subjektivisten skrev:Referensnivå kräver även att du bor i hus. Jag tror få kan spela så starkt i en lägenhet, om man vill slippa sura grannar.
Kan inte sura grannar neutraliseras med mera bas?
Mvh kE*m
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Vaddå "befintliga 10db"? Och vaddå "ställer en fullrange kanal"?
Det blir underligt när du föreläser innan du läst på och förstått själv.
Vh, iö
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Vaddå "befintliga 10db"? Och vaddå "ställer en fullrange kanal"?
Vh, iö
Så, först förstår du inte vad jag skriver, sen konstaterar du att jag har fel.
Om vi ska komma någonstans så får du börja förstå. Jag kan också passa på att lugna dig att jag har full koll på begreppen du envisas att plocka upp (Ja, jag vet att det heter dB. Men, jag orkar inte bry mig om shift när jag skriver såhär pass triviala saker).
IngOehman skrev:Om du läser de texter du själv hänvisade till från Dolby lite noggrannare så
tror jag du ser att du blandar ihop referens-gain med referensnivå och med
maxnivå. Det är tre skilda saker och det är mycket vanligt att de blandas
ihop. Det behöver man förstå om man inte skall missförstå en massa saker
som skrivs.
Du såg kanske även de textsnuttar jag citerade från texten ifråga (de som
du själv hänvisade till). Alltså att Dolby talar om referensnivån som -20 dB
rel full scale.
Vh, iö
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Vaddå "befintliga 10db"? Och vaddå "ställer en fullrange kanal"?
Vh, iö
Så, först förstår du inte vad jag skriver, sen konstaterar du att jag har fel.
Om vi ska komma någonstans så får du börja förstå. Jag kan också passa på att lugna dig att jag har full koll på begreppen du envisas att plocka upp (Ja, jag vet att det heter dB. Men, jag orkar inte bry mig om shift när jag skriver såhär pass triviala saker).
Jag ställde dig rätt så många frågor, du svarade inte på någon av dem. Jag
hänvisade även till texterna som du själv pekat på, för att visa dig exempel
på att det du skrev om att du och alla andra (alla utom jag) var överens,
inte var riktigt. Men det bemöter du inte alls.
Kan du inte bemöta sakfrågorna istället för att försöka "vinna" diskussionen
med en massa fulretrik? Håller du inte med om att "nivå på mediet rel fs",
"gain i kedjan" och "ljudtryck i rummet" (som i sin tur kan relatera till många
olika nivåer på mediet) är tre helt olika saker? OCH att det i de texter som
du hänvisade till refereras till referensnivå som -20 dB rel fs? Det går ju inte
ihop med ditt påstående att det skulle vara entydigt (alla tycker så utom
jag) att referensnivå är en synonym till maxnivån som kan åstdkommas i ett
kalibrerat system.
Vh, iö
IngOehman skrev:Läs isåfall mitt första inlägg igen. där jag talar om just detta att referensnivå
kan betyda olika saker, vilket du ifrågasatte.
Du verkar nu plötsligt hålla med mig om det, och du har ju sett att även Dolby
är på samma linje (talar om referensnivå ur olika perspektiv).
Bra isåfall. Då behöver vi inte tjäbbla mer om det!
Vh, iö
Nattlorden skrev:Det tror jag nog att de gör. THX-kraven på subwoofer är ju att det skall klara -6dB vid 20Hz.
patjoh skrev:Satt och lyssnade på pi60+bs60 i soffan ca 3.5m från dem och mätte 105-107db med iPad och audioanalysprogram, och det var inga problem och lät bra tom med Metallicas svarta album
Så det är en kombo som räcker väldigt långt ur alla aspekter, och låter väldigt bra också.
steveo1234 skrev:Fast jag pratar inte om att uppnå THX-certifiering utan att återge hela signalen.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Fast jag pratar inte om att uppnå THX-certifiering utan att återge hela signalen.
Jo, men om du frågar om något kan uppfylla referensnivå, så förväntar sig självklart motparten att andra krav i samma standard gäller - inte något egenpåhittat superkrav därtill.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Fast jag pratar inte om att uppnå THX-certifiering utan att återge hela signalen.
Jo, men om du frågar om något kan uppfylla referensnivå, så förväntar sig självklart motparten att andra krav i samma standard gäller - inte något egenpåhittat superkrav därtill.
'
Det är inte THX som bestämmer vad referenssnivå är. Jag vet inte om de var de som uppfann uttrycket ursprungligen men det spelar kanske inte någon större roll i nuläget.
Men, för att förtydliga så är det (fortfarande) 3-120hz@115db på lyssningsplatsen (och eventuellt därtil kommande signal upp till 80hz från huvudkanalerna). Om någon tycker att jag uttrycker mig med bristande stringens, så har de helt rätt. Det gör jag.
EDIT: Select och ultra har rätt olika krav på alla delar i anläggningen. Ett billigt sätt för THX att sälja ut sig själv och dra in pengar på en inarbetat kvalitetssäkring. Det är tyvärr vad THX har blivit..
MagnusÖstberg skrev:Om vi vänder på det - vilket system klarar det som stevo1234 önskar?
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Det tror jag nog att de gör. THX-kraven på subwoofer är ju att det skall klara -6dB vid 20Hz.
Fast jag pratar inte om att uppnå THX-certifiering utan att återge hela signalen. Om man nöjer sig med den föråldrade THX så kan man köpa ett Logitech Z-5500. Det är THX-certifierat...
EDIT: Det är ju inte helt entydigt vad som menas med THX certifiering iheller då det för nuvarande finns 3 (vill jag minnas) olika nivåer. Ultra, select och någon till tror jag.
Tengil skrev:Jag tycker tråden är intressant, och jag tycker också att det är ide´att reda ut begreppen innan man börjar diskutera nivåer, då pratar alla samma språk.
Vh Christer
steveo1234 skrev:Men, för att förtydliga så är det (fortfarande) 3-120hz@115db på lyssningsplatsen (och eventuellt därtil kommande signal upp till 80hz från huvudkanalerna). Om någon tycker att jag uttrycker mig med bristande stringens, så har de helt rätt. Det gör jag.
steveo1234 skrev:EDIT: Select och ultra har rätt olika krav på alla delar i anläggningen. Ett billigt sätt för THX att sälja ut sig själv och dra in pengar på en inarbetat kvalitetssäkring. Det är tyvärr vad THX har blivit..
Komorok skrev:Finns det inte bara något sätt att spela någon referenston på, mäta den vid
lyssningsplats och vips så fattar receivern hur den ska justera sig för att +-0dB
ska vara den volym som regisören har tänkt att filmen skall ses på?
Komorok skrev:Nej, jag skämtar inte. Jag har inte lyckats hitta den där knappen ännu
bara. Jag säger att jag ska rota rätt på den där funktionen var och varannan
dag, men jag fastnar alltid med någon skiva som nyss kommit, så det blir aldrig
av. Istället justerar jag volymen på filmen efter dialogen. Är dialogen någorlunda
rätt volym på så brukar det bli hyggligt. Fast jag blev lite orolig i söndags när
jag kollade på Ironman 2 med vippan på +6dB. Rutorna fladdrade lite för mycket
för att det skulle kännas helt bra. Kändes som en given film att ta med till
David_A nästa gång.
Komorok skrev:PS. Synd om alla receivers påstår sig kunna göra den här justeringen, men inte
klarar det i verkligheten. Så svårt kan det inte vara att få en sådan funktion att
fungera. Eller?
Komorok skrev:Borde väl räcka att mäta ett antal frekvenser och ta ett vägt
medelvärde kan jag tycka. Och göra om mätningen i tre olika punkter för att
komma undan eventuella ståendevågor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster