MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-13 18:38

meanmachine skrev:Det som är pipare kanske får en bredare syn och insikt i att det finns andra tillerkare med knowhow. hehe.

På dom bara ;)

Skulle vara skitkul om ni kunde köra ett jäkla stort gäng högtalare, det är ju inte så att du har brist på dem :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-13 18:40

äh, jag tror det blir skoj. Även ifall det skulle vara så att MM redan bestämt sig för vilken som är bäst (vilket jag inte hoppas) så kan jag/ni som ställer upp med ett par piP förhoppningsvis få lyssna på lite bra ljud. Med risk för att verka obrydd så måste jag ju ändå säga att "Högtalare är ju bara högtalare". Man kan väl inte undvika lyssnings-träffar bara pga. att att en högtalare riskerar att vara sämre än en annan, i detta fall piP.

Bassman ställde upp med sina piP när jag var skeptisk att piP skulle vara bättre än mina Dynaudio a42. Vad jag tyckte kan man läsa i andra trådar men kanske också förstå av min nuvarande anläggning.

Sen är det ju som sagt inte så snyggt att bestämma sig i förväg men jag hoppas att MM är mer öppensinnad än några av inläggen som är lite utklippta ur sina sammanhang.

En sak som jag dock hoppas på oavsett om det är mina piP eller någon annans piP som ska utvärderas är att det inte skrivs i sten att piP skulle vara en sämre högtalare än märke X bara för att man A/B-lyssnat i ett rum som inte är optimerat. Det kan ju faktiskt vara ganska troligt att MM´s anläggning låter väldigt bra hemma hos honom.

Sen vill jag avsluta med lite dagisretorik; "alla måste inte gilla samma sak." (Det är med andra ord helt okej om MM inte kommer gilla piP och jag skulle tycka det var intressant om jag hittade en högtalare under 15 000 som jag kan jämföra med piP.)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-13 19:16

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Det som är pipare kanske får en bredare syn och insikt i att det finns andra tillerkare med knowhow. hehe.

På dom bara ;)

Skulle vara skitkul om ni kunde köra ett jäkla stort gäng högtalare, det är ju inte så att du har brist på dem :D

YEEESSS. :D Dock är mitt nya tillfälliga rum lämpliga för stativare men aningen litet för stora bastarder som neptunus och F30 men det går ju att testa lite så klart men gasar man blir det lite för mycket av det goda. 14.3mm2 enligt hyreskontraktet är vrummet och mårtensson rekommenderar 30m2 till QRS. Stativare är verkligen skoj att köra dock :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-13 19:25

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:

På dom bara ;)

YEEESSS. :D Dock är mitt nya tillfälliga rum lämpliga för stativare men aningen litet för stora bastarder som neptunus och F30 men det går ju att testa lite så klart men gasar man blir det lite för mycket av det goda. 14.3mm2 enligt hyreskontraktet är vrummet och mårtensson rekommenderar 30m2 till QRS. Stativare är verkligen skoj att köra dock :)

Du får inte ens in pip på 14,3 kvadratmillimeter :wink: :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-13 19:27

Men hyran är jäkligt billig. :P :oops:

hifiguru@spray.se

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-04-13 19:36

Sluta snacka, börja lyssna/testa! :D Har några kontakter tagits i organisationsfrågan? Ser fram emot ett fylligt reportage med bilder och glada tillrop. Jag har själv haft en liknande förutsättningslös (kanske inte så förutsättningslös i det här fallet dock) högtalartesteftermiddag. Mycket trevligt. Fick på kuppen lära känna några andra riktigt trevliga killar här på forumet; Nahaz, TheSaint och Hammarstrand. Ursprungstrohetsmaffian växer sig starkare och starkare här i söder :wink: :lol: .

/stefan

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-13 19:39

Föreslår inte nu kommande lördag men då nästa alternativt lördagen efter detta. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-13 19:41

Kan ni inte testa lite olika kablar också och hur dessa påverkar upplevelsen av de olika högtalarna?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-13 19:49

Objektivisten skrev:Kan ni inte testa lite olika kablar också och hur dessa påverkar upplevelsen av de olika högtalarna?
Kolfiber?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-13 19:59

meanmachine skrev:Föreslår inte nu kommande lördag men då nästa alternativt lördagen efter detta. :)

Jag vet om ni redan löst frågan med högtalare? Pga. resor runt land och rike samt helgjobb så kan jag inte få mina piP till umeå förrän tidigast 15Maj men mest troligt inte förrän 22 Maj.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-13 20:00

Kan ingen bära dit ett par pK så ni får en referens? :wink:

Användarvisningsbild
tomjut

Inläggav tomjut » 2010-04-13 20:14

Kanske lite halvt off topic, men "negativ placebo" finns inte. Placebo är per definition alltid positiv. Motsatsen heter nocebo.

Så, nu fick jag leka viktiga killen! :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 20:22

tomjut skrev:Kanske lite halvt off topic, men "negativ placebo" finns inte. Placebo är per definition alltid positiv. Motsatsen heter nocebo.

Du har helt rätt, viktiga killen, men vi är litet flexibla i vårt språkbruk härna! Vi förstod båda exat vad som avsågs. "Placebo" borde bytts ut mot "förutfattad mening".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2010-04-13 20:50

meanmachine skrev:Föreslår inte nu kommande lördag men då nästa alternativt lördagen efter detta. :)

Lördagen den 24'de altså då skall jag cykla tills det gör riktigt ont, sen skal jag cykla ännu mer :) , men lördgen därpå passar (1'a maj)
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 21:04

perstromgren skrev:Jag tror att en del grundar sig i vad IÖ har sagt om högtalarjämförelser. Han är starkt kritiskt till att utvärdera högtalare genom att jämföra på det här sättet.

Ref: Inre och yttre referens.

Varför tror du det? Jag kan berätta att jag har EGNA erfarenheter av A/B test och det slutande med ett felköp, för ca 15-16 år sedan, långt innan jag visste vem Ingvar var/är.
Det som verkar vara svårt för vissa är att läsa och fundera vad folk skriver, det första dom tänker på när dom läser är "hur ska jag svara emot detta". Hur vore det att LYSSNA på andra och kanske lära sig ett och annat? A/B testa högtalare har massa problem som tagits fram. VARFÖR ska man göra det kan jag fråga mig. Visst, det behöver inte vara så blodigt, säger vissa. Nej, men VARFÖR ens bry sig att jämföra då om det inte är så blodigt? Varför testa på dåligt sätt istället för bra sätt om man ändå ska testa?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-04-13 21:31

subjektivisten skrev: Hur vore det att LYSSNA på andra och kanske lära sig ett och annat?

:mrgreen: :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-13 21:39

tomjut skrev:Kanske lite halvt off topic, men "negativ placebo" finns inte. Placebo är per definition alltid positiv. Motsatsen heter nocebo.

Visst. Berätta nu vad skillnaden mellan negativ placebo och "negativ placebo" är... Citiationstecknena fanns där nämligen av en anledning och inte av en slump. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-04-13 21:46

subjektivisten skrev:
Varför tror du det? Jag kan berätta att jag har EGNA erfarenheter av A/B test och det slutande med ett felköp, för ca 15-16 år sedan, långt innan jag visste vem Ingvar var/är.

Om inte jag missminner mig var det ju ett A/B test mellan dina Pioneer och Ino för några år anledningen till att du sålde de förstnämnda. Men det kanske funkade just den gången? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-13 22:11

Om inte jag missminner mig var det ju ett A/B test mellan dina Pioneer och Ino för några år anledningen till att du sålde de förstnämnda. Men det kanske funkade just den gången?
:D :D :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 22:12

Nja, vi testade mina Sony mot pi60 och det friskade upp mitt minne hur usel metoden är. Så hur vore det att lyssna på folk med erfarenhet av det?
Jämför du projektorer utan att kalibrera dom? Om inte, varför jämföra högtalare på dåligt sätt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 22:13

zapanasta skrev:
Om inte jag missminner mig var det ju ett A/B test mellan dina Pioneer och Ino för några år anledningen till att du sålde de förstnämnda. Men det kanske funkade just den gången?
:D :D :D

Ja, lyssna lite.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 22:14

subjektivisten skrev:Varför testa på dåligt sätt istället för bra sätt om man ändå ska testa?

Skapa gärna en tråd om hur det lämpligen bör gå till!

Den här tråden tyclker jag vi lämnar åt Umeborna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 22:14

Impad hur vissa inte klarar av att läsa och tänka. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 22:15

perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:Varför testa på dåligt sätt istället för bra sätt om man ändå ska testa?

Skapa gärna en tråd om hur det lämpligen bör gå till!

Den här tråden tyclker jag vi lämnar åt Umeborna.

Det har redan tagits upp, och A/B test är INTE en bra metod. Som sagt, hur vore det om man läste och tog till saker?

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-13 22:24

Hur bör man utvärdera högtalare?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-04-13 22:25

subjektivisten skrev:...och tog till saker?

Knark???
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-13 22:26

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:...och tog till saker?

Knark???
:mrgreen:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-13 22:35

subjektivisten skrev:Det som verkar vara svårt för vissa är att läsa och fundera vad folk skriver, det första dom tänker på när dom läser är "hur ska jag svara emot detta". Hur vore det att LYSSNA på andra och kanske lära sig ett och annat? A/B testa högtalare har massa problem som tagits fram. VARFÖR ska man göra det kan jag fråga mig. Visst, det behöver inte vara så blodigt, säger vissa. Nej, men VARFÖR ens bry sig att jämföra då om det inte är så blodigt? Varför testa på dåligt sätt istället för bra sätt om man ändå ska testa?

Men skit i varför! De kanske känner för det? Folk får väl testa precis vad som helst på vilket sätt de har lust att göra det?

Det bästa som kunde hända vore att piP ansågs vara sämst och intresset för Ino svalnar. Det kanske skulle påverka leveranstiderna positivt för mig och andra som begriper att detta testet inte gör anspråk på nån vetenskaplighet.

MP

Inläggav MP » 2010-04-13 22:36

subjektivisten skrev:Nja, vi testade mina Sony mot pi60 och det friskade upp mitt minne hur usel metoden är. Så hur vore det att lyssna på folk med erfarenhet av det?
Jämför du projektorer utan att kalibrera dom? Om inte, varför jämföra högtalare på dåligt sätt?

Jag blir nyfiken på vilka vi är? :)
Var Ingvar med?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-13 22:57

Om man har 2 par högtalare på ett ställe och rummet är helt ok ,man bär in ett par i taget och lyssnar längre perioder så kan väl för fen inte det va nåt fel i det? Kan väl inte va bättre att lyssna på olika platser där andra saker ochså kommer att spela roll , det är bara att gå runt och hoa i lite olika rum så förstår nog alla vad jag menar :D

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino