".

Jag skulle inte gå under i28 med dina krav. Sen handlar det om pengar i stort sett. i28 räcker mycket långt men har man råd så ger ju i32s 4 dB mer. i64s och i56 är kanske inte aktuellt, iaf inte om du inte kan få lite mer längd ifrån högtalarna.
Jag tänker såhär; man köper högtalare för 20-30 år framöver. Sålänge man har någorlunda råd så skulle jag sikta in mig på i32s eller i64s. Anledningen är att prisskillnaden mellan i28 vs i32, i56 vs i64s är rätt så liten utslagen på 30 år, men att få återkommande tanke "tänk om jag hade valt den istället" är inte så roligt, tror jag. Men visst, det är ju inga småpengar men om man har rätt så bra ekonomi, har eget rum och detta är ens stora intresse, så tror jag man kan rättfärdiga dom 4 dB mer som i32s och i64s ger. Sen så tycker jag dom är snyggare men det är ju inte något avgörande :)

Men, helt klart bör du åka och lyssna hos Tengil, då vet du om i28 är något för dig. i32s är stort sett samma fast går spela högre och har alltså lägre dist vid givet ljudtryck. Lycka till
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-10 09:17

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Funderingarna fortsätter (ja, det går långsamt och nej, jag har inte bråttom).
Om jag på lyssningsplats 3-4 meter från högtalarna vill ha ett ljudtryck på 110db i topparna (vid lyssningsplats då) och då dessutom vill att det ska vara helt obesvärat vad behövs för toppar?

Räcker i14, behövs i32, vill jag har i64? Jag lägger hellre pengar på projektor än på "onödig kapacitet".

Jag skulle inte gå under i28 med dina krav. Sen handlar det om pengar i stort sett. i28 räcker mycket långt men har man råd så ger ju i32s 4 dB mer. i64s och i56 är kanske inte aktuellt, iaf inte om du inte kan få lite mer längd ifrån högtalarna.
Jag tänker såhär; man köper högtalare för 20-30 år framöver. Sålänge man har någorlunda råd så skulle jag sikta in mig på i32s eller i64s. Anledningen är att prisskillnaden mellan i28 vs i32, i56 vs i64s är rätt så liten utslagen på 30 år, men att få återkommande tanke "tänk om jag hade valt den istället" är inte så roligt, tror jag. Men visst, det är ju inga småpengar men om man har rätt så bra ekonomi, har eget rum och detta är ens stora intresse, så tror jag man kan rättfärdiga dom 4 dB mer som i32s och i64s ger. Sen så tycker jag dom är snyggare men det är ju inte något avgörande :)

Men, helt klart bör du åka och lyssna hos Tengil, då vet du om i28 är något för dig. i32s är stort sett samma fast går spela högre och har alltså lägre dist vid givet ljudtryck. Lycka till

Jag har inte höga krav, jag har låg tolerans för defekter :)

Det är iofs inte bara en pengadiskussion faktiskt. i28/32 är nästan en meter höga vilket gör det svårare att placera en 2.35:1 duk ovanför högtalarna. Jag vill inte använda en ljudtransparent duk och då har ju i16 en fördel då den eventuellt kan placeras under duken? Eller över kanske. Eller nåt...

Hur högt ska i16 placeras på stativ? Jag föredrar att duken börjar på 80-90cm ovanför golvet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-10 09:50

Nu vet jag inte om du har angett i tråden vilka rumsdimensioner du har och vad det för med sig men golvstående högtalare från Ino av sorterna, pi60(s), i28, i32 d.v.s. med liknande höjd skall stå precis vid sidan om duken med dukens kant centrerad i linje med diskanterna.

Detta funkar kalas då högtalarna ändå står med "toe in" så att duken ligger s.a.s. nett och jämt framför innerkanterna (mot duken) på högtalarna.

När det gäller i14, i16s så har dessa i princip samma höjd som de föregående och bör hamna likvärdigt i placering. Detta förutsatt att du inte har en ljudtransparent duk av en bredd som omöjliggör en sådan placering av högtalarna förståss.

Hoppas detta gick att förstå?

Har jag några fel i ärendet kommer snart andra att inflika vad.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-10 09:57

screen skrev:Nu vet jag inte om du har angett i tråden vilka rumsdimensioner du har och vad det för med sig men golvstående högtalare från Ino av sorterna, pi60(s), i28, i32 d.v.s. med liknande höjd skall stå precis vid sidan om duken med dukens kant centrerad i linje med diskanterna.

Detta funkar kalas då högtalarna ändå står med "toe in" så att duken ligger s.a.s. nett och jämt framför innerkanterna (mot duken) på högtalarna.

När det gäller i14, i16s så har dessa i princip samma höjd som de föregående och bör hamna likvärdigt i placering. Detta förutsatt att du inte har en ljudtransparent duk av en bredd som omöjliggör en sådan placering av högtalarna förståss.

Hoppas detta gick att förstå?

Har jag några fel i ärendet kommer snart andra att inflika vad.

Rumsdimensionerna är 4,2*5,2 ungefär, med snedtak (bilder i medlemspresentationsdelen).
Jag kan dock inte ställa högtalarna vid sidan om en 2.35:1 duk eftersom lyssningsvinklen blir för stor. Jag ligger redan nu på gränsen med en vanlig 16:9 duk. Med andra ord, ska jag gå över till 2:35 duk så behöver jag placera högtalarna under duken och isåfall faller några av de större modellerna bort.
Nu trivs jag förvisso ganska bra med en 16:9 duk, men, samtidigt har jag funderingar på en Panasonic AE4000 med riktigt stor bild.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-10 10:13

Då finns det inga genvägar, i.a.f. inte om du skall ha allting rätt.

Ljudtransparent duk är det enda du kan köpa om du inte skall offra någon del av upplevelsen. Annars hamnar väl dukens underkant på tok för högt upp, allternativt högtalarna för långt ned.

Själv är jag mest intresserad av denna!
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-10 10:17

screen skrev:Då finns det inga genvägar, i.a.f. inte om du skall ha allting rätt.

Ljudtransparent duk är det enda du kan köpa om du inte skall offra någon del av upplevelsen. Annars hamnar väl dukens underkant på tok för högt upp, allternativt högtalarna för långt ned.

Själv är jag mest intresserad av denna!

Vad kostar en ramspänd 2.35-duk på runt 120" som är INTE dämpar olika mycket vid olika frekvenser?

EDIT: Tydligen är det clearpix 2 som gäller isåfall. Priset är över 40000 för 109" och jag vill ha större bild än så. Inte en chans med andra ord.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-10 13:10

Ja, som det redan sagts, i16s kommer hamna på samma höjd som i28/i32s med stativ. Det finns billigare ljudtransparenta dukar från england som jag tror är riktigt bra. Finns någon mätningstråd på component om det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-22 12:04

steveo1234: Glöm inte bort att du ska åka hem till Tengil någon gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-22 16:46

shifts skrev:steveo1234: Glöm inte bort att du ska åka hem till Tengil någon gång.

Tro det eller ej men det ligger FORTFARANDE kvar på planeringsstadiet ::)

Just nu är projektorbyte prio #1 och alternativen är många. Panasonic ae4000,sony HW15, JVC350.... Tur i oturen så är det projektormässa i Lund den 15-17 januari där man i lugn och ro kan ta sig en titt...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-02 14:07

Det blev en Sony hw15 enligt ovan och, nu har funderingarna om Ino kommit igång igen.

Under min semester i sommar så planerar jag att ta kontakt med några ino ägare och försiktigt fråga om möjligheterna att få provlyssna. Siktet står kvar på i28 eller i32 med 6*a2. Ingen center inledningsvis då jag har vant mig av med den efter några år som "centerlös". Jag har dessutom fått ett trevlig bud på mina nuvarande högtalare som jag funderar över...

Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-04 22:35

Ja, jag har funderat på i64s igen och har också funderat om center är så jäkla noga. Kul att höra andra som också inte känner det är ett måste.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2010-07-04 23:11

subjektivisten skrev:Ja, jag har funderat på i64s igen och har också funderat om center är så jäkla noga. Kul att höra andra som också inte känner det är ett måste.

Har gjort en del tester med och utan center och kommit fram till att det ger ganska stor vinst vid tittande på liten bild (typ 46" TV), men för större bild (104" projje") så känns det som en viss försämring (onaturlig ljudbild).
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-04 23:59

Ja, målet är ju 110 tum duk typ.
Skönt att höra :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-05 08:39

Zipp skrev:
subjektivisten skrev:Ja, jag har funderat på i64s igen och har också funderat om center är så jäkla noga. Kul att höra andra som också inte känner det är ett måste.

Har gjort en del tester med och utan center och kommit fram till att det ger ganska stor vinst vid tittande på liten bild (typ 46" TV), men för större bild (104" projje") så känns det som en viss försämring (onaturlig ljudbild).

Jag har inte direkt någon bestämd uppfattning i frågan utan har tvingats till att vara utan center i några år nu och jag kan inte säga att jag saknar den alls. Men, man vet ju inte om man tyckt det var bättre MED center.
Får göra några tester någon gång...

EDIT: Ha, sicket sammanträffande. Hör av dig när i32 är till salu. :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 08:57

Zipp skrev:

8O

De testerna skulle jag vilja höra lite mer om.
Vad men ar du med onaturligt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-07-05 09:24

Det är väl inte så konstigt, om du knyter röster i en liten punkt till en TV är väl okej. Men att göra det till en stor duk där "spederskålarna" rör sig trots allt över ett större område rent bildmässigt och samtidigt knyta rösterna till denna lilla punkt blir onaturligt. Eller skall vi säja " Inte Hi-Fi"... :wink:

Panoreringen av rösterna från olika håll funkar bättre utan center än med tycker i.a.f. jag. Jag tror dessutom att det finns fler här som tycker det. Sådeså! :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 09:39

screen skrev:Det är väl inte så konstigt, om du knyter röster i en liten punkt till en TV är väl okej. Men att göra det till en stor duk där "spederskålarna" rör sig trots allt över ett större område rent bildmässigt och samtidigt knyta rösterna till denna lilla punkt blir onaturligt. Eller skall vi säja " Inte Hi-Fi"... :wink:

Panoreringen av rösterna från olika håll funkar bättre utan center än med tycker i.a.f. jag. Jag tror dessutom att det finns fler här som tycker det. Sådeså! :D

Jag veeet.. :D

Men vaddå panorera? Bara för att man skippar centerhögtalaren och dess kanaler mixas ut på fronthögtalarna uppstår ju ingen panorering - om den inte redan fanns där redan. Och då blir det ju ingen skillnad.

Förutom att ljudet blir mycket märkligare om man inte sitter precis i mitten. 8)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-07-05 10:13

Förutom att ljudet blir mycket märkligare om man inte sitter precis i mitten.

Ja i ditt rum kanske, men vi andra som vet att ha schysta prylar (Läs: Ino Audio, det är ju den avdelningen vi är på just nu eller?) med "toe-in" så bildas så pass brett ljudfält (sweetspot, fan skall man behöva förklara allting? :D ) och med fin center med framförallt bättre anpassad (nu kommer vi kanske närmare kärnan) storlek på framförandet gentemot de på duken befintliga deltagarna att det verkar/känns mera realistiskt.

Capisce ? :wink:

Det är bara å börja om igen då Kalle12...fan va dyrt... :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 10:19

screen skrev:

Ja i ditt rum kanske, men vi andra som vet att ha schysta prylar (Läs: Ino Audio, det är ju den avdelningen vi är på just nu eller?) med "toe-in" så bildas så pass brett ljudfält (sweetspot, fan skall man behöva förklara allting? :D ) och med fin center med framförallt bättre anpassad (nu kommer vi kanske närmare kärnan) storlek på framförandet gentemot de på duken befintliga deltagarna att det verkar/känns mera realistiskt.

Löjligt. ;)
När du sitter där, utskuffad längst till höger i soffan av gäster som inte förstår bättre, och din centerfria anläggning ska återge mannen längst till vänster i bild - på filmen vars hela dialog ligger i centerkanalen - så kommer du att höra honom starkare i höger högtalare.
Hur realistiskt är det? 8O :? :P

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-07-05 10:32

Det kan vara så, men det är inte rätt! :)

Jag ser inte på film för att så kallade "gäster" skall ha det bra, jag gör det bara för min skull. Om någon råkar titta samtidigt som mig så får dom skylla sig själva... :lol:

Fast hittils har ingen klagat, för faktum är att de flesta vet inte ens vad detta handlar om och vet således för lite om detta för att kunna framföra någon kritik. När man har bättre bild samt ljud än vad som (oftast) presenteras på "riktig" bio, så vad skall någon oinsatt då tycka?

Shoooooooooooooooot ! :roll: :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 10:40

Äh, jag är glad att du är nöjd.

Men glöm inte att sitta i mitten. :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-05 11:15

Egoisten fiskar ej om han inte får sej.. :) 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-07-05 11:30

Handen på hjärtat, inte fan gör väl ni allt detta med erat intresse för någon annans skull i första hand eller? :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-05 11:32

KarlXII skrev:
screen skrev:

Löjligt. ;)
När du sitter där, utskuffad längst till höger i soffan av gäster som inte förstår bättre, och din centerfria anläggning ska återge mannen längst till vänster i bild - på filmen vars hela dialog ligger i centerkanalen - så kommer du att höra honom starkare i höger högtalare.
Hur realistiskt är det? 8O :? :P

Precis! Hur realistiskt är det att jag skulle låta mig bli utskuffad av en gäst :D
Jag och min fru sitter mitt framför duken båda två och har aldrig någon besökare som vill se film.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-07-05 13:01

Med 135" duk så blir centern snart ett krav ;-) Jag har inte fått min d2es ännu men den kommer...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-07-05 13:17

Bamsefar skrev:Med 135" duk så blir centern snart ett krav ;-) Jag har inte fått min d2es ännu men den kommer...
Ljudtransparent duk med högtalarna bakom?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 13:23

steveo1234 skrev:
Precis! Hur realistiskt är det att jag skulle låta mig bli utskuffad av en gäst :D
Jag och min fru sitter mitt framför duken båda två och har aldrig någon besökare som vill se film.

:lol: :D

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-07-05 14:24

Alexi skrev:
Bamsefar skrev:Med 135" duk så blir centern snart ett krav ;-) Jag har inte fått min d2es ännu men den kommer...

Om jag inte haft fönstervägg ut mot Ulvsundasjön......
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 14:48

Bamsefar skrev:
Alexi skrev:

Om jag inte haft fönstervägg ut mot Ulvsundasjön......

Vilken proj ska du använda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-05 15:00

Bamsefar skrev:Om jag inte haft fönstervägg ut mot Ulvsundasjön......
Ständigt detta val mellan pest och kolera...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino