steveo1234 skrev:Funderingarna fortsätter (ja, det går långsamt och nej, jag har inte bråttom).
Om jag på lyssningsplats 3-4 meter från högtalarna vill ha ett ljudtryck på 110db i topparna (vid lyssningsplats då) och då dessutom vill att det ska vara helt obesvärat vad behövs för toppar?
Räcker i14, behövs i32, vill jag har i64? Jag lägger hellre pengar på projektor än på "onödig kapacitet".
Jag skulle inte gå under i28 med dina krav. Sen handlar det om pengar i stort sett. i28 räcker mycket långt men har man råd så ger ju i32s 4 dB mer. i64s och i56 är kanske inte aktuellt, iaf inte om du inte kan få lite mer längd ifrån högtalarna.
Jag tänker såhär; man köper högtalare för 20-30 år framöver. Sålänge man har någorlunda råd så skulle jag sikta in mig på i32s eller i64s. Anledningen är att prisskillnaden mellan i28 vs i32, i56 vs i64s är rätt så liten utslagen på 30 år, men att få återkommande tanke "tänk om jag hade valt den istället" är inte så roligt, tror jag. Men visst, det är ju inga småpengar men om man har rätt så bra ekonomi, har eget rum och detta är ens stora intresse, så tror jag man kan rättfärdiga dom 4 dB mer som i32s och i64s ger. Sen så tycker jag dom är snyggare men det är ju inte något avgörande

Men, helt klart bör du åka och lyssna hos Tengil, då vet du om i28 är något för dig. i32s är stort sett samma fast går spela högre och har alltså lägre dist vid givet ljudtryck. Lycka till