gravitationslack från Ino Audio en bluff?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-07-26 21:02

Drakir skrev: samt veta mer om den spännande lackmetoden..

Vad vill du veta :)?

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-07-26 21:11

Jag vill se hur arton lagers gravitationslack ser ut och hur den görs :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-07-26 21:15

Drakir skrev:Jag vill se hur arton lagers gravitationslack ser ut och hur den görs :)

Fågan är om det finns ett särskilt "arton lagers gravitationslacksutseende"?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-07-27 08:44

Eftersom en sökning på google på gravitationslack lägger denna tråd som första träff (!) kan man konstatera att det inte är något brett vedertaget begrepp. Jag har dock svårt att tänka mig att metoden som används vare sig är okänd eller okonventionell, snarare tror jag IÖ har satt ett eget namn på den, vilket jag tycker han har all rätt att göra - det är hans produkter.

Frågan som kvarstår är dock hur högtalarna egentligen lackeras. Jag är iallafall nyfiken. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-27 09:13

Kom att tänka på en lackvariant som kanske avses.
När jag byggt mina flugfiskespön, har spöt fått rotera sakta under härdningen av lacken, vilket medger tjockt vackert lackskikt utan rinningar.
i34 - i64 ska alltså rotera liggandes upphängda, under lackering och efterhärdning.
Fast, funkar det när objektet inte är cylindriskt?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-07-27 09:33

Gravitationslack. *Bah* så tråkigt. Alla lacker är ju lackerade under gravitation. Nej, antigravitationslack vore något. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-27 09:46

+1
Höghöjdslack inne i en B52. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-07-27 11:25

Ragnwald skrev:Kom att tänka på en lackvariant som kanske avses.
När jag byggt mina flugfiskespön, har spöt fått rotera sakta under härdningen av lacken, vilket medger tjockt vackert lackskikt utan rinningar.
i34 - i64 ska alltså rotera liggandes upphängda, under lackering och efterhärdning.

Jag kom att tänka på hur man bäst grillar kyckling där den självöser sig under rotation vilket ger den godaste & saftigaste grillade sorten! :P
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-07-27 11:52

Jag tycker inte det är känns rätt att bli uthängd så som rubriken ser ut nu, finns det inga regler här på forumet eller är det fritt fram att hitta på elaka rubriker om man är förbannad på någon?

Jag ser Ingvar som en god vän och rubriken med mitt namn som sätts av snart 5000st visar nåt helt annat så även om rubriken är menad till mig så drabbar den även Ino / Ingvar så snälla radera tramset.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-27 11:55

Fredrikb72 skrev:Jag tycker inte det är känns rätt att bli uthängd så som rubriken ser ut nu, finns det inga regler här på forumet eller är det fritt fram att hitta på elaka rubriker om man är förbannad på någon?

Jag ser Ingvar som en god vän och rubriken med mitt namn som sätts av snart 5000st visar nåt helt annat så även om rubriken är menad till mig så drabbar den även Ino / Ingvar så snälla radera tramset.

Håller helt med att det är väldigt opassande och att inte någon moderator fixat det vid detta laget är under kritik.

Rapportera det direkt till någon admin via PM är mitt tips.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-27 12:01

Fredrikb72 skrev:Jag tycker inte det är känns rätt att bli uthängd så som rubriken ser ut nu, finns det inga regler här på forumet eller är det fritt fram att hitta på elaka rubriker om man är förbannad på någon?

Alldeles korrekt. Jag fixar det.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-27 12:44

Naqref skrev:Gravitationslack. *Bah* så tråkigt. Alla lacker är ju lackerade under gravitation. Nej, antigravitationslack vore något. :D

Pulverlackering kringgår lite av gravitationen men kräver förstås ett uppladdningsbart material...

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-07-30 01:50

Bamsefar skrev:1. Detta är en bildtråd, vill du diskutera Ino Audios Gravitationslack så får du skapa en egen tråd.

2. Jävligt tacksam om du håller dig till att lacka bilar, men håll fingrarna borta från min bil om den dyker upp!

1.Detta är inte längre en bildtråd. Tyvärr. Jag hade också velat se den snygga ytan.
2.Har du mens?

Har man någon gång, på vilken nivå det än månde vara, försökt sig på att lägga en snygg lack kommer man att brottas med de realiteter som "fredrikb72" för fram. Att de som kallar sig hantverkare och yrkesmän inte alltid håller förväntat mått får vi nog stå ut med, men...
man skall inte låta sin förgrämelse över detta misskreditera en hel yrkeskår, och i synnerhet inte en vänligt pedagogisk representant för denna.
Jag vill se bilder! -de ljuger mer än tusen ord!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-07-30 02:04

Katt-natt skrev:2.Har du mens?

Hoppas detta gav dig mycket!

Bilder på bamsefars högtalare finns i bildtråden.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-07-30 02:13

japp! skitmycket. skulle även kunna ha dragit till med ett öchötskt:"a´men tjut då!"
Överdriven eller spelad indignation kan inte bemötas på ett mer seriöst sätt.
Vad heter bildtråden?
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-30 03:49

Katt-natt skrev:japp! skitmycket. skulle även kunna ha dragit till med ett öchötskt:"a´men tjut då!"
Överdriven eller spelad indignation kan inte bemötas på ett mer seriöst sätt.
Vad heter bildtråden?

Klistrad: Bildtråd med bilder på Ino-högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-07-30 11:20

Om man blandar in ordet gravitation i samband med lackering så bör det kanske vara så att högtalarna hänger istället för ligger. Ligger ytorna plant och horisontellt så bör det väl knappast vara gravitationen som hjälper till att fördela lacken. Men om högtalaren hänger så kan lackering utföras så att den rinner ner och droppar av på slutet längst ner. Det bör dock i så fall bli en tjockare lackyta längst ner vid sådant lackeringsförfarande. Lackare brukar inte gilla detta.

@ Ragnwald: Högtalaren måste nog i så fall vara cylindrisk.

Vad jag däremot har sett vid lackering av metallytor typ fyrkantsrör i mässing, som används som bordsben eller ben till andra möbler, är att man doppar dessa i en balja med våtlack och hänger upp dessa så att överskottslack rinner av. Den lackeringsmetoden lämpar sig jättebra på polerade metallytor. Man ser inte ens att detaljen är lackerad. Vissa svenska lampor är lackerade så. I samband med denna metod används uttrycket dopplackering. Jag minns inte om man i samband med dopplackering även har elektroder anslutna för att lacken skall flyta ut bättre.

Nackdelen är att man måste ha en hel balja med lack från start och fylla på denna undan för undan.

För fanerade högtalare ställer jag mig skeptisk till sådan lackeringsmetod.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-30 12:04

Jag såg ett program om år- och paddeltillverkning, där doppade man dom i höga cylindriska lackbehållare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-07-30 12:46

Mitt lilla bidrag till debatten.

http://www.youtube.com/watch?v=OwUkC9oJr2M

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-07-30 15:22

eksund skrev:Mitt lilla bidrag till debatten.

http://www.youtube.com/watch?v=OwUkC9oJr2M

8O Ok, ett par högtalare så där är ju faktiskt inte så tokigt :) Det borde man kunna applicera på äggformade högtalare 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-07-31 21:30

17 lager lack.......elgitarrer kan ha så många lager lack. Det bir nästan som plast.

Ta en svartmålad Fender Stratocaster t.ex. med 17 lager lack (eller så) på, det är så det görs, men lagren är nog ganska tunna tror jag. Det upplevs i alla fall som en tjock yta plast.

Lite fräckt är det i alla fall med så många lager lack.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-31 21:42

Jag brukar lacka med åtta lager med mellanliggande vattenslipning och sedan tre lager klarlack (också med mellanliggande slipning). När jag lackade som mest var det 2-komponent som gällde och det tog en jäkla tid att vänta in torktiderna 8O

Man grät blod om man fick en rinning så det var viktigt med rätt blandning och att undvika sprut.

Har dock aldrig fanerat eller lackat på faner.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-08-01 00:31

KarlXII skrev:Skulle tro att de flesta flyglar är handstrukna faktiskt, åtminstone de äldre.

Naj, de är frankspolerade, dvs polerade med schellack och sprit. Den som vill veta mer kan googla. Jag är inte så insatt, mer än jag vet att det är väsensskilt från lackering.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-08-01 06:28

verdad skrev:17 lager lack.......elgitarrer kan ha så många lager lack. Det bir nästan som plast.

Lite så såg Bamsefars i64s lådor ut också... Fast ytan påminde mer om
glas än plast och med ett otroligt fint djup.

Beror förmodligen på hur det poleras mellan lagren.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-01 09:55

Ragnwald skrev:Kom att tänka på en lackvariant som kanske avses.

Jsg har slutat att bygga av byggsatser. Köper begagnat istället, det finns ett enormt utbud om man letar på nätet. Mina två Sage z-axis har jag köpt på det viset. Noterar också att att ett flertal hifi-nördar också är flugfiskare.
Vi får väl kolla detta med en tråd under övrigt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-08-01 18:58

Så trevligt det hade varit om Ingvar själv kunde titta in och ställa saker till rätta i den här tråden.

@IÖ: Vad innebär att en Ino-högtalare är gravitationslackad som de Bamsefar visade en bild på?

@katt-natt: Bilderna syns tyvärr inte längre i bildtråden heller.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-01 19:18

Stranne skrev:Så trevligt det hade varit om Ingvar själv kunde titta in och ställa saker till rätta i den här tråden.

Då får nog rubriken neutraliseras till en fråga...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-01 19:39

Morello skrev:
KarlXII skrev:Skulle tro att de flesta flyglar är handstrukna faktiskt, åtminstone de äldre.

Naj, de är frankspolerade, dvs polerade med schellack och sprit. Den som vill veta mer kan googla. Jag är inte så insatt, mer än jag vet att det är väsensskilt från lackering.

Finns lite om "pianolack" som egentligen inte är samma sak som högblank lack. Verkar vara celluosalack som på äldre bilar som poleras upp till högglans.

http://www.lungster.com/l/speakers/pianofinish.shtml

Så här skrivs det på Steinway's hemsida och det motsäger väl den andra sidan lite?

Welche Lackart wurde für mein Instrument verwendet?

Bis ca. 1960 wurden die schwarzen Hochglanz-Oberflächen mit Schellack hergestellt, danach bis heute mit Polyesterlack.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-08-01 22:06

Nattlorden skrev:
Stranne skrev:Så trevligt det hade varit om Ingvar själv kunde titta in och ställa saker till rätta i den här tråden.

Då får nog rubriken neutraliseras till en fråga...

Går han bara in och kollar trådar där rubriken är ställd som en fråga?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-01 22:52

Stranne skrev:Går han bara in och kollar trådar där rubriken är ställd som en fråga?

Nej, men skulle du gå in i en tråd som redan i rubriken är avogt inställd till dig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino